Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، ارتش یمن روز شنبه (دیروز) از بزرگ‌ترین حمله پهپادی به اهدافی سعودی در عمق 1200 کیلومتری خاک عربستان خبر داد و گفت که پایگاه نفتی «الشیبه» در جنوب شرق عربستان را هدف قرار داده است.

این عملیات یمنی‌ها که با استفاده از 10 فروند پهپاد صورت گرفت از بزرگترین حملات پهپادی تاریخ یمن به بزرگترین منبع ذخایر استراتژیک نفتی عربستان سعودی محسوب می‌شود که با توجه به وسعت، حجم و برد این حملات، تحول شگرفی در طول جنگ یمن به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میدان نفتی مذکور و منطقه خاکی شرق آن به طول ۴۰ کیلومتر که در جنوب ساحل خور العدید قطر واقع شده است، محل مناقشه دو متحد حاشیه خلیج‌فارس یعنی امارات و عربستان است و امارات در سال ۲۰۰۷ رسما نقشه مرزهای خود را تغییر داد تا مالکیت این میدان را که تولید روزانه آن نیم میلیون بشکه در روز است، شامل شود، گرچه تولید این میدان به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز نیز می‌رسد و ذخایر آن بالغ بر یک میلیارد بشکه است اما امارات با توجه به این اصل که «اگر نتوانستی [دشمنانت] را شکست دهی به آن‌ها ملحق شو»، ترجیح داد که به طور موقت این مناقشه را کنار بگذارد.


موقعیت حوزه نفتی الشیبه

 

روزنامه الکترونیکی «رأی‌الیوم» با اعلام مطلب بالا در سرمقاله خود به بیان هشت پیام حمله انصارالله یمن به میدان نفتی الشیبه، برای ریاض و ابوظبی پرداخت که عبارت است از:

اول: این حمله نیز همانند آخرین حمله‌ای که در ماه می گذشته رخ داد و خط لوله نفت شرق به غرب عربستان را با استفاده از هفت پهپاد هدف قرار داد، بیانگر استراتژی نظامی یمن برای حمله به منافع نفتی عربستان به عنوان ستون فقرات اقتصاد این کشور در چارچوب طرح فرسایشی عربستان در بلند مدت است.

دوم: سوالی که کارشناسان نظامی و امنیتی مطرح می‌کنند این است که چگونه این تعداد از پهپادهای یمن توانست خود را به این میدان استراتژیک رسانده و آن را به آتش بکشد و تولید آن را [برای ساعاتی] متوقف کند بدون آنکه رهگیری شده و جلوی این پهپادها گرفته شود و حال آنکه عربستان سعودی صدها میلیارد دلار برای خرید رادارهای پیشرفته و سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت هزینه کرده است.

سوم: هدف قرار دادن این میدان نفتی که محل مناقشه امارات و عربستان است، با هدف ارسال پیام دوگانه به دو متحد اصلی در حمله به یمن صورت گرفته است؛ نخست تلاش برای نابودی باقی مانده این اتحاد ضعیف و متزلزل و دوم تلاش برای ایجاد شکاف در روابط بین این دو متحد و جانبداری از طرف اماراتی و شاید اعطای پاداش به آن به دلیل خروج نیروهایش از یمن است.

چهارم: پیام مهم یمن این است که پهپادهایی که توانسته به میدان الشیبه برسد، قادرست میادین دیگر همچون میدان نفتی بزرگ «الغوار» عربستان که روزانه حدود پنج میلیون بشکه نفت (نیمی از تولیدات مجموعه‌های نفتی عربستان) تولید می‌کند، هدف قرار دهد.

پنجم: هشدار آشکار به امارات مبنی بر اینکه دو شهر ابوظبی و دبی و فرودگاه‌های آن به راحتی قابل دسترسی است و اگر امارات از تصمیم خود برای خروج نیروهایش از یمن منصرف شود و هواپیماهای آن در بمباران شهرهای یمن مشارکت داشته باشند، این دو شهر مهم امارات را هدف قرار خواهد داد.

ششم: جالب توجه اینکه بیشتر حملات جنبش انصارالله به عمق خاک عربستان سعودی خواه به شهرهای جنوبی در جازان، نجران و عسیر یا فرودگاه‌ها، تلفات انسانی در میان غیرنظامیان نداشته است بر خلاف حملات ائتلاف اماراتی-سعودی که بیمارستان‌ها، مدارس، بازارها، مجالس عزا و مراسم‌های عروسی را هدف قرار می‌دهند.

