Web Analytics Made Easy - Statcounter

«توماس فریدمن» در تحلیل خود آورده است: هیچکس به اندازه ترامپ و "بنیامین نتانیاهو" به رابطه آمریکا - اسراییل آسیب نرسانده است. اگر شما یک یهودی آمریکایی هستید و تصمیم دارید به دونالد ترامپ رای دهید چون فکر می کنید او طرفدار اسراییل است، بدجوری احمق هستید.

وی افزود: ترامپ به نفع نخست وزیر کنونی اسراییل هم خیلی حرف زده و هم خیلی کار کرده و مورد تحسین افکار عمومی اسراییل واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شکی نیست. اما فراموش نکنیم. همه فکر پشت سر همه اینها،‌ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

این تحلیلگر آمریکایی ادامه داد: ترامپ در واقع با مجسم کردن کلیت حزب جمهوریخواه به عنوان "طرفدار اسراییل" و مجسم کردن کلیت حزب دموکرات به عنوان "ضد اسراییل"، شانس انتخاباتی خود را برای انتخاب شدن مجدد بالا می برد. ترامپ دارد با هماهنگی بنیامین نتانیاهو چیز تازه ای خلق می کند که تا پیش از این هیچکدام از روسای جمهوری آمریکا و نخست وزیران اسراییل آن را انجام نداده بودند.

فریدمن افزود: این دو دارند، "حمایت از اسراییل" را به عنوان یک "اهرم" در وادی سیاست آمریکا تثبیت می کنند. اما هر دو سخت در اشتباه هستند. اسراییل اگر می خواهد منافع خود را در درازمدت حفظ کند، هیچ چیزی برای آن خطرناکتر از این نیست که بیاید و در صحنه سیاست ‌آمریکا یک "پارتیزان( هواخواه)" باشد. همین هواخواهی تا به حال پشتیبان مهم حیاتی سیاسی، نظامی و اقتصادی اسراییل در جهان بوده است.



نویسنده کتاب «جهان مسطح» تصریح کرد: "دوره گولد"‌ سفیر سابق راستگرای اسراییل در سازمان ملل متحد هم به همین نکته اشاره داشت و به اسراییل هشدار می داد، "شما به دموکراتها دسترسی دارید. به جمهوریخواهان هم دسترسی دارید. اما هیچوقت گرفتار بازی هواداری سیاسی در عالم سیاست آمریکا نمی شوید".

فریدمن با اشاره به اینکه ترامپ در کارزار انتخاباتی خود تلاش می کند چهره حزب دموکرات را مخدوش کند، افزود: عده ای از زنان کنگره هم بشدت از در دشمنی با اسراییل در آمده اند. از طرفی، نتانیاهو هم از سر اکراه تن به تقاضای ترامپ داد و جلوی سفر دو تن از این زنان شامل "ایلهان عمر" و "رشیده طلیب" به اسراییل و کرانه باختری را گرفت.

به تاکید سرمقاله نویس نیویورک تایمز، این مشی جدید ترامپ و نتانیاهو جزیی از یک پروسه است که در درازمدت ضربه ای نیرومند بر منافع اسراییل و حمایت هایی که در آمریکا از او می شود وارد خواهد آورد. البته نتانیاهو بعدا" نرم شد و برای طلیب ویزا صادر کرد. طلیب یک معاند فلسطینی است و می خواهد برای دیدار مادربزرگ 90 ساله خود به کرانه باختری برود.

فریدمن ادامه داد: اسراییل از او تعهد کتبی گرفته که در مدت حضور در کرانه باختری، اسراییل را بایکوت نکند. طلیب اول موافقت کرد اما بعدا گفت که یک چنین شرطی را قبول نمی کند. چرا اسراییل اینقدر از سفر یک تازه ورود به کنگره آمریکا به اسراییل ترسیده که چنین شرطی را پیش پای او می گذارد؟ دیگر خیلی دیر شده است. آن آسیبی که این "اهرم"‌ بودن اسراییل در صحنه سیاست آمریکا پیش بینی می شود به آمریکا وارد می آورد، وارد شده است. کار انجام شده  و ترامپ و "بی بی" (نتانیاهو) مقصر هستند.

