Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-18@22:05:59 GMT

تولید پنبه ۴۰ درصد افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۰۳۹۵۵

یه گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  محمود حجتی با حضور در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی با رکود کمتری روبرو بودیم، اظهار کرد:­ تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های موجود کشورمان در زمینه آب و خاک و از نیروی انسانی و ابزار و فناوری استفاده کنیم.

 

وی با بیان اینکه در ارتباط با محصولات اساسی، طرح‌های بلند مدت را بازنگری کردیم، ادامه داد: کشورمان در زمینه روغن و دانه‌های روغنی و کنجاله وابسته است، اما در چند سال گذشته، رشد خوبی داشتیم، ولی متناسب با تقاضا و نیاز کشورمان نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حجتی با اشاره به اینکه طرح توسعه کلزا را در دست اجرا داریم، گفت: در چغندر و شکر هم بحث کشت پاییزه را که مصرف آب را کاهش می‌دهد در دست انجام­ داریم.وی افزود: بر اساس آمار‌ها در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۰ در بخش کشاورزی افزایش اشتغال داشتیم و با توجه به طرح‌های جدید از جمله گلخانه ها، مصرف آب کاهش و اشتغال افزایش یافته است.

 

وی ادامه داد: پارسال حدود سه هزار هکتار رشد داشتیم و امسال پیش بینی می‌کنیم که حدود ۵ هزار و پانصد هکتار به میزان گلخانه‌ها اضافه کنیم.وزیر­ جهاد کشاورزی گفت: اکنون باید حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار هکتار گلخانه داشتیم تا هم گام با جهان باشیم.حجتی در زمینه طرح آمایشی در بخش کشاورزی گفت: این طرح در مراحل نهایی است و به تنهایی قابلیت اجرایی ندارد و به الزامات اجرایی نیاز دارد.

 

وی افزود: جهش قیمت ارز اثر منفی بر روی کالا‌های کشاورزی داشت.حجتی با بیان اینکه امسال در پنبه نسبت به پارسال بیش از ۴۰ درصد افزایش تولید­ خواهیم داشت، اضافه کرد: در مورد محصولاتی مانند روغن تا خودکفایی فاصله زیادی داریم. خودکفایی در این زمینه از ۶ درصد به حدود ۱۶ درصد رسیده است.

 

وی افزود: در زمینه گندم انتقاداتی مطرح می‌شود که چرا این محصول را تولید می‌کنیم، زیرا با قیمت ارزان‌تر می‌توانیم آن را وارد کنیم در حالی که این موضوع درست نیست.وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: اکثر کشور‌ها به محصولات راهبردی، یارانه اختصاص می‌دهند از جمله ترکیه حدود ۱۵ میلیارد دلار در بخش کشاورزی یارانه می‌پردازد و آمریکا حدود ۱۰۰ میلیارد دلار و­ اروپا حدود ۲۰۰ میلیارد یورو یارانه می‌پردازد.

 

حجتی اضافه کرد: محصولات کشاورزی ما با توجه به قیمت جهانی، اکنون با ارز ۶ تا ۷ هزار تومان تولید می‌شود.وی گفت: مرغ اگر بخواهد بر اساس ارز نیمایی محاسبه و از خارج وارد شود قیمت آن حدود ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان می‌شود.حجتی افزود: قیمت مرغ در بازار باید ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه شود نه ۱۴۰۰۰ تومان.

 

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال در تولید گندم خودکفا هستیم، گفت: بر اساس آمار و ارزیابی ها، امسال بیش از نیاز کشور، گندم تولید کردیم. پیش بینی ما این بود که امسال حدود یک تا یک و نیم میلیون تن بیشتر از نیاز کشور تولید می‌کنیم و کسری پارسال را جبران می‌کنیم، زیرا امسال ۲ برابر پارسال بارندگی داشتیم.

