Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیده فرانک موسوی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح برای آموزش ۴۲۰ نفر از زنان سرپرست خانوار در شهرستان های حمیدیه، دشت آزادگان، شوشتر، شوش، خرمشهر، کارون، باوی و شادگان با همکاری جهاد دانشگاهی و اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی از یک ماه پیش در حال اجراست.

به گفته وی، زنان زیر پوشش این طرح، افرادی هستند که شرایط عضویت در کمیته امداد امام خمینی(ره) و یا بهزیستی را نداشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تکمیل اطلاعات این زنان، اضافه کرد: در این طرح بیشتر زنانی شناسایی می شوند که مهارت های ابتدایی دارند تا پس از آموزش کوتاه مدت توسط جهاد دانشگاهی، بتوانند از پشتیبان های رده ملی برای عرضه تولیدات خود استفاده کنند.

موسوی، هدف از این طرح را اشتغال و کمک به معیشت این خانواده ها بیان کرد و توضیح داد: قرار است بین ظرفیت نسبی منطقه و پشتیبان ها هماهنگی ایجاد شود مثلا در شادگان با توجه به آشنایی زنان با محصولات خرما روی فرآوری خرما و صنایع دستی برنامه ریزی شود.

وی همچنین به اجرای طرح توانمندسازی ۲ هزار زن سرپرست خانوار در مناطق حاشیه اهواز اشاره کرد و گفت: این طرح در هشت محله حاشیه ای در حال اجراست و به این گروه از زنان مهارت های فنی و حرفه ای و اجتماعی ارایه می شود.

موسوی افزود: مهارت آموزی بر اساس علاقمندی و انتخاب متقاضیان در رشته های خیاطی، آرایشگری، شیرینی پزی، آشپزی و رایانه توسط اداره فنی و حرفه ای انجام می شود.

وی اضافه کرد: آموزش ها با هدف افزایش حضور اجتماعی زنان انجام می شود تا در حد امکان این مهارت ها تبدیل به شغل شده، و بتوانند از تسهیلات کم بهره اشتغال استفاده کنند؛ البته توانمندسازی تنها به معنی اشتغال خارج از منزل نیست، بلکه در صورت تمایل نداشتن به اشتغال بیرون از منزل، می توانند از مهارت هایی که آموخته اند در تربیت فرزندان و مدیریت خانواده استفاده کنند و یا با شناختی که از محله و شهر و ادارات دولتی به دست می آورند، مشکلات روزمرده خود را برطرف کنند.

موسوی خاطرنشان کرد: طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار بر اساس تفاهمنامه ای که میان معاونت زنان ریاست جمهوری، وزارت کشور و فنی و حرفه ای و شرکت کاردوک (بازاریاب و مجری طرح) اجرا می شود، که در اهواز از فروردین شروع شده و ۵۰۰ نفر توسط اداره کل زنان و یک هزار و ۵۰۰ نفر زیرنظر اداره کل اجتماعی و همکاری آموزش داده می شوند تا تولیدات قابل عرضه به بازار داشته باشند.

 فروشگاه مجازی زنانه

مدیرکل زنان و خانواده استانداری خوزستان، یکی از مشکلات اشتغال زنان این استان را بازار کسب و کار دانست و گفت: در خوزستان در زمینه توانمندی زنان مشکلی نداریم ولی به دلیل نبود بازار مناسب تولیدات آنها به سختی به فروش می رسد، به همین دلیل به دنبال یافتن پشتیبان و بازاریابی مناسبی در داخل و خارج کشور هستیم.

وی افزود: یکی دیگر از مهمترین چالش ها ما به ویژه در شهرستان ها نبود بازارچه دایمی برای فروش تولیدات زنان است، و محصولات فقط در بازارچه هایی که به شکل فصلی یا محلی و نمایشگاهی برگزار می شود، عرضه می شود.

