Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا؛ سیف الله ابو ترابی گفت: در یک سال گذشته ۳۲ هزار و ۴۳۲ نام خانوادگی هم در پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال اصلاح و تغییر یافته است.

وی اضافه کرد: فراوان‌ترین نام‌های دختران که پدر و مادران ایرانی را برای نوزادان خود انتخاب کرده اند به ترتیب شامل: فاطمه، زهرا، حلما، بهار، زینب، یسنا، آوا، باران، مهرسانا، و نازنین زهرا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی سازمان ثبت احوال تاکید کرد: فراوان‌ترین نام انتخابی پدر و مادران برای نوزادان پسر هم به ترتیب شامل: امیر علی، محمد، علی، امیر حسین، حسین، ابوالفضل، امیر عباس، سامیار، محمد طا‌ها و ماهان است.

چه نام‌های قابل تغییرند؟

ابوترابی در مورد نام ها‌ی قابل تغییر گفت: به موجب ماده ۲۰ قانون ثبت احوال و تبصره‌های آن، انتخاب نام‌های در فهرست نام‌های ممنوعه، قدغن است و دارندگان آن‌ها می‌توانند با رعایت مقررات مربوطه نسبت به تغییر آن اقدام کنند.

وی در ذکر نمونه‌هایی از نام‌های ممنوع تصریح کرد: نام‌هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می‌شود مانند «عبدالات»، «عبدالعزی» (لات و عزی نام ۲ بت در مکه معظمه دوران قبل از اسلام است) یا اینکه اسامی مرکبی که به اصطلاح یک نام محسوب نمی‌شوند و به آن‌ها مرکب ناموزون می‌گویند هم قابل تغییرند.

چه کسانی می‌توانند برای تغییر نام اقدام کنند

وی خصوص اینکه چه کسانی می‌توانند برای تغییر نام اقدام کنند، گفت: هر یک از اشخاص ۱۸ سال به بالا، افراد کمتر از ۱۸ سال که دارای حکم رشد باشند، پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود برای فرزندان کمتر از ۱۸ سال، سرپرست قانونی (قیم، امین، وصی) برای افراد صغیر و محجور با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد با رعایت موارد نام‌های قابل تغییر می‌توانند با مراجعه به ادارات ثبت احوال نسبت به درخواست تغییر نام اقدام کنند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال، مدارک مورد نیاز را شامل ارائه اصل شناسنامه و ۲ برگ تصویر آن، تکمیل فرم درخواست تغییر نام، پرداخت هزینه متعلقه طبق تعرفه جاری عنوان می‌کند.

وی ادامه می‌داد: برای تغییر نام، تمامی ادارات ثبت احوال سراسر کشور آمادگی دریافت مدارک یاد شده را در ساعات و ایام اداری دارند و تنظیم و تسلیم درخواست تغییر نام در غیر از محل صدور شناسنامه بلامانع است که در این گونه موارد پس از پذیرش درخواست و ارسال آن به اداره ذیربط (محل صدور شناسنامه) و طرح در هیات حل اختلاف اقدام لازم معمول و نتیجه برای اطلاع متقاضی به اداره ارسال کننده اعلام خواهد شد.

ابوترابی خاطر نشان کرد: نظر به اینکه درخواست تغییر نام می‌بایست در هیات حل اختلاف اداره ذیربط (محل صدور شناسنامه) مطرح و نسبت به آن با رعایت قوانین و مقررات مربوطه اتخاذ تصمیم شود، بنابراین موافقت با تغییر نام مورد درخواست موکول به رای صادره از سوی هیات حل اختلاف خواهد بود، پس از وصول رای هیات حل اختلاف در صورتیکه رای صادره، موافق خواسته درخواست کننده صادر شده باشد پس از رویت متقاضی و تقاضای اجرا، نسبت به تعویض شناسنامه با نام جدید اقدام خواهد شد.

سخنگوی سازمان ثبت احوال افزود:چنانچه رای صادره، مخالف خواسته درخواست کننده صادر شده باشد، متقاضی، پس از رویت آن در صورت تمایل می‌تواند باستناد ماده ۴ قانون ثبت احوال ظرف مهلت مقرر (۱۰ روز از تاریخ ابلاغ) نسبت به تصمیم متخذه به دادگاه محل اقامت خود مراجعه و اعتراض کند.

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: پدر و مادر خانواده رشد رعایت قوانین و مقررات قانون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۵۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این شهر رکورددار چندقلوزایی در کشور

به گزارش خبرآنلاین ،طبق اعلام مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۹ هزار و۴۴۳ مورد چندقلوزایی در کشور به ثبت رسیده است.

ایسنا در خبری نوشت:بر اساس این گزارش، از این تعداد ۱۸ هزار و ۷۵۰ رویداد دوقلو، ۶۷۱ رویداد سه قلو، ۲۰ رویداد چهار قلو وتعداد ۲ رویداد پنج قلو بوده است.

مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال اعلام کرد: بر این اساس حدود ۳.۷ درصد ولادت‌های ثبت شده در سال ۱۴۰۲ مربوط به چند قلوزایی بوده است که استان‌های تهران با ۵ هزار و ۷۸۷ رویداد، خراسان رضوی با ۳ هزار و ۸۴۷ رویداد و خوزستان با ۳ هزار و ۱۰۶ رویداد بیشترین تعداد چندقلوزایی را در کشور به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس گزارش مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال، بر اساس آمارهای سال ۱۴۰۲ بیشترین تعداد ولادت‌ها به میزان ۴۰۵هزار و ۹۳۳ نوزاد مربوط به دومین فرزند بوده است.

۴۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896474

دیگر خبرها

  • اسرائیل: عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل اقدام سیاسی است
  • این شهر رکورددار چندقلوزایی در کشور است
  • این شهر رکورددار چندقلوزایی در کشور
  • واکنش دولت به درخواست ها برای تغییر تیم اقتصادی
  • رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، زوال آنها به تعجیل می‌افتد
  • رژیم صهیونیستی بداند نیرو‌های مسلح ما آماده هستند
  • امیر واحدی: سوخو۲۴های ارتش در بهترین زمان خودشان هستند
  • این بازیکن برای حضور در تیم ملی تغییر چهره داد!
  • تغییر و تحول ناگهانی در کادر مربیگری مورایس!
  • درخواست ارمنستان از دادگاه لاهه برای اقدام علیه باکو