Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-19@12:25:52 GMT

ثواب روزه عید غدیر چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۱۷۳۵۵

ثواب روزه عید غدیر چقدر است؟

به گزارش جهان نيوز، سه‌شنبه 29 مرداد و 18 ذی‌الحجه مصادف با روز عید سعید غدیر خم است. این روز به دلیل انتصاب امیرالمؤمنین(ع) به خلافت عالم و آدم از سوی خداوند و ابلاغ پیامبر گرامی اسلام (ص) به استناد آیه «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ؛ ای پیامبر، آنچه را از جانب پروردگارت به تو نازل شده، ابلاغ کن؛ و اگر نکنی رسالتش را به انجام نرسانده‌ای»، مهم‌ترین عید مسلمانان به خصوص پیروان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شدت تأکید بر این مسأله به قدری زیاد است که خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید اگر این کار را انجام ندهی، بدان که رسالت خدا را انجام نداده‌ای و تمام رسالت 23 ساله تو بی‌معنا خواهد بود.
از جمله اعمالی که اهل بیت (ع) بسیار در این روز تأکید به انجام آن کردند، روزه است. امام صادق (ع) در حدیثی در اهمیت روزۀ روز عید سعید غدیر می‌فرماید:
روزه در روز غدیر خم معادل روزه‌ی تمام عمر دنیاست، اگر کسی به اندازه تمام عمر دنیا زنده بماند و تمام آن را روزه بگیرد ثواب آن به اندازه ثواب روزه در روز غدیر است و روزه روز غدیر نزد خداوند عزوجل معادل صد حج و صد عمره مقبول است و روز غدیر عید بزرگ الهی است و خداوند عزوجل هیچ پیغمبری را مبعوث نکرده مگر آنکه این روز را عید گرفته و حرمت آن را دانسته و نامش در آسمان روز عهد معهود و نامش در زمین روز میثاق مأخوذ و جمع مشهود است.

متن حدیث:

الْحُسَیْنُ بْنُ الْحَسَنِ الْحُسَیْنِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَی الْهَمْدَانِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ حَسَّانَ الْوَاسِطِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ الْعَبْدِیُّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقَ ع یَقُولُ: صِیَامُ یَوْمِ غَدِیرِ خُمٍّ یَعْدِلُ صِیَامَ عُمُرِ الدُّنْیَا لَوْ عَاشَ إِنْسَانٌ ثُمَّ صَامَ مَا عَمَرَتِ الدُّنْیَا لَکَانَ لَهُ ثَوَابُ ذَلِکَ وَ صِیَامُهُ یَعْدِلُ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی کُلِّ عَامٍ مِائَةَ حَجَّةٍ وَ مِائَةَ عُمْرَةٍ مَبْرُورَاتٍ مُتَقَبَّلَاتٍ وَ هُوَ عِیدُ اللَّهِ الْأَکْبَرُ وَ مَا بَعَثَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ نَبِیّاً قَطُّ إِلَّا وَ تَعَیَّدَ فِی هَذَا الْیَوْمِ وَ عَرَفَ حُرْمَتَهُ وَ اسْمُهُ فِی السَّمَاءِ یَوْمُ الْعَهْدِ الْمَعْهُودِ وَ فِی الْأَرْضِ یَوْمُ الْمِیثَاقِ الْمَأْخُوذِ وَ الْجَمْعِ الْمَشْهُودِ.

* تهذیب الأحکام، ج 3، ص  143
مفضّل بن عمر گوید به امام صادق (ع) عرض کردم: سرورم مرا به روزه آن روز (غدیر خم) أمر می‌کنید؟ امام (ع) سه مرتبه فرمود: آری به خدا قسم. 

روز غدیر خم همان روزی است که خداوند توبه آدم (ع) را پذیرفت، پس به شکرانه اش آن روز را روزه گرفت.

روز غدیر خم همان روزی است که خداوند متعال ابراهیم (ع) را از آتش نجات داد، پس به شکرانه‌اش آن روز را برای خداوند متعال روزه گرفت.