برنده جایزه پولیتزر افزود: احمق نباشیم. نتانیاهو با همدستی جمهوریخواهان سنا می تواند هر زمان دلش بخواهد در کنگره مخاطب داشته باشد، اما هیچوقت در هیچ دانشگاه و خوابگاه دانشجویی بزرگ ‌آمریکا نمی تواند سخنرانی کند، مگر آنکه پلیس در صفوفی انبوه از او محافظت کند چون به محض حضور او در این مکان، تظاهرات عظیمی به راه خواهد افتاد.  

فریدمن نوشت: امروز نامزدهای برجسته دموکرات ریاست جمهوری نظیر "الیزابت وارن" و "برنی سندرز" از رفتار و عملکرد دولت اسراییل و اشغال دامنه دار کرانه باختری ناراحت هستند. ابراز این نارضایتی ها امروز علنی است. الیزابت وارن که چندی است سفرهای انتخاباتی خود را شروع کرده به دو فعال ضد اشغالگری یهود در پاسخ به استعلامشان گفته که از مبارزات آنها حمایت می کند. اما مقصر کیست؟ ترامپ دارد همه حزب دموکرات را با همه تنفر از اسراییل یکی می کند. همه پشتیبانی از نتانیاهو را با عشق به اسراییل یکی می کند.

تحلیلگر مسایل جهانی تصریح کرد: این در حالیست که نتانیاهو رهبر افراطی ترین و راستگراترین دولتی است که اسراییل تا به حال به خود دیده است. ضمن آنکه او سه پرونده فساد در دادگاه دارد و اولویت اول و آخر او انتخاب مجدد است تا بلکه بتواند به جایگاهی برسد که "کنست" (پارلمان اسراییل) بر قوه قضاییه هم احاطه داشته باشد تا قضیه پرونده قضایی او ماستمالی شود و برود. اگر آن اتفاق بیافتد، آیا کنیسه ها، دانشگاهها و دوستان اسراییل از خود این سئوال را نخواهند پرسید: "چرا باید حامی یک چنین اسراییلی باشم؟" آن موقع تمام جامعه طرفدار اسراییل و هر کنیسه و هر فدراسیون یهودیان از هم پاشیده خواهد شد.

فریدمن نوشت:‌ از آن گذشته، ترامپ با انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به "بیت المقدس"، فقط منافع شهرک نشیان یهودی را ارتقا داد نه آمریکا را. ترامپ با این کار چراغ سبزی به اسراییل نشان داد تا "کرانه باختری" را هم ملحق به خود کند.

اگر نتانیاهو همچنان نخست وزیر باقی بماند، که بعید هم نیست، آن موقع اسراییل به آن سمت پیش خواهد رفت که یا یک سرزمین دو ملیتی عرب و یهود خواهد بود و یا یک کشوری که به طور سیستماتیک بخش رو به رشد جمعیتش را از حقوق دمکراتیک حق رای محروم خواهد کرد.

سرمقاله نویس روزنامه نیویورک تایمز افزود: هیچکدام از اینها نه تنها دموکراسی یهود نخواهند بود بلکه شخصیت سیاسی دولت یهود را هم بکلی مخدوش خواهند کرد. البته متذکر می شوم که من موافق بایکوت، سلب سرمایه گذاری و تحریم اسراییل نیستم. اینها جنبش هایی است که ایلهان عمر و رشیده طلیب آن را پیشنهاد داده اند تا جلوی امکان تشکیل دو دولت را بگیرند.

فریدمن نوشت: من شخصا"‌ هم اسراییلی ها را دوست دارم و هم فلسطینیان را و هم اعراب را. اما خداوند مرا از شر بعضی از دوستان آمریکایی این اقوام حفظ کند. خیلی از نیت آمریکایی های کاسه داغتر از آش از چالش با این مشکل، فقط بهره برداری شخصی، ارتقا جایگاه سیاسی، جمع آوری پول و بی حیثیت کردن رقبا است.

