Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-25@02:22:08 GMT

چرا زنان نازا میشوند؟

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۰۵۳۵۶

یک فلوشیپ ناباروری، ضمن اشاره به افزایش سن اقدام به بارداری در کشور، مهم ترین عوامل ناباروری در زنان را تشریح کرد.

افسانه محمدزاده، در ابتدا به مهم‌ترین عامل ناباروری در زنان اشاره کرد و گفت: سن، مهم ترین عامل ناباروری در زنان است.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، تاکید کرد: خانم‌ها باید توجه کنند که پس از ۳۵ سالگی قدرت باروری زنان کاهش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر ما ناباروری را یک سال تلاش ناموفق برای بارداری بدانیم، برای خانم‌های بالای ۳۵ سال این مدت به 6 ماه کاهش پیدا می‌کند.

وی، علل ناباروری زنان را در سه دسته اصلی تخمدانی، لوله‌ای و رحمی، تقسیم بندی کرد و گفت: دستگاه تولید مثلی زنان پیچیده است و تخمدان‌ها، لوله‌های رحمی و رحم نقش اصلی را در فرآیند پیچیده باروری بر عهده دارند. نقش مهم تخمدان‌ها، تولید تخمک بالغ است. در هر سیکل ماهانه، تعدادی تخمک نابالغ در تخمدان‌ها وارد روند رشد می‌شوند که در حالت طبیعی، معمولاً یک تخمک می‌تواند روند بلوغ را طی کند و به مرحله‌ای برسد که قابل لقاح با اسپرم باشد.

وی ادامه داد: نقش مهم دیگر تخمدان‌ها ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون است که علاوه بر ایجاد صفات ظاهری زنانه، وظیفه آماده‌سازی بافت دیوار رحم یا آندومتر برای لانه‌گزینی و رشد جنین را هم بر عهده دارند. بنابراین، اگر اختلالی در عملکرد تخمدان‌ها ایجاد شود، باروری خانم دچار اختلال می‌شود. 

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا ، شایع‌ترین اختلال عملکرد تخمدان‌ها را سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دانست و افزود: سندرم تخمدان پلی‌کیستیک که در اصطلاح به آن تنبلی تخمدان گفته می‌شود، یکی از شایع‌ترین علل اختلال هورمونی در خانم ها است.

محمدزاده توضیح داد: در این سندرم، که مهم‌ترین نشانه آن بی‌نظمی در قاعدگی است، روند بلوغ تخمک‌ها و ترشح هورمون‌های تولید مثلی دچار اختلال می‌شود. این سندرم ممکن است با علائم دیگری مانند رشد موهای زائد، به ویژه در صورت و سینه، آکنه و چاقی هم همراه باشد و زمینه‌ساز بروز مشکلات جدی مانند مقاومت به انسولین و دیابت شود.

وی درباره علل لوله‌ای ناباروری، افزود: لوله‌های رحمی یا لوله‌های فالوپ محل تلاقی تخمک و اسپرم و انجام لقاح است. در واقع، تخمک وقتی به بلوغ می‌رسد و از داخل فولیکول آزاد می‌شود، وارد لوله‌های رحمی می‌شود و آنجا با اسپرم لقاح می‌یابد. سپس، تخمک بارورشده به سمت رحم می‌رود. بنابراین، اگر لوله‌های فالوپ دچار هر اختلالی، از جمله التهاب یا چسبندگی یا انسداد باشند، روند باروری هم دچار اختلال می‌شود. 

این متخصص زنان سپس به نقش علل رحمی در ناباروری اشاره کرد و گفت: رحم جایی است که تخمک بارور شده باید در آن لانه‌گزینی کند و مراحل رشد و نمو را تا زمان تولد طی کند، بنابراین بسیار مهم است که شرایط رحم مناسب و نرمال باشد. اختلالات رحم، از جمله نامناسب بودن شرایط اندومتر، وجود فیبروم و پولیپ، وجود دیواره یا سپتوم و ناهنجاری‌های شکلی مثل تک‌شاخ بودن رحم می‌توانند باعث ناباروری، سقط مکرر و یا زایمان زودرس شوند.

