Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، محمد قاسمی روز یکشنبه در کنفرانس حقوق کودک که در استانداری قزوین برگزار شد، افزود: در سال ۸۱  قانون حمایت از حقوق کودک و نوجوان در۹ ماده به تصویب رسید که شاید با توجه به شرایط امروز جوابگوی حقوق کودکان نباشد از این رو قوه قضاییه در سال ۸۸ لایحه ای را در این خصوص تقدیم دولت کرد و دولت نیز در سال ۹۰ آن را در ۵۱ ماده به مجلس ارایه کرد اما همچنان این لایحه در نوبت بررسی مانده و هنوز به تصویب نرسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: آنچه مسلم است سیاست جنایی در کشور ما از سال ۵۲ تا ۹۲ در خصوص اطفال سخت گیرانه‌تر شده که شاید بخشی از آن به گرایش این قشر از جامعه به جرایم و بزهکاری برمی گردد.

قاسمی ادامه داد: در وضعیت موجود قوانین سخت گیرانه تر شده و به طور مثال با توجه به پایین بودن سن رشد کیفری دختران این موضوع ممکن است با افزایش دامنه مسئولیت کیفری ، مسایل و آسیب هایی به دنبال داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان سال ۸۱ با توجه به الحاق ایران به کنوانسیون حقوق کودک در سال ۷۲ حمایت های این کنوانسیون برای کودکان ایرانی نیز به رسمیت شناخته شد.

قاسمی ادامه داد: مقررات کنوانسیون بین المللی حقوق کودک  چند حق اساسی برای کودک متصور شده است که از جمله آنها می توان به اصل ممنوعیت تبعیض و حقوق یکسان کودکان، رعایت صلاح و مصلحت کودک، حق ذاتی کودک برای زندگی، حقوق مربوط به تولد کودک و اکتساب تابعیت، آزادی بیان و عقیده و مذهب، حق آموزش و پرورش، حمایت در برابر مواد مخدر، حمایت در برابر سوء استفاده جنسی و استثمار و شکنجه، خدمات اجتماعی، حق ناظر بر پناهندگی، حقوق کودکان معلول و سلامت کودک اشاره کرد.

وی اظهار داشت: این موضوعات به این معنا نیست که به این حقوق در کشور ما و منابع فقهی اشاره نشده اما با توجه به اینکه زندگی اجتماعی کشورها به یکدیگر گره خورده و نیاز است کشورها از بعد هماهنگی ها و همکاری های دو و چند جانبه از طریق معاهدات بین المللی با یکدیگر در ارتباط باشند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین یادآور شد: البته این پیوستن به معاهدات و کنوانسیون های حقوقی بین المللی به معنای نادیده گرفتن حقوق  کشورها نیست و در ایران نیز همه اینها را مجلس هم باید تصویب کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی خلاء ها در حقوق کودک در ایران اشاره کرد و گفت: اولین موضوع همین ضرورت در تسریع قانون جامع حمایت از حقوق کودکان و جوانان است که مجلس باید زودتر آن را تصویب کند چون بسیاری از مشکلات با این قانون رفع می شود.

قاسمی همچنین موضوع کودکان کار را نیز یکی دیگر از چالش ها عنوان کرد و افزود: باید برای این معضل که البته مختص ایران نبوده و مساله ای جهانی است راهکارهای اصولی پیش بینی شود.

وی، پیشگیری از کودک آزاری را نیز یکی دیگر از خلاء های قانونی دانست و یادآور شد: علاوه بر اقدامات پیشگیرانه برخورد کیفری با مرتکبان کودک آزاری نیز خود یک راهکار بازدارنده و پیشگیرانه است که باید مورد توجه جدی قانونگذار باشد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین افزود: ساماندهی و تعیین تکلیف محدودیت های حداقل سن ازدواج به ویژه برای دختران نیز از دیگر مواردی است که باید تکلیف قطعی آن مشخص شود چون حواشی و پیامدهای اجتماعی فراوانی در پی دارد.

