Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@01:30:01 GMT

مرادی: دستاوردهای دولت در بخش ورزش ارزشمند است

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۰۳۴۸۱

مرادی: دستاوردهای دولت در بخش ورزش ارزشمند است

در آستانه هفته دولت نگاهی به دستاوردهای دولت تدبیر و امید در زمینه‌های مختلف نشانگر میزان فعالیت مجموعه قوه مجریه در بخش‌های مختلف کشور است. یکی از این حوزه‌ها، ورزش به ویژه رشته‌های المپیکی به شمار می‌رود که ورزشکاران هر چهار سال یک‌بار برای ایران در بزرگترین جشنواره جهانی ورزش افتخارآفرینی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزنه برداری از آن دست رشته‌هایی است که در دوره‌های گذشته مدال‌های فراوانی برای کشورمان به ارمغان آورده است. در این زمینه برای بررسی میزان توجه دولت تدبیر و امید به این رشته پای سخنان «علی مرادی» رییس فدراسیون وزنه برداری نشستیم.

وی در این گفت و گو به کسب افتخارات آسیایی و جهانی به وسیله وزنه برداران، تشکیل وزنه برداری زنان و کسب کرسی‌های بین المللی در دولت تدبیر و امید اشاره کرد.

 متن گفت و گوی وی با خبرنگار ایرنا به شرح زیر است:

اگر یک جمع بندی کلی از ۶ سال وزنه برداری در دولت تدبیر و امید داشته باشیم به عنوان رییس فدراسیون حمایت این دولت از رشته المپیکی وزنه برداری را چگونه می‌بینید؟

بحث دستاوردهای چند ساله دولت تدبیر و امید در ورزش و رشته وزنه برداری را بسیار خوب و توانمند می‌بینم. در چند سال گذشته در بحث پشتوانه سازی در رده نوجوانان بین تیم‌های اول و دوم جهان قرار داشتیم و نیز در رده اول تا دوم آسیا بودیم. در بخش جوانان چهار سال پی در پی قهرمان جوانان جهان شدیم. همچنین عنوان قهرمانی نوجوانان در المپیک ریودوژانیو کسب کنیم و مدال طلای دسته فوق سنگین این رده نیز به ایران رسید.

 ضمن اینکه در بزرگسالان هم نایب قهرمانی المپیک ریودوژانیرو را کسب کردیم. در بخش بزرگسالان هم سال ۲۰۱۷ قهرمان جهان در آمریکا شدیم. علاوه بر آن در رده بزرگسالان جهان، سال گذشته از حیث مدال نایب قهرمانی جهان و از نظر امتیاز در رده سوم جهان قرار گرفتیم. اکنون نیز اردوهای تیم ملی به صورت مرتب در سطوح مختلف برای رویدادهای بین المللی از جمله قهرمانی بزرگسالان جهان و رده‌های دیگر در حال برگزاری است.

آیا این حمایت ها تنها به بخش مردان اختصاص داشته یا گام هایی در جهت توسعه وزنه برداری زنان برداشته شده است؟

در طول سال‌های گذشته ورزش وزنه برداری در قسمت زنان راه اندازی شد و بسیار اقبال و رویکرد زیادی در این زمینه صورت پذیرفت. کلاس‌های آموزشی متعددی در قسمت‌های مربیگری، امور فنی و داوری برای بخشی از جامعه زنان کشورمان مهیا شده و روز به روز در این زمینه در حال گسترش  و پیشرفت است. همچنین اعزام‌هایی هم در این زمینه داشتیم که نخستین اعزام تیم وزنه برداری زنان به مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا در سال 2018 بود که تیم نوجوانان با چهار وزنه بردار به ازبکستان اعزام شد. همچنین نخستین اعزام تیم ملی وزنه برداری زنان در رده سنی بزرگسالان نیز اردیبهشت ماه امسال به پیکارهای قهرمانی آسیا در کشور چین بود.

