Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-03-29@08:10:55 GMT

ایران حق مقابله‌به‌مثل دارد/ آزادی نفتکش کاری بود کارستان!

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۱۰۵۹۱

‍‍‍‍‍‍

به گزارش جام نیوز، سیزدهم تیرماه بود که نیروی دریایی انگلیس ادعا کرد نفتکش گریس 1، حامل دو میلیون بشکه نفت ایران را به دلیل نقض تحریم های اتحادیه اروپا در منطقه جبل الطارق توقیف کرده است.

 

این اقدام انگلیس با واکنش مقامات ایران همراه شده و از آن به مثابه راهزنی دریایی یاد کردند چرا که بر خلاف ادعای مقامات دولت انگلیس مقصد این کشتی سوریه نبوده است و مضاف بر آن قوانین اتحادیه اروپا متوجه ایران نمی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

با این وجود و علی رغم مذاکرات صورت گرفته برای آزادی نفتکش گریس 1، مقامات دولت جبل الطارق در تاریخ 28 تیرماه حکم توقیف این نفتکش را به مدت 30 روز دیگر تمدید کردند.

 

حدود دو هفته پس از توقیف نفتکش گریس1، نیروی دریایی سپاه پاسداران نفتکش انگلیسی «استنا ایمپرو» را در تنگه هرمز و به دلیل نقض مقررات بین المللی دریایی توقیف کرد تا غربی ها با موضع قدرتمند جمهوری اسلامی ایران مواجه شوند.

 

سرانجام دادگاه عالی جبل الطارق در تاریخ 25 مرداد ماه و پس از گذشت 43 روز حکم آزادی نفتکش گریس1 را علیرغم فشارهای آمریکا صادر کرد تا بار دیگر حقانیت ایران در عدم نقض قوانین بین المللی اثبات شود.

 

پرهام فرهنگ وصال، کارشناس حقوق بین الملل که گفت و گوهای اخیر وی با شبکه بی بی سی فارسی بازتاب فراوانی در رسانه های داخلی را به دنبال داشته است، در مصاحبه با جام نیوز به بررسی ابعاد حقوقی و سیاسی این پرونده پرداخته است.

 

فرهنگ وصال با بیان اینکه اصل توقیف نفتکش گریس1 از منظر قوانین بین الملل و حتی قوانین داخلی انگلستان نیزغیر قانونی بوده است، اظهار داشت: مقمامات ایران از همان ابتدا اظهار داشتند که این نفت به سوی سوریه ارسال نمی شود ولی حتی اگر این نفت به سمت سوریه نیز ارسال می شد ایران عضو اتحادیه اروپا نیست که بخواهد قوانین را نقض کند. این حرف بنده نیست بلکه در همان ساعات ابتدایی این اتفاق نخست وزیر سابق سوئد و از مقامات سابق اتحادیه اروپا در توئیتی این موضوع را تشریح کرد که قوانین اتحادیه اروپا تنها برای کشورهای عضو این اتحادیه لازم الاجراست و تنها کشوری که قوانین خود را بر سایر کشور ها تحمیل می کند، ایالات متحده آمریکاست.

 

وی ادامه داد: با توجه به تعاریف فوق، در غیرقانونی بودن توقیف نفتکش هیچ شکی نیست. حتی اگر ایران هیچ اقدامی را انجام نمی داد بازهم انگلیس مجبور بود که این کشتی را آزاد کند و البته ایران کاری کارستان کرد و روشی را استفاده کرد که نه تنها بر حقوق بین الملل منطبق بود بلکه کارت های بیشتری برای اقدامات بعدی ایجاد کرد.

 

 

این کارشناس حقوق بین الملل با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر پاسخ دادن به دزدی دریایی انگلیس توسط عناصر مومن و انقلابی، بیان داشت: فرمان رهبری ایران مبنی بر حق مقابله به مثل دقیقا منطبق بر حکم حقوق بین الملل است. چنانچه وقتی کشوری نقض قوانین بین المللی می کگند مانند اتفاقی که در خصوص نفتکش گریس1 افتاد، ایران به عنوان کشوری که حقوقش تضییع شده حق مقابله به مثل دارد و دقیقا همان رفتار را می تواند با کشور خاطی انجام دهد.

 

وی ادامه داد: اما نکته جالب توجه آنجاست که ایران حتی از همین حق خود هم به طور کامل استفاده نکرده است. کاری که ایران را انجام داد این بود که یک کشتی تجاری خاطی را به خاطر نقض فوانین و گوش ندادن به فرمان مقام ساحلی این کشتی را طبق قوانین حقوق بین المللی متوقف کرد.

 

فرهنگ وصال افزود: از بعد حقوقی ایران همچنان حق مقابله به مثل و توقیف یک کشتی انگلیسی از قاعده مقابله به مثل را دارد و هنوز بدون استفاده از حق قانونی خود را دارد و به همین دلیل می گویم که ایران کاری کارستان انجام داده است که هنوز بدون استفاده از حق قانونی خود توانسته کشتی را آزاد کند.

