Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-25@12:57:03 GMT

طرح افزایش ظرفیت پزشکی به صحن علنی مجلس می‌رود

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۱۶۲۸۷

طرح افزایش ظرفیت پزشکی به صحن علنی مجلس می‌رود

ساعت 24-نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی از مطرح شدن فوریت طرح دو برابر شدن ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در هفته آینده خبر داد.

محمد حسین فرهنگی افزود: فوریت طرح ۲ برابر شدن افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی در کنکور ۹۸ یکشنبه آینده در جلسه علنی مجلس مطرح می شود.

وی افزود: در صورتی که فوریت این طرح رای بیاورد برای بررسی به کمیسیون های مربوطه بهداشت و آموزش ارائه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم تبریز ، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی درباره این طرح گفت: دلیل امضای طرح افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی خالی ماندن ظرفیت ها از یک سو و نیاز کشور از سوی دیگر است.

 ۸۶ نماینده مجلس شورای اسلامی طرحی را امضا کرده اند که ظرفیت پزشکی از سال جاری و بعد از آن به ۲ برابر افزایش یابد.

در طرحی که نمایندگان مجلس آن را امضا کرده اند، آمده است: «طبق گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی سرانه پزشک در ایران به ۱.۶ پزشک به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت برآورد شده است، این در حالی است که این شاخص در کشور قطر ۷.۸ و در کشور یونان ۶.۲ و در کشور یمن ۵ و در کشورهای پیشرو در حوزه سلامت مابین ۳ تا ۵ پزشک و این شاخص در بسیاری از کشورهای دنیا عموما بیش از ۲ است.

بدون کمترین تردید ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و رشته های علوم پزشکی مهمترین عامل در تعیین نرخ سرانه پزشک در دراز مدت است و مقایسه ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و علوم پزشکی در ایران با اکثر کشورهای دنیا حاکی از پایین بودن ظرفیت پذیرش دانشجوی علوم پزشکی است.

مضافا اینکه با توجه به افزایش جمعیت کشور به بیش از ۲ برابر و به تبع آن افزایش تعداد داوطلبان کنکور سراسری در گروه تجربی (افزایش تعداد داوطلبان از ۲۴۸ هزار و ۴۱ داوطلب در سال ۱۳۶۵ به ۵۷۰ هزار و ۱۰۳ نفر داوطلب در سال ۱۳۹۷) و به ویژه افزایش نیاز مردم به خدمات فارغ التحصیلان رشته های علوم پزشکی به ویژه در شهرهای مناطق محروم و روستاهای کشور، متاسفانه کاهش شانس قبولی مثلا در رشته پزشکی از ۳ درصد در سال ۱۳۳۶۷ به ۰.۶۸ درصد در سال ۱۳۸۲ تنزل داشته است.

این در حالی است که تعداد دانشگاه های علوم پزشکی در ۴۰ سال گذشته به ۱۰ برابر افزایش یافته است ولی پذیرش دانشجو با این نسبت همخوانی ندارد.»

در نهایت این نمایندگان درخواست خود را در ماده واحده ای اعلام کرده اند که «سازمان سنجش آموزش کشور موظف است ظرفیت پذیرش مربوطه به رشته های علوم پزشکی برای سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ و به بعد را به میزان ۲ برابر افزایش دهد و نسبت به انتقال دانشجویان رشته های علوم پزشکی واجد شرایط به داخل کشور اقدام کند.»

منبع: مهر

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۶۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری رفع شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی را رفع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در نشست علنی امروز - سه شنبه چهارم اردیبهشت - مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (اعاده شده از شورای نگهبان) در دستور کار صحن علنی قرار گرفت و نمایندگان ایرادات شورای نگهبان به این طرح را رفع کردند.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس در جریان بررسی این طرح گفت: پیش از این به اشتباه گفته می‌شد که مالیات بر سوداگری به دنبال گرفتن مالیات از ۹۰ درصد مردم است حال آنکه این طرح، اخذ مالیات از سوداگران را دنبال می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سوداگر کسی است که با نیت سوءاستفاده وارد بازار می‌شود و حجم وسیعی از ارز و طلا و خودرو را خریداری کرده تا به عنوان مثال سه ماه بعد به چند برابر قیمت فروخته و سود ببرد که در صورت تصویب، اجرای این طرح مانع از این کار می‌شود.

وی تصریح کرد: در واقعیت تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند آن هم مربوط به کسانی است که مالیات نمی‌دهند و فقط سودهای کلان برده و از شرایط سخت تورمی سوء‌استفاده می‌کنند.

کد خبر 747175

دیگر خبرها

  • صندلی های خالی دستیاری پزشکی تهدیدی جدی برای نظام سلامت
  • خالی ماندن ظرفیت رشته‌های جراحی قلب و عروق نگران کننده است
  • افتتاح بزرگترین بیمارستان روانپزشکی جنوب‌شرق کشور در کرمان
  • ظرفیت بالای مرکزی در زمینه پزشکی و تجهیزات درمانی
  • ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری رفع شد
  • ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر دیلم ۲ برابر شد
  • هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می‌شود
  • هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
  • افزایش نگرانی‌ها از کمبود متخصص بیهوشی در قزوین
  • افزایش ظرفیت پزشکی یکی از ضروریات کشور است