Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا در روزهای اخیر انتشار خبرکشف ۷ تخته پوست و ۴ جمجمه ببرو دو تخته پوست یوزپلنگ در باغ وحش مشهد از سوی دادستانی خراسان رضوی،  انتقاداتی را از سازمان حفاظت محیط زیست و به‌ویژه اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی به همراه داشت. این اولین بار نیست که باغ وحش وکیل‌آباد مشهد توجه رسانه‌ها را به خود جلب می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این بحث‌های متعددی در مورد فعالیت این مجموعه بزرگ و قدیمی بدون مجوز مطرح بوده است.

باغ‌وحش مشهد مجوز ندارد

 علی تیموری -مدیر کل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست، در مصاحبه‌ای، در مورد آخرین وضعیت مجوز باغ وحش مشهد با بیان اینکه این باغ وحش با وجود قدمت ۶۰ ساله، هنوز مجوز سازمان حفاظت محیط زیست را ندارد، تصریح کرد: «این باغ وحش طی این سال‌ها هیچ مجوزی از سازمان حفاظت محیط زیست  دریافت نکرده و سال‌ها به همین شکل فعالیت کرده است البته باغ وحش مشهد تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست است اما مجوزه بهره‌برداری از سازمان ندارد.»

وی تاکید کرد: «سازمان حفاظت محیط زیست در این مدت کارهای فنی خود را در ارتباط با باغ وحش مشهد انجام داده و مالک باغ وحش متعهد شده است که جایگاه گونه‌ها را اصلاح کند. طی دو سال اخیر هم این باغ وحش به دستورالعمل‌های سازمان حفاظت محیط زیست نزدیک شده است.»

بزرگترین مشکل باغ‌وحش موقعیت مکانی آن است

تیموری  اظهار کرد:«بزرگترین مشکل باغ وحش مشهد، استقرار آن است. به این معنا که موقعیت مکانی باغ وحش، شرایط استقرار را ندارد. به همین علت دو سال پیش سازمان حفاظت محیط زیست اصرار به تعطیلی این مرکز داشت اما مسئولان استانداری خراسان رضوی به دلیل قدمت باغ وحش سعی در حفظ آن داشتند. برای همین هم کمیسیون ماده ۸ استانداری تشکیل جلسه داد و تایید کرد که با توجه به قدمت باغ وحش مشهد، فعلا همانجا مستقر باشد تا مالک بتواند گونه‌ها را به بیرون از شهر منتقل کند.»

باغ‌وحش مشهد ظرفیت کافی ندارد

تیموری با اشاره به اینکه دیگر مشکل باغ وحش مشهد، نبود ظرفیت کافی برای گونه‌های موجود است، گفت: به همین علت از دو سال پیش مالک باغ وحش تعهد داده است که گونه‌های موجود را ساماندهی و و مازاد را به سایر باغ وحش‌ها واگذار کند همچنین سازمان حفاظت محیط زیست از سال پیش از تحویل دادن گونه جدید به این باغ وحش به‌طور کامل خودداری کرده است. در حال حاضر هم ۱۵ قلاده ببر دارد که باید نسبت به واگذاری تعدادی از آنها به سایر باغ‌های وحش اقدام کند.

احضار چند مسئول در پی تلف‌ شدن هفت قلاده توله‌ببر در باغ وحش م هفت توله ببر باغ‌وحش مشهد در کمتر از ۳ ماه تلف شده‌اند

باغ ‌وحش مشهد در سال ۱۳۳۹ در محدوده خواجه ‌ربیع تاسیس و با ایجاد شرکت باغ ‌وحش وکیل ‌آباد در سال ۱۳۵۶ در ورودی پارک جنگلی وکیل ‌آباد مستقر شد. این مکان بزرگترین باغ ‌وحش ایران است و بیشترین حیوانات و گونه ‌های جانوری را دارد که از آن جمله می‌ توان به شیر، ببر، خرس، خوک، گراز، گربه وحشی، انواع پرندگان، چهار نوع گوزن، شامپانزه و جانوران دیگر اشاره کرد.  

کد خبر 452077 برچسب‌ها استان خراسان رضوی حیوانات - باغ وحش

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان خراسان رضوی حیوانات باغ وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۱۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از پاسگاه محیط بانی صیدوا در مهدیشهر

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ بهرامعلی ظاهری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت:پنج پاسگاه محیط بانی در این استان آماده بهره برداری است که امروز پاسگاه محیط بانی شهید جعفری  درپارک ملی صیدوا با ۱۲۰ مترمربع مساحت با کاربری حفاظتی به بهره برداری رسید.
ظاهری افزود: هزینه بهره برداری از این پاسگاه بیش از ۳۰ میلیارد ریال است که از محل اعتبارات دوراول سفر رئیس جمهوری به استان تامین شده است.
پارک ملی صیدوا با مساحت هشت هزار هکتار با تنوع گیاهی و جانوری بالا زیستگاه بسیار مناسبی برای حیات وحش مانند انواع قوچ و میش، کل و بز، آهو، خرس قهوه ای، پلنگ ایرانی، گربه پالاس است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشوردر حاشیه افتتاح این پاسگاه محیط بانی  گفت: ذخیرگاه پارک ملی صیدوا ظرفیت زیادی دارد و در طرح جامع  محیط زیست از این ذخیره گاه ها حمایت می شود .

سلاجقه با بیان اینکه تامین نیروی انسانی در بحث حفاظت محیط زیست برای ما ارزش و اهمیت زیادی دارد افزود: برای کاهش مجروحان و شهدای حوزه حفاظت محیط زیست سعی می‌شود از ظرفیت پهپادی استفاده شود.
وی در خصوص حفاظت از یوزپلنگ آسیایی به عنوان یکی از گونه‌های نادر جانوری گفت: اقدامات خوبی از سوی حفاظت محیط زیست و نیز اداره راه انجام شده، اما نیازمند حمایت  های مالی بیشتر از منابع استانی هستیم .

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • دستگیری متخلفان شکار و صید در ۴ شهر مازندران
  • ضرورت مشارکت آحاد جامعه در حفظ محیط زیست
  • توضیح سلاجقه درباره ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی
  • اعلام فراخوان برای جذب سرمایه‌گذار منطقه چالابه
  • شناسایی ۶۲ واحد آلاینده در مه ولات
  • بهره برداری از پاسگاه محیط بانی صیدوا در مهدیشهر
  • خطر حمله گاندو‌ها در کمین سیل‌زدگان
  • (ویدیو) حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ
  • هشدار حمله تمساح‌ها به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان ؛ مراقب خروج گاندوها از برکه‌های محل زیستشان باشید
  • باید در حفظ ظرفیت گردشگری چهارمحال و بختیاری تلاش شود