Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-19@23:27:24 GMT

شرایط فروش برق به وزارت نیرو

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۰۳۸۹۲

سخنگوی صنعت برق ضمن تشریح تغییر تعامل این صنعت با بخش خصوصی برای تاسیس نیروگاه، از شرایط و چگونگی فروش برق به وزارت نیرو خبر داد. ناطقان: مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به قراردادهای صنعت برق با بخش خصوصی اظهار کرد: قراردادهای متنوعی در این حوزه وجود دارد اما متعارف‌ترین قرارداد ECA یا همان توافق تبدیل انرژی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این قرارداد برای  هر مترمکعب گاز پنج تومان به نیروگاه‌ها فروخته می‌شود و هفت سال به صورت تضمینی از آن‌ها برق می‌خریم.  نرخ خرید تضمینی برق همانند گذشته حدود ۱۰۰ تومان است و هر کیلووات ساعت آن را به مردم به طور متوسط ۷۵ تومان می‌فروشیم. این فرآیند باعث شده به دلیل مابه‌تفاوت نرخی که تکلیف شده است با نرخی که می‌فروشیم، بدون اثر نرخ گاز ، به صورت مطالبات ما از دولت باقی بماند.

وی با بیان اینکه صنعت برق  از دولت بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان طلب دارد، گفت: این درحالی است که سال قبل بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان را با دولت توسط اوراق تسویه که در بودجه پیش‌بینی شده بود تسویه کردیم. اگر تولیدکنندگان برق بدهی بانکی داشتند، بدهی آن‌ها را با مطالبه خودمان از دولت تهاتر می‌کردیم. درحال حاضر به پیمانکاران بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهکار هستیم که بخشی از این بدهی مربوط به نیروگاه‌های بخش خصوصی است که از ما طلب دارند.

او ادامه داد: در واقع نتوانستیم پول برقی که به ما فروخته‌اند را پرداخت کنیم. بخشی از این بدهی هم مربوط به پیمانکارانی است که در کار احداث شبکه و پست های انتقال و توزیع هستند. اگر بانک‌ها کمک کنند و صندوق توسعه وام دهد، شاید ورود بخش خصوصی به نیروگاه‌سازی  اقتصادی باشد.

وی با بیان اینکه اقتصاد صنعت برق وضعیت مطلوب ندارد افزود: سالی ۵۰۰۰ میلیارد تومان بدهی به دلیل ما به‌التفاوت ایجاد می‌شود که با  فرصت‌های قانونی مانند اوراق تسویه در سال ۱۳۹۷ می توان بخشی را تسویه کرد.

برگزاری مناقصه برای بخش خصوصی

سخنگوی صنعت برق درمورد نحوه تعامل این صنعت با بخش خصوصی توضیح داد: درحال حاضر خرید تضمینی طبق روال قبل است. درواقع تا کنون از آن‌ها برق را به صورت تضمینی خریداری می‌کردیم و از این به بعد هم به همین روال است، اما با این تفاوت که در ابتدای کار مناقصه برگزار می‌کنیم. برای مثال اعلام می‌کنیم تصمیم به تاسیس نیروگاه برای تامین برق یک منطقه خاص داریم و متقاضیان در مناقصه شرکت می‌کنند و قیمت می‌دهند. کسی که کم‌ترین قیمت را پیشنهاد کند برنده خواهد شد.

رجبی  ادامه داد: نیروگاه‌هایی که دوره پنج یا هفت ساله ‌خرید تضمینی از آنها تمام می‌شود باید برق خود را در بازار عمده فروشی برق، به فروش برسانند. در بازار عمده فروشی قیمت برق حدود ۵۰ تا ۶۰ تومان و گاز ۵۰ ریال است. آنها گاز را می‌گیرند و تبدیل انرژی می‌کنند و در نهایت برق تحویل می دهند. کار در بازار عمده فروشی به این صورت است که بازار به نمایندگی از طرف مصرف کنندگان برای هر ساعت مناقصه برگزار می‌کند و همه نیروگاههای ایران در آن شرکت می‌کنند و به مصرف کننده به صورت عمده می فروشد. در آن سوی ماجرا تعرفه تعیین کننده است.

