Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که زمان افتتاح دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گردشگری به میزبانی ارومیه مصادف با اوقات شرعی این شهر بود، مسئولان برگزاری و مدیران حاضر بدون توجه به این امر نظاره‌گر قص محلی یکی از اقوام و نیز برگزاری مراسم آتش‌بازی در محوطه برنامه شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه و جشنواره ملی گردشگری شامگاه شنبه با حضور استاندار آذربایجان‌غربی، جمعی از مدیران و مسئولان استانی و شهرستانی و اقشار مختلف مردم در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی پارک جنگلی ارومیه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همان ابتدای مراسم و زمانی که در آغاز برنامه رقص گروه محلی به قرائت قرآن یا سرود ملی ترجیح داده شد و پس از آن به بهانه ورود مسئولان نسبت به دعوت از قاری قرآن اقدام شد، می‌شد انتهای برنامه را پیش‌بینی کرد.

سخنرانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، اجرای یکی از گروه‌های همخوانی و در نهایت سخنرانی استاندار آذربایجان‌غربی تنها قسمت‌های این برنامه بودند که به‌عنوان آغازگر نمایشگاه و جشنواره ملی در نظر گرفته شده بود.

قسمت انتهایی مراسم نیز به‌عنوان رونمایی از اطلس گردشگری شهرستان نقده و نیز مستند گردشگری روستایی برنامه‌ریزی شده بود که به لطف وزش باد و عدم پیش‌بینی‌های لازم از سوی مسئولان برگزاری با حاشیه‌هایی همراه شد که البته به دلیل حضور عکاسان و فیلمبرداران در مقابل مسئولان برای عموم مردم قابل لمس و مشاهده نبود و تنها در تصاویر می‌توان نظاره‌گر آن بود.

حاشیه‌ای نظیر اینکه مسئولان حاضر احساس می‌کردند باید با کنار زدن تصویر اطلس به مرحله رونمایی برسند اما غافل از اینکه با وزش باد به هنگام سخنرانی استاندار این رونمایی انجام شده و تنها زحمت آن‌ها خلاصه شده در گرفتن عکس یادگاری خواهد بود!

 

البته پس از این قسمت برای اینکه حرف و حدیث‌های بعدی در انتظار مسئولان برگزاری نباشد، یکی از نوازندگان ساز سنتی ارومیه به اجرا پرداخت که با تذکر متولیان در خصوص فرارسیدن زمان اذان مغرب به افق ارومیه این اجرا نیمه‌کاره رها شده و مسئولان برای افتتاح نمایشگاه به سوی محل از پیش تعیین شده راهی شدند.

هرچند همین اقدام مسئولان یعنی بی توجهی به اذان و حضور در محل روبان‌چینی و افتتاح نمایشگاه نیز چندان جالب توجه و درخور شان نبود، اما جالب‌تر اینکه همزمان با این افتتاح و شنیده شدن صدای اذان از دوردست‌ها نسبت به انجام برنامه آتش‌بازی در محوطه برنامه نیز اقدام شد که جای تعجب و سوال از مسئولان برگزاری نمایشگاه دارد که چرا باید شاهد چنین بی‌توجهی‌ها و بی حرکتی‌ها به ساحت اذان و اوقات شرعی باشیم؟

 

اما نکته تاسف‌بار ماجرا جایی بود که به هنگام بازدید استاندار آذربایجان‌غربی و مدیران حاضر از غرفه‌های نمایشگاه ملی گردشگری و صنایع دستی، به یکباره بر اساس هماهنگی مسئولان برگزاری شاهد اجرای رقص محلی در یکی از غرفه‌های حاضر بودیم که همین موضوع سبب حاشیه‌نگاری برای مراسمی پرحاشیه شد.

ماجرای این رقص محلی این بود که در جریان افتتاح نمایشگاه و جشنواره کشوری صنایع دستی و گردشگری و همزمان با اوقات شرعی و اذان مغرب به وقت ارومیه، در برنامه‌ای از پیش تعیین شده و با هماهنگی و حضور مسئولان برگزاری نمایشگاه و جشنواره، گروه حرکات موزون محلی در داخل غرفه یکی از استان‌ها از استاندار آذربایجان غربی و هیات همراه استقبال کردند!