وی درباره روند تشخیص و درمان ناباروری در مرکز ابن‌سینا، گفت: مهم است که خانم‌ و آقا در کنار هم و همزمان بررسی شوند. بنابراین در ابتدا خانم در کلینیک زنان و آقا در کلینیک مردان ویزیت می‌شوند. ما در کلینیک زنان ابتدا یک شرح حال و سابقه خانوادگی دقیق از مراجعان می‌گیریم. نکاتی مثل چگونگی سیکل قاعدگی ماهانه، سابقۀ بارداری قبلی، سابقه درمان‌های قبلی، بیماری‌های زمینه‌ای مثل اختلالات تیروئید، داروهای مصرفی و سابقه مصرف دخانیات از جمله نکاتی هستند که باید در گرفتن شرح حال در نظر بگیریم. همچنین، مهم است که از سابقه خانوادگی بیمار هم بپرسیم. اینکه آیا در خانواده سابقه ناباروری، سقط مکرر، زایمان زودرس و مرده‌زایی دارند یا نه. در مرحله بعد، اقدامات تشخیصی لازم مانند آزمایش‌های هورمونی، سونوگرافی و یا عکس رنگی رحم درخواست می‌شود.

این متخصص زنان، تصمیم‌گیری درباره شیوه درمان را یک کار گروهی دانست و یادآور شد: در مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا پس از انجام اقدامات تشخیصی، هم متخصص ناباروری مردان تشخیص و نظر خود را می‌نویسد، هم متخصص جنین‌شناسی و هم متخصص زنان و سپس، با جمع‌بندی این نظرات بهترین روش درمانی به زوج نابارور پیشنهاد می‌شود. حتی ممکن است به نظر مشاوره‌ای دیگر تخصص‌ها، مانند غدد، ژنتیک و عفونی هم نیاز باشد که خوشبختانه همۀ تخصص‌های مرتبط در مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا حضور دارند.

محمدزاده با بر شمردن سه نوع درمان دارویی، جراحی و درمان‌های پیشرفته برای ناباروری زنان، اظهار داشت: در مواردی که علل تخمدانی، مانند سندرم تخمدان پلی‌کیستیک مطرح است، ما از درمان دارویی مانند قرص‌های ضدبارداری و داروهای تحریک تخمک‌گذاری استفاده می‌کنیم. در مواردی که مشکلاتی مانند انسداد لوله‌های رحمی یا وجود فیبروم‌های بزرگ و یا سپتوم در رحم تشخیص داده می‌شوند، ممکن است از روش‌های جراحی مثل هیستروسکوپی یا لاپاراسکوپی استفاده کنیم. در مواردی هم لازم است از آی یو آی و همچنین فناوری‌های پیشرفته کمک‌باروری مانند «آی وی اف» یا میکرواینجکشن استفاده کنیم. 

این فلوشیپ ناباروری زنان درباره ارزیابی وضعیت باروری دختران، گفت: خوشبختانه حتی اگر خانمی ازدواج نکرده باشد، می‌تواند تا حد زیادی وضعیت باروری خود را ارزیابی و پایش کند. اگر دخترخانمی سیکل قاعدگی‌اش نامنظم است یا خون‌ریزی‌های شدید دارد، می‌توان با انجام آزمایشات هورمونی و سونوگرافی، وضعیت رحم و تخمدان‌های او را بررسی کرد. تنها فاکتوری که در صورت بکارت خانم نمی‌توان بررسی کرد، وضعیت لوله‌های رحمی است که نیازمند انجام هیستروسالپنگوگرافی یا عکس رنگی رحم است که از راه واژینال انجام می‌شود.

محمدزاده درباره رابطه مصرف قرص‌های ضدبارداری و ناباروری، گفت: باوری بین خانم‌ها وجود دارد که مصرف قرص‌های ضدبارداری عوارض جدی برای باروری به دنبال دارد. اما این باور نادرست است. قرص‌های ضدبارداری کاربردهای متفاوتی دارند. به جز کاربرد اولیه، یعنی پیشگیری از بارداری، ممکن است برای درمان کیست‌های تخمدان، تنظیم سیکل‌های قاعدگی ماهانه و پیش‌درمان در روش‌هایی مثل آی یو آی و آی وی اف هم به کار روند، اما این قرص‌ها موجب ناباروری یا کاهش توان باروری نمی‌شوند. برای نمونه، خانمی که به مدت 6 سال قرص ضدبارداری مصرف کرده است و حالا با قطع مصرف، می‌خواهد باردار شود ممکن است با تشخیص سندرم تخمدان پلی‌کیستیک مواجه شود و فکر کند به خاطر مصرف آن قرص‌ها مبتلا شده است. در حالی که در واقع او قبلاً به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک مبتلا بوده و مصرف قرص‌ها مانع بروز علائم آن می‌شده است.