تمرکز فدراسیون در این چند سال آیا تنها بر روی ورزش قهرمانی بوده یا برنامه‌های دیگری در دستور کار قرار داشته است؟

کلاس‌های آموزشی متعددی را در این سال‌ها برگزار کردیم. اعزام‌های بسیاری در سطوح مختلف و حضور در رویدادهای بین المللی صورت پذیرفته است که توام با موفقیت بوده و اینها در حالی است که بسیاری از کشورها امروز با مشکل دوپینگ دسته و پنجه نرم می کنند. خوشبختانه با حمایت‌ دولت و وزارت ورزش و جوانان، وزنه برداری ایران از نظر مبارزه با دوپینگ در این سال ها عملکرد مطلوبی داشت. ملی پوشان وزنه برداری در بخش زنان و مردان بعد از مسابقات بین الملل آزمایش های متعددی را دادند که همه آنها پاک و سلامت بودند.

پشتنوانه‌سازی یکی از لازمه‌های ورزش وزنه برداری است، در این زمینه برای گردش نسل در این رشته چه برنامه‌هایی در ۶ سال گذشته انجام شده است؟

در بخش استعدادیابی نیز در سطح ایران بانک‌ اطلاعاتی جامعی در رده نونهالان (گروه سنی 9 تا 12 سال دختران و پسران) طراحی شد که از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها دعوت به همکاری شد. در حال حاضر اطلاعات از وضعیت پیکر سنجی ورزشکاران در گروه سنی زیر ۹ تا ۱۲ سال حتی اقوام مختلف و ویژگی‌های جغرافیایی ایران در اختیار داریم. همینطور در بحث استعدادیابی در این چند سال، نخبه پروری‌های خود را ادامه دادیم و به همین شکل اردوهای بسیار خوبی را پشت سر گذاشتیم که نخبه پرروی‌ وزنه برداری در گروه‌های سنی ۱۳ تا ۱۷ سال و ۱۷ تا ۲۱ سال یعنی نوجوانان و جوانان می‌تواند شرایطی داشته باشند که پشتوانه‌های تیم ملی بزرگسالان در آینده باشند.

اتفاقات المپیک ۲۰۱۶ ریو در سنگین وزن نشان داد که کرسی‌های بین المللی یکی از لازمه‌های وزنه برداری و کسب افتخار است. تاکنون ایران چند کرسی بین المللی در این زمینه داشته است؟

در ارتباط با بحث کسب کرسی‌های بین المللی، دولت تدبیر و امید حمایت های خوبی را از ورزش داست. «محسن بیرانوند» دبیر فدراسیون عضو کمیته مربیان و آموزش فدراسیون بین المللی وزنه برداری است. چند طرح را از طریق بخش آموزش فدراسیون وزنه برداری به فدرایسون بین المللی ارائه کردیم که یکی از این طرح‌ها ویدیو چک بود. مشکلات بسیاری را در سال‌های گذشته داشتیم و بحث‌های نظارت و داوری‌ها، مقداری مشغولیت ذهنی برای کارشناسان اهل فن به وجود آورده بود که خوشبختانه طرحی که بیرانوند در خصوص ویدئو چک داد مورد تصویب قرار گرفت. اکنون طرح ویدئو چک در سطح جهان در حال اجراست و اولین دور آن در مسابقات جهان در فیجی برگزار و همین طرح منجر به احقاق حق ورزشکار ما شد. یک مدال طلای ما از دست رفته بود و از طریق همین طرح با اعتراض کاروان ایران با بررسی ویدئو چک، مدال طلای این رشته در بخش وزنه برداری جوانان به ایران اهدا شد. اینگونه نیست که ورزشکاران ما تنها به مسابقات بین المللی بروند و نامی را به یدک بکشند بلکه به نام ایران و با حمایت دولت تدبیر و امید، کرسی‌های بین المللی که کسب می کنند بسیار در رشد وزنه برداری کشورمان تاثیرگذار است.  

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزنه برداری فدراسیون وزنه برداری کارآمدی دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۳۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران جزو کشورهای برتر در سدسازی است | بهره برداری از سد و نیروگاه بزرگ ساخت ایران در سریلانکا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر محرابیان در مراسم افتتاح پروژه چند منظوره اومااویا در کشور سریلانکا گفت: بر اساس اعلام کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی ایران پنجمین کشور جهان از لحاظ وسعت شبکه‌های آبیاری و زهکشی است. در عرصه تولید تجهیزات و قطعات مورد نیاز تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب موفق شدیم بیش از ۹۵ درصد نیاز خود را در داخل کشور تأمین کنیم.

