Web Analytics Made Easy - Statcounter

تقریبا کمی بیشتر از 6 ماه تا موعد برگزاری انتخابات مجلس یازدهم در کشور فرصت باقی مانده است و با توجه به شرایط موجود، علیرغم اینکه گفته می شود اصولگرایان روی کاغذ شانس بیشتری برای پیروزی دارند، اما حقیقت این است شاید این موضوع حتی روی کاغذ هم خیلی قطعیت نداشته باشد چه برسد به فضای واقعی!

به گزارش «تابناک»، آنچه اکنون می توان بر اساس تحلیل ها و ارزیابی های صورت گرفته و حتی نظرسنجی های گاه و بیگاهی که صورت می گیرد، گفت این است که هیچیک از جناح های سیاسی یعنی اصولگرایان، اصلاح طلبان و اعتدالگرایان تقریبا برتری نسبت به دیگری ندارند و این برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های درست است که در نهایت می توان هر کدام از آنها را پیروز این صحنه معرفی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصلاح طلبان بنا به واسطه عملکرد ضعیف فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی و همچنین عدم تحقق بخش زیادی از شعارهای انتخاباتی شان روی به خود انتقادی آورده اند و چاره کار را از مشروط کردن و تحریم انتخابات اکنون در کنار گذاشتن برخی افراد و رویه ها جسته اند.

بر همین اساس از هفته های گذشته برخی چهره های شاخص و دبیران کل احزاب اصلاح طلب در جلسات شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان به عنوان ساز و کار اصلی تصمیم گیری در این جریان برای انتخابات شرکت نمی کنند تا بدین وسیله پالایشی از حیث نحوه تصمیم گیری و افرادی که در این ساز و کار تصمیم گیر هستند، انجام بدهند.

آنها قصد دارند علاوه بر اینکه این ساز و کار انتخاباتی را دچار تحول در نحوه تصمیم گیری می کنند، برای جلب رضایت بدنه هوادار خود، «محمدرضا عارف» که عملکرد خوبی در ریاست فراکسیون امید از خود برجای نگذاشته را از رأس شورای سیاستگذاری کنار گذاشته و چهره دیگری را جایگزین او کنند و حتی او را به عنوان سرلیست انتخاباتی در تهران معرفی نکنند.

برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند که اصولگرایان نیز باید چنین تصمیم گیری هایی را اولا برای جلب نظر همه گروه های ذیل جریان اصولگرایی و راغب کردن آنها به وحدت و درثانی نشان دادن نوعی از تحول در درون این مجموعه به منظور جلب رضایت مردم و گرفتن رأی آنها انجام بدهند.

اصولگرایان در آخرین انتخابات یعنی انتخابات ریاست جمهوری در سال 96 در قالب جبهه نیروهای انقلاب اسلامی «جمنا» تصمیم به فعالیت سیاسی گرفتند. سازوکاری که در نهایت آخر آن وصل به بخشی از جریان اصولگرایی بود و همان وحدت نسبی که که از این طریق حاصل شد به دلیل فشارها و اقداماتی از این دست بود که منجر به دلخوری برخی نیروهای اصولگرا هم شد.

حالا همان نیروهای اصولگرایی که در جمنا میدان داری می کردند بازهم کار را دست گرفته اند و اینبار در قالب شورای وحدت اصولگرایی قصد حضور در انتخابات مجلس را دارند. این آدم ها و این ساز و کار قطعا نمی تواند دایره اصولگرایی را بزرگ کرده و همه جریانات ذیل آن را زیر یک چتر واحد جمع کند.

نمونه گروه هایی که تاکنون حاضر به وحدت ذیل شورای وحدت اصولگرایی نشده اند را می توان در نیروهای «محمدباقر قالیباف»، جریان نزدیک به «علی لاریجانی»، جبهه پایداری، جبهه ایستادگی و بخشی از اصولگرایان میانه رو جست و جو کرد که هر کدام برای خود کار می کنند و در قالب این ساز و کار انتخاباتی اصولگرایان حاضر به فعالیت انتخاباتی نشده اند.

به نظر می رسد، یک بخشی از اصولگرایانی که وظیفه پیشبرد کار در قالب جمنا را بر عهده داشتند، امروز مسئولیت پیشبرد امور در چارچوب شورای وحدت اصولگرایی را بازهم بر عهده گرفته اند و حاضر هم نیستند کوچکترین خود انتقادی را نظیر آنچه اخیرا اصلاح طلبان صورت دادند، انجام بدهند.

با این شرایط خیلی نمی توان امیدوار بود که اصولگرایان که حداقل طبق پیش بینی برخی کارشناسان سیاسی شانس بیشتری حداقل روی کاغذ برای پیروزی در انتخابات مجلس یازدهم دارند، به دلیل همین کثرت حضور گروه ها در قالب های جداگانه؛ همچنان شانس اصلی باقی بمانند؛ مگر طیفی که از آنها نام برده شد، به مشارکت کم در انتخابات آتی دل بسته باشند!