روز غدیر خم همان روزی است که موسی (ع) هارون را به عنوان نشانه بر پا کرد، پس به شکرانه‌اش آن روز را برای خداوند متعال روزه گرفت. 

روز غدیر خم همان روزی است که عیسی (ع) وصیّ خود، شمعون صفا را منصوب کرد، پس به شکرانه‌اش آن روز را برای خداوند عزوجل روزه گرفت.

روز غدیر خم همان روزی است که رسول خدا (ص) علی (ع) را به عنوان نشانه بر پا کرد و فضیلت آن روز و وصیش را آشکار کرد، پس به شکرانه‌اش آن روز را برای خداوند متعال روزه گرفت. 

و براستی روز غدیر، روز صیام و شب زنده داری و إطعام و صله‌ی برادران (مومن) است و در آن رضایت (خداوند) رحمان و ذلت و خواری شیطان است.

متن حدیث: 

مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الطِّرَازِیُّ فِی کِتَابِهِ بِإِسْنَادِهِ الْمُتَّصِلِ إِلَی الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ  ... سَیِّدِی تَأْمُرُنِی بِصِیَامِهِ قَالَ لِی إِی وَ اللَّهِ إِی وَ اللَّهِ إِی وَ اللَّهِ 
إِنَّهُ الْیَوْمُ الَّذِی تَابَ اللَّهُ فِیهِ عَلَی آدَمَ ع فَصَامَهُ [فَصَامَ ] شُکْراً لِلَّهِ 
وَ إِنَّهُ الْیَوْمُ الَّذِی نَجَّی اللَّهُ تَعَالَی فِیهِ إِبْرَاهِیمَ ع مِنَ النَّارِ فَصَامَ شُکْراً لِلَّهِ تَعَالَی عَلَی ذَلِکَ الْیَوْمِ 
وَ إِنَّهُ الْیَوْمُ الَّذِی أَقَامَ مُوسَی هَارُونَ ع عَلَماً فَصَامَ شُکْراً لِلَّهِ تَعَالَی ذَلِکَ الْیَوْمَ
وَ إِنَّهُ الْیَوْمُ الَّذِی أَظْهَرَ عِیسَی ع وَصِیَّهُ شَمْعُونَ الصَّفَا فَصَامَ شُکْراً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ذَلِکَ [عَلَی ذَلِکَ ] الْیَوْمِ 
وَ إِنَّهُ الْیَوْمُ الَّذِی أَقَامَ رَسُولُ اللَّهِ ص عَلِیّاً لِلنَّاسِ عَلَماً وَ أَبَانَ فِیهِ فَضْلَهُ وَ وَصِیَّهُ فَصَامَ شُکْراً لِلَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی ذَلِکَ الْیَوْمِ وَ إِنَّهُ لَیَوْمُ صِیَامٍ وَ قِیَامٍ وَ إِطْعَامٍ وَ صِلَةِ الْإِخْوَانِ وَ فِیهِ مَرَضَاتُ الرَّحْمَنِ وَ مَرْغَمَةُ الشَّیْطَان.

* إقبال الأعمال (ط - القدیمة)،  ج 1،  ص 466 کپی متن خبر برچسب ها: ثواب روزه داری عید غدیر

منبع: جهان نيوز

کلیدواژه: ثواب روزه داری عید غدیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۷۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارت سوختی که ۲ روزه تولید و ۲ ماهه دست مردم می رسد!

در حالی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از تولید کارت سوخت المثنی در 2 روز می‌گوید که زمان ثبت‌نام تا دریافت این کارت در سازمان‌های غیرمرتبط با نفت بیش از 2 ماه زمان می‌برد و مردم از این موضوع گلایه‌مندند.

به گزارش فارس؛ «سوخت‌گیری از 10 روز دیگر فقط با کارت شخصی ممکن است»، این خبری بود که در 15 فروردین امسال به نقل از وزیر نفت جواد اوجی منتشر شد و صف‌های طولانی را برای دریافت کارت سوخت المثنی در مراکز پلیس 10+ ایجاد کرد.

