Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-23@16:24:46 GMT

رصد غارهای مرموز در سطح ماه

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۱۴۰۷۴

رصد غارهای مرموز در سطح ماه

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ناسا تخمین می‌زند که بیش از ۲۰۰ غار از این دست در سطح ماه وجود دارد. البته اینها را نباید با میلیون‌ها دهانه در سطح ماه اشتباه گرفته شود زیرا بافت‌های کاملا متفاوتی هستند. اندازه این نوع چاله‌ها از حدود ۵۰ تا ۱۰۰۰ متر متغیر است و حتی در زیر زمین گسترده‌تر شده و احتمالاً به درون تونلی در زیر سطح منتهی می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان هنوز نتوانسته‌اند درباره منشأ آن نظریه محکمی ارائه دهند و می‌گویند احتمالا چاله‌ها می‌توانند ناشی از برخورد شهاب سنگ در مجاورت آنها و در اثر فروپاشی سقف یک خلأ یا غار بوجود آمده باشد. همچنین حرکت ماده مذاب در زیر سطح ماه می‌تواند منشاء حفره‌ها باشد.

با این حال کارشناسان هنوز نمی‌توانند شواهدی مستدل و دلیل خاص برای اثبات چگونگی شکل‌گیری آنها ارائه کنند. در سطح کره زمین، چنین پدیده‌هایی هنگامی تشکیل می‌شوند که در زیر پوسته جامد چیزی – مثلا گدازه‌ای- جریان یابد و آن نقطه تخلیه شود.

براساس گفته برخی کارشناسان، همین روند می‌تواند روی ماه اتفاق بیفتد، به ویژه در مجاورت دهانه‌هایی که در اثر اصابت‌های سنگین بوجود آمده‌اند که آثار آن بر روی قسمت داخلی می‌تواند صدها هزار سال طول بکشد. پس از ایجاد دهانه، اطراف آن تحت فشار سنگین قرار می‌گیرند و کف دهانه را بالا می‌برند و این پدیده شاید باعث شود جریان مواد مذاب در زیر سطح جریان یابد و با بوجود آمدن فضای خالی در مکان‌هایی که تخلیه می‌شود، چنین حفره بوجود آید.

به هر حال، چنین مکان‌هایی می‌توانند در آینده به عنوان یک پناهگاه عالی برای مهاجران و گروههای اعزامی به ماه باشد که آنها را از صدمات ناشی از عوامل خطرناک مختلف مانند ریزش شهاب سنگ‌ها، اشعه خورشیدی، تابش مستقیم تشعشات کیهانی و غیره محافظت کند و به دلیل لایه‌های ضخیم آن، حفظ شرایط زندگی در آنجا راحت‌تر باشد. گفته می‌شود مکان‌های مشابه در مریخ نیز یافت می‌شود.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ناسا زمین مریخ مریخ ناسا ماه کره ماه کاوشگرها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۴۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سندروم درس (Dress) بیماری مرموز ترانه عیلدوستی چیست؟ | این بیماری با بدن ترانه چه کرد و آیا درمان دارد؟

زی‌سان: این روز‌ها بیماری مرموز ترانه علیدوستی سرخط اخبار سینمایی است. ترانه علیدوستی بازیگر محبوبی است و حالا خبر بیماری‌اش بسیاری از سینماگران و طرفدارانش را نگران کرده است.

بیایید ببینیم این بیماری دقیقا چیست و چطور یک نفر می‌تواند به آن مبتلا شود. با زی‌سان همراه باشید.

+ پیشنهاد: فیلمی درباره بیماری ترانه علیدوستی که همه را شوکه کرد!

بیماری ترانه علیدوستی سندروم Dress چیست؟

ترانه علیدوستی یک بیماری که به طور کلی «حساسیت دارویی» توصیف می‌شود گرفته است.

“D.R.E.S.S” مخفف عبارت “Drug Reaction with Eosinophilia and Systemic Symptoms” می‌باشد. گاهی اوقات به آن DIHS (سندرم حساسیت ناشی از دارو) نیز گفته می‌شود. درس (DRESS) یکی از چندین واکنش دارویی شدید، نامطلوب و تاخیری با حساسیت بیش از حد است که می‌تواند در اثر مصرف بیش از ۵۰ داروی تجویزی رخ دهد.

