Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@01:15:38 GMT

قانون مبارزه با موادمخدر تا پایان امسال اصلاح می شود

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۱۱۰۳۵

قانون مبارزه با موادمخدر تا پایان امسال اصلاح می شود

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ سردار اسکندر مومنی عصر یکشنبه در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه در سرسرای تدبیر استانداری به جلسه هفته گذشته ستاد مرکزی مبارزه با موادمخدر به ریاست رئیس جمهوری اشاره کرد و افزود: این جلسه سه مصوبه داشت که یکی از آنها اصلاح قانون بود.

او گفت: با حضور مسئولان قضایی، انتظامی و با نظر استانداری ها و نظرخواهی از آنها، قانون مبارزه با موادمخدر را بررسی کردیم و اصلاح آن مورد موافقت قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مومنی، قانون فعلی را چرخه باطل و معیوبی دانست که منجر به پیشگیری و کاهش معتادان ندانست و تصریح کرد: براساس قانون فعلی یک معتاد را یک تا سه ماه و در صورت ضرورت و داشتن شرایط تا ۶ ماه می توانیم در مراکز بازپروری نگهداری کنیم که ممکن است این موضوع برای یک نفر که تازه مصرف موادمخدر را شروع کرده جواب بدهد اما در مورد معتادان متجاهری که به آخر خط رسیده اند سه ماه کفایت نمی کند و از این رو نیاز به اصلاح قانون داریم.

وی همچنین به مبارزه با خرده فروشان نیز اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر اگر ما معتادان متجاهر را جمع آوری نکنیم خرده فروش برای فروش مواد خود دنبال گروه های دیگری و این به سراغ جوانان و نوجوانان خواهد رفت که بازار خودش را داشته باشد و از این رو خرده فروشان را هم باید جمع آوری کنیم و در این بخش هم نیاز به اصلاح قانون داریم.

وی با بیان اینکه پیشنهاداتی در این ارتباط شده و روسای هر سه قوه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم اهتمام جدی به این موضوع دارند و امیدواریم امسال شاهد اصلاح قانون باشیم.

مومنی، موضوع معتادین متجاهر را مورد تاکید ستاد مرکزی دانست و با بیان اینکه این موضوع در اولویت کوتاه مدت ستاد است، گفت: با اصلاح قانون معتادان متجاهر را ساماندهی می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه معتادان موجود را با اصلاح قانون تا پایان امسال و سال آینده ساماندهی می کنیم، اظهار داشت: براساس مصوبه ستاد مرکزی ۸۰ تا ۹۰ درصد معتادان متجاهر پایان امسال در کشور ساماندهی می شوند. 

دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه مصوبه اصلی ستاد مرکزی مبارزه با موادمخدر را اجرای طرح «یاریگران زندگی» اعلام کرد و گفت: در این طرح تمرکز اصلی بر اقدام های پیشگیرانه است. 

سردار مومنی با بیان اینکه راه احل اصلی در مبارزه با مواد مخدر در قالب طرح یاری گران زندگی باید اجرا شود، گفت: گفتمان پیشگیری از اعتیاد باید به یک گفتمان مسلط در جامعه تبدیل شود و همه جامعه و نهادهای فرهنگساز و گروه های مرجع و تصمیم سازان این موضوع را اولویت قرار بدهند.

او اعتیاد را منشاء بسیاری از آسیب های اجتماعی از جمله طلاق ها، قتل ها و سایر جرایم دانست و اضافه کرد: منطق و تدبیر به ما حکم می کند که بازدارندگی و صیانت درونی باید ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مبارزه با مواد مخدر کشورهای مختلفی راه های گوناگونی را رفته اند و به نتیجه نرسیده اند، گفت: برخی از کشورها مثل آمریکا، مکزیک و هلند مصرف مواد مخدر را آزاد کردند که نتیجه آن چند برابر شدن تعداد معتادان در آن کشورها بود.

وی با تاکید بر اینکه غیر از بازدارندگی و صیانت درونی گریز دیگری نداریم، گفت: حوزه پیشگیری با اولویت خانواده بزرگ آموزش و پرورش، دانشگاهها و نهادهای فرهنگساز باید تقویت شود.

