Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-29@15:50:39 GMT

صدای «شیرسنگی همدان» در دانش نامه استان

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۱۵۸۹۲

صدای «شیرسنگی همدان» در دانش نامه استان

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان همدان با بیان این مطلب گفت: کتاب شیرسنگی همدان دارای 4 فصل و 284 صفحه در قطع وزیری است که حاصل ماهیت اسناد تاریخی و کاوش­هایی درخصوص مجسمه شیرسنگی و محوطه اطراف آن است.

تیمور آقامحمدی فصل اول این کتاب را با محوریت ماهیت شهر تاریخی همدان، جغرافیا و محل قرار گرفتن شیرسنگی در دروازه شهر عنوان کرد و اظهار داشت: فصل دوم این کتاب به پیشینه حضور شیر در فرهنگ های باستانی ایران تا به امروز، نماد شیر و نمود آن بر روی آثار مختلف اشاره دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی فصل سوم را دربرگیرنده گفته ها و شنیده ها، مستندات، حوادث تاریخی پیرامون شیرسنگی و تصاویر قدیمی شیرسنگی دانست و تصریح کرد: فصل چهارم کتاب، کاوش های باستان شناسانه، یافته ها، قبرهای دوره اشکانی و گورهای اسلامی محوطه شیرسنگی را دربر دارد.

همچنین در ادامه نویسنده و پژوهشگر  کتاب "شیر دربان اکباتان" خلیل الله بیک محمدی به اعتقاد مردم همدان به نماد ماهیت وجودی شیرسنگی پرداخت و گفت: مردم همدان اعتقاد داشتند مجسمه شیر سنگی حافظ همدان از بلای طبیعی و غیرطبیعی و ساخته سلیمان نبی (ع) است و به آن ارادت ویژه ای داشتند. از آن به‌عنوان نگاهـبان اکـباتان یاد شده و شاهد حماسه‌‌های تاریخی متعدد بوده است و می‌توان آن‌را در میان اسطوره‌ها، اشعار و قصه‌های این شهرِ کهن جست. در گذشته، مردم همدان، در باورداشت‌های خود، این مجسمه‌ی سنگی را طلسم شهر در برابر سرمای جانکاه و برف فراوان آن می‌دانستند. شیرسنگی، در درازای عمر خود (قریب به 23 قرن) آماج ملامت‌های مختلفی قرار داشته و صدمات جبران‌ناپذیـری متـحمل شـده اسـت.

وی با شاره به اینکه مجسمه شیرسنگی متعلق به دوران سلوکی و اسکندر است افزود: این پژوهش در پی آن است که با رویکرد گردآوری از پژوهش‌های پیشین و بررسی نوشته‌ها (باحفظ امانت در ارجاع‌دهی به منابع دست اول و دوم) و داده‌های موجود، مدارک و مستندات تصویری از شیرسنگی در بستر تاریخ، مرجعی کامل و مستند ارائه دهد که به واقعیت نزدیک‌تر  است. درباره‌ی شیرسنگی نقل‌قول بسیار وجود دارد، اما همه‌ی مدارک از جمله: نوشته‌ها، اسناد و داده‌های موجود تاکنون به‌صورت کامل با هم مقایسه و تحلیل نشده‌اند (نکته‌ی قابل تأمل این است که تاکنون کتاب یا مرجعی کامل از شیرسنگی، منتشر نشده تا تحولات و گذار تاریخی آن در اختیار هنر و فرهنگ‌دوستان این مرز و بوم قرار گیرد و هرچه منتشر شده در مقالات و گفتارهای کوتاه بوده و دسترسی به آن برای مخاطب عام کمی دشوار است)؛ بنابراین، پرداختن به شیرسنگی همدان با این نگاه و با استناد به مدارک و داده‌های باستان‌شناسی و وضعیت موجود آن، در ساختار تاریخی شهر همدان که حاوی نشانه‌های مهمی است، فصل جدیدی در جبران فقدان یک مرجع منسجم از این اثر  را ارائه خواهد کرد. پژوهش مذکور با وجود برخی کاستی‌ها، می‌تواند پژوهشی نو و منسجم در بازشناسی ماهیت تاریخی شیرسنگی همدان از ابتدا تا به امروز، ارائه کند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استان همدان شیر فرهنگی و هنری معاون همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۵۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید بیش از پانصدهزارنفر از اماکن تاریخی و گردشگری همدان 

محسن معصوم‌علیزاده گفت: از ۲۶ اسفند پارسال تا هشتم فروردین ماه، ۶۵ هزار و ۲۹۲ نفر در مراکز اقامتی همدان اقامت کردند.

او با بیان اینکه در بازه زمانی یادشده ۲۵۲ بازدید نظارتی از تاسیسات گردشگری انجام شده است، گفت: ۱۱۳ بازدید از مراکز اقامتی، ۷۰ بازدید از دفاتر خدمات مسافرتی و ۴۸ بازدید از رستوران‌ها و مراکز پذیرایی بین‌راهی نیز انجام شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: در نوروز سال‌جاری غارعلیصدر، آرامگاه‌های بوعلی‌سینا و باباطاهر، محوطه تاریخی هگمتانه و کتیبه‌های گنجنامه در صدر اماکن گردشگری استان همدان قرار دارند.

استان همدان با بیش از یک هزارو ۸۰۰ اثر تاریخی طبیعی همواره پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • وجود ۹۱ آثار تاریخی در شهرستان رزن
  • بازدید بیش از پانصدهزارنفر از اماکن تاریخی و گردشگری همدان 
  • علی مطهری انتظار دارد همه مطابق کتاب «مسئلۀ حجاب» پدرش زندگی کنند | «صدای ملت» که نباید علیه مهم‌ترین پایه‌ هویتی ملت موضع‌گیری کند
  • ۳۰ هزار کتاب برگزیده رشد در سامانه دانش آموزان قرار گرفت
  • اهدای بیش از یک هزار و ۷۰۰ جلد کتاب به کتابخانه عمومی دانشجو در ملایر
  • صدای زیبای این پسر دانش آموز فضای مجازی را ترکوند
  • جزئیات جدید ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴_۱۴۰۳
  • آغاز فرآیند ثبت سفارش کتاب‌های درسی از ۲۸ فروردین
  • آغاز فرآیند ثبت سفارش کتاب‌های درسی از ۲۸ فروردین ماه سال جاری
  • مسافران نوروزی در گنجنامه همدان