Web Analytics Made Easy - Statcounter

عید غدیر آمد اما غدیر را نباید به همین روز عید خلاصه کرد اینکه ما عید غدیر را به عید سادات تبدیل کردیم کوچکترین گام برای ماندگاری غدیر بود اما باید به هوش باشیم که غدیر را در حد عید سادات و گرفتن عیدی و تبادل جملات تبریک و تهینت خلاصه نشود.
غدیر اگر چه ممکن است برای برخی غیر شیعه، شبهناک باشد اما باید از خودمان بپرسیم ما شیعیان، که غدیر را می فهمیم و باور داریم چه کردیم، اینکه شیعه‌ای علی را «ولی خدا» می‌داند و هر روز در اذان و اقامه نمازش تکرار می‌کند، با کسی که این اعتقادات را ندارد چه فرقی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با درک شمه‌ای از مقام علی‌بن‌ابی طالب(ع) چه اندازه توانستیم، زندگی‌مان را صبغه الهی دهیم. یک دانشجو، یک مسئول، یک نماینده مجلس، یک مدیرارشد نظام اسلامی که علی(ع) را امام اول خود می‌داند چقدر تلاش کرده است در زندگی شخصی خود، به منش و روش علی نزدیک شود، تا چه اندازه در اقتصاد، سیاست، مردم داری، ساده زیستی و عدالتمندی به علی اقتدا کردیم. بهتراست به جای تبیین غدیر برای دیگران به این بپردازیم ما که علی را باور داریم تا چه اندازه سبک زندگی مولا را در خانواده خود پیاده کردیم. بی‌ شک اگر دوستداران علی(ع) رفتار علی وار داشته باشند، غدیر نیز خود به خود در اذهان جلا می‌یابد و شعاعش به جهانیان خواهد تابید. در همین راستا پای صحبت سید معصوم باقرپور، محقق و مدرس دانشگاه می نشینیم و به زوایای غدیر می‌پرداریم.

به گزارش ایکنا از مازندران، سید معصوم باقرپور، محقق و مدرس دانشگاه، عصر دیروز 27 مردادماه در نشستی با حضور خبرنگاران با اشاره به منش، تفکر، اصالت و فرهنگ غدیر، گفت: غدیر اگر غدیر شد به رویداد 10 ذی‌الحجه مربوط می‌شود که رسالت پیامبر را در آیه 67 سوره مبارکه مائده «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ؛ اي پيامبر آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است كاملا (به مردم) برسان و اگر نكني، رسالت او را انجام نداده‏ اي و خداوند تو را از (خطرات احتمالي) مردم نگاه مي‌دارد، و خداوند جمعيت كافران (لجوج) را هدايت نمي‌كند.»
وی با اشاره به آیه 67 سوره مبارکه مائده، افزود: نکته مهم در این آیه این است که خداوند به پیامبرش تاکید می‌کند؛ اگر نتواند این پیام را ابلاغ کند 23 سال زحمت پیامبری‌اش به هدر می‌رود که این نه تنها جنبه امامت و ولایت را دربرمی‌گیرد بلکه تمام شئون پیامبر اکرم(ص) را شامل خواهد شد.
وی افزود: پیام آیه 67 سوره مبارکه مائده، خوف و امید است که در ادامه این آیه خداوند می‌فرماید: در ابلاغ این رسالت پیامبرش را از آزار و اذیت و فشارهای روحی و روانی که ممکن است از سوی مردم روی دهد نجات خواهد داد و حمایت خواهد کرد.
این محقق معارف و نهج‌البلاغه با تاکید بر اینکه غدیر رویکردهای مختلفی از جمله سیاسی، حکومتی، خانوادگی و اجتماعی دارد، اظهار کرد: تخصص همراه با تعهد، سیاست همراه با اخلاق و دینداری، معاش همراه با معاد دیگر رویکردهای غدیر است.
وی با بیان اینکه، مسئولیت‌پذیری تعهد و امانتداری، اخلاق، رعایت حقوق و حریم انسانی و حقوق شهروندی، توجه به حقوق محرومان و ضعفا از مصادیق رویکرد انسانی غدیر است، افزود: در این رویکر است که حضرت علی(ع)می‌فرماید: «شما را به خدا در میان افراد جامعه به فکر فقرا و کسانی که نان شب ندارند باشید.»
این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه، همه مسلمانان باید با حفظ انسجام و وحدت، آرمان‌های غدیر را پاس بدارند، گفت: غدیر کامل‌کننده بعثت پیامبر است.
اگر هدف پیامبر رشد انسان‌ها است با غدیر تربیت، صلاح و فلاح انسان‌ها تحقق پیدا می‌کند.
تفکر غدیری در ابعاد و زوایای مدیریتی جامعه نهادینه شود
وی درک غدیر را منوط به عمل به مبانی فکری و عقیدتی غدیر دانست و افزود: تفکر غدیری باید در ابعاد و زوایای مدیریتی در جامعه نهادینه شود و مدیران غدیری باید از سلامت صلابت و شجاعت بالایی برخوردار باشند تا جامعه غدیری در سایه تفکر علوی به اهداف خودش دست یابد.
این مدرس دانشگاه بیان کرد: اینکه امروز عدالت برقرار و آواره‌ای در دنیا نباشد و کشتن انسان‌های بیگناه خط قرمز باشد، حقوق انسان‌ها تضییع و حریم انسانی درنوردیده نشود از پیام‌های امروز غدیر است.

