Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@22:48:39 GMT

کاهش قدرت نظامي آمريکا در اقيانوس آرام

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۱۶۳۶۷

کاهش قدرت نظامي آمريکا در اقيانوس آرام

خبرگزاری آریا- ارتش آمریکا یک نیروی در حال تحلیل رفتن است که برای تقابل با چین آمادگی ندارد.
به گزارش خبرگزاری آریا، یک اندیشکده مطرح استرالیایی هشدار داد آمریکا دیگر از برتری نظامی در منطقه اقیانوس آرام برخوردار نیست و در دفاع از هم پیمانان خود در برابر چین احتمالا با چالش روبرو شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از سیدنی، در گزارش مرکز مطالعات آمریکا در دانشگاه سیدنی که روز دوشنبه منتشر شد آمده است ارتش آمریکا یک ”نیروی در حال تحلیل رفتن“ است که برای تقابل با چین آمادگی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگر این ارزیابی درست باشد پیامد‌های زیادی برای هم پیمانان آمریکا نظیر استرالیا، تایوان و ژاپن دارد که به ضمانت‌های امنیتی آمریکا وابسته هستند.
دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس حکومت آمریکا باعث تشدید این نگرانی شده است که آمریکا از هم پیمانان خود در مواجهه با تهاجم چین دفاع نخواهد کرد. اما این گزارش جدید نشان می‌دهد که آمریکا حتی در صورتی که واقعا بخواهد به هم پیمانان خود کمک کند در عملی کردن آن با دشواری روبرو خواهد شد.
نویسندگان این گزارش ضمن متهم کردن واشنگتن به ”ورشکستگی راهبردی“ اعلام کردند جنگ‌های چندین دهه اخیر در خاورمیانه (غرب آسیا)، تحزب گرایی و نیز عدم سرمایه گذاری مناسب، هم پیمانان آمریکا را در منطقه اقیانوس آرام در معرض آسیب قرار داده است.
این گزارش هشدار می‌دهد که ”چین، برعکس، در نتیجه سرمایه گذاری‌های گسترده در سیستم‌های نظامی پیشرفته، هر روز قدرت بیشتری را برای به چالش کشیدن نظم منطقه‌ای پیدا می‌کند. “
در دوره ریاست جمهوری شی جینپینگ، بودجه دفاعی رسمی چین با هفتاد و پنج درصد افزایش به حدود 178 میلیارد دلار افزایش یافته است البته باور بر این است که آمار رسمی بسیار بالاتر از این رقم است.
پکن در بخش موشک‌های بالستیک نقطه زن و سیستم‌های ضد مداخله، سرمایه گذاری کرده است که باعث می‌شود دسترسی سریع ارتش آمریکا به مناطق درگیری دشوار شود.
بر اساس این گزارش، ”تقریبا همه پایگاه های، فرودگاه ها، بنادر و تاسیسات نظامی آمریکا و هم پیمانان و شرکای آن در غرب اقیانوس آرام“ فاقد زیرساخت مستحکم لازم بوده و در معرض تهدید واقعی قرار دارند.
این امتیاز می‌تواند به چین در تصرف تایوان، جزایر تحت ادراه ژاپن یا دریای چین جنوبی قبل از حضور نیرو‌های آمریکایی در این مناطق کمک کند.
کارشناسان بر این باورند که استقرار موشک‌های زمینی آمریکا و تغییر نقش نظامیان نیروی دریایی آمریکا و نیز تلاش‌های دفاعی مشترک منطقه‌ای و مشارکت بیشتر کشور‌هایی نظیر استرالیا و ژاپن می‌تواند در مقابله با چین نقش مهمی ایفا کند.
در استرالیا نگرانی‌ها درباره کافی نبودن اقدامات دفاعی افزایش یافته و همین امر باعث ایجاد بحث درباره این موضوع شده است که آیا استرالیا باید به دنبال توسعه تسلیحات هسته‌ای باشد یا نه.
در کشور اندونزی نیز که در همسایگی استرالیا قرار دارد بحث‌های مشابهی صورت گرفته است.
در گزارش جداگانه‌ای که روز یکشنبه توسط موسسه سیاست راهبردی استرالیا منتشر شد توصیه شد که این کشور توانایی‌های نظامی و دفاعی خود را در مناطق شمالی کم جمعیت خود تقویت کند.
ارتش آمریکا پیش از این 210 میلیون دلار را برای تقویت پایگاه نظامیان نیروی دریایی خود در نزدیکی شهر داروین استرالیا اختصاص داده است.
مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا اخیرا در سفری به استرالیا گفت: آمریکا تمایل به استقرار موشک‌های میان برد خود در آسیا دارد. دولت استرالیا اعلام کرد تاکنون درخواستی رسمی برای استقرار این موشک‌ها در خاک خود دریافت نکرده است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کاهش قدرت نظامی اقیانوس آرام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۶۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«روس‌ها آمدند و ما رفتیم»؛ گزارش پالتیکو از شکست آمریکا در آفریقا

نشریه آمریکایی گزارش داد رهبران آفریقایی دیگر نمی‌خواهند شاهد تحمیل ارزش‌های به‌اصطلاح «دموکراتیک» غرب باشند و آمریکا در این مسئله به شکست سیاست‌های خود پی برده است.

