Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-23@23:50:18 GMT

اعمال شب و روز عید غدیر

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۱۸۵۸۵

عيدسعيدغدير و عيد اللهِ الاكْبَرْ و عيد آل محمّد (عَليهمُ السلام)، عظيم ترين اعياد است و خداوند مبعوث نفرموده اند پيغمبري را مگر آن كه اين روز را عيد گرفته است و حرمت آن را دانسته است. روز عيد غدير نامش در آسمان روز عهد معهود است و نامش در زمين روز ميثاق مَاخوذ و جَمع مَشهُود است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 در روايتي آمده كه از امام صادق (عليهالسلام) پرسيدند كه آيا مسلمانان غير از جمعه، عيد قربان و عيد فطر، عيد ديگري دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام فرمود بله عيدي هست كه از همه اينها احترامش بيشتر است. آن روزي است كه رسول خدا (صَلَّي اللهِ عَلِيهِ وَ آله) اميرالمؤمنين علي (عليهالسلام) را به جانشيني خود معرفي كرد و فرمود كه هر كس من مولا و آقاي اويم پس علي مولا و آقا و پيشواي اوست و آن روز هيجدهم ذي الحجّه است.

راوي از امام پرسيد: در آن روز چه اعمالي بايد انجام داد؟

امام فرمود: كه بايد روزه بداريد و عبادت كنيد و محمد و آل محمد (عَليهمالسلام) را ياد كنيد و بر ايشان صَلَوات بفرستيد .

امام رضا (عليهالسلام) به پسر ابي نصر فرمود: هر كجا كه باشي سعي كن كه روز غدير نزد قبر مطهّر حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) حاضر شوي چرا كه خدا در اين روز گناه شصت ساله مومنين را ميآمرزد. و در اين روز دو برابر آنچه كه در ماه رمضان و شب قدر و شب فطر از جهنم آزاد كرده، آزاد ميكند. و بخشش يك درهم به مؤمن محتاج بدهي برابر است با هزار درهم كه در اوقات ديگر احسان شود.

اعمال اين روز چند چيز است:

1- روزه كه كفّاره شصت سال گناه است و در روايتي ديگر آمده كه برابر است با روزه تمام عمر و معادل است با صد حجّ و صد عمره.
2- انجام غسل .
3- زيارت حضرت علي (عليه السلام) و سزاوار است كه انسان هر كجا باشد سعي كند خود را به قبر مطهر آن حضرت برساند. براي امام در اين روز، سه زيارت مخصوصه نقل شده كه يكي از آنها زيارت معروفه به "اَمينُ الله" است كه از نزديك و دور خوانده ميشود و آن از زيارات جامعه مطلقه است.
4- اقامه دو ركعت نماز به مانند نماز صبح. و پس از نماز به سجده رود و صد مرتبه شكر خدا كند سپس سر از سجده بردارد و دعاي زير خوانده شود:
اَللّهُمَّ اِنِّي اَسْئَلُكَ بِاَنَّ لَكَ الْحَمْدَ وَحْدَكَ لا شَريكَ لَكَ وَ اَنَّكَ

خدايا از تو درخواست كنم بدانكه از براي تو است ستايش يگانهاي كه شريك نداري و تويي

واحِدٌ اَحَدٌ صَمَدٌ لَمْ تَلِدْ وَ لَمْ تُولَدْ وَ لَمْ يَكُنْ لَكَ كُفُواً اَحَدٌ وَ اَنَّ

يكتاي يگانهاي بي نياز كه فرزندي نداري و فرزند كسي نيستي و نيست برايت همتائي هيچ كس

مُحَمّداً عَبْدُكَ وَ رَسُولُكَ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ الِهِ يا مَنْ هُوَ كُلَّ يَوْمٍ في

و براستي محمد بنده و رسول تو است درودهاي تو بر او و آلش باد اي كه هر روز در

شَاْنٍ كَما كانَ مِنْ شَاْنِكَ اَنْ تَفَضَّلْتَ عَلَيَّ بِاَنْ جَعَلْتَني مِنْ اَهْلِ

