Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- وزیر مشاور در امور خارجه امارات حمله انصارالله یمن به میدان نفتی «شیبه» وابسته به شرکت آرامکو عربستان سعودی را محکوم کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات ضمن محکوم کردن حمله انصارالله به میدان نفتی «شیبه» وابسته به شرکت آرامکو عربستان سعودی، مدعی شد که انصارالله در برابر تلاش‌های سیاسی سازمان ملل کارشکنی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قرقاش در صفحه توئیتر خود نوشت: «حمله به میدان الشیبه، علی‌رغم ماهیت تبلیغاتی آن، دلیلی دیگر بر اهانت حوثی‌ها به تلاش‌های سیاسی سازمان ملل است».
وی افزود که «اتحاد و تقویت عملکرد دولت در مرحله آینده ضروری است و شکی نیست که استمرار حملات حوثی‌ها بزرگ‌ترین خطر برای [توافقنامه] استکهلم است».
ارتش یمن روز شنبه (دیروز) از بزرگ‌ترین حمله پهپادی به اهدافی سعودی در عمق 1200 کیلومتری خاک عربستان خبر داد و گفت که پایگاه نفتی «الشیبه» در جنوب شرق عربستان را هدف قرار داده است.
این عملیات یمنی‌ها که با استفاده از 10 فروند پهپاد صورت گرفت از بزرگترین حملات پهپادی تاریخ یمن به بزرگترین منبع ذخایر استراتژیک نفتی عربستان سعودی محسوب می‌شود که با توجه به وسعت، حجم و برد این حملات، تحول شگرفی در طول جنگ یمن به شمار می‌آید.

پیام بزرگترین عملیات پهپادی یمن در خاک عربستان
10 فروند پهپاد میدان نفتی و پالایشگاه الشیبه وابسته به آرامکو را هدف قراردادند.
یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بزرگترین عملیات را با نام "نخستین عملیات توازن بازدارندگی" در عمق خاک سعودی انجام داد؛ به طوری که 10 فروند پهپاد میدان نفتی و پالایشگاه الشیبه وابسته به آرامکو بزرگ‌ترین شرکت نفتی عربستان را هدف قرار دادند. این عملیات نزدیک مرز‌های امارات صورت گرفت و پیامی به امارات بود که دست از شرارت بردارد.
سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن گفت: این عملیات در چارچوب واکنش و پاسخ طبیعی و مشروع ما به جنایت‌های متجاوزان و محاصره ملت یمن از بیش از چهار سال قبل بود. به رژیم سعودی و متجاوزان هشدار می‌دهیم که اگر به تجاوز‌های خود ادامه دهند با عملیاتی بزرگتر و گسترده‌تر مواجه خواهند شد.
عبدالملک بدرالدین دبیرکل انصارالله یمن تاکید کرد: این عملیات در فاصله 1100 کیلومتری عمق خاک سعودی انجام شد. متجاوزان نخواهند توانست ملت یمن را تسلیم کنند و شیرِ گاوِ شیردهی که آمریکایی‌ها آن می‌دوشند، روزی خشک خواهد شد.
خالد غراب کارشناس نظامی می‌گوید: تاسیسات نفتی و اقتصادی عربستان به هدف مشروع نیرو‌های موشکی و پهپادی یمن تبدیل شده اند.
به نوشته روزنامه گاردین انگلیس: ارزش منطقه‌ای که هدف قرار گرفت، به معدن طلا نزدیک‌تر است تا میدان نفتی؛ به طوری که حدود یک میلیون بشکه نفت تولید می‌کند و از جمله امکانات آن، محلی برای فرودگاه ها، تاسیسات ورزشی و خدماتی است. هدف قرار دادن این میدان، به منزله وارد کردن آسیب سختی به نظام سعودی و در چارچوب پاسخ به متجاوزان و دفاع قانونی از خود است.
سرتیپ عابد الثور کارشناس نظامی گفت: اگر این، نخستین عملیات در منطقه بود پس عملیات بعدی گسترده‌تر صورت خواهد گرفت؛ بنابراین تاسیسات و مراکز مهم عربستان زیر آتش ما قرار دارد.
به گفته احمد الکبسی روزنامه نگار: امروز سرکردگان متجاوزان دریافتند که اگر به تجاوزگری ادامه دهند ضرباتی که در آینده دریافت خواهند کرد، سنگین‌تر خواهد بود.
سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن گفت: در صورتی که حملات متوقف نشود، حملات نظامی به عربستان افزایش خواهد یافت. با توجه به افزایش خیره کننده توان نظامی یمنی‌ها که می‌توانند پیروز میدان باشند و کشور‌های متجاوز را شکست دهند، این اظهارات سرتیپ یحیی سریع به منزله تهدیدی جدی است و کشور‌های متجاوز فقط زمانی از اقدامات خود دست برخواهند داشت که آتش جنگ به آن‌ها برسد.