وی همچنین خواستار ارتقای مولفه های آموزشی و زیستی شد و گفت: کودکان حق برخورداری از آموزش را دارند و باید در این زمینه تلاش بیشتری شود.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین افزود: در کشور ما روند رسیدگی به پرونده های اطفال و نوجوانان با افراد عادی تفاوت دارد و بر اساس اهمیت جرم و بزهکاری طفل بیشتر این پرونده ها به صورت یک مرحله ای و مستقیما در دادگاه مطرح می شود و کودک حق برخورداری از وکیل و حضور مشاور را در دادگاه دارد.

قاسمی اظهار داشت: همچنین پیش از رسیدگی به پرونده در دادگاه مقدمات تشکیل پلیس کودک نیز در نیروی انتظامی فراهم شده تا حتی برخورد ابتدایی با کودک را نیز به صورت خاص اصلاح کند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین افزود: از دیگر ظرفیت های قانونی در حوزه کودکان نگهداری کودکان محکوم است که از گذشته جدای از سایر محکومان و در کانون های اصلاح و تربیت نگه داری می شوند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: انقلاب ایران حقوق سن ازدواج لایحه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۱۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین و تکلیف اتوبوس‌های گاز سوز درون شهری قزوین پس از ۵ سال

سید محمد مهدی تقوی مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین گفت: در کشور بالغ بر هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس گاز سوز وجود داشت که تمامی این اتوبوس‌ها به دلیل سازگار نبودن شرایط اقلیمی و جغرافیایی با ساختار اتوبوس گاز سوز تماما به دیزل تبدیل شده اند.

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین اضافه کرد: پلیس راهور به دلیل تغییر در ارکان خودرو، از تعویض پلاک و انتقال مالکیت خودرو جلوگیری می‌کند، لذا سازمان اتوبوسرانی نسبت به تعیین وتکلیف وضعیت ۳۳ دستگاه اتوبوس گاز سوز ناوگان خود که در اختیار بخش خصوصی می‌باشد، اقدام کرده است.

تقوی بیان کرد: لایحه سازمان اتوبوسرانی قزوین مبنی بر تعیین و تکلیف اتوبوس‌های تبدیلی در قالب سه راهکار پیشنهادی به شورای اسلامی شهر قزوین ارائه شده است و پس از تایید در فرمانداری قزوین اجرایی می‌شود.

این مسئول گفت: روش اول پرداخت وجه خودرو به بهره بردار به قیمت کارشناسی روز است.

وی عنوان کرد: در روش دوم نیز بهره بردار می‌تواند با خودروی تبدیلی در اختیار فعلی خود به مدت ۵ سال قرارداد بسته و به فعالیت در خطوط سازمان ادامه دهد و در صورت نیاز به بروزرسانی خودرو نسبت به میزان قرارداد تا سقف ۵۰۰میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه اعطا خواهد شد.

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین افزود: در روش سوم بهره بردار می‌تواند به ازای اتوبوس در اختیار یک خودروی جایگزین از ناوگان فعال و یا غیرفعال اتوبوسرانی دریافت کرده و بنا به خودروی انتخابی از ناوگان خارج و یا به فعالیت در ناوگان ادامه دهد. در این روش بهره بردار می‌تواند تا سقف ۴۹درصد سهم مالکیت داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • تعیین تکلیف شهریه پودمان فرهنگیان ۱۴۰۳
  • لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه تعیین تکلیف شود
  • سنای آمریکا لایحه محدودیت «تیک تاک» را تصویب کرد
  • حمایت از لایحه جوانی جمعیت برنامه اصلی شهرداری قزوین
  • لزوم تعیین تکلیف بانک عامل برای پرداخت تسهیلات نهضت مسکن در کرمان
  • لزوم تعیین و تکلیف بانک عامل برای پرداخت تسهیلات نهضت مسکن در کرمان
  • تعیین تکلیف اتوبوس‌های گاز سوز درون شهری قزوین پس از ۵ سال
  • تعیین و تکلیف اتوبوس‌های گاز سوز درون شهری قزوین پس از ۵ سال
  • عدم تعیین تکلیف لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه
  • وزیر کار درباره تغییر در نحوه تعیین حقوق کارگران چه گفت؟