 

وی افزود: امسال دولت گندم را با قیمت ۱۷۰۰ تومان خواهد خرید.حجتی گفت: ۷۰ هزار نانوا، گندم با قیمت ۶۶۰ تومان و آزادپز‌ها هم حدود ۹۰۰ تا ۹۵۰ تومان، تحویل می‌گیرند.وزیر جهاد کشاورزی افزود: در بخش تولید محصولات کشاورزی باید زنجیره تولید دیده شود.

 

وی گفت: تأمین نهاده کارخانه خوراک دام، خدمات دامپزشکی، مرغ مادر و جوجه یکروزه، پرورش گوشتی، کشتارگاه و شبکه مویرگی در زنجیره مرغ وجود دارد.۳۰ تا ۳۵ درصد شبکه این گونه عمل می‌کنند.حجتی افزود: بنیان‌هایی مانند تعاونی تولیدکنندگان نداریم. باید این تعاونی‌ها را ایجاد و توانمند کرد و باید در این زمینه کار فرهنگی کنیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: عقب افتادگی در پرداخت خسارت سیل زدگان در استان‌های سیل زده داشتیم که پول، تأمین شده و به حساب استان‌ها واریز شده است و این عقب افتادگی جبران می‌شود.وزیرجهاد کشاورزی افزود: بخش کشاورزی به طور متوسط، حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان در سال به علل گوناگون از جمله حوادث طبیعی خسارت می‌بیند که باید سهم بیمه‌ها در جبران این خسارات افزایش یابد و به حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد برسد.

 

وی ادامه داد: دولت در صندوق بیمه محصولات کشاورزی حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان در ردیف بودجه اختصاص می‌دهد که این رقم کم است.حجتی افزود: اکنون آب کمتری در مقایسه با سال ۹۲ در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد و در بهره وری آبیاری از ۳۷ درصد به حدود ۴۴ درصد رسیدیم و بهره وری در آب در مرزعه، باغ و محصول به طور متوسط سالی ۵ درصد افزایش یافته است.

 

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۲ به ازای هر متر مکعب آب حدود ۸۵۰ تا ۹۰۰ گرم محصول تولید می‌کردیم که اکنون به بیش از ۱۲۰۰ گرم افزایش یافته است و این روند ادامه دارد.وزیر جهاد کشاورزی گفت: در ۵ سال گذشته بیش از یک میلیون هکتار سیستم‌های نوین آبیاری را اجرا کردیم.

 

اقتصادنیوز

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: وزیرجهادکشاورزی اقتصاد جام نیوز پنبه کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۳۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزی زنجان و تلاش برای سازگاری با کم آبی

بخش کشاورزی در استان زنجان اهمیت ویژه‌ای دارد و بیش از ۳۲ درصد سهم اشتغال استان را به خود اختصاص داده در حالیکه میانگین سهم اشتغال کشور در این بخش ۱۸ درصد است.

استان زنجان با ۱.۳ درصد مساحت کل کشور حدود ۸۴۰ هزار هکتار عرصه های مناسب کشاورزی معادل پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را دارد.

بخش کشاورزی در استان زنجان حدود ۱۰۰ هزار بهره‌بردار دارد که به تولید انواع محصولات زارعی و باغی اشتغال دارند.

در زمان حاضر علاوه بر چالش هایی که در تامین آب شرب برخی شهرها و روستاها در استان زنجان وجود دارد، بنا بر اعلام سازمان آب منطقه ای زنجان ۱۰۰ درصد آب مورد نیاز بخش کشاورزی و ۹۵ درصد آب مورد نیاز صنایع استان از منابع زیر زمینی تامین می شود و این موضوع فشار بر منابع آبی را مضاعف کرده است.

در چند سال اخیر با کاهش منابع آبی، موضوع افزایش بهره وری به شدت مورد توجه قرار گرفته و طرح هایی مثل اجرای الگوی کشت، ‌انتقال دانش به مزارع، اصلاح روش های قدیمی و بهره گیری از روش های جدید به یک اولویت تبدیل شده است تا با عبور از کشاورزی سنتی، زمینه افزایش تولید و حفاظت از منابع پایه فراهم شود.

