Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، عصر شنبه ۲۶ مرداد به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات کویتی به این کشور سفر کرد و قبل از ظهر یکشنبه با نواف جابر الصباح ولیعهد کویت به رایزنی پرداخت. طبق اعلام وزات امور خارجه کشورمان این سفر هم جزء تور منطقه ای ظریف بوده و در همین راستا هم  هفته گذشته او در دوحه هم ملاقات هایی با مقامات قطری انجام داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیپلمات عالی رتبه کشورمان در جریان این سفر با همتای کویتی خود در محل وزارت خارجه این کشور دیدار کرد و در خصوص ابعاد مختلف روابط دو جانبه، مسائل منطقه‌ای از جمله سوریه و یمن، شرایط جاری در منطقه خلیج فارس، مهمترین مسائل بین المللی تبادل نظر کردند. همچنین او  با نواف جابر الصباح ولیعهد کویت هم به رایزنی پرداخت .

آنچه سفر ظریف به کویت را مهم می سازد، تحولات اخیر منطقه و حضور برخی کشورهای فرامنطقه در خلیج فارس است.این رایزنی که در مورد آخرین تحولات و تلاش برای برقراری همکاری میان کشورهای منطقه است، در شرایطی که نیروهای آمریکایی هنوز در منطقه هستند و وضعیت یمن و سوریه هنوز جای بحث و برنامه ریزی دارد، سران کشورهای اسلامی می توانند نقش مهمی در پایان یافتن تنش ها داشته باشند.

 سفر پیشین ظریف به کویت درسال ۹۷بود که در جریان آن با مقامات عالی این کشور‌ دیدار و پیرامون موضوعات روابط ﺩﻭ ﺟﺎﻧﺒﻪ و آخرین تحولات منطقه‌ای گفت‌وگو کردند.


سفر منطقه ای ظریف٬ گامی در جهت رفع تنش های منطقه

 ولیعهد کویت در دیدار صمیمانه با دیپلمات عالی رتبه کشورمان از علاقه امیر کویت برای ملاقات با وزیر امور خارجه جمهوری تهران یاد کرد که به علت بیماری قادر به انجام آن نبودند، در این ددیدار نواف جابر الصباح، مصالح منطقه را بالاتر و مهمتر از هر چیزی دانست و خود را آمادگی خود را برای همکاری در راستای مصلحت منطقه، امنیت و ثبات آن، اعلام کرد. ظریف نیز در این دیدار با آرزوی سلامتی و شفای عاجل برای امیر کویت، روابط ایران و کویت را دوستانه و برادرانه دانست و خواستار توسعه و تعمیق روابط دو کشور شد.همچنین دیپلمات عالی رتبه کشورمان، تهران و کویت را در منطقه ماندنی و بیگانگان را رفتنی‌ خطاب کرد.

تاکید ایران بر برقراری امنیت در منطقه بوده و برای دست یابی به آن لازم است تا کشور‌های حاشیه خلیج فارس هم در این زمینه همراهی کرده و تلاش کنند تا از برخی تنش های موجود بکاهند. بویژه اینکه سیاست های آمریکا برای برقراری ائتلافی فرامنطقه ای در خلیج فارس ضرورت همگرایی کشورهای منطقه را بیش از پیش روشن کرده است و در چنین شرایطی طرح هرگونه سوتفاهم و اختلاف حتی جزئی، می‌تواند روابط  دولت ها همسایگان را با مشکلات گوناگونی مواجه کند و به باور مقامات ایران «تعامل و گفت‌وگو» تنها ابزار نزدیکی دولت‌های منطقه بوده و می‌تواند نقشی مهم و اثرگذار در امنیت و صلح پایدار منطقه ایفا کند.