منبع: تابناک

کلیدواژه: نقد وحدت اصولگرایان خود انتقادی پالایش شورای وحدت شانس پیروزی انتخابات مجلس یازدهم مشارکت محدود مردم اصلاح طلبان نیروهای قالیباف طیف لاریجانی جبهه پایداری نامه آملی به یزدی سالار آقاخان آیت الله یزدی صادق لاریجانی لیگ نوزدهم نفتکش گریس ۱ حماسه پاوه ولی الله سیف عید غدیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۷۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر از ۱۸۰ فعال عرصه مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۴۰۲

نخستین همایش تجلیل از فرهنگ سازان حضور با تقدیر از ۱۸۰ نفر از فعالان عرصه مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۴۰۲ در خانه معلم قم برگزار شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، سید محمد  آقامیری در این همایش ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران قرارگاه مردمی حضور  اظهار داشت: بنده سال 1402 از تشکیل این قرارگاه استقبال کردم و دلیل این استقبال این بود که شرایطی برای مشارکت در انتخابات مطرح شد که تمام نظر‌سنجی‌ها و افکار‌سنجی‌هایی که از چند ماه قبل انتخابات در دستگاه‌های متخصص انجام شد،  میزان مشارکت مردم را در استان قم در رده 28 یا 29 پیش‌بینی کرده بودند و حتی از دوره قبل وخیم‌تر به‌ نظر می‌رسید و نتیجه نظر‌سنجی‌ها مشابه بود.

استاندار قم بیان کرد: باید در استانداری تلاش می‌شد فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر حضور پرشور و حداکثری مردم در انتخابات در استان قم را به منصه ظهور می‌رساندیم و از دستگاه‌ها تقاضا کردیم برنامه‌های متعدد برای محلات ریخته شود و هر کس که اعلام آمادگی می‌کرد ما استقبال می‌کردیم و اینجا تشکر ویژه دارد از مراجع عالیقدر و علمای اعلام استان و حوزه‌های علمیه و طلاب عزیز که الحق و الانصاف در موضوع انتخابات خوش درخشیدند.

وی با اشاره به آمار بیان کرد: استان قم در این انتخابات چند رتبه کشوری آورد، میزان نرخ رشد مشارکت نسبت به قبل 6 ممیز 63 صدم درصد بود و تقریبا 6 استان نرخ رشد داشتند و استان یزد، البرز، اصفهان، سمنان، خوزستان از این جمله بودند و مجموع این‌ها 10 درصد می‌شود.

نماینده عالی دولت در استان قم تصریح کرد:  استان قم در میزان مشارکت انتخابات در کشور 49/65 صدم درصد، رتبه اول را دارا شد و در میزان ارتقاء رتبه در مجلس یازدهم نیز استان قم رتبه 21 بود ولی در این دوره به رتبه 7 رسید.

آقا میری ابراز کرد: تلاش همه مردم و دستگاه‌ها و بالاخص قرارگاه مردمی حضور زحمات ارزنده ای داشتند که تشویق مردم به حضور مردم در انتخابات را انجام داده و ارزش معنوی ان به این بود  که مخالفین نطام در داخل و معاندین در خارج از کشور، تلاش داشتند میزان مشارکت مردم در قم از دوره قبل کمتر باشد.

وی تاکید کرد: افتخاری در این زمینه برای استان حاصل شد که برنده‌ واقعی این انتخابات نظام بود که مردم، پشت سر انقلاب و رهبر جانانه ایستادند؛ در موقعیتی که تمام بوق‌های تبلیغاتی علیه نظام به راه افتاده بود.‌

استاندار قم تصریح کرد: هر کجا مردم کار را  دست گرفتند خوب پیش رفت، هر کجا محور مردم بودند، پیشرفت حاصل و نگرانی‌ها رفع شد و این موضوع بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است و حتی شعار امسال نیز جهش تولید با مشارکت مردم انتخاب شد.

وی بیان کرد: هر کجا دولتمردان ما از فرمایشات رهبری توجه کردند، موفق عمل کرده و هر کجا بی‌توجهی کردند از همان نقطه ضربه خوردند و امروز رهبری آرمان‌های امام خمینی(ره) را در راستای اینکه همه چیز در دستان مردم است را زنده می‌کنند و تاکید دارند حتی اقتصاد باید مردمی شود تا مشکل حل گردد.

همچنین در ادامه حجت‌الاسلام سیدحقی مسوول بسیج طلاب و امور روحانیون سپاه علی‌بن‌ابیطالب ضمن عرض تسلیت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع بیان کرد: اهمیت انتخابات در این است که حضور مردم در صحنه‌هایی که نیاز است حکومت اسلامی و الهی به اهداف خودش برسد، لازم است.  

سید حقی در خصوص مشارکت مردم در تحقق اهداف عنوان کرد: نقش مردم به سرمنزل رسیدن و تمام کننده کار است و انتخابات یکی از جلوه‌های مهم مشارکت مردم است که از ارکان اصلی رسیدن به اهداف است  و اگر قرار باشد اراده الهی محقق بشود در ظرف فعالیت و حصور خود مردم است.

