Web Analytics Made Easy - Statcounter

تعداد پلاستیک‌های اقیانوس‌ها به اندازه ستارگان کهکشان راه شیری شده و تاکنون روش کاربردی مناسبی ابداع نشده، اما فناوری نانو توانسته راه‌حل این مشکل را پیدا کند. به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، بیش از ۱۴ میلیون تن پلاستیک در اقیانوس‌ها شناورند که ۴۰ درصدشان یک بار مصرفند؛ به این معنا که همان سالی که تولید شده‌اند، به درون آب دریا‌ها یا اقیانوس‌ها افتاده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر این پلاستیک‌ها هیچ وقت به صورت کامل تجزیه نمی‌شوند، بلکه فقط به قطعات کوچک‌تری تبدیل می‌شوند که به آن‌ها میکروپلاستیک می‌گوییم. ابعاد این میکروپلاستیک‌ها از پنج میلی‌متر هم کوچک‌تر است و در همه جای دنیا پیدا می‌شوند.
مطمئنا پرداختن به مشکل آلودگی پلاستیک نیازمند محدود کردن تولید پلاستیک است، اما محققان علاوه بر این به دنبال کشف راه‌های تمیز کردن پلاستیک و میکروپلاستیک‌های موجود در اقیانوس‌ها هستند.
دانشمندان در تحقیقات جدید خود از نوعی فناوری نانو برای این کار استفاده کرده‌اند که نانوکویل یا سیم‌پیچ‌های مغناطیسی بسیار ریز است. کویل به معنی سیم‌پیچ است و به کلافی از سیم که حالت پیچشی داشته باشد اتلاق می‌شود. این نانوکویل‌ها با ایجاد واکنش‌های شیمیایی موجب تجزیه ریزپلاستیک‌ها در اقیانوس می‌شوند. در این واکنش شیمیایی، پلاستیک به دی‌اکسید کربن و آب تبدیل می‌شود.
دانشمندان معتقدند که این روش هنوز در ابتدای راه است، اما روش کاربردی مناسبی برای مقابله با این مشکل جهانی به شمار می‌رود.
سیم‌پیچ‌های ریزی که ریزپلاستیک‌ها را تجزیه می‌کنند
فناوری نانو به هر چیزی که کوچک‌تر از یک میلیاردیم متر یا نصف یک تار موی انسان می‌شود، اتلاق می‌شود. در این تحقیق، دانشمندان نانولوله‌هایی از جنس کربن درست کردند و آن‌ها را به شکل فنر تشک خواب درآوردند. به همین دلیل هم به آن‌ها نانوکویل می‌گویند.     این نانوکویل‌ها با نیتروژن و یک فلز مغناطیسی با نام منگنز پوشیده شدند. این دو عنصر شیمیایی با نانوکویل واکنش شیمیایی ایجاد می‌کنند و مولکول‌های اکسیژن بسیار فعالی تولید می‌شود. این مولکول‌های اکسیژن هستند که به میکروپلاستیک‌ها حمله و آن‌ها را تجزیه می‌کنند. در این فرآیند، قطعات پلاستیک به نمک بی‌ضرر، دی‌اکسید کربن و آب تبدیل می‌شوند.
دانشمندان نانوکویل‌ها را در آب‌هایی قرار دادند که به ریزپلاستیک آلوده بودند و مشاهده کردند که ۳۰ تا ۵۰ درصد ریزپلاستیک‌ها در عرض هشت ساعت از بین رفتند. نانوکویل‌ها سپس خیلی راحت با کمک آهنربا از درون آب جمع‌آوری شدند تا بعدا از آن‌ها استفاده شود.
دانشمندان معتقدند که آزمایش‌های بیشتری نیاز است تا بتوان از این فناوری در اقیانوس‌ها یا دریا‌ها استفاده کرد. در حال حاضر این فناوری در مقیاس آزمایشگاهی آزمایش می‌شود.  
مشکل بزرگی به نام ریزپلاستیک‌ها
هم‌اکنون مقادیر هشداردهنده‌ای از ریزپلاستیک‌ها در مکان‌های غیرمنتظره‌ای مثل جزایر کم جمعیت در اقیانوس هند وجود دارند که دانشمندان تاکنون ۴۱۴ میلیون قطعه پلاستیک در آنجا پیدا کرده‌اند و حتی این ریزپلاستیک‌ها در روده آبزیان ریز و درشت در اعماق اقیانوس آرام نیز یافت شده است.
مطالعات محققان در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که بین ۱۵ تا ۵۱ تریلیون تکه ریزپلاستیک در اقیانوس‌های جهان وجود دارند که وزن آن‌ها به ۲۶۱ هزار تن می‌رسد.
ریزپلاستیک‌ها هم‌اکنون به مشکل اساسی حیات آبزیان تبدیل شده است و مطالعات سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که جان حیوانات آبی به دلیل این مواد شیمیایی تهدید می‌شود و این مواد می‌تواند موجب ایجاد تومور یا مشکلات کبدی در آن‌ها شود.
محققان می‌گویند که بیشتر ماهی‌ها و صدف‌هایی که هم‌اکنون مصرف می‌کنیم، حاوی ریزپلاستیک هستند و هنوز به طور واضح مشخص نیست که این مواد چه بلایی سر ما درمی‌آورند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو آلودگی آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۴۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشمندان می‌گویند موفق به صحبت با یک نهنگ شده‌اند