كاري هستي چنانچه از شان تو بود كه بر من تفضل فرمودي به اين كه مرا از اهل

اِجابَتِكَ وَ اَهْلِ دِينِكَ وَ اَهْلِ دَعْوَتِكَ وَ وَفَّقْتَني لِذلِكَ في مُبْتَدَءِ

اجابتت و از اهل دينت و اهل دعوتت قرار دادي و موفقم داشتي بدان در آغاز

خَلْقي تَفَضُّلاً مِنْكَ وَ كَرَماً وَ جُوداً ثُمَّ اَرْدَفْتَ الْفَضْلَ فَضْلاً وَالْجُودَ

آفرينشم از روي تفضل و كرم و بخششت سپس دنبال آوردي اين فضل را به فضلي دگر و اين بخشش را

جُوداً وَالْكَرَمَ كَرَماً رَاْفَةً مِنْكَ وَ رَحْمَةً اِلي اَنْ جَدَّدْتَ ذلِكَ الْعَهْدَ

به بخششي دگر و اين كرم را به كرمي دگر كه آن هم از روي مهر و رحمتت بود تا بدانجا كه تازه كردي اين عهد را

لي تَجْديداً بَعْدَ تَجديدِكَ خَلْقي وَ كُنْتُ نَسْياً مَنْسِيّاً ناسِياً ساهِياً

برايم از نو پس از تجديد آفرينشم در صورتي كه من در فراموشي بودم و فراموشكاري و بي خبري

غافِلاً فَاَتْمَمْتَ نِعْمَتَكَ بِاَنْ ذَكَّرْتَني ذلِكَ وَ مَنَنْتَ بِهِ عَلَيَّ وَ هَدَيْتَني

و غفلت پس تو نعمتت را بر من تمام كردي به اين كه آن را به يادم انداختي و بدان بر من منت نهادي و بر آن راهنمائيم كردي

لَهُ فَليَكُنْ مِنْ شَاْنِكَ يا اِلهي وَ سَيِّدي وَ مَولايَ اَنْ تُتِمَّ لي ذلِكَ وَلا

پس همچنان بايد از شان تو باشد اي معبود و آقا و مولاي من كه تمام كني برايم آن نعمت را و از

تَسْلُبَنيهِ حَتّي تَتَوَفّاني عَلي ذلِكَ وَ اَنتَ عَنّي راضٍ فَاِنَّكَ اَحَقُّ

من سلب نفرمائي آن را تا هنگامي كه بميرانيم بر آن در حالي كه تو از من خشنود باشي كه براستي تو سزاوارترين

المُنعِمينَ اَنْ تُتِمَّ نِعمَتَكَ عَلَيَّ اَللّهُمَّ سَمِعْنا وَ اَطَعْنا وَ اَجَبْنا داعِيَكَ

نعمت بخشاني كه نعمتت را بر من به پايان رساني خدايا شنيديم و پيروي كرديم و خوانندهات را اجابت كرديم

بِمَنِّكَ فَلَكَ الْحَمْدُ غُفْرانَكَ رَبَّنا وَ اِلَيكَ المَصيرُ امَنّا بِاللّهِ وَحدَهُ لا

به لطف تو پس از آن تو است حمد و آمرزشت را خواهانيم پروردگارا و به سوي تو است بازگشت ايمان داريم به خداي يگانهاي

شَريكَ لَهُ وَ بِرَسُولِهِ مُحَمَّدٍ صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَ الِهِ وَ صَدَّقْنا وَ اَجَبْنا

كه شريك ندارد و به رسولش محمد صلي الله عليه و آله و تصديق كرديم و اجابت كرديم

داعِيَ اللهِ وَاتَّبَعْنَا الرَّسوُلَ في مُوالاةِ مَوْلينا وَ مَوْلَي الْمُؤْمِنينَ اَميرِالمُؤْمِنينَ

داعي خدا را و پيروي كرديم از رسول (او) در مورد دوستي و اطاعت مولايمان و مولاي مؤمنان

عَلِيِّ بْنِ اَبيطالِبٍ عَبْدِاللّهِ وَاَخي رَسوُلِهِ وَالصِّدّيقِ الاْكْبَرِ

اميرمؤمنان علي بن ابي طالب بنده خدا و برادر رسول او و صديق اكبر

وَالحُجَّةِ عَلي بَرِيَّتِهِ المُؤَيِّدِ بِهِ نَبِيَّهُ وَ دينَهُ الْحَقَّ الْمُبينَ عَلَماً لِدينِ

