Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ایمنی آبراه استراتژیک تنگه هرمز، دریای عمان و خلیج فارس با تهیه و تولید نقشه‌های به روز شده دریایی و ارائه خدمات ناوبری دریایی به کشتی‌های عبوری و ورودی به بنادر همواره تأمین است.

به گزارش ایسنا، جلیل اسلامی در مراسم گرامیداشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی اظهار کرد: با اعمال تحریم های ظالمانه استکبار جهانی، صنعت حمل و نقل دریایی کشور در نوک پیکان این تحریم ها قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطمئن هستیم دولت و ملت بزرگ ایران با تکیه بر نیروی انسانی، ظرفیت ها و توانمندی های داخلی و اتکال به خداوند، قادر به پشت سر گذاشتن این ناملایمات و توطئه‌های دشمنان خواهند بود.

وی افزود: در همین راستا  سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور، در تعامل نزدیک با شرکت های کشتیرانی، اتحادیه ها و انجمن های مرتبط، شرکت های بیمه ای و مؤسسات رده بندی و هماهنگی با ارگان های دولتی، تلاش کرده است با اقداماتی نظیر استفاده از بیمه های تخصصی P&I ایرانی، ارتقای کیفی خدمات فنی و مهندسی، صدور کلیه گواهینامه های فنی و ایمنی شناورها، انجام بازرسی ها توسط بازرسان ایرانی، افزایش توان نظارتی ایمنی بر آبراه های تحت حاکمیت و بنادر کشور، اتکای بر توان علمی و فن آوری شرکت های دانش بنیان، حضور فعالانه در مجامع بین المللی در جهت دفاع از حقوق قانونی ناوگان ملی دریانوردی کشور و ارتقای کیفی و کمی توان داخلی جهت انجام تعمیرات دوره ای ناوگان و ساخت کشتی های جدید از تاثیر این تحریم ها بکاهد.

امنیت تنگه هرمز، خلیج فارس و دریای عمان برای همه فراهم است

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشتاز در کشتیرانی در گذشته و حال و به عنوان یکی از قدیمی ترین اعضاء سازمان بین‌المللی دریانوردی، با عضویت در بیش از ۳۰ کنوانسیون و پروتکل دریایی، همواره خود را متعهد به اجرای استانداردهای بین‌المللی نسبت به ناوگان ملی دریایی دانسته و ایمنی آبراه استراتژیک تنگه هرمز، خلیج عمان و خلیج فارس را با تهیه و تولید  نقشه‌های بروز شده دریایی و ارایه خدمات ناوبری دریایی به کشتی‌های عبوری و ورودی به بنادر، همواره تأمین کرده است که به آن باید حفظ و ارتقای امنیت دریانوردی منطقه توسط نیروی دریایی ارتش، سپاه و مرزبانی دریایی نیروی انتظامی را نیز اضافه کرد.

وی با بیان اینکه ایران به لحاظ استانداردهای آموزش و صدور گواهینامه‌های دریانوردان به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در جهان مطرح است،‌ گفت: کشور ما همواره در لیست سفید سازمان بین المللی دریانوردی قرار داشته و کشتی‌های تحت پرچم آن از رکورد مطلوبی در رژیم‌های کنترل و بازرسی مناطق جهان برخوردار است. در رابطه با تربیت دریانوردان شایسته ایرانی بر اساس معیارها و سرفصل‌های آموزشی بین‌المللی آمده در کنوانسیون (STCW) و در تطابق با شعار همایش امروز «ناوگان ایرانی، دریانورد ایرانی» ، همت و تلاش مضاعفی توسط همه ارگان‌های دریایی، از سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت‌های کشتیرانی گرفته تا مراکز دانشگاهی و آموزش دریایی را لازم داریم.

اسلامی افزود: در این راستا، سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اعمال نظارت عالیه بر مراکز علمی و آموزشی دریایی کشور و بروز نگه داشتن ۱۲۰ دستورالعمل اجرایی و ارتقای سطح دانش مدرسان و ممتحنان، با همت شرکت ملی نفت کش  در مرحله اول، تعداد ۵۰ نفر از فارغ التحصیلان غیر بورسیه ای رشته علوم دریایی دانشگاه ها را به عنوان کارآموز دریایی بر روی کشتی های تحت مالکیت این شرکت معرفی کند. در همین جا ضمن تقدیر از همکاری مدیریت شرکت ملی نفتکش، از دیگر مالکان و شرکت های کشتیرانی دعوت می‌کنم تا در این طرح مهم مشارکت و ان را یک گام بلند برای تربیت دریانوردان بومی تلقی کنند.

به گفته معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی  سازمان بنادر و دریانوردی، در حوزه تعاملات با نهادهای بین المللی دریایی حسب قانون نمایندگی رسمی دولت ایران را در چندین مجمع بین المللی برعهده دارد. در این میان نقش جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین المللی دریانوردی به عنوان مرجع صلاحیت‌دار برای تدوین و تصویب مقررات جهان شمول حوزه ایمنی دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی، همواره مورد توجه دولت‌های عضو بوده است. این نقش‌آفرینی در دو سطح شرکت در اجلاس های فنی و تخصصی کمیته‌ها و شورا و دیگری همکاری های فنی از طریق برگزاری دوره های آموزشی و سمینارها تبلور می‌یابد.

