Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@04:22:56 GMT

باید داستان‌های قابل فهمی از ایثار و شهادت تولید شود

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۰۸۹۸۹

باید داستان‌های قابل فهمی از ایثار و شهادت تولید شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این موضوع که دامنه ایثار و شهادت یک دامنه گسترده‌ای است که بخش‌های مختلفی را دربرمی‌گیرد گفت: ما در وزارت فرهنگ به دنبال این موضوع هستیم که مسائل کم‌تر گفته شده از دفاع مقدس را روایت کنیم. از سال ۶۰ تا ۸۶ حدود ۱۶۶ فیلم در خصوص ایثار و شهادت تولید شد که در آنها به نقش بانوان و نوجوانان کمتر پرداخته شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما باید به روایت‌های کمتر گفته شده از دفاع مقدس بیشتر بپردازیم.

به گزارش ایسنا، سیدعباس صالحی امروز یکشنبه ( ۲۷ مرداد ماه)  در هفتمین جشن ایثار وزارت فرهنگ و ارشاد که با حضور خانواده‌های شهدا و  ایثارگران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد با تبریک عید غدیر و سالروز بازگشت آزادگان به کشور اظهار کرد: گاهی برخی تصور می‌کنند که سختی اسرا پس از پایان جنگ به پایان رسیده است در حالی که ما درحدود ۴۳ هزار آزاد سرافراز داریم که تقریبا همه آنها علاوه بر اسیر جانباز هم محسوب می‌شوند.  برخی از آزادگان گمنام ما  نیز در جریان اسارت به مقام شهادت نائل شدند. همه ما باید قدردان این عزیزان باشیم و آنها حجتی هستند برای مقاومت امروز ما.

وی گفت: با الگوگیری از اسرا فرا می‌گیریم که با سختی‌ها نباید سست شویم.  با اینکه اسرا از آینده خود خبر نداشتند اما منسجم و استوار ماندند. در رابطه با فعالیت ایثارگران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید این را بدانیم  که این وزارت خانه ومعاونت‌های مرتبط با ایثار و شهادت مسئولیت و ویژگی‌های خاصی دارند. شاید آن گونه که باید و شاید نتوانستیم حق آنها را ادا کنیم. وظیفه ما در وزارت ارشاد این است که نگاهی عینیت بخشی به شهدا و به ویژه ایثارگران داشته باشیم و باید قسمت‌های کمتر دیده شده از ایثار و شهادت را روایت کنیم. تاریخ اسلام پر از اتفاقات و نکته‌هایی است که باید آنها را کشف کرده و ظهور و بروز دهیم. از سال ۶۰ تا ۸۶  حدود ۱۶۶ فیلم سینمایی با محتوای ایثار و شهادت تولید شد. خود این فیلم‌ها تحلیل‌ها و محتواهایی را ارائه می‌دهد که چه جاهایی محتوا و روایت کمتر گفته شده است.  در این فیلم‌های اکران شده از نظر جنسیت ۴.۹۰ درصد مرد  ، ۶.۹ درصد زن و درصدی هم ترکیبی هستند. خود این امر نشان می‌دهد که به بخش ایثار زنان تا سال ۸۶ کمتر توجه شده است. اگرچه در سال‌های اخیر فیلم‌های همچون «ویلایی‌ها» با مضمون فعالیت و ایثار بانوان ساخته شده است اما باز هم کم است باید در این موضوع تمرکز کنیم چرا که مطالعات جدیدی قابل نقل و روایت است. در ربته بندی فعلی نیز در همین فاصله ۶۶.۷ درصدجوان، ۱۵.۱ درصد میانسال و ۷.۲ درصد نوجوان هستند. این موضوع نیز نشان می‌دهد که سهم نوجوانان در این فاصله زمانی کمتر مورد توجه قرار گرفته است که خوشبختانه امسال فیلم ۲۳ نفر با موضوع نوجوانان اکران شد.

وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: اما در مجموع مطالعات پژوهشی در حوزه ادبیات، شعر، خاطره و داستان می‌تواند  در حوزه ایثار مورد توجه قرار گیرد. ایثار دامنه گسترده‌ای  دارد که بخشهای کمی از آن تاکنون روایت شده است. این نکته‌ای است که باید به آن بپردازیم که چگونه می‌توانیم الگوسازی کنیم که از نمادهای برتر ایثار بهره ببریم. شخصیت‌ها، قومیت‌ها ، سنین و جنسیت‌های مختلف باید تبدیل به یک نماد شوند و داستان‌های قابل فهمی از ایثار و شهادت تولید شود.شهادت از زمان تولد انسان با ما همراه بوده است و در کربلا عصاره بندی و نوع خاصی از شهادت تعریف می‌شود. ما باید برای رده‌های سنی مختلف قومیت‌ها و ادیان الگوهای قابل تکیه درست کنیم. این مسیر یک مسیر پرمحتوا و اثرگذار است و اگر بتوانیم برای افرادی که نسل جدید جامعه هستند شخصیت‌ها را معرفی کنیم و آنها از اسرا و شهدا الگوبرداری کنند هویت واقعی خویش را پیدا می‌کند . درباره شخصیت‌های ایثارگر آثار پراکنده‌ای داریم اما مسیر الگوسازی یک مسیری دیگری است و این نیازمند کارهای تکمیلی است. وزارت ارشاد به طور عام و دفتر امور ایثارگران به طور خاص وظیفه‌اش این است که در جامعه از طریق هنر و ادبیات  رویکردهای ایثار و شهادت را محور قرار بدهد. همچنین باید از ظرفیت ایثارگرانی که در وزارت خانه حضور دارند بهره ببریم چرا که آنها می‌توانند در عرصه فرهنگ و اجتماع اثرگذار و پشتوانه باشند.

همچنین در این مراسم سوقندی- مشاور وزیر در امو ر ایثارگران با بیان این  موضوع  که ما در امور ایثاگران وزارت خانه به دنبال دو جریان هستیم گفت: یکی جریان فکری است که پشتوانه معنوی داشته باشد و دیگری جریان فرهنگی مبتنی بر دین است که در گام دوم انقلاب نیز به آن اشاره شده و درصدد هستیم از ظرفیت‌ها و اقدامات امور ایثاگران وزارت خانه بهره ببریم تا بتوانیم یک هویت سازی در عرصه فرهنگ و اجتماع داشته باشیم.

وی گفت: رویکردهای ما در امور ایثارگران براساس فرامین مقام معظم رهبری ، رهنمودهای دولت تدبیر و امید و نکته‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طراحی شده است و درصدد ارتقای جایگاه ایثار و شهادت و ایجاد الگوی عملی و عینی از نقش و خدمات ایثارگران در جامعه هستیم. شاید سایر وزارتخانه‌ها به دنبال این موضوع نباشند اما ما در امور ایثار گران وزارت خانه به دنبال این هستیم که فرهنگ ایثار و شهادت بیشتر از گذشته تقویت کنیم و ایثار گران ما بدانند که آنها خود می‌توانند یک نقش راهبردی داشته باشند نه این که فقط به نهادی تبدیل شوند که خدمات دریافت کنند.

در این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دو پوستر غدیر،  پوستر نخستین جشنواره اخلاق و ادب ایثار و ایثارگری و همچنین پوستر نخستین یادواره شهدای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وزیر ارشاد سيدعباس صالحي فرهنگ ایثار و شهادت سالروز ورود آزادگان به کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۰۸۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلیط کنسرت ارزان می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران، گفت: رزمندگان اسلام افتخار بزرگی آفریدند. انتقام سخت از آستین فرزندان امام و رهبری بیرون آمد و هیمنه رژیم صهیونیستی را فرو ریخت.

وی ادامه داد: این اقدام مایه مباهات همه آزادگان و مستضعفان جهان شد و شکوه و عظمت فرزندان انقلاب را نشان داد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اقدام جدید شورای فرهنگ عمومی، گفت: برای پیشرفت حوزه اقتصاد این حوزه را در شورای فرهنگ عمومی با یک پیوست فرهنگی توام کردیم. این پیوست با هدف لحاظ شدن همه الزامات فرهنگی در پیشرفت‌های اقتصادی تهیه شد که به زودی به صورت عمومی منتشر می‌کنیم.

وی با اشاره به جلسه شورای انقلاب فرهنگی، تصریح کرد: تصویب اولیه سند ملی ثبت پوشش اسلامی ـ ایرانی را داشتیم. این سند از زمان ابلاغ اجرایی می‌شود نتایجش در جامعه قابل مشاهده است. امروز در جلسه دولت با هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مقرر شد برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موضوع تخصیص یارانه فرهنگی برای نمایشگاه کتاب در سالجاری، با ابعاد گسترده‌تر نسبت به سال‌های گذشته انجام شود. همه ساله به دانشجویان، طلاب و اساتید دانشگاه یارانه تخصیص می‌دادیم و از امسال با برنامه‌ای که داریم یارانه فرهنگی به سایر اقشار هم توسعه می‌یابد.

