Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-20@07:36:11 GMT

اقدام غیرقانونی انگلیس، چقدر به ایران خسارت زد؟

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۱۴۴۰۶

به گزارش جام نیوز، اَبرنفتکش «گریس-۱» روز چهارم ژوئیه گذشته، با همکاری تفنگداران نیروی دریایی انگلیس از سوی ناوگان دریایی جبل‌الطارق توقیف شد.

 

به گزارش یورونیوز، در این روز بهای هر بشکه نفت خام سنگین ایران در بازارهای جهانی ۵۶ دلار و ۹۵ سنت بود.

 

مطابق اعلام دولت محلی جبل‌الطارق این نفتکش حامل ۲.۱ میلیون بشکه نفت خام بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس ارزش روز محموله «گریس-۱» در روز توقیف ۱۱۹.۵ میلیون دلار بوده است.

 

اما این رقم در پی افت ۵ دلاری قیمت نفت خام سنگین ایران طی ۴۵ روز گذشته در روز رفع توقیف به ۱۰۹ میلیون دلار کاهش یافت که حکایت از کاهش 10.5 میلیون دلار از ارزش این محموله دارد.

 

البته ارزش روز نفت خام موجود در مخازن «گریس-۱» تنها ۳ روز پس از توقیف به بالاترین حد در طول دوره توقیف رسید و از ۱۲۶ میلیون دلار فراتر رفت. در این روز بهای هر بشکه نفت خام ایران از ۶۰ دلار گذشته بود.

 

علاوه بر ارزش محموله گریس-1، نرخ اجاره روزانه ابرنفتکشی در کلاس «گریس-۱» بسته به مسیر آن بین ۲۰ تا ۳۵ هزار دلار متغیر است.

 

بنابراین بر پایه نرخ میانگین ۲۷.۵ هزار دلاری هزینه اجاره نفتکش غول پیکری همچون «گریس-۱» در ۴۵ روز گذشته بیش از ۱.۲ میلیون دلار برآورد می‌شود.

 

در نتیجه، توقیف غیرقانونی گریس-1، حداقل ۱۱.۷ میلیون دلار به ایران خسارت زده است؛ خسارتی که باید از سوی انگلیس به عنوان عامل این توقیف غیرقانونی جبران شود.
 

امیدواریم مقامات دولت بویژه دستگاه دیپلماسی کشور و وزارت نفت، با تهیه شکواییه‌ای از انگلیس به دادگاه عمومی اتحادیه اروپا بتوانند از دولت انگلیس بابت توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی غرامت بگیرند؛ اقدامی که با توجه به موفقیت بانک ملت در دریافت مبلغ 1.6 میلیارد دلار به عنوان خسارت از لندن، دور از انتظار نیست.

 

ده سال پیش وقتی دولت انگلیس، بانک ملت ایران را به بهانه دست داشتن در نقل و انتقال‌های مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای ایران تحریم کرد.

 

در پی این تصمیم لندن، بانک ملت به دادگاه عمومی اتحادیه اروپا شکایت کرد؛ شکایتی که موجب شد دادگاه اتحادیه اروپا از دولت انگلیس درخواست مدارک و شواهد کند؛ اما در نهایت قضات این دادگاه، اعلام کردند که مدارک و شواهد قانع کننده‌ای که نشان دهد این بانک ایرانی در ارائه تسهیلات مالی برای فعالیت اتمی ایران دست داشته باشد، ارائه نشد و در نهایت در روز‌های پایانی بهار ۱۳۹۲ (ژوئن ۲۰۱۳) در پی تصمیم دادگاه اتحادیه اروپا، دادگاه عالی انگلیس نیز تحریم بانک ملت را بی پایه و بدون دلیل خواند و در نهایت با پیگری های حقوقی مقرر شد که دولت انگلیس مبلغ 1.6 میلیارد دلار به عنوان خسارت به بانک ملت پرداخت نماید.

 

106

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: گریس ۱ نفتکش ایرانی غرامت نفتکش انگلیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۴۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون حقوقی رئیس جمهور: توقیف کشتی رژیم صهیونیستی یک عملیات تلافی‌جویانه بود

محمد دهقان صبح امروز - چهارشنبه - در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدام حقوقی در خصوص حمله تروریستی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، گفت: حقوقدانان در خصوص موضوعات مختلف حقوقی تشکیل جلسه داده و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند.

به گزارش مهر، وی ادامه داد: اگر قرار باشد اقداماتی انجام دهیم، پس از تصویب در یک کمیته تخصصی تصمیم‌گیری می‌شود؛ فعلا در مورد حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق اقدام حقوقی نداریم.

معاون حقوقی رئیس جمهور اضافه کرد: در حال کار روی همه تحولات با محوریت غزه هستیم و مشارکت خود را در مراجع بین‌المللی دنبال می‌کنیم.

دهقان با اشاره به آخرین وضعیت کشتی توقیف شده اسرائیل توسط جمهوری اسلامی ایران، افزود: این اقدام یک عملیات تلافی‌جویانه در برابر اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است.

وی یادآورشد: رفتار خصمانه رژیم اشغالگر قدس بستر برخی از اقدامات ما بوده و مسیر خود را طی می‌کند. ما در این زمینه اقدام حقوقی نداریم.

دیگر خبرها

  • معاون رئیسی توقیف کشتی رژیم صهیونیستی یک عملیات تلافی‌جویانه بود/ در این زمینه اقدام حقوقی نداریم
  • واضح است که اسراییلی‌ها در حال تصمیم‌گیری برای اقدام هستند
  • معاون حقوقی رئیس جمهور: توقیف کشتی رژیم صهیونیستی یک عملیات تلافی‌جویانه بود
  • آخرین وضعیت کشتی توقیف شده اسرائیل توسط ایران از زبان معاون رئیسی
  • کامرون: می‌خواهیم اقدام اسراییل در قبال ایران با کمترین تنش‌ها همراه باشد
  • وزیر خارجه انگلیس: اسراییل تصمیم به اقدام علیه ایران گرفته
  • دهقان: توقیف کشتی رژیم صهیونیستی یک عملیات تلافی‌جویانه بود
  • آخرین وضعیت کشتی توقیف شده اسرائیلی توسط ایران
  • آخرین وضعیت کشتی توقیف شده رژیم صهیونیستی توسط ایران
  • توقیف کشتی رژیم صهیونیستی یک عملیات تلافی‌جویانه بود