حمله به الشیبه پیامی برای امارات بود
حمله پهپادی حوثی ها (جنبش انصارالله) به تاسیسات شرکت آرامکو عربستان به منزله پیامی برای امارات است.
مجری تلویزیون الجزیره انگلیسی گفت: شبه نظامیان حوثی یک میدان نفتی در عربستان سعودی را هدف حملات خود قرار دادند. چند فروند پهپاد میدان نفتی شیبه را هدف قرار دادند. شرکت دولتی نفت عربستان (آرامکو) اعلام کرد این حمله تنها سبب آتش سوزی محدود شده و تولید نفت را تحت تاثیر قرار نداده است. وزیر انرژی عربستان حوثی‌ها را به تلاش برای ایجاد مانع در مسیر تامین نفت جهان متهم کرده است.
در ادامه محمد العطب خبرنگار این شبکه تلویزیونی از صنعا گزارش داد: سخنگوی حوثی‌ها اعلام کرده است که آن‌ها بزرگترین عملیات را در خاک عربستان انجام داده اند. آن‌ها از پهپاد‌های قاصف در این حملات استفاده کردند. این پهپاد‌ها توانایی پیمودن 1100 کیلومتر را در شرق عربستان دارند. آن‌ها این میدان نفتی را که متعلق به شرکت آرامکو است هدف قرار داده اند. این میدان نفتی تنها 10 کیلومتر با امارات فاصله دارد.
وی افزود: عبدالملک حوثی اعلام کرده است که این پیامی برای امارات هم محسوب می‌شود تا حملات و مشارکت خود را در جنگ یمن متوقف سازد. او اعلام کرد که عربستان سعودی مدعی است به منظور تامین امنیت خود جنگ یمن را آغاز کرده است. او همچنین از ادامه حملات به نقاط حیاتی عربستان در آینده خبر داد.

