Web Analytics Made Easy - Statcounter

سلمان ساکت روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این راستا موزه دانشگاه فردوسی مشهد تاکنون پذیرای استادان، دانشجویان، محققان، پژوهشگران و سفیران کشور های افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، سوریه، لبنان، عراق، اندونزی، کانادا، اتریش و آلمان بوده است.
وی اظهار داشت: موزه دانشگاه فردوسی مشهد پس از تلاش های مستمر و ارایه پرونده و مستندات و همچنین پس از دریافت مجوز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در کمیته بین المللی موزه ها و مجموعه های دانشگاهی به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این موزه زیر مجموعه مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد است که  با هدف جمع‌ آوری، حفظ و نشر اسناد تاریخی دانشگاه و همچنین آثار و اسناد مفاخر و پیشکسوتان در سال ۱۳۸۳ تأسیس شده و بعد از وقفه‌ طولانی دوباره در سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را از سر گرفته است.
وی افزود: این مرکز بر آن است تا تمام اسناد و مدارک شامل عکس‌ ها، تصاویر، فیلم‌ ها، خاطرات، مصاحبه‌ ها و هر آنچه تاریخ پر برگ و بار دانشگاه و فعالیت های اعضای برجسته آن را در بردارد، گردآوری کند و همچون میراث ماندگار محافظت نماید که در این راستا موزه دانشگاه فردوسی مشهد با هدف نمایش پیشینه‌ درخشان علمی و فرهنگی و ارایه‌ دستاورد های پژوهشی و فناوری دانشگاه بنا نهاده شده است.


 رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: موزه این دانشگاه از نخستین موزه های شرق و شمال شرق کشور و دهمین موزه دانشگاهی در جمهوری اسلامی ایران می باشد که در کمیته بین المللی موزه ها و مجموعه های دانشگاهی به ثبت رسیده است.
وی گفت: همچنین این موزه از معدود موزه های دانشگاهی است که حفظ و نمایش تاریخ دانشگاه را دستمایه اصلی کار خود قرار داده است.
ساکت افزود: ارتباط با دانش آموختگان و استادان دانشگاه، برگزاری نشست های تخصصی و نمایش فیلم های مستند، انعقاد قرارداد با نهادها و موسسات کشور و توسعه همکاری های پژوهشی و علمی، برگزاری نشست هم اندیشی با مسئولان موزه ها و دانشگاه های استان های خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی و عضویت در شورای مرکزی موزه های دانشگاهی از جمله برنامه های توسعه ای موزه دانشگاه فردوسی مشهد است.
وی اظهار داشت: این موزه با کمک به ترویج تاریخی نگری، توجه به پیشینه های فرهنگی و تاریخی، معرفی مفاخر و چهره های برجسته و الگوسازی و ترویج فرهنگ بازدید از موزه ها بین دانش آموزان و دانشجویان، سهم مهمی در جهت تحقق این امور دارد.
وی گفت: موزه دانشگاه فردوسی بر آن است تا با ایجاد موزه مجازی، امکان دستیابی همه دانشجویان و محققان را به گنجینه های نمایش داده شده در موزه دانشگاه فراهم آورد.


عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: با توجه به موقعیت شهر مشهد به عنوان یکی از مهمترین مراکز جلب گردشگر، موزه دانشگاه فردوسی مشهد در توسعه گردشگری و به ویژه گردشگری فرهنگی و جذب گردشگران دانشگاهی نقش مهمی ایفا خواهد کرد.
وی اظهار داشت: شورای بین المللی موزه ها (ایکوم) سازمان غیر دولتی مربوط به امور موزه ها و کارگزاران حرفه ای آن است. ‌ این شورا تنها سازمانی است که اطلاعات مورد نیاز موزه ها را ارائه می دهد.

وی گفت: ایکوم از سال ۱۹۴۶ میلادی با ارایه خدمات به اعضای کمیته موزه های سراسر جهان آنان را در زمینه حفظ و حراست از گنجینه های ملی و تبادل تاریخ و فرهنگ یاری رسانده است.
ساکت افزود: از جمله شاخص های مورد نظر ایکوم، سال تاسیس موزه، تعداد نیروهای انسانی، تعداد وسایل به نمایش در آمده و تعداد بازدیدکنندگان در سال و همچنین کمک به ارتقای کیفیت کاری کارکنان موزه هاست.
وی اظهار داشت: ما براساس رسالت خود می خواهیم دیگر دانشگاه های بزرگ را به برپایی چنین موزه هایی تشویق کنیم و تجارب خود را در اختیار آنان قرار دهیم.  
وی گفت: همچنین برنامه های ویژه آموزشی و ترویجی تدارک دیده شده است که به زودی اعلام خواهد شد و مهم ترین هدف ما در این میان گسترش فرهنگ بازدید از موزه میان دانشگاهیان بویژه دانشجویان و تعمیق تاریخی نگری در آنان است.
۲۰۳۰/۶۰۵۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهر مشهد دانشگاه فردوسی مشهد موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۶۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

