Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-25@16:04:31 GMT

تی آر تی: عربستان و متحدانش عامل بی ثباتی در خاورمیانه

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۱۷۱۵۴

تی آر تی: عربستان و متحدانش عامل بی ثباتی در خاورمیانه

به گزارش الف سایت تی آر تی با اشاره به آنچه بهار عربی در سال 2011 می نامد، نوشت از آن زمان تاکنون عربستان و متحدانش فعالانه در بسیاری از کشورها دخالت کرده اند تا خواسته های دمکراتیک مردم این کشورها  را سرکوب کنند.

مشروح نوشته تی آر تی  را بخوانید:

 « در برخی موارد، عربستان و متحدانش از دخالت مستقیم نظامی، حمایت از فرماندهان جنگی و اعمال تحریم های اقتصادی به منظور تحقق خواسته های خود، اِبایی نداشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عربستان و متحدانش به خصوص در زمان ولیعهدی محمد بن سلمان، در یمن دخالت نظامی و در لیبی هم از خلیفه حفتر، فرمانده جنگی حمایت کرده اند.

نگاهی به برخی کشورها که ریاض و متحدانش در امور آنها دخالت کرده و تاثیر این سیاست ها:

 

لیبی

بعد از سرنگونی معمر قذافی رهبر لیبی، امارات عربی متحده به سرعت سراغ خلیفه حفتر، ژنرال سابق قذافی رفت. حفتر هم خود را یک نیروی سکولار نشان داد که قادر است این کشور تقسیم شده را متحد ساخته و مانع از حضور رهبران تندرو در آن شود.

وی برای کنترل کشور بسیار تلاش کرده است اما موفقیت هایش محدود بوده اند.

بعد از تسخیر شهر بن غازی در شرق لیبی، کنترل طرابلس پایتخت این کشور که دولت قانونی لیبی در آن واقع شده، کاری دشوار بوده است.

نیروهای حفتر با وجود حمایت امارات، عربستان و فرانسه، نتوانسته اند این شهر را تسخیر کنند.

البته نمی توان گفت که نیروهای حفتر بی تاثیر بوده اند. آنها به صورت غیر قانونی زندانیان را به قتل رسانده اند و عملیات کنونی آنها نیز میلیاردها دلار برای کشور هزینه داشته است.

"اندراس کریگ" استادیار دانشگاه و تحلیلگر امور امنیتی خاورمیانه در کینگ  کالج لندن می گوید:" حفتر به صورت نظام مند تلاش کرده است خواسته های مردمی را به بهانه مقابله با "تروریسم" خاموش کند."

 

مصر

در سال 2013، ژنرال عبدالفتاح السیسی در یک کودتای نظامی، محمد مرسی، نخستین رئیس جمهور منتخب مصر را برکنار کرد.

آنچه که درباره کودتای السیسی کمتر اشاره می شود آن است که این اقدام با حمایت مالی گسترده کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان صورت گرفت.

عربستان و متحدانش میلیاردها دلار پول روانه مصر کردند تا اقتصاد آن را در اختیار گرفته و انتقال قدرت به دیکتاتوری نظامی سیسی، تضمین شود. سیسی که این کشورها را به خاطر آنکه "مثل ریگ پول خرج می کنند" به تمسخر گرفته بود، از آنها درخواست 10 میلیارد دلار کمک مالی می کرد.

با وجود امیدهایی که به انقلابیون مصر در سال 2011 بسته شده بود، اکنون در مصر صدای مخالفان خاموش شده و دهها هزار نفر در زندان های شلوغ آن به سر می برند، چون با رژیم نظامی این کشور مخالفند.

 

یمن

عربستان و متحدانش در سال 2015 جنگی را علیه فقیرترین کشور عربی آغاز کردند. هدف این جنگ ظاهرا بازگرداندن قدرت به دولت سرنگون شده یمن بود که پس از مواجهه با نیروهای حوثی مجبور شد از کشور فرار کند.

با وجود توان فراوان هوایی، ائتلاف تحت امر عربستان بعد از 5 سال جنگ نتوانسته است بخش اعظم این کشور را از حوثی ها که کنترل صنعا پایتخت یمن را در اختیار دارند، بگیرد.

از طرف دیگر، امارات از جدایی طلبان جنوب یمن حمایت کرده است، نیروهایی که تلاش می کنند از کنترل دولت خارج شوند.

یمن هم اکنون در آستانه گرسنگی قرار داشته و با بحران وبا روبرو است، و علت این امر بخشی مربوط به دخالت کشورهای خلیج فارس است.

قطحی و بیماری در یمن نیز نزدیک به 100 هزار نفر را کشته است.

 

قطر

در ژوئن 2017 عربستان و برخی متحدانش از جمله مصر و بحرین، روابط خود را با قطر قطع کرده و آن را از خشکی، هوا و دریا محاصره کردند.

این کشورها، قطر را به حمایت از تندروها در خاورمیانه متهم کردند، اتهامی که دوحه آن را قویا رد می کند.

درخواست ازسرگیری روابط مشروط به مسایلی از جمله تعطیلی شبکه الجزیره قطر و پرداخت میلیاردها دلار "غرامت" است. حاکمان قطر این خواسته ها را رد کرده اند.»

 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۷۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمعیت سالم عامل اقتدار هر کشور است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام رضا باوقار ظهر چهارشنبه در جلسه هفته سلامت که در دفتر امام جمعه برگزار شد ضمن تشکر از مدافعین سلامت و تببین و روشنگری اقدامات انجام شده اظهار کرد: جمعیت به عنوان عاملی مؤثر در شکل‌دهی به قدرت کشورها به‌ویژه در ابعاد نظامی، سیاسی، بهداشتی و اقتصادی مطرح است به طوری که رشد جمعیت در یک جامعه و کشور به معنای قدرت بیشتر حاکمان به شمار می‌آید.

وی افزود: مقوله جمعیت یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتدار ملی در هر کشور است که نیل به اهداف مهم ملی و نقش‌آفرینی در مناسبات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی جهان امروز بدون توجه به این مؤلفه ممکن نیست.

امام جمعه مشگین شهر بحث بهداشت و دهان را یادآور شد و گفت: از اینکه مدافعان سلامت تلاش برای سلامت مردم می‌کنند مایه مباهات و مجاهدت به معنای واقعی است.

وی به احیای مجمع خیرین سلامت اشاره کرد و گفت: مجمع خیرین سلامت کشور به عنوان یک سازمان مردم نهاد با هدف فراهم آمدن امکان شناسایی و ساماندهی خیرین فعال در امر سلامت کشور و برنامه ریزی برای بهره گیری صحیح از کمک‌ها و مشارکت‌های مردمی و هدایت این کمک‌ها به اولویت‌های ملی در حوزه سلامت، نقش ارزشمندی دارند.

حجت الاسلام باوقاربا اشاره به برنامه ریزی سفیران سلامت در خانواده اشاره کرد و افزود: نقش مردم در مراقبت از سلامت خود و اعضای خانواده برای سالم زیستن، مدیریت ناخوشی‌های جزیی، مدیریت بیماری‌های مزمن و حاد روز به روز در حال افزایش است که با اجرای برنامه ملی خود مراقبتی به ویژه خود مراقبتی فردی که تاکید بر جذب سفیران سلامت خانواده است.

کد خبر 6087756

دیگر خبرها

  • بررسی تحولات خاورمیانه و شمال‌آفریقا با حضور اعضای بریکس در مسکو
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • جمعیت سالم عامل اقتدار هر کشور است
  • رتبه نخست ایران در پیوند کلیه در خاورمیانه
  • خواهر کیم جونگ اون: به توانمندسازی ارتش برای حفاظت از حاکمیت و صلح منطقه ادامه می‌دهیم
  • بیانیه هشدار آمیز خواهر رهبر کره شمالی؛ خود را در معرض خطر قرار ندهید
  • چرا ایران بزرگ و قدرتمند نمی‌خواهد وارد جنگ با اسرائیل شود؟
  • کارشناس مسائل خاورمیانه: بایدن سیاست دودولتی را کنار گذاشت
  • حمله اسرائیل به ایران نمادین بود | نتانیاهو به متحدانش لگدپرانی می کند