این متخصص زنان، هر گونه ارتباط بین درمان به روش آی وی اف و بروز یائسگی زودرس را رد کرد و گفت: منظور از یائسگی زودرس کاهش ذخیره تخمدان و بروز علائم یائسگی پیش از 40 سالگی است‌. ممکن است برخی به اشتباه فکر کنند که تحریک تخمک‌گذاری و پانکچر تخمدان ممکن است باعث کاهش ذخیره تخمدانی شود، اما همان‌طور که قبلاً گفتم، در هر سیکل ماهانه چند تخمک وارد روند رشد و بلوغ می‌شوند که تنها یکی از آنها بالغ می‌شود و بقیه از بین می‌روند. در تحریک تخمک‌گذاری، ما تلاش می‌کنیم تعداد بیشتری از آن تخمک‌ها بالغ شوند، بنابراین این روند اختلالی در میزان ذخیره تخمدان ایجاد نمی‌کند. زیرا هر دختری با ذخیره تخمدانی مشخصی متولد می‌شود که پس از بلوغ، در سیکل‌های ماهانه، این ذخیره به‌تدریج کاهش می‌یابد و در زمان یائسگی به صفر می‌رسد. 

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا درباره نشانه‌های هشدار دهنده و عوامل خطر ناباروری زنان، یادآور شد: به جز عامل سن، خانم‌ها باید به نظم سیکل ماهانه خود دقت کنند. هرگونه بی‌نظمی، درد شدید و خونریزی شدید قاعدگی باید جدی گرفته شود. زیرا ممکن است علامت اختلالات تخمدان یا رحم یا بیماری‌هایی مانند اندومتریوز باشد. همچنین، اگر خانمی سابقه شیمی‌درمانی یا جراحی در ناحیه شکم و لگن، مثل جراحی پارگی آپاندیس یا برداشتن کیست تخمدان، داشته باشد ممکن است دچار آسیب به تخمدان یا لوله‌های فالوپ شده باشد و باید زودتر برای ارزیابی وضعیت باروری خود اقدام کند. گذشته از اینها، عوامل مربوط به سبک زندگی هم بر توان باروری بسیار مؤثرند. اضافه‌وزن یا چاقی، تغذیه ناسالم، ورزش نکردن و کم‌ تحرکی، استرس مداوم و خواب ناکافی و نامنظم از جمله عوامل تهدید کننده قدرت باروری‌ هستند.

محمدزاده در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه هم سن ازدواج و هم سن اقدام برای بارداری در کشور افزایش یافته است. دختر خانم‌هایی که هنوز ازدواج نکرده‌اند و ممکن است سن طلایی باروری خود را از دست بدهند، می‌توانند برای حفظ باروری خود از روش فریز تخمک استفاده کنند. با این روش می‌توانند تخمک‌های سالم و جوان خود را منجمد و نگهداری کنند تا در آینده با مشکل ناباروری مواجه نشوند. زوج‌هایی هم که فعلاً قصد یا شرایط بارداری را ندارند، می‌توانند از روش فریز تخمک یا فریز جنین استفاده کنند تا با افزایش سن، دچار مشکل نشوند.

اقتصادآنلاین

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000EkZ برچسب ها: بارداری ، سن ازدواج ، بازارنیوز

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: بارداری سن ازدواج بازارنیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۵۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا آداپتور هایمان زود به زود خراب میشوند ؟

دلیل اینکه آداپتورهایتان زود خراب می‌شود، عدم نگهداری اصولی مانند نگه‌داشتن طولانی در پریز برق، استفاده‌نکردن از محافظ، ضربه‌دیدن وسیله، قرارگرفتن در معرض رطوبت و حرارت است. همچنین اجناس بی‌کیفیت، زودتر از موعد هم خراب می‌شوند.

ما در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم و این موضوع، بر هیچ‌کس پوشیده نیست. تلفن‌های همراه و لپ‌تاپ‌ها، در زندگی ما به‌شکل قدرتمندی نفوذ کردند. از مکالمه‌های تلفنی گرفته تا ردوبدل‌کردن پیام، تفریح و سرگرمی، ثبت لحظات به‌یادماندنی، انجام امور حرفه‌ای و کاری و خیلی از کارهایی که سروسامان‌دادن‌شان، خواه‌ناخواه ما را به‌سمت تکنولوژی می‌کشاند.