310311

کد خبر 1290701

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا رژیم صهیونیستی اسرائیل ایالات متحده آمریکا استان آذربایجان شرقی باشگاه استقلال لیگ برتر نوزدهم گردشگری استان اردبیل استان لرستان استان آذربایجان غربی باشگاه پرسپولیس محمدجواد ظریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۴۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میدل‌ایست‌آی: نتانیاهو قمار کرد اما ضربت راهبردی از ایران خورد

سردبیر نشریه آمریکایی «میدل‌ایست‌آی»، پیام حمله ایران را آشکار کردن ضعف اسرائیل عنوان کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: دیوید هرست که سابقه نویسندگی در روزنامه گاردین را هم دارد، پیام‌های حمله ایران را متعدد می‌داند و می‌نویسد: بعد از شش ماه، جنگ غزه برای اسرائیل بد پیش می‌رود. نیروهای زمینی اسرائیل با مقاومت سرسختانه فلسطینیان روبه‌رو هستند که هیچ نشانه‌ای از تسلیم شدن یا فرار از خود نشان نمی‌دهد. روحیه مقاومت بین جنگجویان حماس نیز تشدید شده است. آنان احساس می‌کنند که از بدترین شرایط جان سالم به در برده‌اند و چیزی برای از دست دادن ندارند. مردم غزه علیه آنان مخالفت نکرده‌اند. آنان با اقدامات‌شان اسرائیل را تحقیر کرده و قدرت خود را به رخ می‌کشند. با متوقف شدن حمله اسرائیل به غزه، مخالفت با رهبری نتانیاهو در حال افزایش است و فشار واقعی برای دستیابی به توافقی که بازگرداندن گروگان‌ها را عملی سازد وجود دارد. اختلافات با حامی اصلی او جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا اکنون آشکار شده و او به سرعت در حال از دست دادن جایگاه نزد افکار عمومی جهانی است. اسرائیل تحت زمامداری نتانیاهو به یک کشور یاغی تبدیل شده. در چنین شرایطی، نتانیاهوی قمارباز، تاس را انداخت و به کنسولگری ایران حمله کرد در حالی که به خوبی می‌دانست معنای این کار چیست.

همچنین، آمریکا می‌دانست که نتانیاهو چه می‌کند یعنی تلاش برای کشاندن آمریکا به حمله به ایران برای حداقل سومین‌بار در ۱۴ سال گذشته ایران به یکباره دست به حمله علیه اسرائیل نزد. ایران وقت گذاشت و اعلام کرد که اگر آتش‌بس در غزه برقرار شود به اسرائیل حمله نخواهد کرد. این خواسته ایران نادیده گرفته شد. در برهه‌ای که زمان حمله ایران فرارسید این حمله به دقت طراحی شده بود تا پیام‌هایی را به آمریکا، اسرائیل و کشورهای عربی انتقال دهد. تهران می‌خواست پیشینه‌ای ایجاد کند که بتواند به طور مستقیم بدون آغاز جنگی تمام‌عیار به اسرائیل ضربه بزند. تهران قصد داشت به اسرائیل بگوید که می‌تواند به آن رژیم ضربه بزند. تهران قصد داشت به ایالات‌متحده بگوید که ایران قدرتی در خلیج‌فارس است که باید بماند و تنگه‌هرمز را کنترل می‌کند. تهران قصد داشت به تمام رژیم‌های عربی همکاری‌کننده با اسرائیل بگوید ممکن است در آینده چنین اتفاقی برای انان نیز رخ دهد.

بنابراین، اقدام ایران یک موفقیت استراتژیک بود و تهران پیام خود را به طرفین موردنظر رساند. این حمله به ضرر شهرت اسرائیل به عنوان پسر قلدر اصلی محله تمام شد. تحویل این پیام‌های متعدد با توقیف یک کشتی کانتینری توسط سپاه پاسداران آغاز شد که مالک آن کشتی یک میلیاردر اسرائیلی‌الاصل است.

پیام ایران به آمریکا نیز به همان اندازه نیرومند بود: ایران آماده حمله به اسرائیل با موشک‌های بالستیک و سرپیچی از غرب از جمله هشدار مستقیم به بایدن است. این که ایران خواهان جنگ نیست، اما قادر به پاسخگویی است. پیام ایران به آمریکا این بود که باید فرزند خودخواه و نوجوان خود اسرائیل را مهار کند نوجوانی که برای مدت‌زمانی طولانی توسط والدین‌اش مورد ناز و نوارش قرار گرفته و فکر می‌کند در منطقه هر کاری که بخواهد می‌تواند انجام دهد.