موسوی اضافه کرد: استفاده از فضای مجازی و راه اندازی فروشگاه هایی برای فروش تولیدات و صنایع دستی زنان از راهکارهایی است که علاقمند به ترویج آن برای حل این مشکل هستیم، زیرا در این صورت نیاز به کارگاه و بازار برای فروش وجود ندارد.

وی ایجاد بازارچه های عرضه تولیدات زنان را از مطالبات هر شهرستان دانست و افزود: شهرداری های در خوزستان موظف به جانمایی این بازارچه ها هستند و این مساله را در دیدار با همه شهرداران اعلام کرده ایم.

وی با اشاره به شناسایی سه بازارچه غیرفعال در کوی باهنر، نبوت و سپیدار اهواز گفت: در صورت همکاری شهرداری می توانیم این بازاراچه ها را با راه اندازی کارگاه های آموزشی و یا محل عرضه تولیدات زنان، رونق ببخشیم و به این ترتیب بخش زیادی از اشتغال آنها را تامین کنیم.

به گفته وی طرح آموزش مهارتی دختران دانشگاهی در خوابگاه ها نیز تدوین شده که در صورت تصویب از مهر آغاز می شود.

خوزستان دارای ۳۳ هزار زن سرپرست خانوار است که بیشترین آمار در بین استان های کشور است. به طوری که آن را یکی از مهمترین چالش های حوزه زنان در این استان بیان کرده اند.

بر اساس آخرین آمار جمعیتی خوزستان در سرشماری سال ۱۳۹۵، از ۴.۷ میلیون نفر جمعیت این استان ۴۹.۵ درصد را زنان تشکیل می دهند که ۴۹ درصد در شهرها ساکن هستند. خوزستان رتبه ۱۷ کشوری را از نظر جمعیت زنان داراست.

بر اساس گزارش اداره کل زنان استانداری خوزستان و سرشماری سال ۹۵، در این استان نرخ بیکاری زنان بیش از مردان است و از نظر شاخص ها اشتغال و بیکاری وضعیت زنان نامطلوب تر از وضعیت مردان است. همچنین نرخ بیکاری زنان شهری از زنان روستایی بالاتر است. خوزستان با نرخ بیکاری ۲۲.۶ درصد در رتبه ۱۸ کشوری قرار دارد.

۹۷۵۴ /۶۰۳۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده صنایع دستی استانداری خوزستان اشتغال زایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۲۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوروز کجا برویم؟ زیباترین مناطق دیدنی خوزستان!

در این قسمت از رادیو گردشگری ایمنا راهنمای مسافرتی مکان‌ها و جاذبه های طبیعی مرکز و جنوب ایران را برای شما شنوندگان تهیه کرده‌ایم. جاذبه‌های دیدنی ایران از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق به شکل دریا و جنگل‌های سر سبز، بیابان و کوهستان‌های سنگلاخی و دشت‌های حاصلخیز و نمکی کشیده شده است.

کد خبر 739151

دیگر خبرها

  • توزیع ۲۰۰۰ سبد کالای معیشتی در ساری
  • توانمندسازی ۱۸۳ آموزگار ابتدایی در طرح افق شاهد
  • مطالبه اعتبارات ملی برای خوزستان/ اشتغال، اولویت اول جوانان
  • اشک و لبخند دختران ورزشکار خوزستانی در سالی که گذشت
  • شعار سال فقط مربوط به تولیدات اقتصادی نیست
  • نوروز کجا برویم؟ زیباترین مناطق دیدنی خوزستان!
  • اسکان اضطراری خانواده‌های مناطق پرخطر ریزش کوه
  • از تکذیب مهاجرت جواد قارایی تا تغییر ساختار «سیما فیلم»
  • اسکان ۱۴۰ خانوار مانده در جاده‌های استان اصفهان
  • اسکان اضطراری ۱۴۰ خانوار مانده در جاده‌های استان اصفهان