وی توضیح داد که تفاهم نامه های مجزایی با وزارتخانه ها در راستای این طرح منعقد می شود و ما هم در ستاد مرکزی از هر ایده نویی را در زمینه پیشگیری حمایت می کنیم.

او با بیان اینکه در کرمانشاه نیز در بسیاری از حوزه ها از جمله امحاء موادمخدر خوب عمل شده است، گفت: انتظار داریم در جلب کمک های مردمی و مشارکت سازمان های مردم نهاد نیز بیشتر در استان فعالیت شود.

وی افزود: خیلی از مردم حاضر هستند در زمینه مبارزه با موادمخدر کمک کنند اما ساختار و بسترش فراهم نیست.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که براساس آمارها حدود ۶۰ هزار معتاد به مواد مخدر در استان شناسایی شده است.

۳۰۳۳/۸۰۶۶

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۱۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران بیشترین کشفیات موادمخدر دنیا را دارد

دکتر محمد جمالو افزود: ما با یک آلودگی جسمی، روانی و اجتماعی که هم پیش رونده و هم عود کننده است، روبرو هستیم که رهایی از آن بسیار دشوار است، لذا باید تلاش کنیم کسی وارد این بلیه خانمان سوز نشود.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد ادامه داد: برگزاری برنامه‌ها و جشنواره‌های ارزشمند این چنینی در همین راستا است تا بتوانیم از ظرفیت هنر در پیشگیری از اعتیاد استفاده کنیم.

جمالو بیان کرد: در دنیای امروز که پر از محتواست و ذهن انسان‌ها در حال فراگیری است، حتما ظرفیت هنر می‌تواند در بهترین شرایط، فراگیری را برای آنان ایجاد کند.

وی تاکید کرد: همچنین رساندن یک پیام کافی نیست بلکه ایجاد باورمندی در بین فرزندانمان خیلی مهم است به ویژه در آموزه‌های پیشگیری از اعتیاد باید این امر ایجاد شود.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: هر زمان از زبان هنر استفاده کردیم، بیشترین موفقیت را کسب کردیم لذا باید مهمترین آموزه‌ها را با زبان آهنگین و شاعرانه در بین اذهان همه ایرانیان ایجاد کنیم.

جمالو تاکید کرد: اگر می‌خواهیم مضامین بسیار ارزشمند «پیشگیری از اعتیاد» را به جوانان و نوجوانان  ارائه کنیم، حتما باید از ظرفیت هنر به ویژه «ظرفیت ارزشمند شعر فارسی» استفاده کنیم که این جشنواره گام محکمی در این راستا خواهد بود.

وی افزود: هدف اصلی ما از برگزاری این جشنواره یک ریل گذاری اثرگذار است تا افراد با آموزه های پیشگیری از اعتیاد آشنا شوند.

معاون دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در پایان اظهار کرد: بهره‌مندی از ظرفیت هنر برای آموزش مهارت‌های ده گانه زندگی از جمله تصمیم گیری، حل مسئله، ارتباط موثر، خودآگاهی، مدیریت خشم، تفکر خلاق، تفکر انتقادی، همدلی و مدیریت استرس، بسیار موثر است و اگر کسی این مهارت‌ها را فرابگیرد، کمتر به سمت اعتیاد و دیگر آسیب‌های اجتماعی می‌رود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • کشف ۲ کیلوگرم موادمخدر بلعی در ششتمد
  • دستگیری معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود
  • انهدام بیش از ۱۶۸۰ باند توزیع موادمخدر در سال ۱۴۰۲
  • کشف ۵۸۰ تن مواد مخدر در سال ۱۴۰۲/ تریاک همچنان پیشتاز
  • جمع‌آوری و دستگیری معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود
  • جمع‌آوری و دستگیری ۴۴ نفر از معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود
  • ایران دارای بیشترین کشفیات مواد مخدر در جهان / استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد
  • ایران دارای بیشترین کشفیات موادمخدر در جهان / استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد
  • ایران بیشترین کشفیات موادمخدر دنیا را دارد
  • ایران دارای بیشترین کشفیات موادمخدر در دنیا/ استفاده از «هنر» در پیشگیری از اعتیاد