همچنین برای حفاظت از سرمایه‌های حیاتی آب و خاک، برنامه‌های بخش کشاورزی استان زنجان طی چند سال اخیر به سمت ارتقای بهره‌وری بدون استفاده از منابع آبی جدید یا افزایش عرصه‌های کشت حرکت کرده است.

کمبود منابع لازم برای ارائه مشوق ها، چالشی پیش روی اجرای طرح الگوی کشت

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه کشت محصولات کشاورزی در این استان طی ۲ سال گذشته انحراف خیلی کمی از میزان تعیین شده در الگوی کشت داشته است، گفت: فعالیت کشاورزی توسط بخش خصوصی انجام می شود و تلاش ما این است تا با ارائه مشوق ها و حمایت ها، الگوی کشت هدفگذاری شده در استان به مرور محقق شود.

روح الله حسنی افزود: اگر منابع بیشتری برای اجرای مشوق ها در اختیار بود کار بیشتری در خصوص نهادینه کردن الگوی کشت انجام می شد که دولت فعلا با سیاست قیمت گذاری، بخشی از توازن را در بازار محصولات ایجاد می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به چالش کم آبی در استان، گفت: با توجه به این موضوع، تجهیز زمین های کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری و پرهیز از آبیاری سنتی ضروری است.

وی به پیگیری اقدامات زیرساختی از جمله توسعه سامانه های نوین آبیاری، تامین بذرهای ویژه با مصرف آبی کم و اصلاح شیوه های کشاورزی مثل نشاکاری در استان اشاره کرد و گفت: مواجه با چالش کم آبی یک موضوع فرابخشی و مرتبط به همه است و همه باید برای آن پای کار باشند.

حسنی ادامه داد: تلاش در راستای کشت نشایی محصولات مختلف از جمله محصولات جالیزی که موجب زودرسی، صرفه جویی در مصرف آب، افزایش عملکرد و فروش به قیمت مناسب می‌شود و همچنین معرفی ارقام اصلاح شده جدید از جمله در محصولات گندم، جو، باقلا، گوجه فرنگی و سیب زمینی نیز از دیگر اقدامات در این حوزه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: توسعه آبیاری با نوار تیپ علاوه بر صرفه جویی ۷۰ درصدی در مصرف آب موجب افزایش تولید هم می‌شود.

حسنی افزود: در سیستم آبیاری نوار تیپ، آب در نزدیکی منطقه توسعه ریشه گیاه به زمین داده می‌شود تا مساحت و عمق کوچکی از سطح خاک خیس شود.

وی به فعالیت های ترویجی نیز اشاره کرد و ادامه داد: با این فعالیت ها تلاش می کنیم تا ذهنیت کشاورزان نسبت به استفاده از بذرها و نهال های جدید که مصرف آب کمتری دارند تغییر کند و شیوه های جدید جایگزین روش های پیشین شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه مدیریت منابع آبی در استان نیازمند یک مدیریت تلفیقی است، افزود: بخشی از جبران کمبود منابع آبی در قالب آبخیز داری و آبخوانداری در استان دنبال می شود که در همین راستا یکی از طرح های این بخش طرح آبخوانداری چهرآباد است که سال گذشته در جریان سفر رییس جمهور به استان عملیاتی شد و قرار است از طریق آن یک و نیم میلیون متر مکعب آب به لایه های زیرزمینی نفوذ کند.

لزوم خودداری کشاورزان زنجانی از کشت‌های آبی غیرمجاز

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت:‌ کشاورزان و بهره برداران از کشت های آبی غیر مجاز و انتقال آب به اراضی غیرآبخور اولیه و دیم خودداری کنند.

اکبر باقری با تاکید بر اینکه کشاورزان باید این شرکت را در مدیریت منابع محدود آبی یاری کنند، افزود:‌ این امر با توجه به کاهش میزان بارندگی ها و افت سطح آبهای زیر زمینی بسیار ضروری است.