این یک وضعیت بالقوه تهدیدکننده زندگی است که می‌تواند باعث اختلال شدید عملکرد اندام شود و ممکن است فرد مبتلا عوارض طولانی‌مدتی را هم تجربه کند. تشخیص سریع و نظارت دقیق در درمان این عارضه بسیار مهم است.

این نوع واکنش دارویی از این نظر منحصر به فرد است که اولین علائم با تأخیر همراه است و معمولاً پس از دو هفته یا بیشتر از شروع دارو ظاهر می‌شود. حتی پیچیده‌تر از آن این است که DRESS یک وضعیت پیشرونده است که در آن برخی از جدی‌ترین علائم می‌تواند مدت‌ها پس از قطع دارو‌های متخلف رخ دهد.

سندروم درس همچنین اغلب با فعال شدن مجدد ویروسی، به ویژه ویروسِ “HHV-۶” (ویروس هرپس انسانی ۶) همراه است، اما فعال شدن مجدد ویروس‌های دیگر در خانواده تبخال‌های انسانی نیز دیده می‌شود. بیماران با فعال شدن مجدد ویروسی ممکن است دوره شدیدتری از DRESS را تجربه کنند.

اولین علائم DRESS معمولاً تب است که با بثورات پوستی و اغلب تورم صورت همراه است. بسیاری از پزشکان بیمار DRESS را درمان نکرده‌اند و ممکن است حتی به آن مشکوک نشوند.

این در حالی است که در حال حاضر به عنوان یک بیماری «نادر» در نظر گرفته می‌شود که تشخیص داده نشده و کمتر گزارش شده است. از آن جهت این بیماری نگران کننده است که همین مسئله احتمالا باعث می‌شود که این بیماری شایع‌تر از آن چیزی باشد که قبلا تصور می‌شد.

ترانه علیدوستی و همسرش در بیمارستان

سندروم درس با بدن چه می‌کند؟

علائم DRESS می‌تواند به شدت بر اندام‌ها تأثیر بگذارد، اغلب کبد، کلیه ها، ریه‌ها و قلب. این علائم می‌توانند مدت‌ها پس از اولین علائم درس مجدداً ظاهر شوند و بیماران را برای ماه‌ها تحت نظر داشته باشند.

متأسفانه هیچ کسی از سندروم درس مصون نیست؛ چراکه می‌تواند هر فردی را که داروی تجویزی مصرف می‌کند را تحت تأثیر قرار دهد. کاری که هرکس می‌تواند انجام دهد این است که از مهم‌ترین عوارض دارو‌های متخلف آگاه باشد و علائم را رصد و نظارت کند.

یک ارتباط ژنتیکی بین HLA‌های خاص (آنتی ژن لکوسیت انسانی) و دارو‌های خاصی که می‌توانند حساسیت دارویی را القا کنند مشخص شده است. مطالعات کنونی برای ادامه این تحقیق انجام می‌شود و امیدواریم روابط بیشتری بین ژن‌ها و دارو‌های ما شناسایی شود.

اولین گام در کنترل درس، شناسایی و قطع مصرف دارو‌های مقصر است. گام بعدی، اهتمام شدید در نظارت بر علائم، به صورت مداوم است. پیدا کردن یک تیم پزشکی آگاه نیز در این مسیر ضروری است.

در بسیاری از کشور‌های پیشرفته، یک بنیاد سندرم DRESS برای کمک و حمایت از افراد مبتلا تاسیس شده است.

tags # ترانه علیدوستی سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • سندروم درس (Dress) بیماری مرموز ترانه عیلدوستی چیست؟ | این بیماری با بدن ترانه چه کرد و آیا درمان دارد؟
  • بازشدن «پرونده قتل مرموز یک یا دو خفاش جوان» در بازار نشر
  • کشف سیارکی که بچه ماه است!
  • طولانی‌ترین پل تاریخی ایران در هرمزگان
  • ۴ پرونده روی میز بازپرس جنایی | از جزییات مرگ مرموز مجرمی با پابند الکترونیکی تا سقوط یک کوهنورد جوان
  • مقاومت مرموز دربرابرسینمای مقاومت
  • معمای یک سیل مرموز در دبی
  • کشف بی‌ سابقه یک سازه مرموز در نزدیکی دو گورستان در فرانسه
  • قتل اسیدی مرد جوان با انگیزه مرموز!