یکی از مراجعان به این مراکز، با ابراز نگرانی از این خبر می‌گوید: این چه طرز اطلاع‌رسانی است؟ آیا نباید چند ماه قبل‌تر مردم را از حذف کارت سوخت جایگاه‌ها مطلع کرد؟ حالا بعد از گذشت 10 روز امثال ما که کارت سوخت نداریم چگونه بنزین بزنیم؟

هر چند منظور وزیر نفت از بازگشت (کاهش) تعداد کارت سوخت جایگاه‌ها به ایام قبل از تعطیلات نوروزی به اشتباه در فضای رسانه‌ای منعکس شد اما این موضوع از گلایه مردم بابت مدت زمان طولانی دریافت کارت سوخت المثنی کم نمی‌کند.

بررسی های میدانی نشان می‌دهد که فرآیند ثبت‌نام برای کارت المثنی در مراکز پلیس + 10‌ به کندی پیش می‌رود و کارمندان این مراکز از صدور این کارت سوخت‌ها تا بیش از 2 ماه آینده خبر می‌دهند.

این اتفاق درحالیست که مدیرعامل شرکت ملی پخش جعفر سالاری‌نسب امروز اعلام کرد که در صورت پیاده‌سازی و حذف فرآیندهای سنتی و یکپارچه کردن فرآیندها، کارت سوخت قطعا کمتر از 10 روز به دست متقاضیان خواهد رسید. به گفته وی «زمان تولید کارت سوخت توسط شرکت ملی پخش بیشتر از 48 ساعت زمان نمی‌برد».

طبق آمار وزارت نفت سال گذشته بیش از 3 میلیون و 600 هزار درخواست برای دریافت کارت سوخت در سامانه هوشمند سوخت به ثبت رسید که تعداد کارت‌های تولید شده بیش از ثبت نام بود و حدود 4 میلیون کارت سوخت در سال گذشته تولید شد.

براساس بند ح تبصره 14 قانون بودجه 1402، به منظور بهبود نظام توزیع بنزین در کشور و کاهش قاچاق سوخت، وزارت نفت مکلف بود تدبیری اتخاذ کند که تا پایان 6 ماه ابتدایی سال حداقل 90 درصد خودروهای بنزین‌سوز صرفاً از کارت‌های سوخت مختص خودرو استفاده کنند.

اما حال به نظر می‌رسد بزرگترین مانع در مسیر اجرای این طرح قانونی، نه مدت زمان تولید کارت سوخت توسط وزارت نفت بلکه مدت زمان فرآیند ثبت‌نام در مراکز پلیس + 10‌ و تحویل کارت سوخت المثنی توسط پست است که موجب شده است زمان تولید آن فقط 2 روز طول بکشد ولی بعد از 2 ماه نیز به دست مردم نمی‌رسد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کارت سوخت حذف می‌شود/ بنزین تک نرخی می‌ماند وزیر نفت: کارت سوخت بنزین حذف نمی‌شود / فعلا برای افزایش قیمت برنامه‌ای نداریم

دیگر خبرها

  • سفر یک روزه استاندار زنجان به ابهر+ جزئیات
  • زخمی شدن نوزاد ۲۰ روزه در غزه
  • جوجه یک روزه چرا گران شد؟
  • کشف بیش از ۱۲۸ میلیارد کالای قاچاق در طرح ۳ روزه پلیس کرمان
  • تولید در پتروشیمی غدیر به ۱۲۰ درصد ظرفیت اسمی رسید
  • پلیس کرمان سه روزه ١٢٨میلیارد کالای قاچاق کشف کرد
  • ویکند ۲ روزه در بخش‌خصوصی؟
  • طرح ۱۵ روزه شهرداری برای ساماندهی آسیب‌های اجتماعی
  • اردیبهشت کجا بریم| معرفی ۲۴ مقصد داخلی و خارجی برای سفر
  • کارت سوختی که ۲ روزه تولید و ۲ ماهه دست مردم می رسد!