Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@06:56:00 GMT

ستاد تالیف قلوب کرمانشاه ۶ نفر را از چوبه دار نجات داد

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۱۷۳۸۳

ستاد تالیف قلوب کرمانشاه ۶ نفر را از چوبه دار نجات داد

جبار تجری روز دوشنبه به ایرنا گفت: گرفتن رضایت در ۶ پرونده قصاص در کنار دیگر پرونده های مصالحه از مهمترین دستاوردهای شوراهای حل اختلاف استان کرمانشاه بوده که حاصل تلاش بی دریغ اعضا و کارکنان شوراهای استان است.

تجری با بیان اینکه حل و فصل دعاوی و ایجاد صلح و سازش بین طرفین دعوا از وظایف اصلی شوراهای حل اختلاف است، از اقدام انسان دوستانه خانواده مقتولان که با گذشت خود ضمن اعطای حیات انسانی به قاتل نادم، زمینه توسعه و گسترش فرهنگ صلح و سازش در جامعه را فراهم کردند، قدردانی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او اشاره کوتاهی به پروسه گرفتن رضایت در ۲ پرونده قتل کرد و گفت: در نزاعی در یکی از روستاهای استان که بین ۲ طایفه صورت گرفته بود بر اثر شلیک ناگهانی گلوله فردی به قتل رسید.

تجری افزود: پس از تکمیل پرونده و شناسایی قاتل، پرونده به دادسرای عمومی و انقلاب استان ارجاع و در آن رای قصاص صادر سپس قطعی شد.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان گفت: با درخواست خانواده قاتل و دستور دادستانی، پرونده برای ایجاد صلح و سازش به ستاد تالیف قلوب استان کرمانشاه ارجاع و اعضای ستاد با دعوت از طرفین دعوا، تلاش ها برای صلح و سازش را آغاز کردند.

او اظهار داشت: با حضور مکرر اعضای شعبه سازش در قتل و استفاده از متنفذین و بزرگان طایفه، موفق به اخذ رضایت بی قید و شرط خانواده مقتول و مانع از اجرای حکم قصاص شدند که این گذشت خداپسندانه موجب بازگشت متهم پشیمان به آغوش گرم خانواده شد.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان کرمانشاه همچنین گفت: در پرونده دیگر همزمان با اعیاد قربان و غدیر با تلاش مقامات قضایی، اعضا و کارکنان شوراهای حل اختلاف، پرونده قتلی که پنج سال پیش در یکی از روستاهای استان به وقوع پیوسته بود، با رضایت اولیاء دم به صلح و سازش ختم شد.

تجری افزود: در این نزاع دسته جمعی یکی از طرفین دعوا کشته شد که بعد از رسیدگی قانونی حکم قصاص برای متهم به قتل صادر شد اما با پیگیری ستاد شورای تالیف، خانواده اولیای دم  از حق خود گذشت کردند.

«ستاد تألیف قلوب» استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۳ و به ابتکار رئیس کل دادگستری استان با هدف رسیدگی به پرونده‌های مهم از جمله قتل تشکیل شده است.

تاکنون بیش از ۳۲۰ فقره پرونده قتل به ستاد تألیف قلوب ارجاع و ۱۱۶ فقره آن به صلح و سازش منجر شده است.

از این تعداد در ۸۹ پرونده سازش قطعی حاصل و قاتل از زندان آزاد شده است و در ۲۵ پرونده دیگر هم اولیای دم از حق قصاص گذشت کرده و به دریافت دیه رضایت داده‌اند.

۷۴۴۴/۸۰۶۶

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای حل اختلاف کرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۷۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزار و ۹۵۶ پرونده در رفسنجان منتهی به سازش شد 

حجت الاسلام محمد امیر ابراهیمی در بازدید از شعب شورا‌های حل اختلاف شهرستان رفسنجان که با حضور رئیس دادگستری و دادستان حوزه قضایی رفسنجان برگزار شد، گفت: طی یکسال اخیر، تعداد ۱۴ هزار و ۳۲۳ فقره پرونده در شعب شورا‌های حل اختلاف شهرستان رفسنجان مورد رسیدگی قرار گرفته است و این درحالی است که میزان پرونده‌های وارده به شورا‌های حل اختلاف طی پارسال، ۱۴ هزار و ۵۸۴ فقره پرونده بوده است.

وی بیان داشت: میزان پرونده‌های مصالحه شده در رفسنجان در سال ۱۴۰۲، یک هزار و ۹۵۶ فقره بوده است که نشانگر این است که ۳۲ درصد پرونده‌ها منتهی به سازش شده اند.

معاون قضایی دادگستری استان کرمان با بیان اینکه هم اکنون ۱۵ شعبه شورای حل اختلاف در رفسنجان فعال می‌باشند، افزود: کارکنان شعبه ویژه زندان شورای حل اختلاف شهرستان رفسنجان موفق شده اند، طی پارسال ۵۸ زندانی را آزاد و به آغوش خانواده بازگردانند و ۴۰۷ فقره پرونده را با صلح و سازش مختومه کنند.

وی افزود: بالغ بر ۹۰ درصد از اوراق قضایی طی پارسال در شورا‌های حل اختلاف شهرستان رفسنجان به صورت الکترونیکی به مخاطبین ابلاغ شده است که نقش بسزایی درسرعت بخشیدن به رسیدگی‌ها، حل و فصل سریع دعاوی و کاهش موجودی شعب شورای حل اختلاف ایفا می کند.

حجت الاسلام ابراهیمی بیان کرد: این بازدید‌ها برای  نظارت بر عملکرد شورا‌های حل اختلاف استان کرمان به صورت سرزده در تمامی حوزه‌های قضایی استان کرمان صورت می‌پذیرد.

در پایان این بازدیدمعاون قضایی دادگستری استان کرمان با کارکنان و اعضای شورا‌های حل اختلاف این شهرستان دیدار و گفتگوی صمیمانه‌ای داشتند و ضمن تشکر و قدردانی، کارکنان را به افزایش آمار صلح و سازش و ارتقای سطح عملکرد شعب تشویق  کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • فروش خانه پدری برای نجات پسر از قصاص
  • آزادی قاتل سریالی معتادان پـس از ۲۸ سال زنــدان
  • هزار و ۹۵۶ پرونده در رفسنجان منتهی به سازش شد 
  • نجات محکوم به قصاص از چوبه دار
  • ستاد صبر در کردستان به دنبال ترویج فرهنگ صلح و سازش است
  • آزادی قاتل سریالی معتادان پـس از ۲۸ سال
  • برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
  • سازش ۹ فقره پرونده قتل درچهارمحال وبختیاری
  • کسب رتبه اول شورا‌های حل اختلاف چایپاره در حل پرونده‌ها در استان
  • نجات جان ۱۰ محکوم به اعدام از دار مجازات