و حجت او بر آفريدگانش آنكه خداوند پيامبرش و دين حق آشكارش را بوسيله او تاييد كرد نشانه و پرچم دين

اللهِ وَ خازِناً لِعِلْمِهِ وَ عَيْبَةَ غَيْبِ اللهِ وَ مَوْضِعَ سِرِّ اللهِ وَ اَمينَ اللهِ عَلي

خدا و خزينهدار دانش او و گنجينه غيب خدا و جايگاه راز خدا و امين خدا بر

خَلْقِهِ وَ شاهِدَهُ في بَرِيَّتِهِ اَللّهُمَّ رَبَّنا اِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً يُنادي

خلق او و گواه او در آفريدگانش خدايا اي پروردگار ما. ما شنيديم منادي را كه ندا ميكرد

لِلايمانِ اَنْ امِنُوا بِرَبِّكُمْ فَامَنّا رَبَّنا فَاغْفِرْلَنا ذُنُوبَنا وَ كَفِّرْ عَنّا

براي ايمان (و مي گفت) ايمان آوريد به پروردگارتان پروردگارا ما هم ايمان آورديم پس بيامرز گناهانمان را

سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الاْبْرارِ رَبَّنا وَ اتِنا ما وَعَدْتَنا عَلي رُسُلِكَ وَلا

و بديهامان را پوشيده دار و ما را با نيكان بميران پروردگارا عطا كن به ما چيزي را كه بوسيله فرستادگانت به ما وعده دادي

تُخْزِنا يَوْمَ الْقِيمَةِ اِنَّكَ لا تُخْلِفُ الْميعادَ فَاِنّا يا رَبَّنا بِمَنِّكَ وَ لُطْفِكَ

و در روز رستاخيز رسوايمان مكن كه براستي تو خلف وعده نميكني، پس ما اي پروردگار به احسان و لطف تو

اَجَبْنا داعِيَكَ وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ وَ صَدَّقْناهُ وَ صَدَّقْنا مَوْلَي الْمُؤْمِنينَ

اجابت كرديم داعي تو را و پيروي كرديم از رسول تو و تصديقش كرديم و نيز تصديق كرديم مولاي مؤمنان را

وَ كَفَرْنا بِالجِبْتِ وَالطّاغُوتِ فَوَلِّنا ما تَوَلَّيْنا وَاحْشُرْنا مَعَ اَئِمَّتِنا فَاِنّا

و كافر شديم به جبت و طاغوت (غاصبان حقوق آن حضرت) پس والي ما گردان آن را كه ما به ولايت برگزيديم و با امامانمان

بِهِمْ مُؤْمِنُونَ مُوقِنُونَ وَ لَهُمْ مُسَلِّمُونَ امَنّا بِسِرِّهِمْ وَ عَلانِيَتِهِمْ

محشورمان كن كه براستي ما بديشان ايمان و اعتقاد داريم و تسليم آنانيم ايمان داريم بر نهانشان و آشكارشان

وَ شاهِدِهِمْ وَ غائِبِهِمْ وَحَيِّهِمْ وَ مَيِّتِهِمْ وَ رَضينا بِهِمْ اَئِمَّةً وَ قادَةً

و حاضرشان و غائبشان و زندهشان و مردهشان و خشنوديم به امامتشان و آقائيشان و همانها ما را

وَ سادَةً وَ حَسْبُنا بِهِمْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ اللهِ دُونَ خَلْقِهِ لا نَبْتَغي بِهِمْ بَدَلاً وَلا

در مابين خود و خدا از ساير خلق كافي هستند نجوئيم بجاي ايشان بدلي و

نَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِمْ وَليجَةً وَ بَرِئْنا اِلَي اِلله مِنْ كُلِّ مَنْ نَصَبَ لَهُمْ حَرْباً

نگيريم جز ايشان همدمي (يا معتمدي) و بيزاري جوئيم به درگاه خدا از هر كه برپا كند در برابرشان جنگي