جلوگیری از صدور قطعنامه آمریکا و امارات درباره امنیت دریای عمان و تنگه هرمز

وی اظهار کرد:  در اجلاس اخیر شورای آیمو که در هفته آخر تیرماه سال جاری برگزار شد، هیأت نمایندگی ایران در این اجلاس با حضوری فعالانه و با انجام رایزنی‌های فشرده با نمایندگان دولت های عضو و غیر شورا، مانع از تصویب قطعنامه ای شد که از سوی ایالات متحده امریکا و امارات متحده عربی در رابطه با امنیت دریانوردی دریای عمان و تنگه هرمز پیشنهاد شده بود و شورا نهایتاً به ذکر بخشی از مفاد قطعنامه در گزارش نهایی بسنده کرد.

اسلامی ادامه داد: در رابطه با شناورهای سنتی و ارتقای ایمنی آن‌ها، اگرچه جایگزینی اینگونه کشتی ها بیش از یک دهه در دستور کار بوده ، اما علیرغم تسهیلات و مشوق های در نظر گرفته شده، توفیق این طرح‌ها به دلایل متعدد با فراز و فرودهایی مواجه بوده است. با این حال، سازمان بنادر و دریانوردی همیشه پشتیبان  برنامه ها وطرح های ساماندهی و نوسازی شناورهای سنتی بوده و در این مسیر امادگی ایفای مسولیت های خود را داشته و دارد که تهیه برنامه ارتقا وجایگزینی شناورهای سنتی با همکاری دستگاه های ذی ربط واز طریق کمیسیون اقتصادی هیأت وزیران از جمله آن ها محسوب می‌شود.

  معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: نکته دیگری که در رابطه با مسایل ایمنی و حفظ محیط زیست دریایی قابل اشاره است، اجرای الزامات ناشی از  اصلاح کنوانسیون جلوگیری از آلودگی دریایی (MAROL) در رابطه با سوخت کم سولفور توسط کشتی ها از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی ( دی ماه ۱۳۹۸) است. طبق این الزام قانونی و در جهت کاهش آلودگی جوی ناشی از فعالیت کشتی ها، سوخت سنگین مصرفی ناوگان ملی دریایی که حدوداً یک و نیم میلیون تن در سال برآورد می شود، می بایست از سطح گوگرد سه و نیم درصد به نیم درصد کاهش پیدا کند.

اسلامی اعلام کرد: سازمان بنادر و دریانوردی با درک اهمیت موضوع و با شرکت فعالانه در اجلاس های آیمو در طی فرایند تصویب اصلاحیه، پیگیری موضوع از وزارت نفت و شرکت‌های تابعه، شرکت های کشتیرانی، سازمان حفاظت محیط زیست، ، شورای عالی صنایع دریایی و مؤسسات دانشگاهی- تحقیقاتی. در این راستا، با حمایت‌های دولت و دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام، به روز رسانی و در صورت نیاز بازسازی پالایشگاه‌های کشور برای تولید سوخت و حمایت از بخش خصوصی برای ورود به عرصه تأمین و یا تولید سوخت مورد نظر، در دستور کار جدی وزارت نفت قرار گرفته و موضوع همچنان در حال پیگیری است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تنگه هرمز سازمان بنادر و دریانوردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۳۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه عملیاتی تحقق ‎شعار سال به تصویب هیأت وزیران رسید

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: برنامه عملیاتی تحقق ‎شعار سال، پس‌از چند جلسه فوق‌العاده در کمیسیون‌های دولت، به تصویب هیأت وزیران رسید.

وی افزود: مشارکت دستگاه‌های اجرایی در تدوین برنامه، اهداف کمی، احکام قابل رصد و تعیین مواعد گزارش‌گیری منظم از میزان پیشرفت برنامه‌ها، از ویژگی‌های این برنامه و پیوست‌های آن است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام تبریک نوروز ۱۴۰۳، امسال را سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • تعیین تکلیف کالا‌های متروکه باقی‌مانده در بنادر استان بوشهر
  • ۴ درصد باقیمانده کالا‌های متروکه در بنادر بوشهر تعیین تکلیف می‌شوند
  • تعیین تکلیف کالاهای متروکه باقی‌مانده در بنادر استان بوشهر
  • یک زن از خدمه هندی کشتی توقیفی در تنگه هرمز به کنسولگری هندوستان تحویل شد
  • تحویل خدمه هندی کشتی توقیفی در تنگه هرمز به کنسولگری هند
  • برنامه عملیاتی تحقق ‎شعار سال به تصویب هیأت وزیران رسید
  • ابلاغ منشور اهداف و برنامه های عملیاتی HSE سازمان بنادر و دریانوردی
  • نجات ۲۱ خدمه شناور خارجی در جاسک
  • نجات ۲۱ خدمه نفتکش سریلانکایی ‌در دریای عمان ‌‌
  • ساخت ۳ فروند شناور رو-رو مسافری و اسکله راهیان نور در ۱۴۰۳