وی افزود: اگر زندگی انسان‌ها بر اساس منش غدیری شکل گیرد آن وقت می‌توانیم بگوییم به غدیر نزدیک شدیم و عمده بسیاری از بی‌رحمی‌ها و قساوت‌ها در دنیا، بداخلاقی‌ها، سوء‌ظن‌ها، نفاق، حرص و طمع و بسیاری از رذایل اخلاقی که امروزه تهدید روح مسلمانی می‌کند، ناشی از دور شدن از تفکر غدیری است.
باقر پور تصریح کرد: در اهمیت و جایگاه غدیر از عبدالله عائلی از علمای اهل تسنن نقل شده است: «همانا غدیر پاره تن اسلام است هر کس غدیر را انکار کند اسلام را انکار کرده است.»
وی افزود: آیه 67 سوره مبارکه مائده به اتفاق مفسران شیعه و سنی آیه انتصاب نامیده شده و بدون شک، غدیر یک ظرفیت و فرصت معنوی است که می‌تواند همچون چتری همه مسلمانان را در لوای خود قرار دهد.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه، یکی از بزرگترین مولفه غدیر شاخصه حریم‌داری و دفاع از حق است، اظهار کرد: امروزه در شرایطی که حق‌گرایی به عنوان یک حلقه مفقوده در ادوار مختلف زندگی مطرح است؛ غدیر می‌تواند نسخه‌ای برای صیانت از ارزش‌ها در برابر برخی آفت‌ها باشد.
شایسته‌سالاری؛ پیام غدیر
وی با بیان اینکه، امام علی(ع) مصداق بارز شایسته سالاری است، افزود: اینکه پیامبر اسلام(ص) شخصیتی ممتاز کامل و جامع مانند امیر‌المومنین را زعامت مسلمین قرار می‌دهد ناشی از یک نگرش و بینش و اعتقاد عمیق پیامبر به شایستگی‌های حضرت است و امروزه مدیران جامعه اسلامی باید در انتصاب افزاد شایسته توانمند با کفایت شجاع و انقلابی به تأسی از غدیر مبادرت کنند.

این استاد دانشگاه، اظهار کرد: نهج البلاغه معیار و مبنای مناسبات همه ما در زندگی است و در واقع همه ما باید رفتارهای فردی سیاسی و مدیریت و اجتماعی خودمان را بر اساس آن مبنا تنظیم کنیم.
وی افزود: دشمنان اسلام از تفکر غدیری به خاطر قدرت بازدارندگی آن در برابر بی‌عدالتی‌ها، تبعیض‌ها، ظلم و تعرض به بیت‌المال هراس دارند و مفاسد اقتصادی اختلاس رشوه جایگاهی در تفکر غدیری ندارد.
باقرپور گفت: سامانه‌ای که دشمنان امروز اسلام و نظام طراحی می‌کنند ایجاد شک و تردید، سوء‌ظن و انشقاق میان مردم در مسائل دینی است. اگر واقعه غدیر به درستی درک می‌شد، عاشورایی اتفاق نمی‌افتاد.
وی «حریم‌داری و قانون‌گرایی» را شاخصی در منطق غدیری و سیره علوی دانست و ادامه داد: قانون در نگاه امام علی(ع) خط قرمز است و اجرای حدود و ثغور الهی از عمده‌ترین شاخص‌های منطق غدیری است.