مِنَ الْجِنِّ وَالاِْنْسِ مِنَ الاْوَّلينَ وَالاْ خِرينَ وَ كَفَرْنا بِالْجِبْتِ وَالطّاغُوتِ

از جن و انس از اولين و آخرين و كافر شديم به جبت و طاغوت

وَالاَوثانِ الاَرْبَعَةِ وَ اَشْياعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ وَ كُلِّ مَنْ

و بتهاي چهارگانه و دنبال روندگان و پيروانشان و

والاهُمْ مِنَ الْجِنِّ وَالاِْنْسِ مِنْ اَوَّلِ الدَّهرِ اِلي آخِرِهِ اَللّهُمَّ اِنّا

هر كه دوستشان دارد از جن و انس از آغاز روزگار تا پايان آن. خدايا تو را

نُشْهِدُكَ اَنّا نَدينُ بِما دانَ بِهِ مُحَمَّدٌ وَ الُ مُحَمَّدٍ صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ

گواه ميگيريم كه ما متدين هستيم بدانچه متدين شد بدان محمد و آل محمد درود خدا بر او

وَ عَلَيْهِمْ وَ قَوْلُنا ما قالُوا وَ دينُنا ما دانُوا بِهِ ما قالُوا بِهِ قُلْنا وَ ما دانُوا

و برايشان باد و گفتار ما همان است كه آنها گفتند و دين ما همان است كه آنها متدين بدان بودند هر چه را آنان گفتند ما هم گفتيم و هر چه را آنان متدين

بِهِ دِنّا وَ ما اَنْكَرُوا اَنْكَرْنا وَ مَنْ والَوْا والَيْنا وَ مَنْ عادَوْا عادَيْنا وَ مَنْ

بدان شدند ما هم شديم و هر چه را آنان انكار كردند ما هم انكار كرديم و هر كه را دوست داشتند دوست داريم و هر كه را دشمن دارند دشمن داريم

لَعَنُوا لَعَنّا وَ مَنْ تَبَرَّؤُا مِنْهُ تَبَرَّاْنا [مِنْهُ] وَ مَنْ تَرَحَّمُوا عَلَيْهِ تَرَحَّمْنا

و هر كه را لعن كردند لعن كنيم و از هر كه بيزاري جستند بيزاري جوئيم و بر هر كه ترحم كردند ترحم كنيم

عَلَيْهِ آمَنّا وَ سَلَّمْنا وَ رَضينا وَاتَّبَعْنا مَوالِيَنا صَلَواتُ اللّهِ عَلَيْهِمْ

ايمان آورديم و تسليم و خشنود گشتيم و پيروي كرديم از سرورانمان درودهاي خدا بر ايشان باد

اَللّهُمَّ فَتَمِّمْ لَنا ذلِكَ وَلا تَسْلُبْناهُ وَاجْعَلْهُ مُسْتَقِرّاً ثابِتاً عِنْدَنا وَلا

خدايا پس تو آن را براي ما تكميل كن و از ما سلب مفرما و آن را پايگاهي ثابت در پيش ما قرار ده و

تَجْعَلْهُ مُسْتَعاراً وَ اَحْيِنا ما اَحْيَيْتَنا عَلَيْهِ وَ اَمِتْنا اِذا اَمَتَّنا عَلَيْهِ

پايگاه عاريت و موقتش قرار مده و زندهمان دار بر همان تا هرگاه كه زندهمان داري و بميرانمان بر آن هرگاه ميرانديمان،

مُحَمَّدٍ اَئِمَّتُنا فَبِهِمْ نَاْتَمُّ وَ اِيّاهُمْ نُوالي وَ عَدُوَّهُمْ عَدُوَّ اللهِ نُعادي الُ

محمد پيشوايان مايند به آنها اقتدا كنيم و آنان را دوست داريم و دشمنشان را كه دشمن خدا است دشمن داريم آل

فَاجْعَلْنا مَعَهُمْ فِي الدُّنْيا وَالاَّْخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبينَ فَاِنّ ا بِذلِكَ راضُونَ

پس ما را در دنيا و آخرت با ايشان قرار ده و از مقربان درگاهت گردان كه براستي ما به همان خشنوديم

يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ .

اي مهربانترين مهربانان .