هفتم: جنگ یمن در چهار سال اول به نوعی جنگ یک طرفه از سمت عربستان و امارات علیه یمن بود اما اکنون به جنگ دو طرفه تبدیل شده است و به نظر می‌رسد با توجه به حمله اخیر به الشیبه و پالایشگاه آن و دقت هدفگیری، در روزها و ماه‌های آینده حملات تلافی‌جویانه یمن شدت بیشتری خواهد داشت.

هشتم: نمی‌توان این تحولات را جدای از تنش کنونی بین ایران و آمریکا در تنگه هرمز دانست گرچه انصارالله اصرار دارد که این حوادث مطلقا ارتباطی به این قضیه ندارد اما انصارالله رکن اصلی محور مقاومت به رهبری ایران است که سوریه، عراق، حزب‌الله لبنان و جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی را دربرمی‌گیرد. صرف نظر از اینکه این حمله به تنش در تنگه هرمز ارتباط دارد یا نه، اهرم فشاری بر عربستان و آمریکا به نفع ایران و متحدان آن و مطالبات مربوط به پایان جنگ یمن خواهد بود.

رأی‌الیوم همچنین نوشت که تحولات جنگ یمن اعم از نظامی و سیاسی از جمله خروج نیروهای امارات از یمن و موفقیت نیروهای شورای انتقالی جنوبی برای سیطره بر کاخ المعاشیق و اکثریت مراکز نظامی نشان می‌دهد که گزینه‌های عربستان سعودی و پایان یافتن جنگ به نفع این کشور محدود و حتی نابود شده است و لذا این امر تصمیم [سعودی‌ها] برای عقب‌نشینی سریع به منظور کاهش میزان تلفات و گفت‌وگو با انصارالله را می‌طلبد همانند آمریکا که به گفت‌وگو با طالبان برای رسیدن به توافقی جهت حفظ آبروی خود روی آورده است.

این روزنامه در پایان اعزام هیأت سعودی به تهران طی روزهای آینده همانند سفر هیأت امنیتی امارات به ایران را بعید ندانست.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۷۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام حمله سپاه به اسرائیل از نگاه مرتضی نبوی /هماهنگی میان «میدان» و «دیپلماسی» شرط عقل است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید مرتضی نبوی، در تحلیلی از اهمیت دفاع مشروع ایران و تنبیه رژیم متجاوز صهیونیستی در قالب عملیات «وعده صادق»، گفت: پاسخ تنبیهی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات‌ جنایت‌بار صهیونیست‌ها، خیلی به موقع انجام گرفت و با عنایت خداوند هم موفق بود و این دارای آثار بسیار مثبتی است. نخست عزم ما را در دفاع از منافع و امنیت ملی، حقوق کشور و شهروندان اثبات می‌کند و ثانیا یک پاسخِ به موقع و قاطع بود.

بنابر گزارش ایرنا، وی با اشاره به حمایت مردم از عملیات سپاه پاسداران، افزود: شاهد بودیم که مردم ما وقتی متوجه پاسخ ایران شدند همان نیمه‌های شب به صحنه آمدند و با حضور در خیابان‌ها رضایت و تشکر خود را از نظام و نیروهای مدافع امنیت و استقلال و عزت کشور اعلام کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تبیین سومین پیام «وعده صادق»، اظهار کرد: این عملیات نشان داد، کشور در دفاع از حقوق مشروع و بین‌المللی توان کافی دارد و می‌تواند حقوق خود را حفظ و احقاق حق کند.

وی با بیان اینکه این عملیات فصل جدیدی را در موازنه قدرت و به نمایش گذاشتن بازدارندگی موثر جمهوری اسلامی ایران باز کرد و درس عبرتی برای رژیم صهیونیستی و حامیان این فرزند نامشروع شد، افزود: عملیاتی که انجام شد، فضای اشغال شده توسط رژیم غاصب را زیر آتش خود قرار داد و از لایه‌های مختلف عبور کرد در حالی‌که آمریکا و سایر کشورها اعلام کرده بودند، در دفاع از رژیم صهیونیستی سهیم هستند و این موضوع مشارکت آنها را در این مساله نشان داد. به هرحال اگر منافع و امنیت ملی ما در هر جا و توسط هر کسی مورد تعرض قرار بگیرد درس عبرتی به او داده خواهد شد و این برای ما مشروعیت دارد.

نبوی گفت: تقریبا همه ناظرانِ بی‌طرف جهانی اعلام کردند که حمله اسرائیل به کنسولگری ایران خلاف حقوق بین‌الملل است و کشورمان این حق مشروع را دارد تا از حق خود دفاع کند، همانطور که اظهارات کشورها در نشست شورای امنیت که به درخواست اسرائیل تشکیل شد نشان داد حتی کشورهای حامی رژیم صهیونیستی خیلی با احتیاط موضع‌گیری کردند و این حاکی از توفیق حرکت بازدارنده نظام ما بود.

وی به ابعاد دیگر پیام عملیات «وعده صادق» پرداخت و گفت: همه همسایگان مشاهده کردند، آسمان سرزمین‌های اشغالی زیر آتش پرقدرت رزمندگان ما قرار دارد و با وجود استفاده از پیشرفته‌ترین فناروی‌های نظامی، موشک‌های ما به هدف اثابت کرد و بزرگترین فرودگاه تل آویو که محل حمله به کنسولگری ایران و دیگری پایگاهی در جولان بود تخریب شد و این نشان دهنده آغاز فصل جدیدی در منطقه است. ایران که از ابتدای پیروزی انقلاب، دشمن قصد نابودی کشورمان را داشت، اکنون به عنوان یکی از قدرت‌های منطقه و حتی جهانی مطرح است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به جایی رسیده که به برکت خون طهرانی مقدم‌ها، حاج قاسم ها و زاهدی‌ها و سایر دانشمندان از این توانایی برخوردار است که عدم موازنه را به موازنه تبدیل و از حقوق و امنیت و استقلال عزت کشور دفاع کند، تاکید کرد: اگر هم در ابعادی دارای قدرت تهاجمی هستیم، همیشه از امکانات و توان نظامی و معنوی و نیروی انسانی خودمان برای بازدارندگی استفاده می‌کنیم و بنای ما این نیست که شروع کننده حمله یا تهاجم باشیم.

وی اظهار کرد: ما در مقام دفاع مشروع از منافع کشور هستیم و اگر در جایی قدرت تهاجمی داریم بنا ندرایم از آن به عنوان شروع کننده استفاده کنیم بلکه این قدرت دفاعی خود را در حد بازدارندگی کامل پیش می‌بریم. راهی که شروع کردیم هنوز به انتها نرسیده و به برکت ابتکاراتی که دانشمندان و نیروهای دفاعی و نظامی دارند، این قدرت را به جایی خواهند رساند که هیچ کشوری در خیال خود نمی‌گنجاند که بخواهد به ما تهاجمی داشته باشد. در حقیقت از امکاناتی که داریم استفاده می کنیم تا کشورهایی که مظلوم واقع شدند آنها هم بتواند روی پای خودشان از استقلال و تمامیت ارضیشان دفاع کنند.

رئیس مرکز پژوهشی مطالعات راهبردی توسعه، هماهنگی میان «میدان» و «دیپلماسی» را شرط عقل دانست و گفت: هیچ جنگ و عملیات نظامی بدون هدف سیاسی انجام نمی‌شود، پس یقینا هماهنگی میان میدان و دیپلماسی شرط عقل است و تنبیه متجاوز با هوشمندی کامل در عرصه میدان و سیاست یا در عرصه سیاست و عملیات دفاعی بازدارنده، بسیار خوب و هوشمندانه انجام شد و خدا را شکر می‌کنیم که چنین وحدتی حول محوری رهبر معظم انقلاب در کشور شکل گرفت و مردم هم پشتوانه و حامی این سیاست یکپارچه بوده و هستند.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897001

دیگر خبرها

  • چرا کشور‌های عربی در زمان حمله ایران به اسرائیل کمک کردند؟
  • چرا سعودی‌ها بازیگردان بازار نفت جهان هستند؟/ سه «بزرگترین» نفتیِ دنیا در عربستان
  • پیام حمله سپاه به اسرائیل از نگاه مرتضی نبوی /هماهنگی میان «میدان» و «دیپلماسی» شرط عقل است
  • روایت ابوظبی از رایزنی تلفنی وزیران خارجه ایران و امارات
  • تلویزیون عربستان: ایرانی‌ها در صورت حمله اسرائیل، منطقه را به آتش می‌کشند!
  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • العین، الهلال عربستان را تحقیر کرد
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • افشاگری وال استریت ژورنال از موضع امارات و عربستان در جریان حمله ایران به اراضی اشغالی