اندیشه غدیری هدف وسیله را توجیه نمی کند
این محقق نهج‌البلاغه تصریح کرد: در منطق سیاسی غدیر، هدف؛ وسیله را توجیه نمی‌کند و معتقد است برای رسیدن به هدف پاک، باید از ابزارهای پاک بهره گرفت.
وی ادامه داد: اما علی(ع) در جواب افرادی که به هر وسیله می‌خواهند به اهداف برسند؛ فرمود: «به خدا سوگند! اشتباه می‌کنید. معاویه از من زیرک‌تر نیست. او دغل‌باز و فاسد است.»
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه، امروزه برخی تلقی‌شان از بیان ژن برتر زیرکی است، گفت: یکی از صفات برجسته امام علی(ع)، صداقت در سیاست و قاطعیّت در تصمیم‌گیری‌ها بود و ایشان هیچ نوع فریب‌کاری و سازش‌کاری و دورویی را نمی‌پذیرفت.
وی با تاکید بر اینکه، امروزه اساس و فلسفه غدیر در جامعه باید بازخوانی و توسط نخبگان و فرهیختگان جامعه اسلامی معرفی و تبیین شود، افزود: اکنون غدیر به سمت تشریفاتی شدن پیش می‌رود در حالیکه نیاز است به مسائل بنیانی و اساسی غدیر بپردازیم تا فرهیختگان بتوانند، فضا را با تحلیل عمیق علمی و معتبر و متقن از بروز برخی شبهات که باعث تشکیک در مبانی غدیر می‌شود جلوگیری کنند.
ضرورت زمان شناسی مومنان
باقرپور گفت: امروز باید زمان‌شناس باشیم چرا که این مهم در موضع‌گیری‌های ما و ادای تکلیف‌مان تاثیر مستقیم دارد و امام صادق(ع) فرمود: «هر کس زمان خویش را بشناسد دستخوش مسائل اشتباه‌انگیز نمی‌شود و حق و باطل بر او پوشیده نمی‌ماند.»
وی با بیان اینکه، داعش ریشه در تفکر خوارج داشته و الان داعش با استراتژی همان خوارج، ظهور و بروز کرد، افزود: اگر واقعه غدیر خوب تحلیل کنیم می‌توانیم در برابر آن تکفیری‌ها حربه کارآمد داشته باشیم.
این محقق نهج‌البلاغه، بروز برخی انحرافات اجتماعی، تحریف حقایق اسلام را از پیامدهای سلب غدیر دانست و بیان کرد: رسانه ملی یا حوزه علمیه و دانشگاه‌ها و نهادهای متولی فرهنگی باید به حرکت دربیایند و غدیر را به درستی معرفی کنند.
مشکلات معیشتی را به پای دین اسلام ننویسیم
وی با تاکید بر اینکه، نباید مشکلات معیشتی را به پای دین اسلام بنویسیم، افزود: باید مباحث نهج‌البلاغه را در مقطع راهنمایی و دبیرستان برای دانش‌آموزان تبیین و آنها را با ادبیات زندگی غدیری آشنا کنیم.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه، نگاه مدیران غدیری امروز باید به مردم از روی کرامت باشد، افزود: جناح‌بندی‌ها و سیاسی‌کاری‌ها با روح تفکر غدیری سنخیت ندارد و اگر امروز مسئولان سیاست کاری‌شان بر اساس رهنمودهای علی(ع) در نهج‌البلاغه ترسیم شود شاهد مسائل و مشکلات نخواهیم شد.
این مدرس دانشگاه با اشاره به سخنان امام علی(ع) در نامه 62 در نهج‌البلاغه، بیان کرد: امام در نام 62 خود از اینکه قدرت به دست سفها و فجار بیفتد بیمناک بود و جالب اینجا است حضرت امام(ره) نیز تاکید می کرد نگذارید انقلاب به دست نا اهلان و نامحرمان بیفتد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: غدیر مدرس دانشگاه محقق نهج البلاغه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۶۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با صرفه‌جویی روزانه حدود ۵۰ میلیون لیتر می‌توانیم به ‌سوی صادرات بنزین برویم

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه بیشترین مصرف بنزین کشور در ۲۹ اسفندماه پارسال ثبت شده است، گفت: مصرف بنزین در این روز به ۱۵۲ میلیون لیتر رسید و به طور تقریبی ۸ میلیون لیتر نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ افزایش مصرف داشتیم.