پس از اين دعا باز به سجده رود و صد مرتبه ذكر «اَلْحَمْدُلِلّهِ» و صد مرتبه ذكر «شُكْراًلِلّهِ» بگويد و روايت شده كه هر كس اين عمل را بجا آورد ثواب كسي داشته باشد كه در روز عيد غدير نزد حضرت رسول خدا (صَلَّي اللّهِ عَلِيهِ و َاله) حاضر شده باشد و با آن حضرت بر ولايت بيعت كرده باشد. بهتر است اين نماز نزديك ظهر اقامه شود كه پيامبر اكرم در آن ساعت اميرالمؤ منين علي (عليه السلام) را در غدير خُمّ به امامت و خلافت براي مردم نصب فرمود و در ركعت اوّل سوره قدر و در ركعت دوم سوره توحيد خوانده شود .

5- پس از غسل، نيم ساعت به ظهر مانده دو ركعت اقامه شود. در هر ركعت حمد يك مرتبه و سوره توحيد ده مرتبه و آية الكرسي ده مرتبه و سوره قدر ده مرتبه خوانده شود كه ارزش اين نماز برابر است با صد هزار حجّ و صد هزار عمره است و باعث برآوردن شدن حوائج دنيا و آخرت ميشود. بهتر است كه بعد از اين نماز اين دعا را خوانده شود: رَبَّنا اِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً ... "الدُّعاء بطوله .
6- خواندن دعاي ندبه .
7- خواندن دعايي كه سيد بن طاووس از شيخ مفيد نقل كرده است :
اَللّهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ بِحَقِّ

خدايا از تو درخواست كنم به حق

مُحَمَّدٍ نَبِيِّكَ وَ عَلِيٍّ وَلِيِّكَ وَالشَّاْنِ وَالْقَدْرِ الَّذي خَصَصْتَهُما بِهِ دُونَ

محمد پيامبرت و به حق علي ولي تو و بدان منزلت و مرتبهاي كه بدان وسيله آن دو را از ساير مخلوق خود اختصاص دادي كه

خَلْقِكَ اَنْ تُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّدٍ وَ عَلِي وَ اَنْ تَبْدَءَ بِهِما في كُلِّ خَيْرٍ

درود فرستي بر محمد و علي و از آنان شروع كني در دادن هر خيري

عاجِلٍ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ الاْئِمَّةِ الْقادَةِ وَالدُّعاةِ

كه فوري است خدايا درود فرست بر محمد و آل محمد پيشوايان رهبر و خوانندگان بزرگ و

السّادَةِ وَالنُّجُومِ الزّاهِرَةِ وَالاْعْلامِ الْباهِرَةِ وَساسَةِ الْعِبادِ وَ اَرْكانِ

سرور و ستارگان درخشان و نشانههاي فروزان و تدبيركنندگان كار بندگان و پايههاي

الْبِلادِ وَالنّاقَةِ الْمُرْسَلَةِ وَالسَّفينَةِ النّاجِيَةِ الْجارِيَةِ فِي الْلُّجَجِ

جاهاي آباد و ناقه فرستاده شده و كشتي نجات كه روان است در درياهاي ژرف

الْغامِرَةِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ خُزّانِ عِلْمِكَ وَ اَرْكانِ

پر آب خدايا درود فرست بر محمد و آل محمد گنجينههاي دانشت و پايههاي محكم

تَوْحِيدِكَ وَ دَعآئِمِ دينِكَ وَ مَعادِنِ كَرامَتِكَ وَ صِفْوَتِكَ مِنْ بَرِيَّتِكَ

توحيد تو و ستونهاي دين تو و معدنهاي كرامتت و برگزيدگان از خلقت

وَ خِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ الاْتْقِيآءِ الاْنْقِيآءِ النُّجَبآءِ الاْبْرارِ وَالْبابِ

و بهترين آفريدگانت آن پرهيزكاران پاكيزه و برگزيدگان نيكوكار و درگاهي كه مورد

الْمُبْتَلي بِهِ النّاسُ مَنْ اَتاهُ نَجي وَ مَنْ اَباهُ هَوي اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي

ابتلاي مردم است هر كس بدان درگاه آمد نجات يافت و هر كس سر باز زد سقوط كرد خدايا درود فرست بر

مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ اَهْلِ الذِّكْرِ الَّذينَ اَمَرْتَ بِمَسْئَلَتِهِمْ وَ ذَوِي

محمد و آل محمد اهل ذكري كه دستور فرمودي بپرسش مسائل از آنها

الْقُرْبَي الَّذينَ اَمَرْتَ بِمَوَدَّتِهِمْ وَ فَرَضْتَ حَقَّهُمْ وَ جَعَلْتَ الْجَنَّةَ مَعادَ

و خويشاونداني كه دستور فرمودي به دوست داشتنشان و حقشان را واجب كردي و بهشت را بازگشتگاه (و سرمنزل)

مَنِ اقْتَصَّ اثارَهُمْ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ كَما اَمرَوُا

كسي قرار دادي كه آثارشان را پيروي كند خدايا درود فرست بر محمد و آل محمد چنانچه دستور

بِطاعَتِكَ وَ نَهَوْا عَنْ مَعْصِيَتِكَ وَ دَلّوُا عِبادَكَ عَلي وَحْدانِيَّتِكَ اَللّهُمَّ

پيروي تو را دادند و از نافرمانيت نهي كردند و بندگانت را بيگانگيت راهنمايي كردند خدايا

اِنّي اَسْئَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ نَبِيِّكَ وَ نَجيبِكَ وَ صَفْوَتِكَ وَ اَمينِكَ

من از تو ميخواهم به حق محمد پيامبرت و گرامي و برگزيده و امين تو

وَ رَسُولِكَ اِلي خَلْقِكَ وَ بِحَقِّ اَميرِالْمُؤْمِنينَ وَ يَعْسُوبِ الدّينِ وَ قاَّئِدِ

و فرستادهات بسوي خلق و به حق اميرمؤمنان و پيشواي دين و رهبر

الْغُرِّ الْمُحَجَّلينَ الْوَصِيِّ الْوَفِيِّ وَالصِّدّيقِ الاْكْبَرِ وَالْفارُوقِ بَيْنَ

سفيدرويان آن وصي باوفا و صديق اكبر و جداكننده بين

الْحَقِّ وَالْباطِلِ وَالشّاهِدِ لَكَ وَالدّالِّ عَلَيْكَ وَالصّادِعِ بِاَمْرِكَ

حق و باطل و گواه تو و راهنمايي كننده بر تو و آشكار كننده دستورت

وَالْمُجاهِدِ في سَبيلِكَ لَمْ تَاْخُذْهُ فيكَ لَوْمَةُ لاَّئِمٍ اَنْ تُصَلِّيَ عَلي

و جهادكننده در راهت آن كه نگيردش (و ناراحتش نكند) درباره تو ملامت ملامت كنندهاي كه درود فرستي بر

مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَجْعَلَني في هذَا الْيَوْمِ الَّذي عَقَدْتَ فيهِ

محمد و آل محمد و مرا قرار دهي در اين روزي كه بستي براي ولي خود پيمان

لِوَلِيِّكَ الْعَهْدَ في اَعْناقِ خَلْقِكَ وَاَكْمَلْتَ لَهُمُ الّدينَ مِنَ الْعارِفينَ

(امامت) را در گردن خلق خود و كامل گرداندي براي آنها دين را از عارفان

بِحُرْمَتِهِ وَالْمُقِرّينَ بِفَضْلِهِ مِنْ عُتَقآئِكَ وَ طُلَقائِكَ مِنَ النّارِ وَلا

به حرمتش و اقراركنندگان به فضل او از آزادشدگان و رها شدگانت از آتش و

تُشْمِتْ بي حاسِدِي النِّعَمِ اَللّهُمَّ فَكَما جَعَلْتَهُ عيدَكَ الاْكْبَرَ وَ سَمَّيْتَهُ

شاد مكن نسبت به من حسودانم را در نعمتهايت خدايا چنانچه آن را عيد بزرگ خود قرار دادهاي و ناميدي آن را

فِي السَّمآءِ يَوْمَ الْعَهْدِ الْمَعْهُودِ وَ فِي الاْرْضِ يَوْمَ الْميثاقِ الْمَاْخُوذِ