به گزارش قدس خراسان، محمدرضا قلندرشریف در مراسم امضای تفاهم‌نامه تشکیل دفتر همکاری مشترک دانشگاه فردوسی و شهرداری مشهد اظهارکرد: یک لحظه غفلت در شهر باعث نارضایتی و بحران می‌شود، مثلا نشست یک خیابان در مشهد به سرعت رسانه‌ای می‌شود و همه پیگیر آن می‌شوند.

شهردار مشهد مقدس افزود: دانشگاه‌ها درگیر موضوعات شهری هستند و بهترین مکان برای اینکه علم به عمل برسد، مدیریت شهری است، چرا که ویترین خدمات دولت است. امروز شهرداری مشهد بیش از ۴۰۰ خدمت به مردم ارائه می‌کند و این گستردگی کار مقداری مدیریت شهری را به سمت تصمیم لحظه‌ای می‌برد و اگر از قبل برای بحران فکر شده باشد، تصمیم هم لحظه‌ای و هم علمی خواهد بود.

وی اضافه کرد: دانشگاه در این زمینه می‌توانند کمک کند و در کنار آن خلاقیت نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، در این دوره مدیریت شهری دفتر خلاقیت در شهرداری تشکیل شد که کارهای خوبی نیز انجام شده است.

قلندرشریف افزود: ارتباط مناسب بین خلاقیت با بدنه شهرداری، ظرفیت خوبی برای همکاری دانشگاه و شهرداری به وجود آورده است و این همکاری تصمیم‌گیری برای مدیریت شهری را در موقعیت‌های مختلف آسان می‌کند.

شهردار مشهد مقدس با بیان اینکه تا امروز پژوهش‌های زیادی برای شهرداری انجام شده که عملیاتی نبوده است، گفت: اگر پایان‌نامه‌ها هدف‌دار باشند و در قالب موضوعات شناسایی شده تنظیم شوند، کار ما در شهرداری راحت‌تر خواهد شد.

وی تصریح کرد: سامانه شمس برای شناسایی موضوعات شهرداری در حال راه‌اندازی است و همه مسایل شناسایی شده در آن ثبت می‌شود و ما هم از ایده‌ها برای حل آنها استقبال می‌کنیم.

قلندرشریف خاطرنشان کرد: امروز مشهد به عنوان دبیرخانه خلاقیت کلان شهرها تعیین شده است و در حوزه هوشمندسازی و خلاقیت، مشهد پیشرو است و در ارزیابی صورت گرفته رتبه اول کشور و سوم غرب آسیا در هوشمندسازی را داریم.

شهردار مشهد مقدس با تاکید بر اینکه به دنبال این هستیم تا همه فرآیندهای خدمات شهری آنلاین شود، یادآور شد: در حال حاضر جمع‌آوری پسماند خشک، مجوزهای حمل خاک، آتش‌نشانی و ... هوشمند شده است و در آینده نزدیک هم پیش‌نویس پروانه ساختمانی در لحظه صادر خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر در این حوزه‌ها سریع پیش نرویم عقب می‌مانیم و این مستلزم این است که ارتباط میان شهرداری و دانشگاه شکل بگیرد و پایان‌نامه‌ها کاربردی باشد، اگر علم با تجربیات عملیاتی شهرداری ترکیب شود در آموزش دانشگاه هم تاثیرگذار است و آن را تقویت می‌کند.

قلندرشریف گفت: ٢٠ کار ویژه در مدیریت شهری استخراج شده و روی آن کار می‌شود، همکاری میان دانشگاه فردوسی و شهرداری مشهد را می‌توان از اینجا شروع کرد، با برقراری این همکاری دانشجویان می‌توانند تأثیرگذاری کارشان را ببینند و از طرف دیگر در شهرداری، هم هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند و هم کیفیت کار بالا می‌رود.

منبع: شهرآرا

دیگر خبرها

  • دکتر ساکت به دور از مواضع سیاسی دنبال کار فرهنگی بود
  • شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود
  • مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی، دیگر دانشگاه‌ها را به تقلید از ما واداشته است
  • سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود
  • موزه‌ها روایتگر هویتی ملت‌ها هستند
  • دانشگاه محقق اردبیلی میزبان اولین کنفرانس بین المللی موزه
  • اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها
  • اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد
  • رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد
  • برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران