Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@09:19:02 GMT

پیروزی دیپلماتیک ایران در نبرد نفتکش ها

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۰۸۸۶۱

پیروزی دیپلماتیک ایران در نبرد نفتکش ها

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعکس کرده است.

ایران چگونه در ماجرای رفع توقیف نفتکش «گریس ۱» پیروز شد؟

پایگاه خبری تابناک در گزارشی آورده است: ماجرای توقیف نفتکش ایرانی و در ادامه رفع توقیف آن، یکی از مهم ترین خبرها و رویدادهای کنونی در رسانه های بین المللی است و کارشناسان و تحلیلگران زیادی پیرامون آن مطالبی منتشر کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این رابطه، بسیاری از ناظران، رفع توقیف این نفتکش را پیروزی بزرگی برای ایران قلمداد کرده و معتقدند ایران توانسته است با مقاومت و دیپلماسی فعال خود، بر این چالش بزرگ پیروز شود. در این زمینه، شبکه تلویزیونی فرانس۲۴ ماجرای آزادی نفتکش ایرانی را یک پیروزی بزرگ برای ایران خواند. این شبکه، در گزارشی تصویری تصریح کرد: ایران توانست با وجود تلاش آمریکا برای توقیف سوپرنفتکش گریس۱، آن را آزاد کند و حتی به انگلیس هم در این مورد باج نداد. در حقیقت هم‌اکنون می‌توان گفت که ایران بدون تردید پیروز اصلی نبرد بر سر نفتکش‌ها بوده است.

یک نشریه آمریکایی دیگر نیز در گزارشی درباره ماجرای توقیف ابر نفتکش حامل نفت ایران توسط نیروهای انگلیسی در جبل‌الطارق نوشت که رفع توقیف این نفتکش، پیروزی دیپلماتیکی برای تهران در برابر آمریکاست. به گزارش واشنگتن اگزمینر، مقامات منطقه‌ای جبل‌الطارق که در حاکمیت انگلیس قرار دارند، به ‌رغم هشدارهای آمریکا طی حکمی نفتکش «گریس۱» را رفع توقیف کردند.

تا زمانی که کشتی ایرانی به مقصد نرسد، بحران ادامه خواهد داشت؛  مسئول وضعیت کنونی، دولت انگلیس است

وبسایت خبری تابناک در گفت‌ و گو با حشمت‌الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی، آورده است: هرچند برخی رسانه‌ها روز جمعه از آغاز حرکت گریس ۱ از جبل‌الطارق خبر دادند، اطلاعات کشتیرانی و دریانوردی جهانی نشان می‌دهد که این نفت‌کش عظیم، همچنان در بندر جبل‌الطارق لنگر انداخته است. با این حال آمریکا به دنبال توقیف نفت‌کش و محموله آن است و ایران را به فرستادن نفت برای سوریه به صورت غیرقانونی متهم کرده است. یک ماه پیش هم من این موضوع را گفته‌ام اما به هر حال انگلیسی‌ها مجبور به تنش زدایی هستند. واقعیت این است که اتفاقات رخ داده در این چند وقت اخیر، یادآور مجموع مناسبات ایران با انگلیس و آمریکاست. انگلیسی‌ها می‌خواهند خودشان را از این بحران خلاص کنند، اما این کار را با ایجاد بحران دیگر انجام می‌دهند و دقیقاً کاری می‌کنند که شبیه اقدامی است که علیه دولت ملی ایران در زمان مصدق انجام دادند. اتفاقاً الآن رفتارها همان است، کشتی با حکم قانونی و با اثبات ادله قانونی آزاد شده است؛ اما آمریکایی‌ها دستور رهگیری و توقیف داده‌اند، اگر این کار صورت گیرد نشان می‌دهد که هنوز بحران با انگلیس تمام نشده و انگلیسی‌ها مسئول اصلی این وضعیت هستند، ضمن آنکه بحران تازه‌ای با آمریکایی‌ها آغاز می‌شود.

این سخنان خلاف نظریه امام(ره)، رهبری و سایر علما است

 پایگاه خبری نامه نیوز در مطلبی دیگر با عنوان در گفت و گو با آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مورد سخنان آیت الله یزدی آورد: نظر من این است که اگر حرفی هم با فردی داریم باید شخصا او را صدا کنیم و بگوییم این کار شما نباید این طوری باشد. اگر این موضوعات را بر ملا کنیم، خارجی ها علیه ما چه می گویند؟ این موضوع برای ما بد و زشت است و نباید این کار را انجام دهیم. نظر من این است که تمام این امور به ضرر انقلاب و اسلام است. یعنی چه من، چه آقای یزدی و چه طلبه های دیگری که هستند، باید حساب کنند که هرچه در مورد افراد دیگر انجام می دهیم و هر حرفی که می زنیم به خودمان بر می گردد. به نظر من همه اینها خلاف واقع و خلاف شرع است و نباید انجام شود؛ آن هم از بزرگانی مثل این آقایان.

آیت الله یزدی؛ از نامه تحکم آمیز به آیت الله شبیری و اظهارات جنجالی درباره «مرجعیت» تا احتمال کاندیداتوری در انتخابات ۹۸

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب از اظهارات پرحاشیه رئیس جامعه مدرسین گزارش داد: اظهارات تهدیدآمیز آیت الله محمد یزدی درباره اعلام مرجعیت آیت الله علوی بروجردی واکنش هایی در میان شخصیت ها، به دنبال داشته است. این اولین اظهارات جنجالی آیت الله یزدی نیست. با این حال در سال های اخیر مواضع او در خصوص «مرجعیت» واکنش هایی خارج از حد تصور داشته است مانند آنچه در مورد آیت الله شبیری زنجانی بیان کرده بود.

محمدرضا زائری در اینستاگرام خود خبر داده است که «آیت الله محمد یزدی تهدید کرده اند که در صورت اعلام مرجعیت آیت الله علوی بروجردی، به میدان خواهند آمد و بساط را به هم خواهند ریخت و تابلوی دفتر ایشان را پایین خواهند آورد!» زائری سپس به انتقاد از آیت الله یزدی در این خصوص پرداخته و نوشته است که تا کنون فکر می‌کردیم آقایان از جامعه بی خبرند و میزان محبوبیت و جایگاه اجتماعی خود در افکار عمومی اطلاعی ندارند، اما الآن معلوم شده که اصلا از تاریخ روحانیت و حوزه‌های علمیه نیز آگاه نیستند!

زائری پرسیده است که در طول قرن‌ها کجا مرجع تقلید مردم با دستور و فرمایش تعیین شده؟ در طول قرن‌ها کجا کسی یا نهادی به مردم گفته که از چه کسی تقلید بکنند و از چه کسی تقلید نکنند؟

سخنان زائری در واکنش به اظهاراتی بیان شده که اخیرا از قول آیت الله یزدی بیان شده بود. بر این اساس، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفته بود: «مگر می‌شود هر روز یک نفر ادعای مرجعیت کند؟ اگر چنین فردی تابلو هم بزند، تابلویش را پایین می‌آوریم؛ هیچ تعارفی هم نداریم، چون مرجعیت نمی‌تواند بازیچه باشد. چهار، پنج مرجع داریم که از طرق شرعی مرجع شده‌اند، کافی هستند. همه که نباید فقیه و مرجع بشوند... صیانت از مرجعیت باید رعایت شود، کمیسیون صیانت از مرجعیت مصوب جامعه مدرسین و مورد تأیید پنج مرجع است که یکی از آن‌ها مقام معظم رهبری است و حتی مراجع اخیر هم که فوت شدند، در آن زمان تأیید کردند لذا پنج مرجع تأیید کرده‌اند و هفت هشت عضو هم دارد... متأسفانه گرایش به عناوین، ظواهر و القاب [در حوزه] زیاد شده است؛ بعضی ضوابط حوزوی بزرگان زیر پا گذاشته شده است.

قیمت سکه و ارز در بازار تثبیت شد؛ دلار ۱۱ هزار و ۸۰۰

وبسایت خبری تحلیلی فرارو در بررسی روند هفتگی قیمت سکه و ارز در هفته‌ای که گذشت، گزارش داد: هر دلار آمریکا اغلب روزها ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان بود و از چهارشنبه کمی کاهش پیدا کرد و به ۱۱ هزار و ۷۵۰ تومان رسید. بعد از آن قیمت دلار در حد ۳۰ تومان بالا رفت و تعطیلات آخر هفته برای دلار با نرخ ۱۱ هزار و ۷۸۰ تومانی سپری شد. با این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت قیمت دلار روی ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان تثبیت شده است.

خبرهای نسبتا خوبی از بازار سکه و ارز به گوش می‌رسد. یک هفته است که قیمت‌ها در بازار آزاد از سر جایشان تکان نخورده‌اند و این می‌تواند نشانه مثبتی باشد. تعطیلی میانه هفته پیش به مناسبت عید قربان در کاهش نوسانات قیمت‌ها بی‌تاثیر نبود. با توجه به تعطیلی پیش رو در روز سه‌شنبه به مناسبت عید غدیر می‌توان پیش‌بینی کرد که این ثبات قیمت در بازار سکه و ارز تا پایان این هفته ادامه داشته باشد. دلار آمریکا هفته‌ای که گذشت را با قیمت ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان آغاز کرد. ثبات قیمت که تقریبا از اول مرداد شروع شده بود، در هفته گذشته شدت بیشتری به خود گرفت و باعث شد دلار روی نرخ دقیق‌تری قرار بگیرد. در هفته‌ای که گذشت هر دلار آمریکا اغلب روزها ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان بود و از چهارشنبه کمی کاهش پیدا کرد و به ۱۱ هزار و ۷۵۰ تومان رسید. بعد از آن قیمت دلار در حد ۳۰ تومان بالا رفت و تعطیلات آخر هفته برای دلار با نرخ ۱۱ هزار و ۷۸۰ تومانی سپری شد. با این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت قیمت دلار روی ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان تثبیت شده است. در حال حاضر قیمت دلار در بازار امروز شنبه ۲۶ مرداد ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان است.

یورو وضعیتی مشابه دلار دارد. با این تفاوت که یورو نسبت به اول هفته گذشته کاهش قیمت بیشتری را تجربه می‌کند، اما می‌توان این کاهش قیمت را به حساب تثبیت یورو روی نرخ ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومانی گذاشت. چراکه اول هفته پیش یورو با نرخ ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان در بازار ارز شروع به کار کرد و تا میانه هفته هر روز حدود ۶۰ تومان پایین آمد تا اینکه نهایتا در روز چهارشنبه به ۱۳ هزار و ۹۵ تومان رسید. آخر هفته برای یورو در بازار آزاد با همین نرخ سپری شد و امروز شنبه قیمت یورو روی ۱۳ هزار و ۷۰ تومان ایستاده است که فاصله زیادی از نرخ ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان ندارد.

نتیجه ملاقات های احتمالی آینده قالیباف و احمدی نژاد، بسترهای لازم را برای ایجاد جریان سوم فراهم می کند

وبسایت خبری انتخاب در گفت‌ و گویی با حسن بیادی فعال سیاسی اصول‌گرا و به نقل از وی آورده است: با این اوضاع و وانفسای گردهمایی سیاسی و تمامیت خواهی بعضی از افراد و بعضاً گروههای وابسته به باندهای متصل به قدرت و ثروت حتماً جریان سومی شکل خواهد گرفت و چون مردم از این دو جناح سیاسی عبور نموده، چون خیری از آنان ندیده‌اند. امیدوار هستم که یک جریان سوم سیاسی دست‌پاک و انقلابی وارد صحنه شده و مردم را از بلاتکلیفی نجات دهند. ظهور یک جریان جدید نیاز به بسترسازی فرهنگی و اجتماعی و تجربیات گذشته دارد و مردم باید علاقه‌مندی خود را به آن جریان بر اساس اعتماد ایجاد شده نشان دهند و آن جریان صداقت در گفتار و سلامت در عمل خود را باید به مردم به اثبات رسانده باشد و الا «همان آش است و همان کاسه. نتیجه این دیدار و ملاقات‌های احتمالی آینده این دو شخصیت سیاسی در به صحنه کشاندن مردم بسیار می‌تواند مفید به فایده بوده و بسترهای لازم را برای ایجاد یک جریان جدید فراهم نماید. این احتمال چندان بعید به نظر نمی‌رسد؛ اگرچه هر احتمالی در سیاست ممکن به نظر می‌رسد، مگر این‌که سیاست، جنبه الهی داشته باشد.

آیا ما از دشمنان خارجی ضربه می خوریم یا از منتقدان داخلی؟

وبگاه خبری خبرآنلاین در گفت و گو با دیاکو حسینی کارشناس سیاست خارجی به نقل از وی می نویسد: ما درباره ی نفوذ باید بیشتر صحبت کنیم. در ایران از واژه نفوذ یک تعریف خیلی قدیمی، کلاسیک و ساده انگارانه داریم. غالباً تصور می کنیم فرد نفوذی حتما باید خارجی باشد یا با لهجه انگلیسی صحبت کند و یا دو تابیعتی باشد یا گذرنامه کشورهای دیگر را داشته باشد! در حالی که نفوذی های واقعی؛ کسانی که تخریب می کنند و موریانه وار درون کشور و امنیت نظام را می خورند، کسانی هستند که در ظاهر شما مطلقا نمی توانید فکر کنید که او یک نفوذی است! باید درباره مفاهیمی نظیر نفوذ و خیات صحبت کرد و تحلیل محتوا کرد که خیانت یعنی چی؟ ایرانی امریکایی که در  آمریکا نشسته است و در یکسال اخیر خود را به آب و اتش می زند که از ایران علیه تحریم و جنگ حمایت کند می توان به او گفت خائن؟ آن کسی که در داخل ایران نشسته است و تا جایی پیش می رود که مشوق تحریم و جنگ را فراهم می کند و بعد از تحریم مقامات کشورش در پوست خود نمی گنجد، آیا میتوان به او گفت ولایتمدار یا میهن دوست؟ با توجه به استانداردهای سابق ما واقعا به جایی خواهیم رسید و شاید رسیدیم که دوست و دشمن را از یکدیگر تشخیص نمی دهیم. افرادی مانند بنده که این حرف ها را می زنیم هیچ تعصبی له یا علیه حزب، جریان یا شخص خاصی نداریم.   موضوع افراد نیست. موضوع  این طرز فکر خطرناک است که بسرعت در کشورمان رشد می کند. با این طرز فکر آن روز هم می رسد که سرداران سپاه و علمای طراز اول کشور را هم در سیبل حملات خود قرار خواهند داد و ما در آن روز نخواهیم فهمید که آیا از دشمنان خارجی ضربه می خوریم یا از به اصطلاح منتقدان داخلی

غروب پاتریوت‌های سعودی با رکوردشکنی شگفت‌انگیز ۱۰ پهپاد

وبسایت خبری مشرق در این مطلب آورد: بی اغراق باید ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ برابر با ۱۷ آگوست ۲۰۱۹ میلادی را روزی بسیار مهم در تاریخ حمله به یمن و شاید در تاریخ جنگ های بشری ثبت کرد چراکه در این روز ۱۰ فروند پهپاد یمنی موفق شدند با طی یک مسیر بسیار طولانی - چیزی در حدود ۱۲۰۰ کیلومتر - به پالایشگاه الشیبه در شرق عربستان در نزدیکی مرز با امارات حمله کنند. این مسئله از چندین نظر حائز اهمیت فوق العاده ای از منظر نظامی خواهد بود. بی اغراق باید ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ برابر با ۱۷ آگوست ۲۰۱۹ میلادی را روزی بسیار مهم در تاریخ حمله به یمن و شاید در تاریخ جنگ های بشری ثبت کرد چراکه در این روز ۱۰ فروند پهپاد یمنی موفق شدند با طی یک مسیر بسیار طولانی - چیزی در حدود ۱۲۰۰ کیلومتر - به پالایشگاه الشیبه در شرق عربستان در نزدیکی مرز با امارات حمله کنند. این مسئله از چندین نظر حائز اهمیت فوق العاده ای از منظر نظامی خواهد بود

باید توجه داشت که دفاع هوایی عربستان سعودی یک شبکه به هم پیچیده از سامانه های زمین پایه مثل پاتریوت یا موشک هاوک و در کنار آن هواپیماهای رادار هوابرد E-۳ با جنگنده هایی مثل اف ۱۵ یا یوروفایتر یا تورنادو است. با شدت گرفتن حملات پهپادی یمنی ها در چند ماه اخیر به درون حریم سعودی ها، اولا مشخص شد که سامانه پاتریوت مرد این میدان نیست. نیروی هوایی عربستان در ناوگان خود دارای ۵ فروند هواپیمای رادار هوابرد مدل E-۳ ساخت آمریکا و دو مدل ساخت سوئد از مدل Saab ۲۰۰۰ است. رادارهای نصب شده بر روی این دو مدل هواپیما می توانند تا فاصله حدود ۴۰۰ الی ۴۵۰ کیلومتر برد داشته باشند و به کشف اهداف هوایی بپردازند.