اسماعیلی ادامه داد: مناطق محروم را ویژه خواهیم دید و با استفاده از سامانه‌های فروش برخطی که در اختیارمان قرار گرفته که یک تحول و گام اصلی برای برقراری عدالت فرهنگی است، گام‌های مهمی را بر خواهیم داشت. در خرید برخط فرهنگی همزمان با تهران متقاضیان می‌توانند از اقصی نقاط کشور وارد سامانه برخط شوند و کتاب‌های مدنظرشان را خریداری کنند. کتاب‌های خریداری شده به صورت رایگان در منازل‌شان تحویل خریداران می‌شود. وی با تشکر از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، گفت: تخصیص ارز مبادله‌ای حجاج خانه خدا انجام شد و ان‌شاءالله ۹۰ هزار زائر از اواخر اردیبهشت ماه به حج اعزام می‌شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کاهش قیمت بلیط کنسرت‌ها، تصریح کرد: با همکاری خوب تهیه‌کنندگان اجرا‌های صحنه و معاونت هنری وزارتخانه، کنترل و نظارت قوی‌تر پیدا می‌کند تا قیمت بلیط این مراسم‌ها به زیر یک میلیون تومان و حداکثر ۹۰۰ هزار تومان کاهش یابد.

وی با تشریح آخرین اقدامات وزارتخانه تحت امرش برای سند ملی پویانمایی، گفت: با ابلاغ رییس‌جمهور اواخر اسفند ۱۴۰۲ بنیاد ملی پویانمایی را افتتاح کردیم. کار‌های توسعه‌ای با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مساعدت رییس‌جمهور حل شده است. اعضای پیشنهاد برای هیات امنای بنیاد ملی پونمایی را معرفی کردیم و به زودی اعضای هیات مدیره و مدیرعامل آن تعیین می‌شوند. اسماعیلی از دنبال کردن شهر جهانی صنایع خلاقیت فرهنگی سخن گفت و افزود: ایجاد مجموعه‌های شهرک‌های تولید صنایع خلاق فرهنگی را در شهر‌های اصفهان، کیش، تهران، مشهد، پرند و تبریز که تاثیر بسزایی در جهش اقتصاد فرهنگ‌بنیاد دارند، دنبال می‌کنیم. آثار خوب آن به زودی برای همه قابل مشاهده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به طرح بازسازی تئاتر شهر، گفت: این پروژه از ابتدای دی ۱۴۰۲ آغاز شده است و حداکثر تا سال آینده حریم تئاتر شهر با ایجاد فضا‌های جدید نمایشی خارج از محدوده در اختیار اهالی تئاتر قرار می‌گیرد. ساماندهی دست‌فروش‌ها در این منطقه نیز توسط شهرداری در جریان است. سند هنر نمایشی و تئاتر از قبل از عید نوروز در شورای هنر مطرح شده و ان‌شاءالله به زودی تصویب می‌شود. در بازدید از اداره تئاتر شهر تهران با مخروبه شدن این اداره روبرو بودیم که ان‌شاءالله ۸ پلاتوی جدید تا پایان سالجاری در این اداره در اختیار اهالی تئاتر قرار می‌گیرد.

اسماعیلی از راه‌اندازی موزه تئاتر و همچنین اختصاص بودجه ویژه در قالب قانون برنامه هفتم برای بخش موسیقی خبر داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • فعال رسانه‌ای اصولگرا: طراحانِ بازگشتِ گشت ارشاد افرادی هستند که در شهرک‌های سازمانی زندگی کرده و فهمی از فضای عمومی کشور ندارند!
  • تاکید شهدا بر «ولایت مداری» است
  • ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
  • داوران جشنواره ملی طنز و رسانه ( طنز پهلو) معرفی شدند
  • تسهیلات وزارت ارشاد در برگزاری برخی کنسرت‌ها
  • دریافت مجوز استخدام ۳۲ هزار نفر از فرزندان شهدا و ایثارگران
  • مسعود نجابتی به‌عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی انتخاب شد
  • بلیط کنسرت ارزان می‌شود
  • فرهنگ ایثار و شهادت داشته اصلی نیروهای مسلح ایران است
  • مجوز برگزاری دومین همایش ملی «ترویج فرهنگ ایثار و شهادت» صادر شد