Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@22:10:50 GMT

کیست‌هایی که غذاخوردن را دردناک می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۱۴۴۶۸

کیست‌هایی که غذاخوردن را دردناک می‌کند

علیرضا مصباحی، متخصص گوش و حلق بینی در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کیست موکوسی گفت: این نوع بیماری معمولا در ناحیه دهان فرد ظاهر می‌شود، در برخی مواقع می‌تواند آزاردهنده باشد، اما دردناک نیست. موکوسل به صورت یک برآمدگی در داخل دهان معمولا قسمت پایینی یا کف به وجود می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ممکن است در گونه‌های فرد هم تشکیل شود. موکوسل یک ساختار کیسه‌ای دارد که حاوی مخاط است. این نوع بیماری در زنان و مردان یکسان است. البته در سنین ۱۰ تا ۲۵ سال شایع‌تر است.

بیشتر بخوانید: چگونه از بوی بد دهان خلاص شویم؟

او ادامه داد: بزاق دهان از طریق این کیست‌ها تامین می‌شود البته این کیست‌ها می‌توانند مشکلاتی هنگام صحبت کردن و حتی زمان غذا خوردن ایجاد کنند.

این متخصص گوش و حلق بینی درباره علل پیدایش کیست موکوسی بیان کرد: این نوع عارضه زمانی ایجاد می‌شود که به حفره‌های دندان آسیب رسیده باشد. البته شایع‌ترین علت، گزش لب است؛ بهتر است افراد از این عمل اجتناب کنند. عوامل دیگری هم وجود دارد که می‌تواند موجب شدت این عارضه شوند. یکی از این عوامل ایجاد پارگی در غده بزاقی و سوراخ کردن لب برای زیبایی است. زمانی که دندان‌های مجاور دهان هم آسیب ببیند، موجب کیست موکوسل خواهد شد.

او افزود: استرس از دیگر عواملی است که می‌تواند به راحتی موجب این نوع کیست‌ها شود.

مصباحی به نشانه کیست‌های موکوسی اشاره کرد و گفت: این نوع کیسه‌ها براق، درخشان و دارای مایع شفافی هستند که ظاهری کوچک و نرم دارند. معمولا رنگشان به صورت آبی یا صورتی است که البته اندازه‌های متفاوتی دارند. اگر سایز آن‌ها بزرگ باشد، می‌توانند هنگام غذا خوردن مشکل ایجاد کنند و موجب عفونت شوند.

بیشتربخوانید : نسخه‌های خانگی برای درمان عفونت دندان+ دستورالعمل

او درباره  راه‌های درمان این کیست گفت: معمولا نیازی به درمان خاصی ندارند، زیرا بسیار خطرناک نیست و ممکن است خود به خودی درمان شود. البته به ندرت ممکن است پاره و مایع داخلش خارج شود. در این وضعیت خطر عفونت مفصل را به دنبال دارد. می‌توان برای رفع این نوع عارضه از آنتی بیوتیک استفاده کرد. در مواردی که کیست پاره نشده ولی دردناک است باید فورا به پزشک مربوطه مراجعه شود. گاهی ممکن است به دلیل حاد بودن عارضه جراحی صورت بگیرد. با جراحی کیست خارج شده و استخوان‌های اضافه‌ای که در پشت سطح مفصلی ایجاد شده است، خارج می‌شود.

انتهای پیام/

استرس موجب کیست موکوسی می‌شود

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۴۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت

در بخشنامه معاونت بهداشت وزارت بهداشت به معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با تاکید بر نقش مهم سلامت دهان و دندان در سلامت عمومی و ارتقای کیفیت زندگی و بهبود شاخص‌های سلامتی، آمده است: تاثیر دو سویه بیماری‌های پریودنتال و دیابت، نقش بیماری‌های دهان و دندان در بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی و زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم مشخص شده است. بیماری‌های دهان و دندان به عنوان شایعترین بیماری‌های غیرواگیر شناخته می‌شود؛ لذا بهره گیری از دیدگاه عوامل خطر مشترک در بیماری‌های دهان و دندان و سایر بیماری‌ها به کنترل هر دو دسته بیماری‌ها کمک می‌کند.

در این بخشنامه با یادآوری شعار جامعه جهانی دندانپزشکی FDI با عنوان «دهان شاد و سالم، بدن شاد و سالم»، عنوان شده است: پویش سلامت دهان و دندان که از تاریخ ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، فرصت مغتنمی برای آگاهی رسانی به مردم و افزایش سواد سلامت دهان و دندان جامعه است. این پویش با هدف «افزایش آگاهی جامعه درباره نقش سلامت دهان و دندان در سلامت همه جانبه» برگزار می‌شود.

شعار‌های روز‌های اول تا سوم این پویش عبارتند از: ۱۷ اردیبهشت «دهان دریچه سلامت»، ۱۸ اردیبهشت «سلامت دهان و دندان، سلامت کودک» وروز ۱۹ اردیبهشت نیز «نقش سازمان‌های دولتی و نهاد‌های مردمی در سلامت دهان و دندان».

«پویش سلامت دهان و دندان» با همکاری آموزش و پرورش، کانون‌های پرورش فکری، بهزیستی، مهدکودک ها، دانشکده‌های دندانپزشکی، انجمن‌های علمی و صنفی دندانپزشکی، نظام پزشکی، شهرداری، صدا و سیما و رسانه‌های جمعی و با بهره گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی برگزار خواهد شد.



باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • حمله ناکام و دردناک پلنگ به خانواده جوجه تیغی‌ها (فیلم)
  • ناگفته‌های دردناک زنان سیستان و بلوچستان از وضع آب شرب: خیلی بو میده! | فیلم
  • ببینید | ناگفته‌های دردناک و تلخ زنان سیستان و بلوچستان درباره آب؛ آواره‌ایم!
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان از ۱۷ اردیبهشت
  • لحظه دردناک مواجهه مادر با پیکر فرزندش در غزه | ببینید
  • عکس| دردناک‌ترین سلفی جهان
  • برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت
  • دانشگاهیان با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان موجب خودکفایی کشور می‌شوند
  • مواد توهم‌زا موجب تسریع در روند مرگ سلولی می‌شود
  • وضعیت تلخ و دردناک مچ پای فرنکی دی یونگ پس از برخورد با فده والورده + عکس