 کویت به عنوان عضو موثر شورای همکاری خلیج فارس و دولتی که رابطه خوبی با تهران دارد ، همواره ازسوی عربستان سعودی تحت فشار بوده، با این حال تاکنون نسبت به سایر کشور‌های حوزه خلیج فارس، به طور نسبی سیاست های مستقلی تری در قبال تهران اتخاذ کرده است، البته در حال حاضر کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس هم به این نتیجه رسیدند که آمریکا نه تنها نمی‌تواند امنیت منطقه را تامین کند بلکه حضور آنها باعث ناامنی و افزایش هزینه‌ی کشور‌های منطقه خواهد شد، درمقابل همگرایی منطقه‌ای و همکاری کشورهای همسایه می‌تواند به تامین امنیت منطقه خلیج فارس کمک قابل توجهی کند.

بیشتر بخوانید:ظریف با همتای کویتی خود پیرامون آخرین تحولات منطقه رایزنی کرد

با توجه به مطالب گفته شده سفر وزیر امور خارجه کشورمان خبر از شروع مرحله جدیدی از تعاملات ایران با و کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس می‌دهد، چراکه تجربه ثابت کرده است که هرگاه همگرایی بین ایران و ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس گسترش یافته، نقش و حضور کشور‌های غربی که عامل بی ثباتی در منطقه و جهان هستند، کمرنگ تر شده است، چراکه به نظر می‌رسد ترمیم و بهبود روابط ایران و کشور‌های حوزه خلیج فارس می‌تواند یک همگرایی منطقه‌ای ایجاد کرده و از حضور نظامی قدرت‌های خارجی در تنگه هرمز و خلیج فارس جلوگیری کند، البته نمی توان نادیده گرفت که برخی از کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس دنبال رو سیاست‌های کاخ سفیدهستند.

همزمان با ورود وزیر خارجه کشورمان به کویت، رسانه‌های منطقه با پرداختن به این سفر گزارش دادند که ظریف افزایش همکاری و رایزنی‌ها در منطقه خلیج فارس را در دستور کار خود دارد و سفر وزیر خارجه  کشورمان را ادامه تلاش های تهران در راستای فعال کردن رایزنی های منطقه‌ای دانستند.

همچنین روزنامه کویتی «الجریده»  به نقل از برخی منابع آگاه نوشت که ظریف در این دیدار تنش در تنگه هرمز و امنیت منطقه را بررسی خواهد کرد.

در همین رابطه روزنامه فرامنطقه‌ای العرب هم با این عنوان که ایران بر مساله گسترش روابط با همسایگان  در منطقه خلیج فارس متمرکز شده است، نوشت که ظریف با سفر به کویت در تلاش برای ایجاد روابط با این کشور  آنهم در سطح روابط با سلطنت عمان و قطر است.

همچنین محمد ایرانی، سفیر کشورمان در کویت اعلام کرد که طرح «پیمان عدم تعرض» وزیر خارجه ایران تنها مختص کویت نیست، بلکه تمام منطقه را شامل می‌شود و تا این لحظه پاسخ‌های مثبتی از برخی کشور‌ها در این رابطه دریافت کردیم و منتظر دیگر کشور‌ها هستیم، او در ادامه تاکید کرد که این طرح از جمله طرح‌های مهم بین المللی است و می‌تواند سکویی برای حل  اختلافات و مشکلات موجود در منطقه باشد و ایران ضمن استقبال از همکاری میان کشور‌های اسلامی در صدد تقویت روابط عراق و کویت است چراکه این امر به سود تمام ملت‌های منطقه خواهد بود.

ایران در راستای گسترش روابط با کشور های منطقه قدم بر می دارد

جمهوری اسلامی ایران بار‌ها با توجه به اصل احترام متقابل و حسن همجواری٬ تداوم همکاری سازنده با کشور‌های حاشیه خلیج فارس را از اصول سیاست خارجی خود اعلام کرده است، در واقع کشور‌هایی نظیر قطر، عمان و کویت هم همواره بر گسترش مناسبات با جمهوری اسلامی ایران تاکید دارند و این تحولات به انزوای بیش از پیش عربستان و شمار انگشت شمار متحدانش در منطقه انجامیده است، در چنین فضایی کویت به تدریج در حال فاصله گرفتن از ریاض و نزدیک شدن به دوحه است. دیپلماسی منطقی قطر در کنار نگاه مثبت کویت و عمان به داشتن روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران، نشان از عقلانیت این بازیگران منطقه‌ای دارد که تعاملات سازنده و همگرایی‌ها را راه حل مشکلات منطقه می‌دانند.