ایتنا - دانشمندان «جست‌و‌جوی هوش فرازمینی» (Seti) در آمریکا ادعا می‌کنند که با یک نهنگ گوژپشت در آلاسکا به‌عنوان نمونه‌ای برای ارتباط با بیگانگان فضایی صحبت کرده‌اند.
نهنگ‌ها به تولید صداهای پیچیده‌ای معروف‌اند که هزاران مایل مسافت زیر آب طی می‌کند تا با یکدیگر صحبت کنند، اما درک کامل صداهایشان همچنان دشوار بوده است.

پژوهشگران پیش‌تر صدای چند گروه از نهنگ‌ها را ضبط کرده‌اند که زیر آب غرق آوازهایی طولانی بودند که همچنین، آهنگین و در حال تغییر مداوم بودند.

فرد شارپ، یکی از نویسندگان این پژوهش، توضیح داد: «نهنگ‌های گوژپشت به‌شدت باهوش‌اند، سیستم‌های اجتماعی پیچیده دارند، از حباب‌ها ابزارها‌ــ‌تورهایی درست می‌کنند تا ماهی بگیرند، و از طریق آوازها و صداهای جمعی ارتباط گسترده‌ای برقرار می‌کنند.»

لیسا واکر، نویسنده دیگر این پژوهش، به نیویورک پست گفت: «زبان آن‌ها پیچیده است. آن‌ها صدای شبیه سرفه و استفراغ و ناله و جیغ درمی‌آورند. صداسازی‌شان جذاب است. ما سعی داریم بفهمیم این صداهای تولیدی چه معنایی دارند.»

پژوهشگران در این تحقیق صداهای نهنگ‌های گوژپشت را که زیرآب ضبط شده بود برای سایر نهنگ‌ها در ساحل آلاسکا پخش کردند.

آن‌ها دریافتند در حالی که بیشتر این نهنگ‌ها به فریادهای ضبط‌شده اعتنایی نکردند، یکی از آن‌ها‌ــ یک نهنگ ماده به نام تواین‌ــ به‌مدت ۲۰ دقیقه دور قایق دانشمندان چرخید و این صداها را تقلید می‌کرد.

پژوهشگران کاملا مطمئن نیستند که این فریاد ضبط‌شده چه معنایی دارد، اما گمان می‌کنند نوعی «بانگ ارتباطی» باشد که نهنگ‌ها برای صدا زدن یکدیگر استفاده می‌کنند.

دکتر واکر توضیح داد: «ممکن است مثل این بوده که ما بگوییم سلام، و او پاسخ داده است سلام، و ما دوباره بگوییم سلام.»

برندا مک‌کوان، نویسنده ارشد این پژوهش، در بیانیه‌ای گفت: «ما معتقدیم این اولین بار است که چنین تبادل ارتباطی میان انسان‌ها و نهنگ‌های گوژپشت به زبان نهنگ گوژپشت صورت گرفته است.»

دانشمندان در حال حاضر تصور می‌کنند که فرازمینی‌ها به برقراری ارتباط علاقه‌مند خواهد بود و گیرنده‌های انسانی را هدف خواهند گرفت. 

آن‌ها می‌گویند رفتار نهنگ‌های گوژپشت «بی‌تردید» از این فرضیه «پشتیبانی می‌کند».

پژوهشگران امیدوارند با مطالعه سیستم‌های ارتباطی هوشمند غیرانسانی، مانند نهنگ‌ها، فیلترهایی طراحی کنند تا برای هرگونه سیگنال فرازمینی دریافت‌شده به کار ببرند.

تازه‌ترین یافته‌ها همچنین به این موضوع اشاره دارد که از بازپخش فریادهایی که به‌شکلی موثر طراحی شده باشند می‌توان برای مکالمه تجربی با نهنگ‌ها و سایر گونه‌های غیرانسانی تعامل‌پذیر استفاده کرد.

دیگر خبرها

  • تضعیف تلاش‌های مقابله با بحران آب‌وهوایی با تولید پلاستیک
  • ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیک رایگان در فروشگاه‌ های زنجیره‌ای
  • دانشمندان می‌گویند موفق به صحبت با یک نهنگ شده‌اند
  • ال‌ نینو رو به پایان است؟
  • از کارگاه‌های غیرمجاز تفکیک پلاستیک در کهریزک چه می‌دانید؟
  • هشدار ترسناک دانشمندان در مورد استفاده از ویپ
  • اجرای ۲۰ برنامه در هفته زمین پاک استان
  • چرا دانشمندان اسم این مورچه را «لرد وُلدمورت» گذاشته‌اند؟!
  • کره ماه چگونه به شکل فعلی خود درآمده است؟
  • ۲۰ درصد پسماندهای خانگی پلاستیک‌ است