پیام‌های حملات بزرگ پهپادی انصارالله در الشیبه
حمله بزرگ پهپادی جنبش انصارالله به میدان نفتی الشیبه در عمق عربستان، مهم‌ترین تحول از زمان آغاز جنگ‌افروزی ائتلاف متجاوز علیه یمن محسوب می‌شود و این عملیات، راهبرد نظامی جنبش یعنی هدف قرار دادن ستون فقرات اقتصادی سعودی را نشان می‌دهد.
«عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب در بخش سخن سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای به اهداف و ابعاد حمله پهپادی گسترده جنبش انصارالله یمن به تاسیسات نفتی عربستان پرداخته و نوشته است: این عملیات، راهبرد نظامی این جنبش را بازتاب می‌دهد که محوریت آن را هدف قرار دادن منافع نفتی عربستان سعودی به عنوان ستون فقرات اقتصاد این کشور تشکیل می‌دهد.
در این مقاله آمده است: حمله گسترده جنبش انصارالله یمن با استفاده از 10 پهپاد به میدان نفتی الشیبه و پالایشگاه‌های آن که وابسته به شرکت غول‌پیکر آرامکو است، مهم‌ترین تحول از زمان آغاز جنگ‌افروزی ائتلاف سعودی- اماراتی علیه یمن در ماه مارس 2015 محسوب می‌شود.
جالب اینجاست که میدان نفتی الشیبه و نوار خاکی شرق آن که تا حدود 40 کیلومتر در طول خلیج‌فارس و جنوب «خور العدید» قطر امتداد دارد، محل منازعه میان دو شریک اصلی در این ائتلاف یعنی امارات و عربستان سعودی است که دولت امارات در سال 2007 نقشه مرزهایش را رسما اصلاح کرد تا مالکیت این میدان را که روزانه بیش از یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت تولید می‌کند و ذخایری به ارزش یک میلیارد بشکه را داراست، شامل شود. امارات در عین حال از قاعده «اگر نتوانستی آنها را شکست بدهی به آنها ملحق شو!» پیروی کرد و تصمیم گرفت این منازعه را ولو به صورت موقت به حال تعلیق درآورد و این داستان دیگری است.
اهمیت این حمله به جنبه‌های مختلفی برمی‌گردد که می‌توان در موارد ذیل خلاصه کرد:
نخست: این حمله، مانند حمله اخیر انصارالله که در ماه مه گذشته با استفاده از 7 فروند پهپاد به خطوط لوله‌های نفت عربستان سعودی انجام شد، راهبرد نظامی انصارالله را بازتاب می‌دهد که بر هدف قرار دادن منافع نفتی عربستان سعودی که ستون فقرات اقتصاد این کشور را تشکیل می دهد، متمرکز بود.
دوم: رسیدن این پهپاد به امارت ابوظبی در چند کیلومتری ساحل خلیج‌فارس، نشان‌دهنده پیشرفت نظامی چشمگیر و نفوذ امنیتی است که در نوع خود بی‌سابقه است. لذا سوالی که در نزد کارشناسان نظامی و امنیتی مطرح می‌شود درباره نحوه رسیدن این تعداد پهپاد به میدان نفتی راهبردی مذکور و ایجاد آتش‌سوزی و متوقف کردن فعالیت آن است، بدون این‌که این پهپادها رهگیری و با آنها مقابله شود، این در حالی‌ است که عربستان سعودی صدها میلیارد دلار برای خرید رادارهای پیشرفته و سامانه‌های پدافندی «پاتریوت» هزینه کرده است.
سوم: هدف قرار دادن میدان نفتی الشیبه که محل منازعه میان امارات و عربستان سعودی است، چه بسا با هدف ارسال پیامی دوگانه به همپیمانان اصلی ائتلاف صورت می‌گیرد؛ نخست تلاش برای نابود کردن آنچه از این ائتلاف شکننده باقی مانده است و دوم تلاش برای ایجاد شکاف در روابط میان دو همپیمان اصلی و جانبداری از امارات و پاداش دادن به این کشور به دلیل خروج از یمن و شاید هم یادآوری منازعه دو طرف بر سر این میدان نفتی باشد.
چهارم: مهم‌ترین پیامی که انصارالله از طریق این حمله می‌خواهند بگویند این است: کسی که هواپیماهایش به میدان الشیبه می‌رسد می‌تواند به میادین دیگری مانند میدان عظیم نفتی «الغوار» در عربستان سعودی که روزانه حدود 5 میلیون بشکه نفت یعنی حدود نیمی از مجموع تولید نفت این کشور را تولید می‌کنند، برسند.
