Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-18@18:45:48 GMT

تعویض هر برگ اسکناس چند؟

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۱۴۱۳۱

یک اقتصاددان اظهار کرد: تعویض هر برگ اسکناس حدود ۳۰۰ تومان هزینه در بردارد و تغییر اسکناس‌های نو به جای اسکناس‌های کهنه به طور معمول نزدیک به ۲۷۰ میلیارد تومان هزینه می‌برد که تغییر شمایل اسکناس‌ها متناسب با واحد پولی جدید می‌تواند طی پنج سال و به تدریج انجام شود تا تا دیگر شاهد افزایش هزینه‌های تغییر واحد پولی نباشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخبار اقتصادی-  هزینه‌بر بودن یا نبودن حذف صفرها از پول ملی مساله‌ای است که با لایحه جدید دولت برای تغییر واحد پولی مطرح می‌شود. در این باره یک اقتصاددان معتقد است اگر تغییر اسکناس‌های فعلی در یک بازه زمانی پنج ساله انجام شود هزینه اضافه‌ای بر اقتصاد تحمیل نخواهد کرد.

عبدالله مشکانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه طرح تغییر واحد پولی هزینه‌های چندانی بر اقتصاد تحمیل نمی‌کند، اظهار کرد: در حال حاضر حدود پنج تا هشت میلیارد قطعه اسکناس در کشور وجود دارد که از این میزان حدود ۶۰۰ تا ۹۰۰ میلیون قطعه از آن به صورت سالانه تعویض می‌شود.

این اقتصاددان با بیان اینکه تعویض هر برگ اسکناس حدود ۳۰۰ تومان هزینه در بردارد، ادامه داد: بر این اساس تغییر اسکناس‌های نو به جای اسکناس‌های کهنه به طور معمول نزدیک به ۲۷۰ میلیارد تومان هزینه می‌برد.

او تغییر واحد پولی را عملیاتی زمان‌بر توصیف کرد و گفت: تغییر شمایل اسکناس‌ها متناسب با واحد پولی جدید می‌تواند در طول پنج سال انجام شود تا به تدریج اسکناس‌های جدید جایگزین اسکناس‌های کهنه شوند؛ در این صورت دیگر شاهد افزایش هزینه‌های تغییر واحد پولی نخواهیم بود.

این اقتصاددان همچنین با بی اثر توصیف کردن حذف صفرها بر شاخص‌های کلان اقتصادی همچون تورم، گفت که تورم در ایران ناشی از فعالیت هایی است که به خلق پول منتهی می‌شود.

مشکانی همچنین به اثرات روانی تصمیم اخیر دولت هم اشاره و اظهار کرد که حذف صفرها باعث می‌شود مردم قدرت مقایسه را نسبت به قبل از دست بدهند و از این جهت احتمالا فشارهای تورمی را کمتر احساس خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، پیش از این عبدالناصر همتی - رئیس کل بانک مرکزی - با اشاره به برخی انتقادات نسبت به هزینه‌بر بودن حذف چهار صفر و چاپ مجدد اسکناس گفته بود تبدیل واحد پولی برای ما هزینه‌ای ندارد. زیرا سالانه ۷۰۰ میلیون اسکناس امحاء و چاپ مجدد می‌شود. علاوه بر این هفت میلیارد قطعه اسکناس رایج در کشور داریم که با این کار به سه میلیارد قطعه تبدیل خواهد شد. در واقع هزینه امحاء و چاپ جایگزین می‌شود و هزینه خیلی زیادی تحمیل نمی‌شود.

او با تاکید بر اینکه مسکوکات در کشور از رده خارج شده است، گفت: اکنون کسی پول سکه‌ای را قبول نمی‌کند و بالاترین سکه ما که سکه ۵۰۰ تومانی است قیمتش ۸۲۰ تومان است یعنی ما هر چه سکه ضرب می‌کنیم از رده خارج می‌شود تا آن را آب کنند و از آن استفاده دیگری داشته باشند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: حذف صفر اسکناس تعویض

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۴۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۱۰۶ واحد مسکن به مددجویان کمیته امداد گلستان واگذار شد

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کمیته امداد، عیسی بابائی مدیر کل کمیته امداد استان گلستان گفت: ۳۳هزار و ۸۶۳ واحد مسکن مددجویان کمیته امداد کشور باحضورریاست محترم جمهوری بصورت وبیناری افتتاح شد که سهم استان گلستان از این تعداد ۲۱۰۶ واحد مسکونی است.

بابائی فعالیت مسکن مددجویی را یکی از مهمترین برنامه های کمیته امداد عنوان و بیان کرد: ساخت این واحد ها از ابتدای سال ۱۴۰۲ شروع که عملیات ساخت  ۲۱۰۶ واحد به پایان رسیده وعملیات اجرایی  ۵۰۰ واحد نیز درسال ۱۴۰۳ در دستور کار قرارگرفته که تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید .

وی افزود: برای ساخت این واحد ها جمعاً مبلغ ۹۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است که درکنار تسهیلات بنیاد مسکن ،مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان توسط این نهاد بصورت بلاعوض و همچنین ۱۰ تن سیمان ، ایزوگام ،سنگ نمای ساختمان نیز بصورت رایگان و تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی صندوق امداد ولایت به آنها اختصاص داده شده است .

بابائی یادآورشد: این واحد های مسکونی از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی ، امتیازانشعابات آب، برق، گاز، نیز معاف شدند.

وی با اشاره به فعالیت های دیگر حوزه مسکن این نهاد، گفت: در سال گذشته ۳۹۷ مورد تعمیرات مسکن با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد تومان، ۲۷۷ مورد احداث فضای جانبی با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان ، ۵۵۲ مورد لوله کشی گاز با اعتباری بالغ بر۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان انجام شده و همچنین برای ۱۹ مددجوی متقاضی طرح نهضت ملی مسکن نیز ۱میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان هزینه شده است .

بابائی تصریح کرد: درسال گذشته بالغ بر ۳۹ میلیارد تومان تسهیلات صندوق قرض الحسنه امداد ولایت به فعالیت های مسکن مددجویان اختصاص یافته است.

دیگر خبرها

  • قیمت دلار مبادله ای چند؟
  • ثبات اسکناس دلار و افزایش اندک یورو در مرکز مبادله
  • ثبات اسکناس دلار و افزایش اندک یورو
  • بخشنامه «هما» درباره شرایط رسیدگی به امور مسافران
  • قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • آخرین نرخ ارزهای مبادله ای/ قیمت دلار ثابت ماند
  • بمب سابق پرسپولیس می‌خواهد تعویض طلایی باشد
  • هزینه تعمیرات موبایل در تهران
  • ۲۱۰۶ واحد مسکن به مددجویان کمیته امداد گلستان واگذار شد
  • پیشنهاد غافلگیرکننده ایلان ماسک/ توییت زدن برای چه کسانی پولی می‌شود؟