بیعت با علی(ع) بیعت با خداست
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۱۷۰۵۵
به گزارش ایکنا؛ حجتالاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان، از اساتید برجسته اخلاق، روز گذشته 27 مردادماه، در حسینیه بیت الاحزان اصفهان به طرح بحث در زمینه عظمت حضرت امیر(ع) پرداخت و بیان کرد: اگر بخواهیم علی(ع) را در یک جمله معرفی کنیم باید این جملهای که شاید چندهزار سال قبل علمای علم منطق گفتهاند و میگویند که تعریف باید منطقی باشد را استفاده کنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در ادامه تصریح کرد: رسول خدا(ص) وقتی این مطلب را فرمودند هنوز امام علی(ع) به سی سال نرسیده بودند و فرمودند اگر آنگونه که هستی تو را معرفی کنم، میترسم که بعد از مرگ من مردم تو را عبادت کنند. پیامبر اکرم(ص) در مورد علی(ع) چند صد روایت را فرمودند که شیعه و سنی آنها را نوشتهاند و بهترین مدرکش نیز احقاق الحق است که نزدیک چهل جلد است و شما در این کتاب از مهمترین کتب اهل سنت ارزشهای امام علی(ع) را از زبان رسول خدا(ص) میبینید. یک کتاب دیگر که قبلا یازده جلد بود و بعد از حکومت بعثی عراق توانستند به کتابخانهای بسته شده دست پیدا کنند نیز الغدیر است که به 18 جلد رسید. یک کتاب دیگر نیز به نام عبقات است که در هند نوشته شده و 60 جلد دارد که در مورد اظهار نظرهای پیامبر(ص) در مورد حضرت امیر(ع) که اگر بخواهیم این کتاب را بخوانیم باید یک عمر را صرف کنیم.
کتاب فضل تو را آب بحر کافی نیست
انصاریان بیان کرد: بر اساس همین روایات است که ارزشهای امام علی(ع) بیان شده و شعرا در مدح حضرت وارد شعرگویی شدهاند و انواع شعرها را به صورت عالمانه گفتهاند. چون بیشتر این شعرا فیلسوف و حکیم بودهاند. یکی از شعرا گفته است «کتاب فضل تو را آب بحر کافی نیست، که تر کنم سر انگشت و صفحه بشمارم». این شعر نیز بر مبنای این روایت است که پیامبر(ص) فرمود اگر جن و انس جمع شوند و دریاها مرکب شوند، از نوشتن فضائل تو عاجز هستند.
وی در ادامه افزود: البته باید این روایات نیز تبیین شوند تا مخاطب خوب آن را بفهمد. مثلا خواجه عبدالله انصاری هزار فضلیت را نقل کرده که در مسائل اخلاقی، عرفانی و فکری است و کتابش منازل السالکین نام دارد. اما یک نفر نمیتواند بگوید که فضائل حضرت(ع) بیشتر از این هزار مورد نبوده است. هر ویژگی علی(ع) ریشه در نبوت انبیاء و عقل کامل و قرآن مجید دارد و وقتی آنها را تجزیه میکنید از شماره بیرون میرود و دیگر جن و انس هم نمیتوانند آن را بنویسند. یک شاعر عرب نیز میگوید که ننشینید و فکر کنید در جهان علی(ع) دیگری هم به وجود میآید. میگوید بعید است که روزگار مانند تو را بیارود و ثابت است که روزگار بعد از آمدن تو از آوردن مانند تو عقیم است.
این استاد برجسته اخلاق تصریح کرد: تمام ارزشهای وجود او در حد کمال بوده و در این نسخه الهیه یک عیب هم دیده نمیشود. برای شناخت ایشان نیز باید به روایاتی که از پیامبر(ص) صادر شده توجه کنیم که البته برخی از روایات پیامبر(ص) هم اینطور است که درکش بسیار مشکل است و قبل از اینکه روایت را بخوانم باید پیامبر(ص) را توصیف کنم و به همین منظور به چند آیه از قرآن اشاره میکنم.
بیعت در قرآن به معنای به عهده گرفتن حقیقتی است
وی با اشاره به آیه 10 سوره فتح بیان کرد: خداوند در این آیه میفرماید «إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ». اینهایی که میآیند و به توحید با تو بیعت میکنند و متعهد میشوند که دین را قبول کردهایم، بیعتشان به معنای بیعت با خدا است. بیعت در قرآن به معنای دست دادن نیست بلکه به معنای به عهده گرفتن حقیقتی است. بیعت شکنی نیز بسیار کار زشتی است که پیامبر(ص) اسلام از بیعتشکنان جمل به ناکثین تعبیر کرد. یعنی اینهایی که بیعت کردند و حق را فهمیدند اما عمل زشتی انجام دادند و بیعت را شکستند. لذا اسلام طلاق بیدلیل را نیز اصلا قبول ندارد و مصداق ظلم میداند. طلاق با علت شرعی نیز اینطور است که پیامبر(ص) در مورد آن فرمود بدترین کار مکروه است. یعنی در حلالهایی الهی همین یک مورد را داریم که مارک مکروه به آن زده شده است.