می‌دانید که این تکنولوژی‌ها برای ارائه عملکردهای خود، نیاز به منبع تغذیه دارند که به‌واسطه آداپتور برق به آن‌ها عرضه می‌شود. این آداپتورها، مانند هر قطعه الکترونیکی دیگر، ممکن است در مواجهه با مشکلاتی خاص، با ضعف عملکرد روبه‌رو شود یا به‌کل، قدرت خود را از دست بدهد. گروهی از افراد، این مشکل را بیشتر از دیگران تجربه می‌کنند. به‌نظر شما چرا؟

دلایلی که باعث خرابی زود هنگام آداپتور شارژ می شوند

به‌هرحال هر وسیله‌ای عمر مفید خود را دارد که بعداز سپری‌کردن آن، روبه‌خرابی می‌رود. اما سوال اینجاست که چرا برخی قطعات الکترونیکی مانند آداپتورها، سریع‌تر از حد معمول کاربردهای خود را از دست می‌دهند؟

اگر مدام با خرابی آداپتورها سروکله می‌زنید، شک نکنید که نگهدارنده خوبی نبودید. البته این موضوع، از عدم آگاهی شما درباره اصول نگهداری شارژرها نشأت می‌گیرد. اگر می‌خواهید در مورد اشتباهات خود در این زمینه بدانید، چند دقیقه برای خواندن این عنوان وقت بگذارید.

شارژر را بی جهت در پریز برق رها کرده اید

مدارهایی که در شارژرهای مدرن به‌کار رفته‌اند، بعداز تغذیه کامل دستگاه، جریان را قطع می‌کنند. حالا زمانی که دستگاهی هم وصل نباشد، شارژرها همچنان قادر به مصرف برق هستند. گرچه میزان این مصرف خیلی کم است و آسیب جدی برای آداپتور ندارد، اما اگر این زمان به طول بیانجامد، افزایش حرارت و سایش بیش از حد قطعات الکترونیکی، موجب خرابی خواهد شد.

اتفاق دیگری که ممکن است بر اثر بی‌دقتی افراد و ماندن بیش از حد آداپتور در پریز رخ دهد، خطرات ناگهانی مانند صاعقه در اثر افزایش ولتاژ است. بنابراین، بهترین کار این است که بعداز اتمام شارژ گوشی‌تان، آداپتور را از پریز بکشید.

به آداپتور اجازه نفس کشیدن نداده اید

اینکه همه اعضای خانواده از یک آداپتور برای شارژ گوشی خود استفاده کنند، اصلا خوب نیست. به‌هرحال، هر دستگاه الکتریکی درحین کار، حرارت تولید می‌کند. درصورت استفاده مداوم، آداپتورها فرصت خنک‌شدن ندارند. بنابراین، حرارت‌های تجمع‌یافته در آن‌ها منجر به خرابی قطعات داخلی و در نهایت سوختن خواهد شد.

از محافظ برق استفاده نکرده اید

یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانید به‌واسطه آن، از تجهیزات الکترونیکی خود در برابر افزایش ناگهانی ولتاژ محافظت کنید، محافظ برق است. عواملی مانند صاعقه، اختلال در شبکه برق محلی و برخی تجهیزات خانگی که برق زیادی مصرف می‌کنند، دلایلی برای افزایش ناگهانی ولتاژ هستند.

محافظ برق با ایجاد یک مسیر خروجی، باعث می‌شود تا انرژی‌های اضافی به‌جای جذب در دستگاه شما، به بیرون هدایت شوند. وقتی نسبت به استفاده از محافظ بی‌اهمیت باشید، آداپتور را در معرض خطر نوسانات برق قرار داده‌اید و باعث خرابی آن شده‌اید. خودکرده را هم که تدبیری نیست!

موجب تماس آداپتور با مایعات شده اید

خیلی از آداپتورها مانند موبایل‌تان، در برابر آب مقاومتی ندارند. پس وقتی اطرافیان به شما گوشزد می‌کنند که با دست مرطوب‌تان شارژرها را لمس نکنید، مطیع باشید و این کار را انجام ندهید. در غیر این صورت، باعث کوتاهی الکتریکی در آداپتور شده‌اید. این موضوع، منجر به خرابی فوری و گاهی آتش‌سوزی خواهد شد.

آداپتور را در معرض حرارت قرار داده اید

یکی از دلایلی که در خرابی شارژر، به‌ظاهر کوچک جلوه می‌کند اما مهم است، قرارگرفتن آن در معرض حرارت بالاست. هیچ‌وقت از پریزهایی که بالای شوفاژ یا بخاری منزل‌تان وجود دارد، برای اتصال آداپتور و شارژ تلفن همراه‌تان استفاده نکنید. با این کار، متحمل 2 ضرر مالی شده‌اید. هم خرابی آداپتور و هم خرابی باتری گوشی.