پنجم:هشدار روشن و صریح به امارات متحده عربی مبنی بر این‌که در صورت بازگرداندن دوباره نیروهایش به یمن و پیوستن به ائتلاف و نیز مشارکت نظامی دوباره در بمباران یمن، امکان رسیدن پهپادها به دو شهر ابوظبی و دبی و فرودگاه‌های آنها میسر و آسان است.
ششم: مساله قابل توجه این بود که بیشتر حملات جنبش انصارالله در عمق عربستان سعودی- چه در شهرهای مرزی در جنوب مانند جیزان، نجران و عسیر و فروگاه‌های آنها- برعکس حملات جنگنده‌های ائتلاف اماراتی- سعودی، تلفات جانی بر جای نگذاشته است. این در حالی است که هواپیماهای ائتلاف بیمارستان‌ها، مدارس، بازارها، مجالس عزا و عروسی را هدف قرار داده‌اند. هر چند حملات انصارالله در برخی موارد مانند حمله به فرودگاه «أبها» باعث وقوع تلفاتی جانی شد ولی این در نتیجه شلیک موشک بالدار بود که به صورت اشتباهی انجام شد.
هفتم: جنگ در یمن که طی چهار سال آغازین آن یک‌طرفه بود اکنون دیگر دو طرفه شده است و به نظر می‌رسد در صورت تداوم این جنگ و با توجه به حمله اخیر انصارالله به میدان نفتی الشیبه و پالایشگاه‌های آن که با دقت انجام شد، حملات طرف یمنی در روزها و ماه‌های آینده گسترده‌تر و بیشتر خواهد شد.
هشتم: این تحولات را نمی‌توان از تنش جاری میان ایران و آمریکا در تنگه هرمز جدا کرد به رغم این‌که انصارالله تأکید دارند که این موضوع جدای از تنش مذکور است. در واقع، جنبش انصارالله و همپیمانانش رکن اصلی از ارکان محور مقاومتی شده‌اند که ایران آن را رهبری می‌کند و شامل سوریه، عراق، حزب‌الله لبنان، دو جنبش حماس و جهاد اسلامی در فلسطین اشغالی می‌شود. چنین حمله‌ای، چه در پیوند با تنش در تنگه هرمز باشد و چه نباشد و یا فقط در چارچوب جنگ یمن و پاسخ به ائتلاف سعودی- اماراتی انجام گرفته شده باشد اهرم فشاری بر عربستان و آمریکاست که نتایج آن به نفع ایران و همپیمانانش و نیز به نفع درخواست‌ها برای پایان دادن به جنگ یمن است.
اذعان «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان سعودی به وقوع این حمله و مهار آتش‌سوزی ناشی از آن، شفافیت غیرقابل انکار سعودی‌ها را نشان می‌دهد هرچند که آقای الفالح تلاش کرد که تلفات مادی آن را اندک جلوه دهد ولی قطعا تلفات مادی آن در مقایسه با تلفات معنوی و روانی و بازتاب‌های داخلی آن اندک است؛ چرا که شهروندان سعودی از این جنگ به ستوه آمده‌اند و دلایل ادامه این جنگ را که ریاض قادر به یکسره کردن نتیجه نظامی آن نیست را مورد سوال قرار می‌دهند.
تحولات جنگ یمن، چه نظامی و چه سیاسی، از جمله عقب‌نشینی امارات، موفقیت نیروهای «شورای انتقالی جنوبی» در تصرف کاخ ریاست‌جمهوری «المعاشیق» و بیشتر مراکز نظامی وابسته به نیروهای دولت مستعفی یمن و اخراج وزرای کابینه این دولت این موضوع را مورد تأکید قرار می‌دهد که گزینه‌های سعودی برای تداوم این جنگ و یکسره کردن آن به نفع خود محدود شده است و تجدیدنظر فوری را می‌طلبد که به تصمیم سریع عقب‌نشینی از یمن جهت کاستن از تلفات و گفت‌وگو با جنبش انصارالله منتهی می‌شود مانند اقدام آمریکا که به عنوان یک ابرقدرت، در حال مذاکره با طالبان و تلاش برای دستیابی به توافقی در این زمینه است تا آبروی خود را حفظ کند و مجوز خروج نیروهایش از افغانستان را بگیرد.
آیا در روزهای آتی شاهد سفر یک هیئت سعودی- همچون طرف اماراتی- به تهران خواهیم بود؟ این را بعید نمی‌دانیم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: یمن امارات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۵۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!