به گزارش خبرنگار شانا، جلیل سالاری امروز (چهارشنبه،هشتم فروردین‌ماه) در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه براساس اعلام پلیس راهور در نوروز امسال حدود ۱۳۹ میلیون تردد بین‌شهری در کشور انجام شده است، اظهار کرد: بیشتر خودروها شخصی بوده‌اند، برای مثال نزدیک به ۵ میلیون نفر در مشهد مقدس حضور دارند که بیشتر آنها با خودروهای شخصی سفر کرده‌اند.

وی تصریح کرد: به‌دلیل کافی نبودن ظرفیت ناوگان هوایی و راه‌آهن و با توجه به قیمت‌ بلیت‌ها، مردم ترجیح می‌دهند با خودروی شخصی سفر کنند و با توجه به اینکه مسافتشان طولانی است، مصرف بنزین افزایش قابل‌توجهی داشته است، به‌طوری که ۲۹ اسفندماه پارسال در تهران مصرف بنزین به بیش از ۲۱.۵ میلیون لیتر رسید.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با بیان اینکه در همه بخش‌ها روند مصرف افزایش یافته است، گفت: اسفندماه پارسال که هوا سرد شده بود، به طور تقریبی مصارف نیروگاهی به ۳ میلیارد لیتر رسید و در بخش‌های خانگی نیز مصرف گاز افزایشی بود.

سالاری با بیان اینکه ناوگان حمل‌ونقل باید نوسازی شود، تصریح کرد: خودروهای ناوگان حمل‌ونقل کشور پرمصرف هستند و با این روند، قرار نیست مرتب تولید داشته باشیم و این تولید در چرخه حمل‌ونقل مصرف شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین برای ۲۴ میلیون خودرو و ۶ میلیون موتورسیکلت مصرف قابل‌توجهی است و با استانداردهای جهانی تطابق ندارد، افزود: اگر خودروهای شخصی به‌صورت استاندارد مصرف کنند، با صرفه‌جویی روزانه حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر، می‌توانیم به ‌سوی صادرات بنزین برویم، اما خودروهای ما استانداردهای لازم را ندارند و مصرف سوخت بسیار بالاست.

مصرف ۶۴ میلیون لیتر گازوئیل در بخش حمل‌ونقل

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با بیان اینکه روزانه حدود ۶۴ میلیون لیتر گازوئیل در بخش حمل‌ونقل به‌وسیله یک میلیون خودرو سنگین مصرف می‌شود، گفت: خودروهای سنگین در کشور در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶۵ لیتر سوخت مصرف می‌کنند که استاندارد جهانی آن ۳۰ لیتر است.

سالاری اظهار کرد: برای پایش و نظارت سامانه‌هایی در کشور تکلیف شده بود دستگاه‌های متولی آن را اجرا کنند و با توجه به قیمت‌ ناچیز گازوئیل (۳۰۰ تومان به ازای هر لیتر) و تعداد بالای بارنامه‌های جعلی، پایش و نظارت در این حوزه از طریق سامانه‌ها ضروری است.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های متولی که برای مصرف‌کنندگان سهمیه تأیید می‌کنند، نزدیک به ۱۶ دستگاه هستند، بیان کرد: این دستگاه‌ها باید نظارت و کار پایش را به‌خوبی انجام دهند، یعنی مجموعه‌ای که درخواست سهمیه سوخت می‌کند، باید با توجه به استانداردهای تعیین‌شده کنترل کند که مجموعه فعال یا غیرفعال است، این در حالی است که شرکت پالایش و پخش با این ۱۶ دستگاه انحراف نزدیک ۱.۵ میلیارد لیتری دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: نفرات ما محدود هستند و باید مجاری عرضه را نیز کنترل کنند، دستگاه‌های متولی باید نظارت صحیح انجام دهند تا از صدور بارنامه‌های جعلی و قاچاق سرمایه‌ ملی جلوگیری شود.