وی ادامه داد: در بخش برق بر اساس آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی در حوزه تولید برق حرارتی ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان است؛ همچنین در بخش نیروگاه‌های برقابی به همت متخصصان ایرانی جزو کشورهای برتر جهان هستیم. تاکید می‌کنیم که در نتیجه رویکرد مثبت دولت‌ها و کشورها در عرصه بین‌الملل می‌توان خیر و صلاح مشترک را آرمان قرار داد و عرصه‌های فنی و اقتصادی را انگیزه‌ای برای توسعه صلح و دوستی بین کشورها و ملت‌ها در نظر گرفت و از این طریق آسایش و رفاه را به آحاد مردم تقدیم کرد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: به برکت این دستاوردها بیش از ۲۰۰ سد بزرگ و ۶۰۰ سد کوچک با حجم مخزن حدود ۶۰ میلیارد مترمکعب و حدود ۲.۵ میلیون هکتار شبکه آبیاری و زهکشی مدرن و صدهای تصفیه‌خانه آب و فاضلاب در ایران ساخته شده است. با توجه به ظرفیت کشور در صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش آب و برق و فاضلاب چند پروژه بزرگ را در کشورهای مختلف جهان یا در حال اجرا داریم یا به تمام رسانده‌ایم.

نیروگاه ساخت ایران در سریلانکا چه خصوصیاتی دارد؟ + تصاویر

وی گفت: به عنوان مثال در کشور تاجیکستان از پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده می‌توان به سد و نیروگاه سنگ توده و از پروژه‌های در حال ساخت می‌توان به سد راغون به عنوان بزرگ‌ترین طرح عمرانی در جهان و به تعبیری مرتفع‌ترین سد جهان به ارتفاع ۳۳۵ متر و حجم ذخیره ۱۴ میلیارد متر مکعب توسط مشاوران و پیمانکاران بین‌المللی از جمله شرکت‌های ایرانی اشاره کرد.

وزیر نیرو گفت: امروز نیز سد و نیروگاه بزرگ اومااویا در کشور سریلانکا به بهره‌برداری می‌رسد. پروژه اوما اویا ۱۷۰۰ فرصت شغلی برای مردم سریلانکا ایجاد می‌کند و ساخت دو سد در این پروژه انجام خواهد شد.

طرح چند منظوره اوما اویا که هم اکنون با همت متخصصان دو کشور و توجه ویژه دولتمردان کشور سریلانکا آماده بهره برداری است، یک پروژه پیچیده بود که از جمله اهداف احداث آن می‌توان به تولید ۱۲۰ مگاوات برق، احداث دو سد با کاربرد انتقال میان حوضه‌ای آب، تامین آب شرب بخشی از مردم و تامین آب برای ۵ هزار هکتار زمین کشاورزی اشاره کرد. اجرای موفق پروژه چند منظوره اومااویا می‌تواند مقدمه‌ای برای توسعه همکاری‌های ایران و سریلانکا در سایر پروژه‌های مشابه دیگر باشد.

کد خبر 846945 برچسب‌ها وزارت نیرو سد ایران سریلانکا

دیگر خبرها

  • ورزش باستانی بین آحاد جامعه ترویج شود
  • ایران جزو کشورهای برتر در سدسازی است | بهره برداری از سد و نیروگاه بزرگ ساخت ایران در سریلانکا
  • وزیر نیرو:‌ ایران جزو کشور‌های برتر در سدسازی است
  • نمایش دستاوردهای جهاددانشگاهی در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • آمادگی برای همکاری با سایر دستگاه‌ها جهت ترویج گفتمان علم، فناوری
  • نقش پررنگ علم و فناوری در دیپلماسی ایران
  • مدرسه استثنایی دهگلان صاحب زمین چمن می شود
  • ایران دارای بیشترین کشفیات مواد مخدر در جهان / استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد
  • ایران دارای بیشترین کشفیات موادمخدر در جهان / استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد
  • نشست «دبیران شوراهای امنیت ملی کشورهای عضو بریکس» برگزار می‌شود