به گزارش مشرق، رسانه آمریکایی پالتیکو گزارش داد مقامات ایالات متحده دریافته‌اند که اعمال فشار به «نیجر» و دیگر کشورهای جنگ‌زده آفریقا برای قطع ارتباط با مسکو و اتخاذ ارزش‌های غربی شکست خورده است.

با وجود تلاش‌های آمریکا، کشورهایی مانند مالی، چاد، جمهوری آفریقای مرکزی و لیبی برای تامین امنیت خود به روسیه روی آورده‌اند. حالا نیروها و پیمانکاران نظامی روسیه در آفریقا مستقر شده و با کم‌رنگ کردن نقش آمریکا، طرح خروج ۱۱۰۰ نظامی آمریکایی را در ماه‌های آتی رقم خواهند زد.

در این گزارش آمده است: «اجرای عملیات در کشوری که دولت آن روابط نظامی نزدیکی با روسیه دارد، مقامات آمریکایی را بسیار نگران می‌کند.»

ورود سربازان روس به نیجر در ماه میلادی جاری

شورای نظامی حاکم بر نیجر خواستار انحلال توافق‌های نظامی با آمریکا و خروج نظامیان این کشور از نیجر شده، اما هنوز تاریخ دقیقی برای خروج آمریکایی‌ها تعیین نشده است.

نشریه آمریکا با اشاره به پایگاه پهپادی آمریکا در نیجر که نقشی کلیدی در جمع‌آوری اطلاعات دارد، گزارش داد اگر نظامیان آمریکا از این کشور خارج شوند، دسترسی خود را به این پایگاه حیاتی از دست داده و در عملیات‌های خود در منطقه به مشکل خواهند خورد.

دو منبع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود، به پالتیکو گفتند سردشدن روابط نیجر با آمریکا باعث شده تا کابینه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در سیاست‌هایش در قبال متحدان خود در آفریقا بازنگری کند.

«کامرون هادسون» افسر اطلاعاتی سابق آمریکا در سازمان سیا که امور مربوط به آفریقا را بر عهده داشت، به پالتیکو گفت: «وقتی همه کشورها فرانسه را بیرون کردند، ما سعی کردیم نقش صلح‌بان را ایفا کنیم، با این امید که بتوانیم حضور خود را در آنجا مستحکم کنیم. روشن است که این طرح‌ها شکست خورد. ما خارج شدیم و روسیه آمده است.»

به گزارش پالتیکو، کشورهای آفریقایی از مداخله آمریکا در امور داخلی خود به تنگ آمده و دیگر نمی‌خواهند شاهد تحمیل ارزش‌های آمریکایی به سیاست‌های داخلی خود باشند. یک مقام آمریکایی ناشناس در این باره گفت: «بیشتر این کشورها نمی‌خواهند به آن‌ها امر و نهی شود. غرب از سال‌ها پیش به کشورهای آفریقایی شیوه حکمرانی را دیکته می‌کرد و آن‌ها حالا دارند می‌گویند که دیگر بس است.»

برخی رهبران آفریقایی از مداخله روسیه راضی هستند و می‌گویند مسکو بر خلاف واشنگتن، از عهده ارائه حمایت‌های سریع امنیتی برمی‌آید. بسیاری هم با درخواست آمریکا برای اجرای اصلاحات به‌اصطلاح «دموکراتیک» مخالفت کرده و می‌گویند غرب حق ندارد درباره دموکراسی برای آن‌ها سخنرانی کند، آن هم وقتی غربی‌ها در مورد متحدان خود در دیگر نقاط جهان چنین رویکردی نداشته و ارزش‌های «دموکراتیک» خود را نادیده می‌گیرند.

در گزارش پالتیکو آمده است: «این پس‌زدن‌ها در کشورهایی مانند نیجر برای مقامات آمریکایی مشکل‌ساز شده است؛ مقاماتی که سعی دارند راهی برای حفظ همکاری دیرینه واشنگتن با کشورهای سرشار از منابع بیابند.»

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • انتقاد چین از تاثیرات منفی گسترش «آکوس» بر صلح و ثبات منطقه
  • پیش بینی افزایش دمای هوا در مازندران
  • تأکید کره شمالی بر حفظ قدرت نظامی خود
  • پیونگ‌یانگ به آمریکا درخصوص «اقدامات عملی قدرتمند» برای تقویت قدرت نظامی خود هشدار داد
  • کره شمالی: اقدامات بیشتری برای حفظ قدرت نظامی خود انجام می‌دهیم
  • سفیر روسیه کمک تسلیحاتی آمریکا به اوکراین را مضحک خواند
  • ماهواره نوا رویداد تلخ سفید شدن مرجان‌ها را ثبت کرد
  • «روس‌ها آمدند و ما رفتیم»؛ گزارش پالتیکو از شکست آمریکا در آفریقا
  • پنتاگون: مذاکرات بر سر خروج نظامی از نیجر آغاز شد
  • قیمت طلا سقوط کرد