سالاری با بیان اینکه بهینه‌سازی مصرف انرژی از ضروریات مهم کشور است، گفت: مسیر تخصیص‌ها را باید مدیریت کرد و مجموعه‌هایی که عملکرد دارند، باید در سامانه جامع تجارت و مؤدیان مالیاتی فعال باشند و سوخت را برای تولید و براساس عملکرد و بازده تخصیص دهیم تا مجموعه‌های تولیدی به‌دنبال رانت سوخت نباشند و بهینه‌سازی مصرف انرژی را هم پیگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تولید باید به شاخص‌های کیفی، مقدار تولید و زنجیره تولید توجه کنیم، اظهار کرد: در حوزه شرکت‌های پالایشی طرح‌های جامعی را طراحی و تکلیف کرده‌ایم و با مجریان پروژه‌های پالایشی نشست‌هایی برگزار و پروژه‌ها را از نزدیک رصد کرده‌ایم که قراردادها امضا و بعضی از آنها وارد فرآیند اجرایی شده است.

شرکت پالایش و پخش حلقه واسط تولید و دولت

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش افزود: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی حلقه واسط بین تولید و مجموعه دولت است که تولید را به مجموعه‌های خصوصی واگذار کرده‌ایم. هر پروژه‌ای نیاز به سرمایه‌گذاری و استفاده از منابع مالی، تسهیلات بانکی و فاینانس دارد تا عملیاتی شود. قانون نیز تکلیف کرده ۴۰ درصد سود خالص تولید در حوزه اجرای طرح‌های توسعه‌ای به‌کار رود.

سالاری اظهار کرد: طرح جامعی برای کیفی‌سازی نفت کوره طراحی شده است و با اضافه شدن هزار کیلومتر خط لوله، هزینه‌های انتقال، یک‌پنجم کاهش می‌یابد و محیط زیست نیز کمتر صدمه می‌بیند، در بحث هوش مصنوعی نیز اقدام‌هایی انجام داده‌ایم تا از داده‌های آن استفاده شود.

وی با بیان اینکه در اجرای پروژه‌ها، مدیریت کربن و محیط زیست مهم‌ترین مسئله ماست، تأکید کرد: نشست‌هایی را با سازمان حفاظت محیط زیست برای هماهنگی در اخذ مجوزهای لازم برگزار کرده‌ایم و در پروژه‌هایی که در این بخش تعریف می‌کنیم، به بحث مدیریت کربن و مصرف انرژی توجه شده است.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش ادامه داد: طبق زمان‌بندی، همه شرکت‌های پالایشی باید تا سال ۱۴۰۶ و ۱۴۰۷ نفت کوره زیر ۱۰ درصد و با کیفیت بالا تولید کنند که در مرحله اجرایی هستند و با اخذ مجوز محیط زیست روند عملیاتی آن انجام می‌شود.

سالاری با بیان اینکه سوخت گازوئیل را بر اساس پیمایش و بر اساس بارنامه‌ای که صادر می‌شود تخصیص می‌دهیم، اظهار کرد: بعضی افراد ترجیح می‌دهند سهمیه بارنامه‌ای خود را در مبادی ارزی به فروش برسانند که دستگاه متولی باید نظارت کامل داشته باشد و اگر دستگاه متولی عمل نکند، خودمان آمادگی داریم سامانه برخط را عملیاتی کنیم؛ زیرساخت‌های آن فراهم شده و در صورت اخذ مجوز مسیر اجرایی آن را پبش می‌بریم.

وی با اشاره به اینکه در بخش گازوئیل کمبودی نداریم، افزود: سهمیه پیمایش باید در چارچوب و ساختار باشد و افزون بر آن، در هر استانی کارت اضطرار در جایگاه‌ها هست تا اگر دچار مشکل شوند از این کارتها استفاده کنند.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه برای تغییر سهمیه بنزین صحبتی نشده است، گفت: حدود ۸۵ درصد مردم نیاز خودشان را با ۱۰۰ لیتر بنزین پوشش می‌دهند، اما بعضی خودروها که تازه وارد چرخه حمل‌ونقل می‌شوند مصارف غیرعادی دارند و در حوزه بهینه‌سازی باید اقدام‌هایی انجام شود.

