آزادی و بازگشت آزادگان سلحشور به میهن تجلی نصرت الهی بود
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۱۳۰۰۲
به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، حجتالاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار با جمعی از آزادگان سرافراز کشور که در تالار ولایت حرم منور رضوی انجام شد، گفت: آنچه که مسلم است حق آزادگان ما آن طور که باید ادا نشده و به آن پرداخته نشده است، البته چند کتاب در این رابطه نوشته شده، اما نسبت به آنچه باید نوشته میشده، خیلی ناچیز است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: دلیل این کم کاری روشن نیست؛ وقتی ما تاریخ جنگهای اروپایی اعم از جنگهای جهانی اول و دوم را در آثار سینماییشان نگاه میکنیم، میبینیم تا چه حد برای اسیران شان فیلم تولید کردهاند و از آنها قهرمان ساختهاند و به مقوله اسطورهسازی پرداختهاند.
وی تأکید کرد: نیروی ایمان به آزادگان ما توان، روحیه و امید میداد.
حجتالاسلام والمسلمین مروی تفاوت آزادگان ایرانی با سایر اسرای جنگی را در ایمان به خدای متعال دانست و گفت: آزادگان ما به موجب اعتقاد به خداوند متعال، خودشان را در بنبست و آخر خط نمیدیدند، آنها خود را با اباعبدالله(ع) و خانواده عصمت و طهارت که اسیر بنی امیه شده بودند، مقایسه میکردند. همه این عوامل باعث شد که آزادگان بتوانند عزتمندانه دوران اسارت را سپری کنند.
وی همچنین بیان کرد: نیروی ایمان، باور و اعتقاد بسیار مهم است. لذا باید در آثار ما از کتاب تا فیلم و سریالها به آنها پرداخته شود و از تأثیر آنها گفته شود. ممکن است خیلیها در شرایط عادی ایمان داشته باشند اما ایمان واقعی خودش را در این لحظات و موقعیتهای سخت نشان میدهد.
حجتالاسلام والمسلمین مروی افزود: از طرف دیگر باید نصرت الهی را در موضوع آزادگان ببینیم و در آثار خودمان منعکس کنیم. چه کسی تصور میکرد که صدام برای آزادی اسرا پیشقدم شود.
حجت الاسلام والمسلمین مروی با تأکید براینکه آزادی آزادگان از چنگال حزب جنایتکار و جلاد بعث عراق تجلی نصرت الهی بود، تصریح کرد: آزادگان ما در عراق اسیر صدام نبودند، بلکه توسط او به گروگان گرفته شده بودند، اسارت یکسری شرایط و قوانینی دارد که توسط کمیتهها و نهادهای بین المللی تدوین شده است، اما برخورد صدام با اسرای ایرانی در چارچوب هیچ قانونی نبود.
وی افزود: صدام 60 هزار نفر از فرزندان ملت ما را به گروگان گرفته بود و با توجه به شخصیت و روحیاتی که از او سراغ داریم، اگر در شرایط عادی قرار داشت و عراق به کویت حمله نکرده بود و صدام به دنبال رفع خطر احتمالی ایران نبود، برای آزادی یکایک این 60 هزار نفر از ایران امتیاز میخواست و شاید دهها سال آزادی این اسرا به طول میانجامید؛ این نصرت الهی بود که بدون هیچ امتیازی آزادگان آزاد شدند و به کشور بازگشتند، این اتفاق بزرگی بود که باید به آن پرداخته شود.
وی آزادگان را نماد انقلاب، مقاومت، مبارزه و جهاد فی سبیل الله خواند و عنوان کرد: نشر جریان آزادگان و بیان خاطرات و سختیهایی که متحمل شدند، ترویج فرهنگ آزادگی، مقاومت و امید آفرینی در جامعه است، بنابراین ما در آستان قدس رضوی وظیفه خود میدانیم هرآنچه در توان داریم برای تحقق این مهم بکار بگیریم.
وی افزود: بسیار خوب بود اگر همکاران ما در امور ایثارگران آستان قدس رضوی برنامه ریزی میکردند و چند شبی را به مناسبت ایام آزادی آزادگان شرایط بیان خاطرات این عزیزان را در صحنها و رواقهای حرم مطهر فراهم میکردند، اما انشاءالله سال آینده به مناسبت این ایام چند شب در حرم مطهر برنامههایی برای این منظور تدارک دیده خواهد شد.
وی گفت: آستان قدس رضوی به میزان توان و امکانات در حوزه کتاب، فیلم و کار فرهنگی برای ترویج فرهنگ آزادگان تلاش خواهد کرد.
وی با اشاره به نصرتهای الهی در دوران انقلاب اسلامی و پس از آن، اظهار کرد: عزتی که امروز ایران اسلامی در دنیا دارد و ذلتی که آمریکا گرفتارش شده یکی از جلوههای نصرت الهی است.
منبع: ایلنا
کلیدواژه: آستان قدس رضوی انقلاب اسلامی خانواده کویت برنامه ریزی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۳۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اوج تجلی هنر گچبری در بقاع متبرکه قم
ایسنا/قم در دوازدهمین شماره از پرونده خبری سیمای گردشگری قم، به معرفی برخی از این امامزادگان که زیارتگاه شیفتگان اهل بیت(ع) است، میپردازیم.
علاوه بر بارگاه قدسی حضرت معصومه(س) بیش از ۴۰۰ امامزاده در شهر قم وجود دارد، علویان و سادات بی شماری که پس از به ولایتعهدی رسیدن امام رضا(ع) به شوق دیدار وی راهی سرزمین ایران شدند و بسیاری از آنان در قم مورد استقبال مردم قرار گرفتند. برخی از آنان دارای ضریح و بقعههایی هستند که از زیباترین شیوههای معماری عصر و دوران خود بهرهمندند.
در این شماره از پرونده خبری سیمای گردشگری قم، به معرفی برخی از این امامزادگان که زیارتگاه شیفتگان اهل بیت(ع) است، میپردازیم.
امامزاده شاهزاده ابو احمد(ع)
این بنا در بیرون دروازه ری در شمال شرقی قم و در میانه بقاع چهار امامزاده و شاهزاده سید علی واقع شده و مدفن ابو احمد محمد بن حنفیه از احفاد حضرت علی(ع) است. این بنا از آثار بسیار قدیمی شهر قم است. که در سال ۹۳۲ ه . ق . تجدید بنا و تزیین شده و دارای بقعه ای متضمن آثار هنری از گچبری و مرقدی کاشیکاری شده است. در قسمتهای بدنه و سطح مرقد، کتیبهای به خط ثلث سفید از کاشی خشتی است که روی آن آیات و عباراتی به تاریخ ۹۳۲ه . ق . خوانده میشود.
در طرف شرقی و برابر در ورودی نیز کتیبهای از کاشی معرق اشاره به نام شاه طهماسب حسینی موسوی صفوی دارد که اکثر کاشیهای آن فرو ریخته و فقط کاشیهای روی جدار آن باقی مانده است که از حیث رنگ، قدمت قابل توجهی دارد.
روی بقعه، گنبدی هرمی و ۶ ترکی به ارتفاع ۸ متر با گردنی مضلع و ۶ ترکی نماسازی شده که جرزهای ساده آجری دارد و از هر نمایی به کاشیهای معقلی متضمن کتیبهای به خط بنایی از کاشیهای الوان مزین است و روی بعضی از آنها آیات قرآن کریم و نام حضرت «علی» خوانده میشود.