وی از سبک‌سازی بازار عمده فروشی برق خبر داد و اظهار کرد: کاری که قصد داریم انجام دهیم این است که بازار عمده فروشی  که توسط دولت برگزار می‌شود را سبک می‌کنیم. شرکت مدیریت شبکه برق برگزار کننده مناقصه است. برای این منظور از ساز و کار بورس استفاده می کنیم تا فروشنده و خریدار خودشان باهم به توافق برسند. در فاز اول برای مشترکین بالای پنج مگاوات صنعتی مقررات را ابلاغ می‌کنیم و بعد از آن شرایط را برای مشترکین زیر پنج مگاوات فراهم می‌کنیم. در این شرایط مصرف کننده می‌تواند برنامه‌ریزی کند. منبع: ایسنا برچسب ها: شرایط فروش ، برق ، وزارت نیرو

منبع: ناطقان

کلیدواژه: شرایط فروش برق وزارت نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۳۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید وزیر صمت بر حمایت از صادرکنندگان

وزیر صنعت، معدن و تجارت از حمایت ویژه این وزارتخانه از صادرکنندگان خبر داد و خطاب به تولیدکنندگان استان سمنان گفت: صادرکننده شوید. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، عباس علی‌آبادی شامگاه چهارشنبه در دیدار صمیمی با اعضای اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی استان سمنان که در محل سالن همایش‌‌های این تشکل برگزار شد، اظهار داشت: همه صادرکنندگان کشور زیر چتر حمایتی وزارت صمت قرار گرفته و ما با همه قوا از آنان حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با تولیدکنندگان و بازرگانان کشور، تصریح کرد: به‌زودی مشکلات مربوط به "ثبت سفارش" و "ال.سی." در کشور رفع خواهد شد و وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیر این مهم است، چرا که ثبت سفارش نبض تولید است و اگر با مشکل مواجه شود، تولید در کشور خواهد مرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به تولیدکنندگان استان سمنان گفت: با توجه به این حمایت ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت از صادرکنندگان، همه شما صادرکننده شوید.

علی‌آبادی با اشاره به یکی دیگر از مشکلات فعالان بخش تولید در کشور عنوان کرد: فقدان نظام دادرسی ویژه بخش صنعت و تولید سبب شده است تا تولیدکنندگان با مشکلات زیادی مواجه شوند.

وی "آیین‌های دادرسی" کیفری و مدنی را شایسته دعاوی تولیدکنندگان در کشور ندانست و با تأکید بر اینکه باید توجه داشت که نباید به تولیدکنندگان کشور به چشم "بزهکار" یا "کلاهبردار" نگاه شود، تصریح کرد: باید آیین دادرسی ویژه بخش تولید تدوین شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ظرفیت‌های ارزشمند صنعتی و معدنی موجود در استان سمنان، خاطرنشان کرد: استان سمنان باید مدل و الگوی توسعه سنعتی و معدنی ایران شود.

علی‌آبادی با تأکید بر اینکه رویکرد وزارت صمت بر مسیر است تا استان سمنان به مدل موفق توسعه صنعتی و معدنی کشور بدل شود، از فعالان این بخش در استان سمنان خواست تا نظام مسائل حوزه صنعت و معدن استان خود را تدوین کرده و مشکلات این بخش را به صورت اولویت‌بندی شده به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل کنند.

وی نقدینگی را یکی از مهم‌ترین مشکلات امروز تولیدکنندگان دانست و تصریح کرد: برای حل مشکل نقدینگی صنایع می‌توان به سمت استفاده از سرمایه‌های خرد مردم رفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت مهم‌ترین رویکرد و هدف‌گذاری این وزارتخانه را صنعت دانش‌بنیان صادرات محور مبتنی بر "درون‌زایی" و برون‌گرایی" دانست.

به گزارش تسنیم، در این جلسه تعدادی از فعالان بخش تولید استان سمنان مشکلات خود را با علی‌آبادی درمیان گذاشتند.

انتهای پیام/363/

دیگر خبرها

  • آب پایدار به غرب سمنان رسید | راهکارهای وزارت نیرو برای رفع تنش آبی در 3 شهرستان
  • بازدید شبانه از واحد‌های شبکار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه
  • استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم
  • تعیین مجازات برای خرید و فروش سلاح در فضای مجازی
  • تأکید وزیر صمت بر حمایت از صادرکنندگان
  • صادرات حدود ۶۷ تن زعفران از افغانستان
  • توسعه مشارکت‌های مردمی در صنعت اولویت وزارت صمت است
  • تاکید مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت ارشاد بر رونق اقتصاد هنر
  • سطح کشت محصول سیر در طارم ۷۰ درصد کاهش یافت
  • اقتصاد در ورطه خاموشی / هشدار برقی به اقتصاد