سالاری افزود: در ایام خاص برای سوخت‌رسانی تمهیدهای خاصی می‌بینیم، برای مثال در ایام اربعین که جایگاه‌ها کشش ندارد، جایگاه سیار تعریف می‌شود و هیچ زمانی در بخش سوخت‌رسانی مشکلی نداشتیم.

تولید روزانه ۱۲۹ میلیون لیتر بنزین و ۱۳۰ میلیون لیتر گازوئیل در چشم‌انداز برنامه هفتم توسعه 

وی ادامه داد: با وجود بالاترین فشار در ایام تعطیل و سفرها روی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و تأمین و عرضه روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر سوخت در حوزه بنزین و به‌طور کلی ۳۴۰ میلیون لیتر سوخت، این کار بدون چالش انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: کارکنان این شرکت به‌صورت حضوری و آن‌کال در ایام نوروز به‌طور مرتب پایش را انجام می‌دهند تا هیچ چالش و مشکلی وجود نداشته باشد، کارت آزاد نیز در همه جایگاه‌ها وجود دارد و مردم از این بابت مشکلی ندارند.

سالاری با بیان اینکه هم‌اکنون حدود ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود، اظهار کرد: گاهی به‌دلیل تعمیرات اساسی تولید کاهش می‌یابد. پالایشگاه شازند اراک مقداری تعمیرات عملیاتی دارد که تا پایان این هفته تعیین تکلیف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه تکلیف شده ظرفیت تولید به ۱۲۹ میلیون لیتر در حوزه بنزین و ۱۳۰ میلیون لیتر در گازوئیل برسد، اعلام کرد: واحدهای تکمیلی فاز دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان که تا سه ماه آینده عملیاتی و روزانه حدود ۳ میلیون لیتر گازوئیل به تولید این پالایشگاه افزوده می‌شود و تولید بنزین یورو ۴ در پالایشگاه شیراز نیز تا شهریورماه محقق می‌شود، همچنین احداث هزار کیلومتر خط لوله جدید از جمله پروژه‌ها برای افزایش ظرفیت انتقال است.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با بیان اینکه متقاضی کالاهای ساخت داخل زیاد و ظرفیت آنها محدود است، تصریح کرد: در پروژه‌های پالایشگاهی در کنار استفاده از کالاهای ساخت داخل با توجه به نیاز، بخشی از کالاها باید از کشورهای دیگر تأمین شود.

سالاری با اشاره به اینکه به‌دلیل نقش رگلاتوری باید تغییر ساختاری ایجاد شود که در قانون هم آمده، اظهار کرد: بخشی از آن اساسنامه است که از آغاز دولت در مسیر مانده و امیدواریم هرچه زودتر تصویب شود تا در چارچوب آن کار را جلو ببریم.

وی در پایان گفت: ساختار و ماهیت شرکت ملی پالایش و پخش ‌فرآورده‌های نفتی توسعه‌ای است و باید بتوانیم در حوزه دیپلماسی انرژی، ظرفیت‌های برون‌مرزی، سرمایه‌گذاری و سهام خریداری کنیم، از این رو زیرساخت‌ها باید ایجاد شود و بخش‌های خصوصی نیز در این حوزه ورود کنند.

دیگر خبرها

  • فرهنگسرای نگین در منطقه ۱۲ اصفهان احداث می‌شود
  • کاهش ۷ درصدی تردد در تعطیلات نوروزی در استان قم
  • در روایتگری خوبی‌ها ضعف رسانه‌ای داریم/معروف گستری داشته باشیم
  • خون شهدا عزم جبهه مقاومت را برای نابودی رژیم صهیونیستی مصمم‌تر کرد
  • با صرفه‌جویی روزانه حدود ۵۰ میلیون لیتر می‌توانیم به ‌سوی صادرات بنزین برویم
  • پیامبر و اهل بیت رسالت هدایت و تهذیب امت را بر عهده داشتند
  • مراجعه ۱۰ هزار بیمار به مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • زاکانی: جشن امام حسنی‌ها کاری بزرگ و ماندگار بود
  • پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی به مناسبت روز جهانی تئاتر
  • وضعیت اخلاق مداری دانشجویان