امامزاده شاهزاده قاسم(ع)
بنای مزار احمد بن قاسم بن احمد بن علی بن جعفر الصادق(ع) نزدیک دروازه قلعه قم - جنوب شرقی شهر - از آثار خاندان علی صفی است و آرایشهای ظریف گچبری آن اثر علی بن محمد ابی شجاع است. بنا در مجموع از بهترین و زیباترین نمونههای اوج تجلی هنر گچبری در دوره قدیم قم است و در سال ۷۸۰ ه. ق . ساخته شده است.
نمای خارجی بنا نخست هشت گوشه و در بالا، شانزده ضلعی با گنبد قوسی از مصالح آجری است که در دورههای اخیر قبهای کوچک نیز بر فراز آن بنا کردهاند. مرقد امامزاده در میان بنا با کاشی کاری نو آراسته شده که قبلاً کاشی دوره ایلخانی داشته است.
بر روی لوح مرقد که اکنون به عنوان «محراب مسجد قم» در موزه برلین نگهداری میشود، عبارت تاریخ صفر ۶۶۳ ه. ق . و کار علی بن محمد بن ابی طاهر حک شده است.
امامزاده شاهزاده حمزه(ع)
شاهزاده حمزه از فرزندان موسی بن جعفر و برادر امام رضا است. این امامزاده که در میدان کهنه قم واقع شده، مورد احترام ویژه مردم است. بقعه شاهزاده حمزه پلان بسیار جالبی دارد. درهای ورودی حیاط آن به طور قرینه از ضلع شرقی و غربی تعبیه شده است. حیاط بقعه مستطیل شکل است و دور آن طاق نماهایی تعبیه شده که کلاً با طاق رومی زینت یافتهاند.
یکی از تزیینات بسیار جالب بقعه ایوان ورودی به حرم است. در بدنه ایوان و زیر پایه قوس یک ردیف کتیبه بر روی زمینه لاجوردی وجود دارد که تاریخ ۱۳۰۱ ه. ق. سال احداث بنا را نشان میدهد. کاشیهای شطرنجی سفید روی دیوارهای ایوان از نوع کاشیهای قاجاری است.
سقف حرم به صورت حلزونی یا ترکیبی از مخروطی و گنبدی است که در رأس حالت مدور پیدا کرده است. در قسمت زیر گنبد از داخل مقرنس سازی بسیار جالبی با گچ صورت گرفته است. در جنب این امامزاده بنای امامزاده دیگری به نام شاهزاده احمد وجود دارد که گویا برادر شاهزاده حمزه است.
امامزاده علی بن جعفر(ع)
امامزاده علی بن جعفر مشهور به «در بهشت» در شرق شهر قم قرار دارد. بنا هشت وجهی با گنبد دو پوشش هرمی شکل به اوایل سده هشتم ه. ق. تعلق دارد که در دوره قاجار، ایوان و بیوتاتی به آن اضافه شد. این امامزاده مدفن «علی بن جعفر» فرزند امام صادق (ع) است.
این بقعه پس از آستانه مقدسه بر بقیه اماکن و مقابر استان قم از نظر تزیینات برتری دارد. یکی از مهم ترین عناصر تزیینات این بقعه هنر گچبری به کار رفته در آن است که در زمره برجسته ترین آثار هنری سده هشتم و هم طراز بناهایی همچون «گنبد علویان همدان»، «مدرسه حیدریه قزوین» و «بقعه پیربکران اصفهان» محسوب میشود.
کاشیهای کوکبی زرین فام ازاره بنا بالغ بر ۹۴ پارچه با نقشهای گیاهی، حیوانی و انسانی و کتیبههایی به خط نسخ شامل آیات قرآن، روایات مذهبی و ابیات فارسی از دیگر تزیینات منحصر به فرد این بقعه به حساب میآیند و بخشهایی از آنها امروزه زینت بخش بسیاری از موزههای ایران و جهان است.