مسئله مهمی که در پایان این گزارش باید به آن اشاره کرد این است که این حمله، اولین پاسخ پهپادی یمنی ها ضد سعودی ها نبود لذا عربستانی ها به خوبی می دانستند که یمنی ها مدت هاست به توانایی حملات با سامانه های پرنده بدون سرنشین دست پیدا کرده و مسیر افزایش کیفیت و کمیت در این سامانه را نیز طی کردند و بر همین اساس مسئله غافلگیری ارتش سعودی و یا عدم اطلاع آنها، مشخصا در این ماجرا مطرح نیست.


 پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز با انتشار این مطلبی با عنوان امارات چرخش قابل ملاحظه‌ای به سمت ایران داشته است در گفت و گو با یحیی آل اسحاق اقتصاددان و رئیس فعلی اتاق ایران و عراق گزارش داد: ایرانیان از بدو شکل‌گیری کشور امارات، روابط گسترده اقتصادی با این کشور داشته‌اند و این مبادلات گسترده تجاری، سنتی دیرینه در روابط فی‌مابین بوده است. در دوره‌های مختلف ما با نوسان این رابطه اقتصادی مواجه بوده‌ایم اما هرگز شاهد قطع شدن این رابطه نبوده‌ایم. معیار و ملاک قراردادن مسائلی مانند قدرت منطقه‌ای، مناسبات سیاسی و امثالهم باعث شد تا در برهه‌هایی اماراتی‌ها به این تحلیل برسند که قطع همکاری و ارتباط با ایران به‌نفع‌ ایشان است. شرط تداوم رابطه این است که امارات نباید خود و منافع خود را بازیچه کشورهای خارجی کند و این کشور را به پایگاه نظامی کشورهای بیگانه برای تهدید امنیت ایران قرار دهد. اما در گذشته ما شاهد این بودیم که در اوج تنش‌های میان دو کشور، بسیاری از تجار ایرانی در آن سال‌ها آزار دیده و دچار زیان شدند. بحث تبادلات ارزی و دلاری ما با امارات چنان وضعیت بدی پیدا کرد که پس لرزه‌های بیشتری پیدا کرد. نوع برخورد مسئولان اقتصادی امارات و صرافی‌های آنجا با ایران چنان بد بود که باعث کاهش بخشی از سرمایه‌گذاری خارجی امارات در آن سال‌ها شد. گزارشات تاجرانی که سال‌ها از ایران در امارات فعالیت می‌کردند حاکی از بی ثباتی گسترده در تصمیمات و رویکردهای آنها بود.

این پایگاه خبری در مطلبی با عنوان «کسی را در حوزه نمی شناسم که به دنبال تضعیف حاکمیت باشد» در گفت و گو با آیت الله سیدهاشم بطحایی عضو مجلس خبرگان در مورد صحبت های آیت الله یزدی می نویسد: کسی را در حوزه نمی شناسم که به دنبال تضعیف رهبر معظم انقلاب باشد چون تضعیف رهبری یعنی تضعیف حوزه. من در قم زندگی می کنم و ۲۰ سال است که درس خارج می گویم. واقعا در بین علما و مرجعیت چنین کسی را نمی شناسم اگر سراغ داشتم حتما صریح به او انتقاد می کردم. از شخصیت های سرشناس حوزه اگر کسی چنین حرفی زده باشد، قطعا در مقابل او موضعگیری می شد چون امروز وضعیت یمن، افغانستان، میانمار، کشمیر، عراق و سوریه را می بینیم، حتی آمریکا و اروپا هم با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند اما ما رهبری شجاع، دلاور و اهل تقوا و پرهیزگاری داریم که با وجود این همه نارسایی و آتش افروزی ها در منطقه و جهان، طوری ایران را هدایت کرده که کشور ضمن داشتن ثبات و آرامش، با قدرت در مقابل غربی ها رفتار می کند. در چنین وضعیتی چه کسی جرأت دارد که {درحوزه} تضعیف رهبری کند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوزه علميه شرکت ملی نفتکش ایران تهران ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۸۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی وزارت خارجه : آمریکا در ۳ هفته اخیر پیام‌های متعددی را از کانال‌های مختلف دیپلماتیک به ایران ارسال کرد

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به عملیات وعده صادق گفت: ایران مبتنی بر حق ذاتی خود اقدام نظامی لازم را در جهت ایجاد بازدارندگی انجام داد و دو مقر نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را که مستقیم علیه حمله به سفارت ایران در دمشق نقش داشتند مورد هدف قرار داد.   به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی در نشست خبری امروز (دوشنبه) با تاکید بر اینکه ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست و به دنبال تقویت صلح و ثبات در منطقه است، گفت: عملیات انجام شده از سوی ایران از مشروعیت بین‌المللی برخوردار بود و مقدمات سیاسی، حقوقی و بین‌المللی لازم را در این زمینه انجام داده بود. آمریکا با کمک به رژیم صهیونیستی بر روی طرف بازنده شرط‌بندی کرده است سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در ارتباط با مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا در ارائه بسته کمک مالی به رژیم صهیونیستی برای ادامه جنایت‌های خود علیه مردم فلسطین خاطرنشان کرد: این مصوبات مایه تاسف است و در واقع ارائه کمک‌های هنگفت نظامی و مالی از سوی آمریکا به رژیم صهیونیستی چیزی جز ارائه پاداش از سوی آمریکا به یک رژیم جنایتکار که هفت ماه متوالی است اقدام به جنایت جنگی کرده، نیست.   وی با بیان اینکه دولت آمریکا اعتبار ملت خود را در کنار رژیمی قرار داده است که در این ایام هیچ پیروزی به جز کشتار و انجام جنایت به دست نیاورده است، اظهارکرد : آمریکا بر روی  طرف بازنده شرط بندی کرده است و این گونه اقدامات کمکی به طرف بازنده نمی‌کند. از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها کناره‌گیری نکرده‌ایم سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال ایسنا در مورد گفت‌وگوهای انجام شده در مورد لغو تحریم‌ها در جریان سفر وزیر خارجه به نیویورک گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای بی‌اثر کردن و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان استفاده کرده و از چارچوب‌های دیپلماتیک که تامین کننده منافع ملی ایران است کناره‌گیری نکرده است. طرفی که در برجام زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود نه ایران کنعانی با بیان اینکه طرفی که زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود نه ایران، خاطرنشان کرد:  شرکای آمریکا در حوزه برجام نیز نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.   وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این مدت در مسیر بی‌اثرسازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این زمینه نیز توفیق‌های زیادی داشته است، گفت: از طرف دیگر ما تلاش کرده‌ایم که از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک برای احقاق حقوق ملت ایران استفاده کنیم و طبیعتاً در نشست‌های بین‌المللی و دیدارها با  طرف‌هایی که در موضوع برجام می‌توانند ایفای نقش کنند یا اساساً نقش تعریف شده‌ای در این زمینه دارند این موضوع مطرح می‌شود .   کنعانی گفت: سازمان ملل و دیدارهایی که در جریان آن انجام می‌شود همواره فرصتی است که موضوع رفع تحریم‌ها نیز در آن مطرح شود. اقدام ایذایی در اصفهان یک اقدام بی‌ارزش از نظر نظامی بود سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در مورد حوادث اصفهان و اتفاق رخ داده در بامداد جمعه بین ایران و آمریکا پیامی منتقل شده است، گفت: آنچه که انجام شد حتی اسمش را نمی‌توانیم عملیات بگذاریم یک اقدام ایذایی بود که ما مشابه آن را نیز پیش از این مشاهده کرده بودیم.    وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی و هیچ طرف دیگری مسئولیت این موضوع را قبول نکرده‌اند، ادامه داد: در این زمینه سیستم دفاعی ایران به صورت حرفه‌ای عمل کرد و طرف اقدام کننده به هیچ سطحی از اهداف خود دست پیدا نکرد و یک اقدام بی‌ارزش از نظر نظامی بود.   کنعانی در پاسخ به اصرار  سوال خبرنگار پرسش کننده گفت: این موضوع ارزش پیگیری در این سطح را نداشت. سوئیس، مهمترین کانال‌ انتقال پیام‌های دیپلماتیک بین ایران و آمریکا است سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفتگوی خود با خبرنگاران در پاسخ  به سوالی در رابطه با برخی اظهار نظرها مبنی بر این که در پی عملیات وعده صادق برای انتقال پیام ایران به آمریکا سفیر سوئیس به سپاه احضار شده نه وزارت خارجه و آیا شما این خبر را تایید می‌کنید و اگر تایید می‌کنید آیا این به معنای ضعیف شدن جایگاه دستگاه دیپلماسی نیست، خاطرنشان کرد: اظهار نظر ایشان را مقامات ذی‌ربط تکذیب کردند.   وی ادامه داد: کشور سوئیس مهمترین کانال‌ انتقال پیام‌های دیپلماتیک بین ایران و آمریکا بوده و ارتباطات مستمری بین دستگاه دیپلماسی با سفیر سوئیس در ایران  وجود دارد.   کنعانی تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی در این زمینه به صورت حرفه‌ای و در چارچوب دیپلماتیک عمل کرده و می‌کند.   وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره ادعای روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر این که مقام‌های دولت بایدن با خواهش و تمنا از کشورهای دیگر می‌خواستند که  ایران به اسرائیل جواب ندهد و رییس سیا شخصا وارد عمل شده و از مقام‌های اطلاعاتی اروپا، ترکیه و منطقه خواسته بود ایران کاری انجام ندهد، گفت: در حوزه رسانه‌ها مطالب مختلف و گمانه‌زنی‌های متعددی مطرح می‌شود که نیازمند پاسخ و موضع‌گیری رسمی نیست. اگر اظهارنظر رسمی از سوی مقامات دولتی صورت بگیرد، اظهارنظر می‌کنم. امنیت در قفقاز جنوبی بر روی امنیت در کل منطقه اثرگذار است این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤال دیگری در مورد موضوع قفقاز جنوبی و برخی دخالت‌های کشورهای فرامنطقه‌ای در این حوزه  گفت: امنیت در قفقاز جنوبی بر روی امنیت در کل منطقه اثرگذار است و هرگونه بی ثباتی و ناامنی در این منطقه بر کلیت امنیت در منطقه اثرگذار است.   وی با بیان این که همواره گفته‌ایم حضور نظامی خارجی در منطقه کمکی به ثبات و امنیت و تامین منافع ملت‌های منطقه نخواهد کرد، تصریح کرد:  هر رویکردی که ناظر بر تقویت نظامی‌گری در قفقاز جنوبی باشد باعث پیچیده‌تر شدن شرایط امنیتی در منطقه و آسیب زدن به روند صلح سازی در منطقه خواهد بود و چنین چیزی را ایران نمی‌پذیرد.   کنعانی افزود: کشورهای منطقه مایل به شکل‌گیری سازوکارهایی نیستند که به پیچیدگی شرایط در منطقه منجر شود.   سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر فعالیت غیرصلح‌آمیز و پشتیبانی نظامی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در مسیر روسیه و منطقه غرب آسیا گفت: چنین چیزی را قطعا تایید نمی‌کنم. «هما» تحت قوانین حاکمیتی اتحادیه اروپا و دیگر سازوکارهای شناخته شده بین‌المللی فعالیت می‌کند وی  با بیان این که ما ملتزم به قوانین و مقررات و سازوکارهای بین‌المللی هستیم، افزود: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و سایر خطوط هواپیمایی ایران در چارچوب قوانین و مقررات و کنوانسیون‌های بین‌المللی صرفا در راستای انتقال مسافران و محموله‌های تجاری در مسیرهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی و تحت قوانین حاکمیتی اتحادیه اروپا و دیگر سازوکارهای شناخته شده بین‌المللی فعالیت می‌کنند.   کنعانی گفت: در هیچ کدام از مسیرهای ادعایی که احیانا در برخی از  رسانه‌ها که دارای سابقه ضدیت و جوسازی علیه ایران هستند، مطرح شده است، چنین فعالیت‌هایی صورت نمی‌گیرد و ایران ملتزم به قوانین و مقررات بین‌المللی در حوزه هوانوردی است و اینگونه ادعاها را رد می‌کنیم. تحریم جدید علیه ایران پاداش به یک رژیم متجاوز خواهد بود این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران  در پاسخ به سؤال دیگری درباره نشست امروز وزیران خارجه اتحادیه اروپا و مباحث مطرح شده درباره تحریم احتمالی ایران از سوی این اتحادیه در پی نشست امروز گفت: درباره برخی از نشست ها و انجام تحرکات و اظهارنظر ها به منظور اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران باید بگویم‌ اگر چنین اقداماتی را انجام دهند پاداش به یک رژیم متجاوز است و اقدام غیرقانونی علیه دولتی است که صرفا در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی برای ایجاد بازدارندگی در مقابل یک رژیم متجاوز و ناقض مقرارت بین‌المللی عمل کرده است.   