در آخر باید گفت که وضعیت کنونی منطقه  به گونه‌ای است که کشور‌های منطقه نیاز به ایجاد همگرایی بیشتری دارند و  سفرهای ظریف به قطر و کویت به دلیل تحولات منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است و در شکل گیری یک نوع همکاری منطقه‌ای میان ایران و برخی از کشور‌های منطقه موثر خواهد بود، البته ایران  همواره خواهان خیر و صلاح کشور‌های منطقه بوده و امیدوار است که با گام برداشتن در جهت همکاری و مشارکت کشور‌های همسایه، ثبات و آرامش این منطقه را تضمین کرده و در این میان رابطه نزدیک و صمیمی با همه کشور‌های منطقه خلیج فارس به ویژه کویت و قطر برقرار کرده و درجهت  تقویت مناسبات سیاسی و اقتصادی با این کشور گام بردارد.

انتهای پیام/

سفر ظریف به کویت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی سیاست خارجی ظریف وزیر امور خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۴۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش از جزایر ایرانی خلیج فارس

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر صباحی فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش ضمن بازدید از مناطق پدافندی جنوب شرق کشور و جزایر سیری، ابوموسی و تنب بزرگ در جمع فرماندهان و کارکنان این منطقه پدافند هوایی اظهار داشت: آمادگی دفاعی و توان تسلیحاتی نیروهای مسلح کشورمان همچون سدی محکم در برابر دشمنان قسم خورده ایران اسلامی است و روز به روز بر این اقتدار افزوده می‌شود.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه عزت و سربلندی ایران اسلامی در گرو تبعیت از تدابیر داهیانه رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) و نیز ارتقا توان نظامی به‌ویژه در حوزه پدافند است، خاطرنشان کرد: بصیرت و دور اندیشی در راستای مقابله با تهدیدات و ارتقای تجهیزات به‍روز و کارآمد، دو مولفه ارزنده در رشد و پیشرفت نیروی پدافند هوایی ارتش است.

امیر صباحی فرد با بیان اینکه قوی بودن در تمامی عرصه‍ها به‌ویژه حوزه نظامی موجب افزایش بازدارندگی و مقبولیت بین‌المللی کشورمان می‍شود، بیان داشت: تجربه هشت سال دفاع مقدس به ما آموخت که توانمند بودن و ارتقاء دستاوردها مطابق با فناوری روز، موجب می‍شود که بیگانگان در امور داخلی کشورمان دخالت نکنند و با قطع وابستگی به خارج از کشور بتوانیم شاهد اقتدار و سرافرازی ایران اسلامی باشیم.

وی با تاکید بر اینکه همواره در کنار تمامی پیشرفت‌ها نباید از توطئه‌ها و ترفندهای دشمنان غافل بود، تصریح کرد: آمادگی همه جانبه در همه حوزه‌ها، به‌خصوص در حوزه جنگ نرم و فضای مجازی، دست دشمنان را در ایجاد تفرقه، هرج و مرج، آشوب و ... کوتاه می‌کند

کد خبر 6064170 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • دیدار وزیر خارجه ایران با رئیس جمهور ترکمنستان
  • دیدار امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان
  • بازدید فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش از جزایر ایرانی خلیج فارس
  • خلیج فارس و دریای عمان تا جمعه مواج است
  • آبرسانی به بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس
  • اشتغال‌ زایی با تمرکز بر ظرفیت های موجود
  • ظریف: روسیه، ایران را برای مطامع خود فدای آمریکا می‌کند/ دچار خیالبافی هستیم/ لاوروف به روشنی یک موضوع را بازگو کرد
  • ظریف: روسیه، ایران را برای منافع خود فدای آمریکا می‌کند/ برخی می‌خواهند روس‌ستیزی و یا روس‌پرستی خود را ثابت کنند
  • هشدار تند ایران به کویت درباره میدان آرش
  • دهقان: از حق خود در میدان گازی آرش عقب‌نشینی نمی‌کنیم