Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-03-29@14:36:39 GMT

وحشت در برابر وحشت

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۱۶۷۱۲

وحشت در برابر وحشت

به گزارش سرويس ساير رسانه ها خبرگزاری تقریب به نقل از «حسین شیخ‌الاسلام» در روزنامه «حمایت» نوشت: 
یکم: حمله پهپادهای دور پرواز یمنی به حوزه نفتی پالایشگاه «الشیبه» که از زیرمجموعه‌های شرکت سعودی «آرامکو» به شمار می‌آید، تحولی بسیار شگرف و مهم طی نیم دهه گذشته علیه منافع عربستان و امارات است. این عملیات که به‌وسیله 10 پرنده بدون سرنشین رادار گریز انجام شد، به گفته «سید عبدالملک الحوثی»، «بزرگ‌ترین عملیات یمنی‌ها از ابتدای جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن محسوب می‌شود» چراکه در این مسیر هزار و 200 کیلومتری انواع و اقسام سامانه‌های پدافندی پیشرفته آمریکایی مستقر شده و ریاض مدعی بود که همه نقاط راهبردی ازجمله تأسیسات نفتی این کشور زیر چتر دفاعی آن‌ها قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که حدود سه هفته پیش (11 مرداد)، «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن از اصابت موشک بالستیک و دور برد «برکان 3» به مقر نظامیان سعودی در شهر «الدمام» خبر داد. این موشک راهبردی نیز مانند پهپادهای دور پرواز، می‌توانست اهداف کلیدی بسیاری را در مسیر خود مورد اصابت قرار دهد که پایگاه هوایی ملک خالد، پایگاه هوایی شاهزاده سلطان و پایگاه هوایی ملک عبدالعزیز ازجمله آن‌هاست.
دوم: سکوی نفتی و تأسیساتی که در پالایشگاه «الشیبه» وابسته به شرکت آرامکو هدف حملات پهپادی قرار گرفتند، در واقع زنگ خطر و هشداری جدی به متجاوزان سعودی است که به حماقت خود در حمله به یمن پایان دهند وگرنه به تعبیر «محمد البخیتی» عضو شورای سیاسی انصار الله، «چنانچه سعودی بر تداوم جنگ در یمن اصرار ورزد، ممکن است این جنگ با نابودی آن، پایان یابد.» آرامکو، یکی از منابع غنی درآمد نفتی عربستان است که ارزش آن، پنج برابر «اکسون موبیل»- بزرگ‌ترین شرکت غربی تولیدکننده نفت – یعنی بیش از 2 هزار میلیارد دلار ارزیابی شده است. درآمدی که آرامکو از سود خالص فروش نفت به دست می‌آورد، تقریباً معادل سود خالص غول‌های فناوری دنیا ازجمله گوگل و اپل است و 12 درصد از تولید جهانی نفت، به این شرکت سعودی اختصاص دارد. آرامکو روزانه بیش از 10 میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند و 261 میلیارد بشکه نفت را ذخیره کرده و با این خصوصیات، نابودی تأسیسات آن به‌منزله زدن شاهرگ اقتصادی عربستان و درآمدهای سرشاری است که بخشی از آن‌ها را از طریق صادرات نفت به اروپا و آمریکا تأمین می‌کند. در واقع، حمله به آرامکو و زیرمجموعه‌های آن، نه‌تنها اقتصاد عربستان را به‌طور بی‌سابقه‌ای تهدید می‌کند، بلکه امنیت انرژی اروپا و آمریکا را نیز به خطر می‌اندازد.
سوم: سعودی‌ها تا یک ماه پیش مدعی بودند که یمنی‌ها حداکثر می‌توانند به مناطق جنوبی حمله کنند و نقاط دیگر ازجمله مناطق شرقی و شمالی، دور از دسترس آن‌هاست اما با رونمایی از تسلیحات و تجهیزات اخیر، دروغ رسانه‌ها و مسئولان عربستان فاش و نوعی وحشت عمومی در میان مردم این کشور فراگیر شده است. یمنی‌ها پس از چهار سال صبر راهبردی، اکنون معادله «وحشت در برابر وحشت» را در دستور کار قرار داده‌اند. آل سعود اکنون به‌خوبی دریافته است که اگر حمله به یمن را ادامه دهد و به‌ویژه به زیرساخت‌ها و اهداف غیرنظامی تعرض کند، با پاسخی کاملاً متفاوت و کوبنده به‌نحوی‌که تاکنون سابقه نداشته، روبه‌رو خواهد شد.
چهارم: از سوی دیگر، به آتش کشیده شدن سکوهای نفتی پالایشگاه الشیبه که در مرزهای امارات قرار دارد، حاوی پیامی رسا برای این کشور کوچک است که تا دیر نشده و فرصت باقی است، بازی با آتش را کنار بگذارد و به جولان و دست‌اندازی در یمن پایان دهد. امارات به قطب سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه مشهور شده و همراهی با عربستان، می‌تواند دایره حملات موشکی و پهپادی یمن را به این کشور امتداد دهد و درنتیجه، سرمایه‌گذاران را فراری داده و پشیمان کند. امارات پس‌ازاینکه حدود دو ماه پیش، بخشی از نیروهای خود را از شهر «الحدیده» بیرون کشید، اعلام کرد که صرفاً جابجایی نیروها اتفاق افتاده و قصدی برای خروج از این کشور ندارد. اماراتی‌ها در جنوب یمن، می‌کوشند که نقاط توریستی و میدان‌های گازی و نفتی را به‌عنوان سهم خود از این کشور تصرف کنند، غافل از آنکه لقمه‌ای بسیار بزرگ‌تر از دهان خود برداشته‌اند و چنانچه به اشغالگری خود پایان ندهند، مقصد بعدی پهپادها می‌تواند فرودگاه‌های بین‌المللی و نقاط تجاری مهم این کشور باشند. نکته اینجاست که میدان نفتی هدف قرار گرفته، محل مورد مناقشه امارات و عربستان است و ابوظبی در سال 2007 نقشه‌ای با شمول این سکوی نفتی در مرزهای خود منتشر کرد اما چندی بعد بنا به دلایلی از ادعای مالکیت آن دست برداشت. بااین‌حال، ارتش و انصار الله با ضرب شست اخیر به اماراتی‌ها پیغام دادند که تملک آن، درحالی‌که چشم طمع به خاک یمن دوخته‌اند، فایده‌ای به حال آنان ندارد و هر زمان که اراده کنند، در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با عبور از تور تکه‌تکه شده پدافندی آمریکا، می‌توانند آنجا و هر نقطه از امارات را به آتش بکشند.
پنجم: آمریکایی‌ها انصار الله را قدرتی در کنار حشدالشعبی عراق، جنبش نجباء، حزب‌الله لبنان و حماس و جهاد اسلامی به‌عنوان بخشی از حلقه نفوذ ایران در منطقه می‌بینند و با دقت، تحولات اخیر را بررسی می‌کنند. حتی اروپایی‌ها هم نسبت به توان رو به تزاید انصار الله حساس شده و خواهان پایان جنگ یمن، نه برای متوقف کردن حملات سبعانه آل سعود به غیرنظامیان و کشیدن خط پایان بر قتل خاموش هزاران بیمار و مجروح، بلکه برای توقف قدرت فزاینده انصار الله هستند. نشست سه‌جانبه اخیر در تهران با حضور نمایندگانی از اروپا، انصار الله و مقامات کشورمان به همین منظور انجام شد. آمریکایی‌ها هم با چشمه‌ای که یمنی‌ها به عربستان نشان داده‌اند، خواهان پایان جنگ یمن و خروج آبرومندانه ائتلاف سعودی از این کشور هستند چون باعث می‌شود که راهبردهای منطقه‌ای آن‌ها در قبال ایران ازجمله استراتژی «فشار حداکثری» تحت‌الشعاع قرار گیرد. آل سعود و شرکا به همراه آمریکا و متحدانش دریافته‌اند که انصار الله در حال تبدیل‌شدن به بازیگری مهم در غرب آسیاست که می‌تواند معادلات و تحولات را به‌سادگی تغییر دهد، لذا با توجه به اجلاس اخیر تهران و تحرکات دیپلماتیک امارات در قبال ایران، قاعدتاً چاره‌ای جز مصالحه با این رکن مقاومت ندارند و به نفع آنان است که هر چه زودتر، عرصه سیمرغ را رها کرده و به حد و مرز خود قانع باشند.                      