عربستان‌سعودی در بحبوحه بالا گرفتن احتمالات در خصوص آب‌رفتن نئوم، به سراغ سرمایه‌گذاران چینی رفته‌است تا توجه آن‌ها را به این پروژه جلب کند.

مسئولان نئوم در هفته گذشته از پکن، شانگ‌های و هنگ‌کنگ بازدید کردند تا توجه سرمایه‌گذاران چینی را به این پروژه جلب کنند. گفتنی است که هنوز هیچ خبری از معاملات انجام شده با چینی‌ها به رسانه‌ها درز نکرده‌است.

این ارتباط با سرمایه‌گذاران از طریق نمایشگاهی صورت گرفت که مسئولان پروژه نئوم برپا کردند. لئونارد چان، رئیس انجمن توسعه فناوری نوآورانه هنگ کنگ، به خبرگزاری فرانسه گفت: «واکنش‌ها به این پروژه بلندپروازانه تاکنون بی‌طرفانه بوده‌است. من ممکن است برای تفریح به نئوم بروم، اما هیچگاه این شهر را برای اقامت دائم اتخاب نمی‌کنم.»

مسئولان این نمایشگاه و پروژه ساخت نئوم، توجهی به گزارش‌هایی که مبنی بر آب رفتن نئوم منتشر شده‌است، نشان نداده‌اند. گفتنی است که اوایل ماه جاری، بلومبرگ گزارش داد که عربستان سعودی تخمین‌های قابل توجهی را برای تعداد افرادی که انتظار می‌رود در این شهر خطی زندگی کنند، کاهش داد. در این گزارش آمده‌است که تعداد ساکنان مورد انتظار برای "آسمان خراش افقی" از ۱.۵ میلیون تا سال ۲۰۳۰ به کمتر از ۳۰۰.۰۰۰ نفر کاهش یافته‌است.

طارق قدومی، مدیر اجرایی نئوم، گفت: «هدف جمعیتی ۹ میلیون نفری به موقع محقق خواهد شد.»

بنابر گزارش بیزینس اینسایدر، مسئولان پروژه نئوم، به سوالات این خبرگزاری پاسخ نداده‌اند. با اینحال گزارش‌ها حاکی از آن است که نگرانی‌های گسترده‌تری برای سرمایه‌گذاری تریلیون دلاری در پروژه چشم انداز ۲۰۳۰ ولیعهد سعودی وجود دارد.

بلومبرگ گزارش داد که واقعیت‌های مالی این پروژه که می‌تواند تا ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد، شروع به ایجاد نگرانی در دولت عربستان کرده‌است. وال استریت ژورنال در ماه فوریه گزارش داد، این کشور همچنین شروع به وام گرفتن برای کمک به تامین مالی نئوم و سایر "مگا پروژه‌های ویژن ۲۰۳۰" کرده‌است.

بلومبرگ هفته گذشته گزارش داد که پروژه نئوم همچنین قصد دارد برای اولین بار اوراق قرضه منتشر کند. این نشریه به نقل از منابع ناشناس گزارش داد که پروژه کلان شهر می‌تواند تا ۱.۳ میلیارد دلار با فروش اوراق قرضه اعتبار جذب کند.

دیگر خبرها

  • اردوغان: نتانیاهو شبیه هیتلر است/ عربستان سعودی: تداوم ارتکاب جنایات جنگی از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیلی در غزه را محکوم می کنیم/ حزب الله مقر تیپ گولانی در عکا را هدف حمله پهپادی قرار داد/ رسانه صهیونیستی: داستان حقیقی این است که ما آنگونه که نتانیاهو م
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد