Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@20:23:48 GMT

‌تاریخ همدان در معرض تهدید

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۱۶۸۲۴

‌تاریخ همدان در معرض تهدید

پویش «فرهیختگان برای موزه شدن بخشی از تاریخ هنر ایران در همدان» با هدف حفظ آثار فرهنگی، هنری و ‌تاریخی و با حمایت و ویترینی شدن  مجموعه شخصی علیرضا سهرابی، مجموعه دار آثار هنری شکل گرفته است و تاکنون حدود ۴۰۰ نفر از چهره های شاخص دانشگاهی، هنری، کشوری و لشگری به آن پیوسته اند.

به گزارش ایسنا، از جمله بزرگانی که نام آنها در این پویش به چشم می خورد، استاد غلامحسین امیرخانی، حسن ناهید، نادر مشایخی، علیرضا بهرامی، شهرام خوش صفت، احمد فتوت، حسن شیوا، دکتر عباس مترجم، دکتر حسین صارمی، دکتر مهدی پرستار، دکتر یعقوب محمدی فر و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. هستند.

دکتر یعقوب محمدی‌فر، رئیس دانشگاه بوعلی سینا یکی از افرادی است که ‌در جایگاه یک باستان شناس از این مجموعه متنوع آثار فرهنگی، هنری و تاریخی بازدید به عمل آورده است بنابراین در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این مجموعه از چند باب قابل توجه است که یک بحث تاریخیت آن است و بعضی نمونه‌های جالب مانند فرمانهای مشروطیت، اسناد کاغذی، کتب خطی ارزشمند و ... در آن مشاهده می شود.

وی ادامه دارد: مسأله ناراحت کننده‌ای که در مورد این آثار وجود دارد، این است که این مجموعه که توسط فردی علاقمند طی سالیان سال و با تلاش و صرف هزینه جمع آوری شده است، در حال حاضر روی هم تلنبار شده و در شرایط نامطلوبی به سرمی برد. 

محمدی فر با اشاره به اینکه در جاهای مختلف دنیا اینگونه مجموعه‌ها قابلیت عرضه دارند، افزود: من و تعدادی از دوستان به عنوان بازدیدکننده خاص از این مجموعه دیدن کردیم و چون اشیاء روی هم تلنبار شده بود، نتوانستیم به خوبی آنها را ببینیم، در صورتی که اشیاء موجود دارای ارزش خاصی از لحاظ فرهنگی، هنری و تاریخی هستند.

وی آثار مجموعه را بسیار ارزشمند دانست وعنوان کرد: مجموعه سازها و ابزارآلات موسیقی، مجموعه تابلوهای نقاشی، مجموعه باستان شناسی از مهرها گرفته تا مجموعه سنگهای قیمتی و ... مجموعه متنوعی را تشکیل می دهند و می تواند در یک مجموعه قرار بگیرد و یا با مجموعه مکمل افراد دیگر تلفیق شده و به نمایش درآید.

این باستان شناس اضافه کرد: باید موزه‌های خصوصی را کلید بزنیم و با وجود اینکه سالیان سال از تصویب قانون تأسیس مجموعه‌داری موزه‌های خصوصی می گذرد اما هنوز نتوانسته‌ایم این موضوع را عملیاتی کنیم چرا که عملیاتی شدن اینگونه امور بسیار مهم است و باید آنها را در معرض نمایش قرار داد تا از خروج مجموعه‌های دیگر نیز جلوگیری کرد.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا با تأکید بر اینکه این مجموعه از هر جهت دارای نمونه‌های بسیار ارزشمندی است، بیان کرد: نمونه‌هایی از مجموعه غار کلماکره و نمونه‌هایی که از خارج از کشور خریداری شده و مربوط به ایران نیستند، می تواند مخاطب و بازدیدکننده را به خود جذب کند. 

وی ادامه داد: راهکار قانونی برای اشیاء موجود بوده و لازم است افرادی که می توانند کمک کنند تا این مجموعه سامان بگیرد و بازدیدکنندگان ببینند و تعداد بیشتری از این اشیاء استفاده کنند.

این پژوهشگر حوزه باستان شناسی عنوان کرد: این موضوع چیز غریبی نیست و زمینه بروز دارد، چنانکه در دیگر کشورهای دنیا، مجموعه‌ها و موزه‌های خصوصی با درآمدهای کلان و اهداف مختلف تشکیل می شوند.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف موزه، آموزش است، ادامه داد: موزه‌ها اهداف مختلفی مانند پر کردن اوقات فراغت، فعالیت‌های جنبی موزه، سالن‌های جنبی موزه، نمایشگاه‌های دائم و موقت در موزه‌ها و ... را دنبال می کند و بار آموزشی آنها در دنیای مدرن بسیار بالاست.

محمدی فر شرایط نگهداری اشیاء مجموعه را نامناسب دانست و اظهار کرد: بخشی از اشیاء در گاو صندوقی در وسط حیاط نگهداری می شود که مناسب نیست چرا که هوای بیرون گاهی به 30 درجه زیرصفر و در تابستان به 60 درجه می رسد و این اشیاء 100 درجه اختلاف حرارت را در طول سال دارند و همین باعث آسیب دیدن آنها می شود.

وی یادآور شد: اینها مسائلی است که باید به آن توجه کرد و تأکید می کنم که ما با یک واقعیت روبرو هستیم که مجموعه‌ای از اشیاء با جنسها و مواد مختلف و متنوعی وجود دارد و همه‌ آنها نباید در یک شرایط نگهداری شوند چرا که هر یک از این اشیاء شرایط خاصی را برای نگهداری می طلبد و باید در طبقه بندی های مختلف قرار گرفته و نگهداری شوند.

محمدی فر با بیان اینکه سازمانهای ذیربط می توانند روند ساماندهی این مجموعه و مجموعه‌های مشابه در کشور را تسهیل کنند، گفت: در شهری مثل لندن نزدیک به هزار موزه وجود دارد و اگر قرار است ما شهر گردشگری داشته باشیم یکی از پتانسیلهای خوب آن موزه است. شاید گردشگران همه موزه‌ها را نبینند اما با توجه به علائق خود و گزینشی که دارند می توانند موزه را انتخاب کرده و بازدید کنند.

وی با اشاره به موزه تاریخ طبیعی همدان گفت: شاید این سوال در ذهن مخاطب پیش آید که موزه تاریخ طبیعی همدان چقدر در جذب گردشگر نقش دارد که باید بگوییم اگر این قضیه را از موزه تاریخ طبیعی دانشگاه بوعلی ارزیابی کنید و با شهری که موزه تاریخ طبیعی ندارد مقایسه کنید متوجه می شوید که نقش بسزایی داشته است.

این باستان شناس با اشاره به صنعت گردشگری به عنوان بحث پایه در استان همدان بیان کرد: موزه‌ها به عنوان زیرساخت می توانند کمک کننده باشند و فضای شهر را به سمت فضای شهر تاریخی که باید موزه داشته باشد، ببرند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در شهر یزد چندین موزه خصوصی مثل موزه سکه خصوصی، موزه قنات و ... وجود دارد که توانسته‌اند در کنار بافت ارزشمند تاریخی خشتی یزد، گردشگران بیشتری به خود مشغول کنند و طول اقامت آنها را در شهر طولانی‌تر کنند.

محمدی فر در پایان گفت: امروز هدف گردشگری نگهداشتن افراد در داخل شهرها و مجموعه‌هاست که در کنار آنها سود بیشتری به دست آید و از مزایایی که یک توریست دارد؛ استفاده بیشتری شود، چرا که هر چقدر مانایی و ماندگاری یک توریست در شهر بیشتر باشد منافع بیشتری برای آن شهر دارد، بنابراین از این پتانسیل می توان استفاده و به ایجاد فضایی برای گردشگری کمک کرد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تاریخ همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۶۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی رشته اینترنت اشیاء در قوچان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان گفت: دو رشته تحصیلات تکمیلی در این واحد دانشگاهی بر اساس نیاز‌های روز کشورراه اندازی شد. 
محمود حق بجانب افزود: براساس نیاز‌های روز کشور شورای گسترش و آمایش رشته‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش اینترنت اشیاء در مقطع کارشناسی ارشد و ریاضی گرایش آنالیز در مقطع دکتری را برای قوچان  تصویب کرد.
وی گفت: این واحد دانشگاهی برای اولین بار در سال ۱۴۰۰ میزبان اولین نشست تخصصی اینترنت اشیاء با حضور اساتید دانشگاه‌های داخلی و خارجی بود و هم‌اکنون تنها واحد دانشگاهی در سطح دانشگاه‌های آزاد کشور بوده که این رشته را دارا است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان افزود: قطعاً تأسیس و راه‌اندازی رشته اینترنت اشیاء زمینه‌ساز ورود به انقلاب صنعتی نسل چهارم است و می‌توان امیدوار بود کشورمان در این خصوص دوشادوش سایر کشور‌های توسعه یافته به‌ویژه درزمینه هوشمندسازی حرکت کند.

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی زنجان
  • تاریخ و ساعت دقیق پخش سریال بدل علی مشهدی
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • راه‌اندازی رشته اینترنت اشیاء در قوچان
  • راه رفتن وارونه!
  • مأموریت باغ موزه دفاع مقدس فرهنگی است
  • ماموریت باغ موزه دفاع مقدس فرهنگی است نه عمرانی