 

 

این کارشناس حقوق بین الملل بیان داشت: قدرتی که ایران از خود نشان می دهد به دلیل یک هم افزایی واگرا بین سیاست خارجی و سیات دفاعی ایران است. به نظر بنده ایران برای جبران خسارت راهکار های حقوقی از جمله استفاده از حق مقابله به مثل را دارد.

 

وی با بیان اینکه ایران حتی می تواند در محاکم داخلی انگلستان به دلیل توقیف غیرقانونی نفتکش خود شکایت کند، اظهار داشت: ایران با استفاده از حق مقابله به مثل خود می تواند خسارات وارده به خود را جبران کند.

 

فرهنگ وصال افزود: نکته ای که لازم به توجه است این است که دولت انگلستان از خانمی ایرانی الاصل که در ایران مجازات کیفری خود را سپری می کند از ابزار حمایت دیپلماتیک استفاده کرده است و این حمایت دیپلماتیک باعث شده تا دعوای خصوصی به دعوای دولت با دولت تبدیل شود در نتیجه طبق رفتار دولت انگلستان، این فرد اکنون به نماینده این کشور تبدیل شده است.

 

وی گفت: پس به نظر بنده دادستانی در تهران می تواند کیفرخواست جدید برای محکومیت جدید این خانم که در حال حاضر نماینده دولت انگلستان محسوب می شود، صادر کند مگر اینکه دولت انگلیس تصمیم بگیرد به مدار عقلانیت برگردد و این رفتار حمایت دیپلماتیک از یک انسان ایرانی الاصل را بردارد.

 

این کارشناس حقوق بین الملل افزود: حتی دادگاه های داخلی ایران نیز می توانند به پرونده توقیف غیرقانونی نفتکش گریس1 رسیدگی کنند چراکه این اقدام نوعی اقدام علیه امنیت بین المللی است و حفظ امنیت بین المللی برای کشورها وظیفه است لذا ایران وظیفه دارد اقدام کند و در مقابل این رفتار ها واکنش قانونی مناسب را انجام دهد.

 

 

وی در خصوص حکم دادگاه آمریکایی در خصوص توقیف نفتکش گریس1 اظهار داشت: آمریکا در وضعیت آشفته قرار دارد و این رفتاری که دادگاه واشنگتن انجام داد بحث قانونی و یا غیرقانونی بودنش مطرح نیست چرا که  می توان آن را طبق قانون جنگل آمریکا، آن را قانونی دانست!

 

فرهنگ وصال بیان داشت: اما نکته مهم تر این است که به طور مضحکی این قراری که دادگاه واشنگتن صادر کرده است اصلا قابلیت اجرا ندارد! بنابراین تنها موردی که می توان از این حکم فهمید این است که می توانیم بیش از پیش بفهمیم که ضربه های مهلکی به گیجگاه های آمریکا وارد شده است و رفتارهای انجام می دهد که عملا هیچ معنا و مفهومی ندارد.

 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: بی بی سی فارسی نفتکش جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۰۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«ایران ۱۸ ملوان نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد»


به گزارش تابناک از ایسنا، وزارت خارجه فیلیپین روز چهارشنبه اعلام کرد ۱۸ ملوان این کشور که در نفتکش سنت‌نیکلاس حضور داشتند، به سلامت به کشور خود بازگشته‌اند.

۲۱ دی ماه ۱۴۰۲ بود که ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد به‌دنبال تخلف کشتی «سوئز راجان» و سرقت نفت ایران توسط آمریکا، نفتکش یاد شده با نام جدید سنت‌نیکلاس توقیف شد.

نفتکش سوئز راجان در اردیبهشت ۱۴۰۲ محموله نفت متعلق به جمهوری اسلامی ایران را با هدایت آمریکا سرقت و به بنادر آن کشور منتقل کرده و در اختیار آمریکا قرار داده بود.

ارتش همچنین اعلام کرد این نفتکش به تلافی سرقت نفت توسط رژیم آمریکا توقیف شده است.

فیلیپین اعلام کرد ملوانان این کشور به صورت گروهی به این کشور رسیدند و آخرین گروه ۶ نفره از آن‌ها، هفته گذشته وارد فیلیپین شدند.

دولت فیلیپین در بیانیه خود از جمهوری اسلامی ایران نیز تشکر کرده است.

دیگر خبرها

  • مک‌کال:بایدن برای آزادی زندانیان از افغانستان کاری نکرده است
  • فیلیپین: ایران ۱۸ خدمه نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد
  • فیلیپین؛ ایران ۱۸ ملوان نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد
  • ادعای فیلیپین: ایران ۱۸ خدمه نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد
  • «ایران ۱۸ ملوان نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد»
  • فیلیپین : ایران ۱۸ ملوان نفتکش سنت‌ نیکلاس را آزاد کرد
  • فیلیپین: ایران ۱۸ ملوان نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد
  • توقیف ۹۶ دستگاه خودرو متخلف در محورهای مواصلاتی لرستان
  • برخورد قاطع پلیس با رانندگان پرخطر در جاده‌های لرستان
  • تفاوت نفتکش با کشتی های حمل گاز LNG را بدانید (فیلم)