 

این اقدام که همزمان با اجرای برنامه آتش‌بازی در بیرون از محوطه نمایشگاه انجام شد، توسط هیچ‌کدام از مدیران برگزاری و مسئولان حاضر در محل جدی گرفته نشد و همگی با آغوشی گرم تنها به تماشای برنامه این گروه مشغول شدند!

جالب اینجاست که با وجود تذکر از سوی برگزارکنندگان به نوازنده سنتی در جریان برنامه افتتاحیه مبنی بر همزمانی با اذان مغرب و قطع برنامه نوازنده سنتی، هیچ‌کدام از این برنامه‌های داخل و خارج از سالن با تذکر و برخوردی مواجه نشدند و گروه رقص محلی و نیز آتش‌بازی همزمان با پخش اذان به اجرای برنامه خود پرداختند!

 

جای سوال دارد که چرا مسئولان برگزاری چنین نمایشگاهی که باید نشان‌دهنده جایگاه فرهنگ و ادب این دیار باشد، به محلی برای بی‌توجهی و جسارت به ساحت مقدسات تبدیل شده و هیچ‌کدام از مسئولان نیز حاضر به تذکر یا برخورد با متولیان برگزاری نمی شوند؟!

هرچند با توجه به بازدیدهای انجام شده، نمایشگاه موصوف چندان بار فرهنگی و آشناسازی با توانمندی‌های استان‌ها را ندارد، اما همین بی‌توجهی به اصلی‌ترین بخش فرهنگ جامعه می‌تواند نشانگر اهدافی باشد که تنها بر روی کاغذ و برای توجیه اقداماتی این چنین در پی هم چیده شده‌اند.

 

به طور قطع این‌گونه برخورد با داشته‌های دینی و مذهبی مردم از سوی مسئولان و مقامات عالی دولتی در استان می‌تواند حاشیه‌هایی را به همراه داشته باشد که در آینده شاید نتوان نسبت به مقابله با آن‌ها اقداماتی را انجام داد و همانند مسائلی دیگر بخش فرهنگی نظیر حجاب و عفاف به معضلی غیرقابل تحمل تبدیل شود.

انتهای پیام/

نمایشگاه دانلود

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۳۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوقات شرعی پنجم اردیبهشت ماه به افق آبادان و خرمشهر

به گزارش خبرگزاری صداوسیما آبادان، امروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳، پانزدهم شوال ۱۴۴۵ هجری قمری و بیست و چهارم آوریل سال ۲۰۲۴ میلادی است.
اوقات شرعی امروز به شرح زیر است:
صدای اذان ظهر در آبادان و خرمشهر ساعت ۱۲ و ۱۵ دقیقه شنیده خواهد شد و آفتاب ساعت ۱۸ و ۵۰ دقیقه غروب خواهد کرد.
گلبانگ اذان مغرب نیز در ساعت ۱۹ و ۸ دقیقه به گوش می‌رسد و نیمه شب شرعی نیز ساعت ۲۳ و ۳۳ دقیقه است.
اذان صبح فردا پنجشنبه ششم اردیبهشت ساعت ۴ و ۱۵ دقیقه و طلوع آفتاب ساعت ۵ و ۳۹ ثبت شده است.

دیگر خبرها

  • اوقات شرعی چهار شنبه ۵ اردیبهشت در یزد
  • اوقات شرعی پنجم اردیبهشت ماه به افق آبادان و خرمشهر
  • تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اوقات شرعی فردا پنجم اردیبهشت در شیراز
  • اوقات شرعی سه شنبه ۴ اردیبهشت در یزد
  • تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اوقات شرعی سه شنبه، چهارم اردیبهشت
  • اوقات شرعی دوشنبه ۳ اردیبهشت در یزد
  • اوقات شرعی سوم اردیبهشت ماه به افق آبادان و خرمشهر
  • اوقات شرعی فردا سوم اردیبهشت در شیراز