وی تاکید کرد: اگر مردم نقشی در این نظام و جامعه نداشته باشند، کار سخت می‌شود و در این انتخابات همه دغدغه داشتند و نکته اساسی این است که انتخابات فرهنگ مشارکت لازم داشت به این معنا که مردم بدانند با تمام مشکلاتی که هست باید اثرگذار باشند.

مسوول بسیج طلاب و امور روحانیون سپاه علی بن ابیطالب ابراز کرد: در این قرارگاه حضور، برکتی که با اخلاص بزرگواران داشت این بود که فرهنگ " کلید حل مشکل دولت دست یک یا چند نفر نیست و مردم همه باید با هم تلاش کنند"، جا افتاد.

سید حقی عنوان کرد: باید مردم را به این سمت و سو برد که بی‌اثر نباشند و احساس تکلیف نسبت به حجاب و عفاف داشته باشند و کمک دولت و دست‌اندرکاران باشند و خود دولت آنها را حمایت کند.

وی تصریح کرد: قرارگاه حضور با این نگاه شروع شد که فرهنگ انتخابات را با مشارکت پیش ببرد و راهبرد این بود که مردم باید احساس تکلیف داشته باشند به‌خصوص در حکومت الهی و لذا دوره‌هایی برای طلاب برگزار شد و مسوولین حوزه علمیه زحمات زیادی کشیدند.

سیدحقی گفت: در این راستا تولید محتوا لازم بود که مقام معظم رهبری فرمودند نرم‌افزار این انقلاب در حرکت امام خمینی(ره) دو واژه بود ایمان و امید و کتاب امید در این حوزه آماده شد و کتاب نقطه وصل نیز از دیگر کتاب‌ها در راستای انتخابات بود‌.

وی عنوان کرد: قدم بعدی این بود که بینش و نگرش مردم نسبت به فرهنگ انتخابات تغییر کند و طلاب بین رای اولی‌ها و دانشجویان حاضر شدند و راهبرد بعدی این بود که تولید محتوا با زبان هنر ارایه شود و در این راستا یک رویداد هنری برگزار شد و آثار برگزیده در فضای مجازی و در سطح شهر به صورت بنر و بیلبورد زده شد و همه دست به دست هم دادند و فصای شبیه دفاع مقدس شکل گرفت.

مسوول بسیج طلاب و امور روحانیون ابراز کرد: از دوستان مدارس حوزه علمیه، از اقشار مختلف بسیج، از نهادهای دولتی، استاندار محترم و معاونین که برای این قرارگاه امکانات کافی در اختیار گذاشته شد و منجر به این خروجی شد.

وی تاکید کرد: این قرارگاه ادامه‌دار خواهد بود و در انتخابات ریاست جمهوری و مشارکت در تولید اقتصادی نیز از آن بهره خواهیم برد، و این عقیده امامین انقلاب است که با وجود مردم ظهور محقق خواهد شد و حکومت عدل الهی شکل خواهد گرفت.

گفتنی است رفیعی مسؤول دانش آموختگان حوزه علمیه کشور، سردار مهدی کبیری پور جانشین فرمانده سپاه امام علی بن ابی‌طالب(ع)، حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی قائم مقام مدیر استان‌های حوزه‌های علمیه، حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری نماینده ولی فقیه در سپاه قم و جمعی از مدیران کل استان قم در این همایش حضور داشتند.

در این آیین، از 180 فعال عرصه انتخابات در استان قم که شامل جمعی از مسئولان، اساتید حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان، اصحاب خبر و رسانه، گروه‌های جهادی و مردمی می‌شدند، قدردانی به عمل آمد.

پایان پیام/

دیگر خبرها

  • تصمیم قطعی گواردیولا؛ منچسترسیتی به سراغ جمال موسیالا می‌رود
  • تقدیر از ۱۸۰ فعال عرصه مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۴۰۲
  • همایش فرهنگسازان حضور در قم برگزار شد
  • هر جایی که مردم حاضر شدند نگرانی‌ها برطرف شد
  • تشکیل مجلس مشورتی بانوان، فرصتی برای مشارکت گسترده‌تر زنان در جامعه
  • مشارکت بالا در «دور دوم انتخابات مجلس» به نفع کشور و نظام است
  • وضعیت ایران قبل و بعد از انتخابات اخیر؛ قیمت دلار در ابتدای مجلس یازدهم چند بود؟
  • رأی اعتراضی مردم این استان به اصولگرایان است یا اصلاح طلبان؟
  • قیمت دلار در ابتدای مجلس یازدهم ۱۸ هزار تومان بود امروز بالاتر از ۶۵ هزار تومان! /وضعیت ایران قبل و بعد از انتخابات ۹۴ و ۱۴۰۲
  • اولویت مجلس دوازدهم معیشت و اقتصاد خواهد بود