وی به لزوم اتمام طرحهای نیمه تمام آبی در استان اشاره و خاطرنشان کرد: با تکمیل سدهای در حال ساخت می توان از هدر رفت نزولات آسمانی جلوگیری کرد تا در مواقع اضطراری و کمبود آب از آنها بهره برداری شود.

دبیر شورای حفاظت از منابع آب استان با تاکید بر رعایت الگوی مصرف و پرهیز از بد مصرفی در همه بخشها، ادامه داد: بارشهای اخیر شاید بخشی از کمبودها را جبران کند ولی اگر دقت لازم را در مصرف آب به خصوص در بخش شرب و کشاورزی انجام ندهیم با بحران کمبود آب رو به رو خواهیم شد.

 درصد از اراضی کشاورزی استان زنجان دیمی است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در این باره، گفت: در حوزه کشاورزی با چالش هایی متعددی مثل محدودیت منابع آب، نیاز روز افزون به مواد غذایی، چالش های اقلیمی، تغییرات آب و هوایی، افزایش دما، کاهش متوسط بارندگی ها و انتقال دانش به مزرعه رو به رو هستیم ولی با وجود این چالش ها باید بهره وری را حتما مدنظر داشته باشیم و عواملی را که در تولید کشاورزی موثر است تقویت کنیم.

اکبر طیبی با بیان اینکه راهبرد اصلی در تولید محصولات کشاورزی در استان زنجان، حفظ و افزایش تولید پایدار به ویژه در حوزه محصولات استراتژیک است، اظهار کرد: برای تامین امنیت غذایی باید سطوح زیر کشت یا بهره وری را افزایش دهیم که با توجه به چالش های اشاره شده، افزایش امکان سطح زیر کشت برای خیلی از محصولات وجود ندارد بنابراین باید به سمت افزایش بهره وری برویم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان به اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان، اشاره کرد و گفت: هدف اصلی این طرح، افزایش میزان تولید و تثبیت آن در واحد سطح است و این مهم با استفاده از ادوات و روش های نوین کشاورزی همچون اجرای خاک‌ورزی حفاظتی، استفاده از کودهای بذر مال، ریزمغذی ها و رعایت تناوب زارعی غلات و حبوبات قابل دسترسی است که این موارد در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان مورد نظر قرار گرفته است.

طیبی اظهار کرد: ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی استان زنجان دیمی است از این‌ رو مهمترین اقدام برای روزهای قبل از کشت، اقدامات ترویجی خواهد بود تا کشاورزان برای رعایت استانداردهای کشت، آمادگی لازم را با پیش‌زمینه علمی داشته باشند.

وی افزود: ۴۳۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان تحت پوشش اجرای طرح جهش تولید قرار گرفته است که از این میزان حدود ۳۰۰ هزار هکتار به کشت محصول راهبردی گندم اختصاص دارد و در مابقی اراضی یعنی ۱۳۰ هزار هکتار نیز کشت سایر محصولات دیمی از جمله نخود، عدس و علوفه های دیمی را دنبال می کنیم.

منبع ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • کشاورزی زنجان و تلاش برای سازگاری با کم آبی
  • پیش‌بینی تولید ۱۰۰ هزار تن گوشت مرغ در لرستان
  • مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان
  • ۸۰ درصد گندم خوزستان آماده برداشت
  • ۹۸ درصد گندم کشور با کمباین برداشت می‌شود
  • واردات ۸۰۰ میلیون دلاری قطعات موتورسیکلت با رشد ۴۰ درصدی
  • پنبه‌کاران تربت‌حیدریه ۱۰ تن بذر یارانه‌ای دریافت کردند
  • روز اهمیت به بی خانمانی جوانان Youth Homelessness Matters + پوستر و آمار
  • احیاء ۳۵ واحد پرواربندی با ظرفیت حدود ۱۰ هزار راس دام در لرستان
  • فقط ۳۰ درصد دانش کشاورزی وارد مزرعه شده است