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۶۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود چهار تیم قطعی شد / شگفتی تیم ملی تاجیکستان برابر عربستان

 

به گزارش پارس نیوز به نقل از مهر، رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ در منطقه آسیا امروز با برگزاری دیدارهایی در گروه‌های مختلف برگزار شد و تیم‌های ایران، ازبکستان، استرالیا و عراق موفق شدند صعود خود را به مرحله بعد قطعی کنند.

گروه A

* هند یک - افغانستان ۲

در گروه A تیم ملی افغانستان موفق شد با نتیجه ۲ بر یک از سد هند عبور کند. افغانستان با این پیروزی ۴ امتیازی شد و امتیازات خود را به هند رساند. در دیگر دیدار این گروه هم از ساعت ۲۲:۳۰ قطر ۹ امتیازی به مصاف کویت ۳ امتیازی خواهد رفت.

قطر در صورتی که بتواند ۳ امتیاز این دیدار را از آن خود کند صعود خود را به دور بعدی این مسابقات قطعی خواهد کرد. اما هند، افغانستان و کویت رقابت سختی برای کسب عنوان دوم خواهند داشت.

گروه C

* تایلند صفر - کره جنوبی ۳

* چین ۴ - سنگاپور یک

در گروه C کره جنوبی با نتیجه ۳ بر صفر تایلند را شکست داد و چین با نتیجه ۴ بر یک از سد سنگاپور عبور کرد.

در جدول این گروه کره جنوبی با ۱۰ امتیاز صدرنشین است. چین با ۷، تایلند با ۴ و سنگاپور با یک امتیاز در رده‌های بعدی قرار دارند. در این گروه کره جنوبی برای صعود به تنها یک امتیاز نیاز دارد و چین و تایلند رقابت حساسی برای کسب عنوان دوم خواهند داشت.

گروه D

* قرقیزستان ۵ - چین تایپه یک

* مالزی صفر - عمان ۲

در گروه D قرقیزستان با نتیجه پرگل ۵ بر یک از سد چین تایپه عبور کرد و عمان با نتیجه ۲ بر صفر مالزی را شکست داد.

در این گروه، قرقیزستان و عمان ۹ امتیازی هستند. مالزی با ۶ امتیاز سوم است و چین تایپه بدون امتیاز در رده چهارم قرار دارد.

گروه E

* ترکمنستان صفر - ایران یک

* ازبکستان ۳ - هنگ کنگ صفر

در گروه E تیم ملی ایران موفق شد با نتیجه یک بر صفر از سد ترکمنستان عبور کند و ازبکستان هم با ۳ گل هنگ کنگ را از پیش رو برداشت تا به این ترتیب، ایران و ازبکستان صعودشان به مرحله بعدی قطعی شود و ۲ دیدار باقی مانده آنها برای کسب صدرنشینی باشد.

گروه F

* فیلیپین صفر - عراق ۵

* ویتنام صفر - اندونزی ۳

در گروه F عراق با نتیجه پر گل ۵ بر صفر فیلیپین را در هم کوبید و اندونزی هم ۳ بر صفر از صد ویتنام عبور کرد.

در این گروه هم عراق با ۱۲ امتیاز صعودش را به مرحله بعد قطعی کرد. اندونزی ۷ امتیازی است و ویتنام با ۴ و فیلیپین با یک امتیاز در رده‌های بعدی قرار دارند.

گروه G

* تاجیکستان یک - عربستان یک

در گروه G تاجیکستان دست به کار بزرگی زد و موفق شد عربستان سعودی را با نتیجه تساوی یک به یک متوقف کند تا عربستان با ۱۰ و تاجیکستان با ۵ امتیاز در رده‌های اول و دوم قرار بگیرند.

در دیگر دیدار این گروه هم اردن ۴ امتیازی از ساعت ۲۲:۳۰ به مصاف پاکستان بدون امتیاز می‌رود.

گروه I

* لبنان صفر - استرالیا ۵

* بنگلادش صفر - فلسطین یک

در گروه I هم استرالیا با نتیجه ۵ بر صفر لبنان را در هم کوبید و فلسطین هم یک بر صفر بنگلادش را شکست داد.

در این گروه استرالیا با ۱۲ امتیاز صعودش به مرحله بعد قطعی شده است. فلسطین با ۷ امتیاز دوم است و کار سختی برای صعود به مرحله بعد ندارد و برای صعود باید با لبنان ۲ امتیازی و بنگلادش یک امتیازی رقابت کند.

دیگر دیدارهای این مرحله از ساعت ۲۲:۳۰ برگزار خواهد شد که این دیدارها به شرح زیر است:

* کویت - قطر

* سوریه - میانمار

* اردن - پاکستان

* بحرین - نپال

* یمن - امارات

دیگر خبرها

  • دختر شایسته عربستان در مسابقات جهانی شرکت می‌کند!/عکس
  • (تصاویر) رومی القحطانی؛ زیباترین دختر عربستان و نماینده سعودی در مسابقه دختر شایسته جهان کیست؟
  • عربستان سعودی برای اولین‌بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند
  • عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند
  • (عکس) «گوی اژدها»؛ یک شهربازی عجیب در عربستان سعودی!
  • فراز و فرودهای مناسبات عراق و عربستان/ رویکرد اقتصادی همگرایانه
  • صعود چهار تیم قطعی شد / شگفتی تیم ملی تاجیکستان برابر عربستان
  • تساوی تاریخی تاجیکستان با عربستان در جشن نوروز
  • وحشت صهیونیست‌ها از حمله موشکی گسترده حزب‌ الله لبنان
  • وحشت صهیونیست‌ها از حمله موشکی گسترده حزب‌الله لبنان