انصاریان تصریح کرد: در اینجا که بحث طلاق به میان آمد نیز باید به صفات شیعیان اشاره کنم که شیعه هرگز اهل ناراحتی و این مسائل نیستند. مرحوم صدوق در قرن سوم اوصاف شیعه را تبدیل به کتاب صفات الشیعه کرده است. بنابراین شیعه آدمِ رها و سرخودی نیست و از همه بالاتر اینکه ائمه(ع) فرمودند شیعه ما حرامخوار نیست. شیعه یعنی باید از همه ملتها در اخلاق و رفتار و کردار متفاوت باشد. یک مرجعی داشتیم که نمونه نداشت. 99 سال هم عمر کرد و احدی از خانواده و شاگردانش از او یک مکروه معمولی ندیدند تا از دنیا رفت که مصداق شیعه واقعی این افراد هستند.
بعثت خاص حضرت علی (ع)
وی در ادامه با اشاره به روایت رسول خدا(ص) در مورد حضرت امیر(ع) بیان کرد: حالا روایتی که رسول خدا(ص) فرمود این است که علی جان! بعثت و پیامبری من برای مردم به صورت عامه بود، یعنی به صورت عام به تمام مردم جهان مبعوث به رسالت شدم ولی این بعثت برای تو به صورت خاص بوده است. بار دیگر برای تبیین عظمت قرآن به آیه قرآن اشاره میکنم. فرمود کسانی که با تو بیعت میکنند و تعهد اخلاقی و انسانی میدهند که پایبند به دین تو باشند، حقیقت این است که با خدا بیعت کردهاند. بسیار مهم است که خداوند در قرآن پیامبر(ص) را جای خود بگذارد. آیه دیگری نیز داریم که «مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ»، یعنی کسی که از پیامبر(ص) اطاعت کند به طور یقین از خدا اطاعت کرده است. یعنی اطاعت از رسول و خدا یک اطاعت است. این پیامبر به امام علی(ع) میفرماید تمام انسانهایی که وارد قیامت میشوند هر کدام متکی به یک چیزی هستند اما من در قیامت فقط متکی به تو وارد میشوم. یعنی اگر خدا به من بگوید در این 63 سال عمرت چه کار کردی؟ من به خدا نمیگویم به نماز و روزهام متکی هستم بلکه میگویم من علی(ع) را ساختم و همین برای من بس است.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن اندیشه حسین انصاریان غدیر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۷۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
طلاب نسبت به تبیین تاریخ دفاع مقدس اهتمام داشته باشند
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان قم گفت: طلاب و روحانیت باید برای مردم و در کنار مردم باشند و نسبت به مطالعه تاریخ دفاع مقدس و تبیین آن در میان آحاد جامعه اهتمام داشته باشند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت الاسلام سیدحسن اکبری؛ مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان قم در سومین همایش خاطره گویی کارمندان ایثارگر مرکز مدیریت حوزه های علمیه که در مدرسه امام کاظم (ع) قم برگزار شد، با ذکر خاطره ای از شهید قدوسی انقلاب اسلامی را بین الحرمین توصیف کرد و گفت: این انقلاب بین حکومت پیامبر اکرم (ص) و حکومت جهانی مهدی موعود (عج) قرار دارد، لذا باید برای رسیدن به حکومت عدل گستر مهدوی روحانیت با مردم، در کنار مردم و برای مردم باشد و با جهاد تبیین خود انسانیت را به سوی عصر ظهور راهنمایی کند.
وی به ذکر خاطراتی از جنگ پرداخت و افزود: در منطقه ای از دهلران منطقه امنی آماده شده بود تا آن دسته از طلاب که به منطقه جنگی می آمدند در دو مقطع زمانی به ادامه تحصیل هم بپردارند، زیرا یک روحانی به سین سواد هم در کنار سین سلامت نفس و سین سیادت و آقایی نیاز دارد.
حجت الاسلام اکبری انقلاب را بین حکومت پیامبر خاتم(ص) و حکومت مهدوی برشمرد و گفت: روحانیت باید برای مردم و در کنار مردم باشد و نسبت به مطالعه تاریخ دفاع مقدس و تبیین آن در میان آحاد جامعه اهتمام داشته باشند.
انتهای پیام/