محراب زرین فام بنا که در طاقنمای جنوبی بقعه قرار داشت و به دستور «یوسف بن علی بن محمد بن ابن طاهر» آخرین فرد از خاندان ابی طاهر به سال ٧٣٤ ه. ق. ساخته شده بود، یکی دیگر از آثار هنری این بقعه است. این محراب امروزه زینت بخش موزه دوران اسلامی در موزه ملی ایران است.
امامزاده چهل اختران
این زیارتگاه در شهر قم قرار دارد و مدفن موسی مبرقع (ع) فرزند امام محمد تقی (ع) و امامزادگان دیگر است. به همین دلیل در صحن بزرگ این مجموعه سه زیارتگاه به اسامی امامزاده موسی مبرقع (ع)، چهل اختران و امامزاده زید (ع) قرار دارد. این زیارتگاه در میان مردم به نام چهل اختران شهرت دارد.
امامزاده موسی مبرقع (ع) به نظر میرسد که بنای ساختمان این زیارتگاه از آثار قبل از صفویه باشد. اما اکنون اثری از گذشت زمان بر چهره آن مشاهده نمیشود و در آن عملیات تجدید بنا صورت میگیرد. این بنا مدفن موسی مبرقع فرزند امام جواد(ع) است. تاریخ بنای این بقعه سال ۹۵۰ ه. ق. آمده است. بانی آن شاه طهماسب صفوی و معمار هنرمندش «استاد سلطان قمی» از مشاهیر معماری دوره صفویه به شمار میرود.
در سال ۹۵۳ ه. ق. به دستور شاه طهماسب صفوی سقفی بسیار مرتفع از آجر بر این بقعه زده شد. در این مکان قبور جمعی از سادات و امامزادگان از جمله فرزندان و اولادان امام موسی مبرقع (ع) جای دارد. میگویند در این بقعه چهل زن، چهل مرد و بیست و پنج کودک، در مجموع صد و پنج نفر، دفن شدهاند.
امامزاده سید سربخش(ع)
این امامزاده در شرق شهر قم مقابل چهل اختران قرار دارد و مدفن یکی از نوادگان امام جعفر صادق (ع) است. بنای این امامزاده از آثار نیمه دوم سده هشتم ه. ق. است به استناد کتیبه موجود، این بنا به دستور «غیاث الدین امیر محمد» از بزرگان خاندان علی صفی و فرمانروایان قم بنیاد شد.
تزیینات گچبری بنا از آثار «علی بن محمد بن ابی شجاع» هنرمند بزرگ آن دوران است.
امامزاده شاهزاده ابراهیم(ع)
این بنا در بیرون دروازه کاشان - قم و نزدیک مزار «در بهشت» درون محوطه محصوری که به عنوان گورستان استفاده میشود، واقع شده و مدفن یکی از نوادگان امام هفتم است. تاریخ ساخت بنا بر اساس قدیمی ترین کتیبه موجود به اوایل قرن نهم ه. ق . (۸۰۵) میرسد.
گنبد بیرونی بنا از نوع دو پوسته گسسته و ۱۶ ترک بلند با شیب تند است. سطح خارجی گنبد در اوایل قرن حاضر مجددا کاشیکاری شده است. پوسته داخلی گنبد، نیم کروی است. تزیینات بنا مقرنس کاری، گچ کاری، نقاشی روی گچ و کاشی کاری شده است. تزیینات گچ بری بنا بسیار پر ارزش است. این تزیینات شامل قاب بندیهای اطراف طاق نماها و موتیفهای تزیینی لچکیهای پشت بغل گوشوارها و طاق نماها و نیم ستونهای تزیینی در هر یک از زوایاست.
امروزه بنا فاقد کاشی کاری با اصالت تاریخی و هنری است اما پیش تر درگاه ورودی بنا به کاشیهای خشتی عصر قاجار مزین بوده است. بانی بنا از بانوان دودمان صفوی و گویا همسر خواجه ابراهیم باشد که در آن سال فرمانروای قم و پیرامون آن بوده است.
انتهای پیام