کنعانی خاطر نشان کرد: جای تاسف است که  اتحادیه اروپا علیه رژیمی که هفت ماه مرتکب جنایت جنگی شده و بیش از ۳۴ هزار شهروند فلسطینی را قتل عام کرده و مراکز بیمارستانی را مورد حمله جنایتکارانه قرار داده و بیماران و مجروحان و کادر درمانی را در محوطه بیمارستان اعدام و از محوطه بیمارستان به عنوان قبرستان‌های دفن دسته جمعی استفاده کرده و طبل رسوایی آن نواخته شده است، اقدامی را در دیوان بین‌المللی دادگستری انجام‌ نمی‌دهد، اما صحبت از اقدام تحریمی علیه دولتی می‌کند که جز در چارچوب قوانین بین‌المللی اقدامی نکرده است.   سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: اگر اتحادیه اروپا  چنین اقدامی را انجام دهد غیرقانونی و در تاریخ اتحادیه اروپا به عنوان اقدام شرم آور محسوب می‌شود و اگر کشوری هم خود را پایبند به رعایت این تحریم‌ها کند، در تاریخ یک شرمندگی را برای خود به ثبت خواهد رساند که از تحریمی حمایت و تبعیت کرده که هیچ مبنای قانونی و مشروع از منظر بین‌المللی ندارد و بلکه پاداش برای رژیم جنایتکار صهیونیستی است.   این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره کریدور زنگزور و اظهارات انتقاداتی اخیر  اردوغان در مورد نگاه ایران به این کریدور گفت: ما چنین اظهارنظری از جایی دریافت نکردیم.   وی ادامه داد:  در خصوص تحولات قفقاز جنوبی و کریدورهای حمل و نقل و ترانزیت، ایران موضع روشنی دارد و بارها در سطوح مختلف و با ادبیات روشن مطرح شده است  و تحولی در موضع ایران در این خصوص رخ نداده است. نمی‌توانم تایید کنم از طریق ترکیه به آمریکا پیام داده‌ایم سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره رایزنی‌های تلفنی اخیر حسین امیرعبداللهیان با هاکان فیدان  همتای ترکیه‌ای خود و اینکه آیا ترکیه در موضوعات منطقه‌ای در مدت اخیر بین ایران و آمریکا به تبادل پیام پرداخته و میانجیگری کرده است؟ گفت: نمی‌توانم تایید کنم که ما از طریق ترکیه اقدام به ارسال پیام کرده‌ایم. آمریکا در سه هفته اخیر پیام‌های متعددی را از کانال‌های مختلف دیپلماتیک به ایران ارسال کرد  وی گفت:  دولت آمریکا در این سه هفته اخیر با توجه به پیچیدگی‌های تحولات و عزم جدی ایران برای پاسخ قطعی به متجاوز، پیام‌های متعددی را از کانال‌های مختلف دیپلماتیک ارسال کرده  و پاسخ‌های لازم را از مسیر کانال‌ها دریافت کرده است .   کنعانی تاکید کرد: مهمترین کانال ارسال پیام‌های دیپلماتیک بین ایران و آمریکا در طی دو هفته گذشته ، سفارت سوئیس در تهران  به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران بوده است، البته دولت آمریکا از کانال‌های دیگر دیپلماتیک نیز  غافل نشده است و پیام‌هایی را ارسال کرده است  و پاسخ های دیپلماتیک هم از طریق آن کانال‌ها  به آنها منتقل شده است . کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: صدای پای ترامپ ، بلندتر از همیشه می آید رویترز : اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) درباره تحریم ایران تشکیل جلسه می‌دهد واکنش ایران به حکم صادره از سوی دادگاه آرژانتینی سخنگوی وزارت خارجه : تحت تأثیر هیاهوی سیاسی و تبلیغاتی بانیان شرایط موجود در منطقه و جهان قرار نمی‌گیریم

دیگر خبرها

  • دولت بایدن نسبت به «پیروزی اوکراین» مطمئن نیست
  • وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: نبرد آتی در جبهه شمال تعیین کننده است
  • سردبیر الاخبار: پاسخ تنبیهی ایران بخشی از نبرد جاری علیه صهیونیست‌ها بود
  • سفر یک هیات دیپلماتیک کره شمالی به ایران
  • سفر یک هیئت دیپلماتیک کره شمالی به ایران
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • برخلاف ادعای نتانیاهو، ما به پیروزی نزدیک نیستیم!
  • عباس عراقچی: هم اکنون، زمان استفاده از موشک‌های دیپلماتیک است/ مذاکرات سیاسی، نقد کننده دست آوردهای میدانی است
  • سخنگوی وزارت خارجه : آمریکا در ۳ هفته اخیر پیام‌های متعددی را از کانال‌های مختلف دیپلماتیک به ایران ارسال کرد