Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سطح زیرکشت در آسیا به ویژه افغانستان افزایش پیدا کرده و مصرف کننده موادمخدر در افغانستان هم افزایش پیدا کرده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر صبح امروز در نشست خبری اظهار کرد: طبق آمار منتشر شده از سوی سازمان ملل 280 میلیون مصرف کننده مواد مخدر در جهان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سالانه 450 هزار نفر در اثر مصرف موادمخدر جان خود را از دست می‌دهند.
وی افزود: سطح زیرکشت در آسیا به ویژه افغانستان افزایش پیدا کرده و مصرف کننده موادمخدر در افغانستان هم افزایش پیدا کرده است.
مومنی گفت: سازمان ملل از تصمیمات آمریکا، کانادا، آفریقای جنوبی و... ابراز نگرانی کرده و عنوان کرده این تصمیمات موجب افزایش معتاد در جهان شده است.
دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: در افغانستان حتی تعداد خانم هایی که به مواد مخدر اعتیاد دارند نیز افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: سازمان ملل همچنین اعلام کرده است که طی 5 سال گذشته مصرف موادمخدر در بین زنان افزایش پیدا کرده است.
مومنی گفت: سازمان ملل در آخرین آمارهای خود از جمهوری اسلامی ایران تشکر کرده و اعلام کرده 67 درصد از کشفیات مواد مخدر جهان توسط ایران انجام می‌شود.
وی تاکید کرد: در سال های گذشته ضمن اینکه اقدامات مناسبی در کشفیات و مبارزه با مواد مخدر انجام شده است ولی در پیش‌بینی و پیشگیری اقدامات خوبی انجام نداده ایم که به همین منظور طرح یاری‌گران زندگی را با تمام ظرفیت در کشور با موضوع اقدامات تصمیم ساز اجرا شود.
مومنی افزود: ضربه به بنیادهای اقتصادی قاچاقچیان بسیار مهم است چرا که اگر به بنیادهای اقتصادی آنان ضربه وارد نشود و آن بنیادها متلاشی نشوند قاچاقچیان بعد از اینکه از زندان بیرون می آیند به آن شبکه برمی گردند و به ادامه فعالیتشان می پردازند و یا اینکه مادامی که قاچاقچیان در زندان هستند، همدست های آنان در شبکه ادامه کارشان را دنبال می کنند.

لزوم بازنگری در قانون مربوط به اموال قاچاقچیان
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: طبق قانون اموال قاچاقچیان ناشی از جرم تلقی نمی شود و پلیس و دیگر دستگاه ها باید در دادگاه ثابت کنند که این اموال ناشی از جرم است. در صورتی که باید قانون به نحوی باشد که قاچاقچیان ثابت کنند اموال شان ناشی از جرم نیست. در همین راستا ما تقاضا کرده ایم تا قانون در این زمینه بازنگری شود.
وی  افزود: همیشه این سوال بوده است که چرا پلیس معتادین متجاهر را جمع می کند و چندی بعد دوباره آنها را آزاد می کند. در این زمینه باید این را بگویم که دستگیری معتادان متجاهر به هیچ عنوان کافی نیست معتاد متجاهر زمانی باید به جامعه بازگردد که به صورت کامل درمان شده است. در قانون آمده فردی که به عنوان معتاد دستگیر می شود یک ماه تا سه ماه تحت درمان قرار بگیرد و بعد به جامعه برگردد اما این نکته را باید بگویم فردی که به عنوان معتاد متجاهر یا کارتن خواب دستگیر می شود کسی است که تمامی این دوران را و این درمان ها را سپری کرده ولی باز هم اعتیاد دارد. اینها باید حداقل شش ماه در مراکز ترک اعتیاد بمانند تا بتوانند سلامتی شان را به دست بیاورند.
مومنی تصریح کرد: اینکه معتاد را دستگیر کنیم و بعد سه ماه روی آن کار کنیم و بعد به جامعه برگردانیم فقط هدر دادن منابع کشور است چرا که تا بخواهیم به هدف برسیم او آزاد می شود و آموزش های ما هیچ تاثیری روی او نداشته است. در این حوزه هم بازنگری قانون لازم است.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: موضوع خرده فروشان و توزیع کنندگان مواد مخدر هم باید مانند معتادان متجاهر باشد. به دلیل اینکه فرآیند دادرسی طولانی است و یا اینکه زندان ها پر شده است وقتی یک خرده فروش و یا توزیع کننده مواد مخدر دستگیر می شود با یک مبلغ جریمه این فرد آزاد می شود. اگر می خواهیم چرخه مبارزه با مواد مخدر کامل شود خرده فروشان  و  توزیع کنندگان مواد مخدر هم باید مانند معتادان به اردوگاه های ماده 42 بروند.

مجازات های ما در حوزه مواد مخدر بازدارنده نیست
وی افزود: طبق آمارهای اعلام شده در کشور حدود 70 درصد زندانیان ایران مرتبط با مواد مخدر هستند و این نشان دهنده آن است که مجازات های ما بازدارنده نیست. ما نمی گوییم تمامی مجرمان با این جرم را اعدام کنید اما باید مجازات به اندازه جرم باشد و اگر به عنوان مثال 20 تا 30 سال حبس برای فردی بریده می شود تمامی حبسش را بکشد و اینگونه نباشد که بعد از چند سال دوباره به جامعه برگردد و هیچ نشانه ای از بازدارندگی این مجازات در او دیده نشود.
مومنی در پایان تاکید کرد: موضوع مبارزه با مواد مخدر را باید مردمی کنیم، همگان بدانند دولت به تنهایی نمی تواند با این موضوع مقابله کند و به شدت به کمک مردم در این زمینه احتیاج داریم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: سطح زیرکشت مواد مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۵۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف تریلی با یک تن شیشه در پایتخت

به گزارش خبرنگار مهر، سردار محمدیان فرمانده انتظامی تهران بزرگ در نمایشگاه کشفیات پلیس مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر با رصد متهمان و یک کار پیچیده سه الی چهار ماهه موفق به شناسایی و کشف محموله ۱۱۱۸ کیلویی شیشه که دو نفر در پوشش سنگ معدن اقدام به حمل آن می‌کردند، شدند.

وی افزود: خوشبختانه سه نفر متهم اصلی دستگیر شدند و قاچاقچیان این محموله سنگین شیشه را از خارج کشور وارد و سعی داشتند پس از تخلیه در تهران اقدام به توزیع آن کنند که مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر با نظارت و رصد متهمان موفق به کشف آن شدند.

خبر در حال تکمیل است.

کد خبر 6079625

دیگر خبرها

  • هدف گذاری ستاد مبارزه با مواد مخدر باید پیشگیری باشد
  • کشف مواد افیونی در بهبهان
  • کشف ۱۹۸ کیلو تریاک در میناب
  • (تصاویر) نمایشگاه کشفیات پلیس مبارزه با مواد مخدر فاتب
  • کشف ۳ تن مواد مخدر در یک ماه گذشته +فیلم
  • کشفیات پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران
  • توقیف تریلی با یک تن شیشه در تهران
  • کاهش ۶ درصدی کشفیات مواد مخدر در خراسان‌شمالی
  • توقیف تریلی با یک تن شیشه در پایتخت
  • لزوم افزایش آگاهی‌های اجتماعی در مبارزه با مواد مخدر