Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@09:40:24 GMT

جشنواره ملی شمس و مولانا به پایان رسید

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۰۶۵۴۶

جشنواره ملی شمس و مولانا به پایان رسید

دبیر دومین جشنواره ملی شمس و مولانا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این جشنواره ملی توسط نهادهای متولی  استانی و شهرستانی و با همراهی و همدلی مستمر مسوولان استانی و شهرستانی، هنرمندان و فرهیختگان و علاقه‌مندان و در سه بخش آیین‌ها، آواها و نماها و موسیقی و تایپوگرافی در بارگاه شمس تبریزی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا جعفرپور ادامه داد: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی آداب‌ و رسوم، پاسداشت مفاخر عرفانی و فرهنگی ایران‌زمین (شمس تبریزی و مولوی)، تولید آثار فاخر هنری و علمی در حوزه شمس و مولانا بود.

وی بیان کرد: معرفت شناسی، اخلاق، ادب و عرفان اسلامی، ارج نهادن و ترویج فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی با تکیه‌ بر آموزه‌های اخلاقی، دینی و عرفانی برگرفته از کلام شمس و مولانا، رصد و آشنایی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های نهفته در حوزه شمس و مولانا از دیگر اهداف این رویداد مهم فرهنگی بود.

جعفرپور ادامه داد: از مجموع  یکهزار و 286 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره ملی «شمس و مولانا»، 12 اثر در رشته موسیقی، 14 اثر منظوم در بخش شعر و 60 اثر تایپوگرافی در رشته گرافیک به مرحله پایانی جشنواره راه یافته و نفرات برتر تجلیل شدند.

وی اضافه کرد: «همایش علمی بین المللی شمس و مولانا» نیز هفتم مهر همزمان با روز شمس و مولانا در شهرستان خوی برگزار می شود.

به گزارش ایرنا بر اساس اسناد متقن و مورد تایید محققان، بارگاه شمس تبریزی در خوی واقع شده و هفتم مهر در تقویم رسمی کشور به نام «روز شمس» ثبت شده است.

«شمس الدین محمدبن علی بن ملک داد تبریزی» بنا بر اشاره های تاریخی، به احتمال زیاد در سال 582 هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به «شیخ پرّان» و «زر دوز» بود.

کتاب «مقالات شمس» شامل مطالب ارزنده ای با موضوع عرفان است؛ این کتاب سوال و جواب های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را در بر می گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شد.

تاریخ وفات شمس تبریزی به علت کمبود اسناد تاریخی مربوط به آن دوره زندگی شمس به روشنی معلوم نیست، اما شمس پژوهان آن را بین سال های 645 و 672 هجری قمری ذکر کرده اند.

مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مشهور به مولوی نیز به عنوان شاعر بزرگ قرن هفتم هجری قمری، در سال 604 هجری قمری در بلخ زاده شد؛ وی به سبب رنجشی که بین پدر مولانا با سلطان محمد خوارزمشاه پدید آمده بود، از بلخ بیرون آمد و بعد از مدتی سیر و سیاحت به قونیه رفت.

مولوی در سال 672 هجری قمری در قونیه وفات یافت و از آثار او می‌توان به مثنوی، دیوان غزلیات یا کلیات شمس، رباعیات، مکتوبات، فیه مافیه و مجالس سبعه اشاره کرد.

8135/518

منبع: ایرنا

کلیدواژه: همایش بین المللی شمس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۶۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویم و اوقات شرعی پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به افق قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، اوقات شرعی پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ هجری شمسی برابر ۱۶ شوال ۱۴۴۵ هجری قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی به شرح زیر است:

اذان صبح: ۰۳:۵۳ دقیقه
طلوع آفتاب: ۰۵:۲۳ دقیقه
اذان ظهر: ۱۲:۰۴ دقیقه
غروب آفتاب: ۱۸:۴۷ دقیقه
اذان مغرب: ۱۹:۰۶ دقیقه
نیمه شب: ۲۳:۱۹ دقیقه

دیگر خبرها

  • آرامگاه «گهواره‌گر» یکی از زیباترین بناهای به‌جا مانده در دشت توس
  • نوزدهمین جشنواره ملی هنر‌های نمایشی به کار خود پایان داد
  • تقویم و اوقات شرعی پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به افق قم
  • ولادت امام رضا ۱۴۰۳ چند شنبه است و آیا تعطیل است؟
  • نگاهی به «مست عشق» از تعطیلی تا اکران/ حواشی بی‌پایان یک اثر فاخر
  • نگاهی به «مست عشق» از تعطیلی تا اکران/حواشی بی‌پایان یک اثر فاخر
  • تاریخ ولادت امام رضا (ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • پایان هشتمین جشنواره سفیران سلامت دانش آموزی در خراسان رضوی
  • پایان خردادماه آخرین مهلت افتتاح حساب یا تکمیل موجودی جشنواره حساب‌های قرض الحسنه پس انداز بانک ملت
  • ارسال ۱۰۰۰ اثر به نخستین جشنواره فیلم اقوام ایرانی