باعث ضربه های وارده به آداپتور شده اید

هیچ‌وقت با شارژرها مانند یک اسباب‌بازی برخورد نکنید و آن را در دسترس کودکان قرار ندهید. هچنین خودتان هم در حمل آن، محتاط باشید. اگر آداپتور ضربه ببیند، احتمال جابه‌جایی یا شکستگی قطعات داخلی آن بسیار بالاست. بااین‌اوصاف نباید از خرابی آن گله‌مند نباشید.

آیا کیفیت شارژر در خرابی مکرر آن تاثیری دارد

مهم‌ترین معیاری که همه افراد از خرید دارند، کیفیت است. هیچ‌کس دوست ندارد که سرمایه خود را در مسیر به‌دست‌آوردن محصولی خرج کند که اندکی بعد، قرار است آن را از دست بدهد. هر دستگاه الکترونیکی به‌ویژه آداپتورها، بسته به کیفیت ساخت و موادی که درون آن‌ها به‌کار رفته است، طول عمر معینی دارند.

طبیعی است که هرچقدر درجه کیفیت کاهش یابد، آداپتور هم مقاومت خود را در برابر حرارت، ضربه، ولتاژ برق و استفاده‌های طولانی‌مدت، سریع‌تر از دست می‌دهد. مثلا مدارهای الکترونیکی ضعیف، سریع‌تر می‌سوزند.

با این تعاریف، وقتی می‌گوییم شارژرها را از هر فروشگاه و هر شخصی که به تورتان خورد، نخرید، به همین دلیل است. شما نه از اصالت کالا مطمئن هستید و نه از کیفیت آن. پس تعجبی هم ندارد اگر سرتان کلاه بگذارند.

اگر از کاربران سامسونگ هستید، آداپتور مورد نیازتان را از دیجی کالا تهیه کنید

سامسونگ، یک برند مطرح و چندین ساله‌ای است که همه افراد بدون شک آن را می‌شناسند. تعداد کسانی که گوشی سامسونگ به دست دارند، از تعداد کاربران اپل و شیائومی خیلی بیشتر است. به همین دلیل، خرید و فروش قطعات الکترونیکی سامسونگ، در بین مردم رواج بیشتری دارد.

اگر می‌خواهید این بار با خرید یک آداپتور شارژر سامسونگ اصل و رعایت اصول نگهداری از آن، تا سال‌های سال از خرید آداپتور جدید بی‌نیاز باشید، چاره کارتان را در دیجی کالا جست‌وجو کنید. با این فروشگاه اینترنتی، همه‌چیز در 3 سوت برایتان مهیاست.

نیازی نیست ساعت‌ها وقت‌تان را از این مغازه به آن مغازه تلف کنید و تحت‌تاثیر فروشندگانی قرار بگیرید که با تعریف و تمجیدهای توخالی، می‌خواهند جنس‌شان را به شما غالب کنند. تا زمانی که اعتبار دیجی کالا پابرجاست، شما بهترین گزینه‌ها را برای انتخاب پیش رو خواهید داشت.

جمع‌بندی

آداپتور شما برای سالم‌ماندن نیاز به توجه دارد. وقتی نسبت به نگهداری آن بی‌توجه باشید، نباید از آن بخواهید که سالیان سال، از سلامت خود مایه بگذارد تا به باتری تلفن همراه‌تان تغذیه‌رسانی کند. بنابراین، هم اصول مراقبتی را در نظر داشته باشید و هم کیفیت جنسی که می‌خرید. رعایت عامل دوم، با انتخاب یک فروشگاه مطمئن مانند دیجی کالا، میسر است.

کد خبر 746907

دیگر خبرها

  • نقش مغفول مانده پدران در سلامت زنان و بارداری | تلویزیون با برنامه‌ «ماه‌ ترین» وارد شد
  • نشان‌دار شدن ۱۳۹۱ زوج نابارور در سامانه بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد
  • پذیرش ۸ هزار بیمار در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی لرستان
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • نشان‌دار شدن بیش از ۲ هزار زوج نابارور در استان کرمانشاه
  • غربالگری ۸۰۰۰۰۰ نفر از جمعیت استان اردبیل
  • پیشرفت‌های سخت افزاری و نرم افزاری حوزه درمان اردبیل مطلوب است
  • پیشرفت های سخت افزاری و نرم افزاری حوزه درمان اردبیل مطلوب است
  • چرا آداپتور هایمان زود به زود خراب میشوند ؟
  • تولد ۷۰ نوزاد در مرکز درمان ناباروری رویش بیرجند