اگر نتانیاهو به ایران حمله کند روابط متزلزل او با آمریکا بدتر خواهد شد. نتانیاهو اگر کاری انجام ندهد. اسرائیل اکنون حامیان عرب خود را به چاله‌ای جهنمی کشانده که در آن هیچ صلح یا حتی چشم‌اندازی وجود ندارد، بدون شکست حماس و بدون هیچ‌گونه چشم‌اندازی برای دولتی پس از پایان جنگ. احمقانه‌ترین کاری که منابع امنیتی اسرائیل در روز یکشنبه انجام دادند آن بود که به طور علنی درباره همکاری نیروی هوائی اردن که به آنان کمک کرد تا پهپادها و موشک‌های کروز را سرنگون کنند با صدای بلند سخن گفتند.

منابع اسرائیلی به خود بالیدند که موشک‌هایی که از سوی ایران به سمت بیت‌المقدس شلیک شده بودند در سمت اردن و موشک‌های دیگری در نزدیکی مرز سوریه رهگیری شدند. پیامی که اسرائیل می‌خواست ارسال کند این بود که علی‌رغم اختلافات ظاهری اسرائیل متحدانی در منطقه دارد که آماده دفاع از آن رژیم هستند. با این وجود، اسرائیل باید بداند که وضعیت سلطنت اردن متزلزل است و با اعلام کمک آن به اسرائیلی‌ها بازی احمقانه‌ای را آغاز کرد و باعث تحریک افکار عمومی منطقه حکومت اردن خواهد شد. اردن در گذشته نیز ریاکار بوده و ملک حسین پادشاه اسبق اطلاعاتی را به اسحاق رابین نخست‌وزیر اسبق اسرائیل ارائه داده بود با این وجود، این اولین‌باری در تاریخ است که ارتش اردن که هنوز نام ارتش عربی را یدک می‌کشد برای محافظت از اسرائیل وارد عمل شده. این یک اشتباه بزرگ است. در حالی که مردم اردن چه فلسطینیان ساکن آن کشور و چه ساکنان کرانه شرفی از شلیک موشک‌ها توسط ایران به سوی اسرائیل حمایت می‌کردند ارتش اردن از طریق اسرائیلی‌ها آن موشک‌ها را سرنگون کرد. اسرائیل صرفاً با آن دسته از رهبران عربی رابطه دارد که خواسته مردم‌شان را نادیده گرفته و حکومت فاسدی را بر آنان تحمیل کرده‌اند.

اقدام اردن ممکن است کمک کوتاه مدتی به اسرائیل باشد، اما در درازمدت باعث ایجاد دردسر در طولانی‌ترین مرز اسرائیل می‌شود. اسرائیل ممکن است این واقعیت را که متحدانی واقعی دارد جشن بگیرد، اما با این کار مشروعیت دوستان خود را به طرز مهلکی تضعیف می‌کند. ایران حرف خود را زده و در نتیجه اسرائیل ضعیف‌تر شده است. این اولین‌باری بود که بایدن به اسرائیل گفت پاسخی ندهد. پس از چنین حمله‌ای از سوی ایران وجهه اسرائیل بدتر از قبل به نظر می‌رسد: اسرائیل برای دفاع از خود نیازمند کمک دیگران است و در انتخاب گزینه حمله نظامی نمی‌تواند آزادانه اقدام کند. این حمله باعث می‌شود که ایالات‌متحده حامی اسرائیل گزینه‌ها را برای آن رژیم انتخاب کنند. همه‌چیز در حال حاضر برای اسرائیل بد به نظر می‌رسد.

دیگر خبرها

  • تحقیر اسراییل و آمریکا در عملیات وعده صادق روشن بود
  • وینس مکمن همچنان با جان سینا، راک و دونالد ترامپ روابط نزدیکی دارد/ اخبار WWE
  • نتانیاهو: موجودیت اسراییل در خطر است
  • نتانیاهو از رویارویی با ایران منافع دارد | تنش و درگیری بزرگ دام اسرائیل است؟
  • بحران یعنی باقی‌ماندن نتانیاهو در قدرت | تهران باید مستقیم با واشنگتن مذاکره کند
  • زیباکلام: تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • پایان نبرد سایه‌ها، تغییر منطق بازدارندگی و آغاز فصل جدید در رویارویی ایران و اسرائیل
  • عوارض تکرار حماقت نتانیاهو
  • میدل‌ایست‌آی: نتانیاهو قمار کرد اما ضربت راهبردی از ایران خورد
  • اسراییل در حال از دست دادن وزن استراتژیک خود در جهان است