در آسمان روز عهد معهود و در زمين روز پيمان گرفتن و انجمن بازخواست

وَالجَمْعِ المَسْئُولِ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَ اَقْرِرْ بِهِ عُيُونَنا

شده درود فرست بر محمد و آل محمد و روشن كن بوسيلهاش ديدگان ما را

وَاجْمَعْ بِهِ شَمْلَنا وَلا تُضِلَّنا بَعْدَ اِذْ هَدَيْتَنا وَاجْعَلْنا لاِنْعُمِكَ مِنَ

و گردآور بدستش پراكندگي ما را و گمراهمان مكن پس از آن كه هدايتمان كردي و قرارمان ده از سپاسگزاران نعمتهايت اي

الشّاكِرينَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذي عَرَّفَنا فَضْلَ هذَا الْيَوْمِ

مهربانترين مهربانان ستايش خاص خدايي است كه شناساند به ما فضيلت اين روز را

وَ بَصَّرَنا حُرْمَتَهُ وَ كَرَّمَنا بِهِ وَ شَرَّفَنا بِمَعْرِفَتِهِ وَ هَدانا بِنُورِهِ يا رَسُولَ اللّهِ

و بينامان كرد به حرمت اين روز و گراميمان داشت بدان و شرافتمان داد به معرفتش و هدايتمان كرد به نورش اي رسول خدا

يا اَميرَالْمُؤْمِنينَ عَلَيْكُما وَ عَلي عِتْرَتِكُما وَ عَلي مُحِبِّيكُما مِنّي

اي اميرمؤمنان بر شما و بر عترت شما و بر دوستان شما

اَفْضَلُ السَّلامِ ما بَقِيَ اللّيْلُ وَالنَّهارُ وَ بِكُما اَتَوَجَّهُ اِليَ اللهِ رَبّي

بهترين سلام و درود من باد تا برپاست شب و روز و بوسيله او رو كنم به سوي خدا پروردگار من

وَ رَبِّكُما في نَجاحِ طَلِبَتي وَ قَضآءِ حَوآئِجي وَ تَيْسيرِ اُمُوري اَللّهُمَّ

و پروردگارتان در موفق شدن به مقصودم و برآورده شدن حاجاتم و آسان شدن كارهايم خدايا

اِنّي اَسْئَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ اَنْ تُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّدٍ وَ الِ

از تو خواهم به حق محمد و آل محمد كه درود فرستي بر محمد و آل

مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَلْعَنَ مَنْ جَحَدَ حَقَّ هذَا الْيَوْمِ وَ اَنْكَرَ حُرْمَتَهُ فَصَدَّ عَنْ

محمد و لعنت كني كسي را كه انكار كند حق اين روز را و انكار كند حرمتش را و جلوگيري كرد

سَبيلِكَ لاِِطْفآءِ نُورِكَ فَاَبَي اللهُ اِلاّ اَنْ يُتِمَّ نُورَهُ اَللّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ اَهْلِ

از راه تو براي خاموش كردن نورت ولي خدا هم نميخواهد جز آن كه نورش را آشكار كند خدايا گشايش ده به كار خاندان

بَيْتِ مُحَمَّدٍ نَبِيِّكَ وَاكْشِفْ عَنْهُمْ وَ بِهِمْ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ الْكُرُباتِ

محمد پيامبرت و برطرف كن از ايشان و بوسيله ايشان از اهل ايمان گرفتاريها و محنتها را

اَللّهُمَّ امْلاَءِ الاْرْضَ بِهِمْ عَدْلاً كَما مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً وَ اَنْجِزْ لَهُمْ

خدايا پر كن زمين را بوسيله ايشان از عدل و داد چنانچه پر شده از ستم و بيداد و وفا كن براي آنها

ما وَعَدْتَهُمْ اِنَّكَ لا تُخْلِفُ الْميعادَ

آنچه را وعده دادي به آنها كه براستي تو خلف وعده نميكني

8- در هنگام ملاقات مومنين به عنوان تهنيت جمله ذيل را بگوييم.
اَلْحَمْدُ لِلّهِ الّذي جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكينَ بِوِلايَةِ اَميرِالْمُؤْمِنينَ وَالاْئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلامُ

ستايش خاص خدايي است كه قرار داد ما را از تمسك جويان به ولايت اميرمؤ منان و ساير امامان عليهم السلام

و نيز بخواند:اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذي اَكْرَمَنا بِهذَا الْيَوْمِ وَ جَعَلَنا مِنَ الْمُوفينَ بِعَهْدِهِ اِلَيْنا وَ ميثاقِهِ الَّذي واثَقَنا بِهِ مِنْ وِلايَةِ وُلاةِ اَمْرِهِ وَالْقُوّامِ بِقِسْطِهِ وَ لَمْ يَجْعَلْنا مِنَ الْجاحِدينَ وَالْمُكَذِّبينَ بِيَوْمِ الدّينِ .

ستايش خاص خدايي است كه گرامي داشت ما را به اين روز و قرارمان داد از وفاكنندگان به عهدي كه با ما كرده بود و پيماني كه با ما بسته بود از ولايت سرپرستان امر دين او و برپادارندگان عدلش و قرارمان نداد از منكران و تكذيب كنندگان روز جزا

9- صد بار اين ذكر گفته شود: اَلْحَمْدُلِلّهِ الّذي جَعَلَ كَمالَ دينِهِ وَ تَمامَ نِعْمَتِهِ بِوِلايَةِ اَميرِ الْمُؤ مِنينَ عَليِّ بْنِ اَبي طالِبٍ عَلَيْهِ السَّلامُ .
ستايش خاص خدايي است كه قرار داد كمال دين و تمام شدن نعمتش را به ولايت اميرمؤمنان علي بن ابيطالب عليه السلام .

در اين روز شريف پوشيدن لباس نيكو و زينت كردن و استفاده كردن از عطر و شادي كردن شيعيان اميرالمؤ منين (عليه السلام) و عفو و بخشش از تقصيرات ايشان و برآوردن حاجات ايشان و صله ارحام و توسعه بر عيال و اطعام مؤمنان و افطار دادن روزهداران و مصافحه با مؤمنين و رفتن به زيارت ايشان و تَبسّم كردن بر رويشان و هديه فرستادن بر ايشان و شكر الهي به جا آوردن به جهت نعمت بزرگ ولايت و بسيار فرستادن صَلَوات و عبادات كردن فضيلت بسيار دارند.

روز عيد غدير روز برطرف شدن غمهاي مومنين است. اين روز، روزي است كه حضرت موسي عليهالسلام بر ساحران غلبه كرد و خداوند آتش را بر ابراهيم خليل (عليه السلام) سَرد و گلستان كرد. و حضرت موسي (عليه السلام) يوشع بن نون را وصيّ خود گردانيده و حضرت عيسي عليه السلام شمعون الصّفا را وصيّ خود قرار داده و حضرت سليمان (عليه السلام) رعيّت خود را بر اِستِخلافِ اصِفِ بنِ بَرْخِيا اِشهاد كرد.

10- در اين روز خواندن عقد اخوّت با برادران مؤمن سفارش شده و كيفيّت آن به نحوي كه شيخِ در مستدرك وسايل از كتاب زاد الفردوس نقل فرموده چنين است كه دست راست خود را بر دست راست برادر مؤمن خود گذاشته و بگويد:
و اخَيْتُكَ فِي اللهِ وَ صافَيْتُكَ فِي اللّهِ وَ صافَحْتُكَ فِي اللّهِ وَ عاهَدْتُ اللّهَ

برادر شدم با تو در راه خدا و دوست با صفايت شدم در راه خدا و مصافحه كردم با تو در راه خدا و عهد كردم با خدا

وَ مَلاَّئِكَتَهُ وَ كُتُبَهُ وَ رُسُلَهُ وَ اَنْبِي آئَهُ وَالاْئِمَّةَ الْمَعْصُومينَ عَلَيْهِمُ السَّلامُ

و فرشتگانش و كتابهايش و رسولانش و پيمبرانش و امامان معصومين عليهم السلام

عَلي اَنّي اِنْ كُنْتُ مِنْ اَهْلِ الْجَنَّةِ وَالشَّفاعَةِ وَ اُذِنَ لي بِاَنْ

بر اين كه اگر من از اهل بهشت و اهل شفاعت بودم و اجازهام دادند كه

اَدْخُلَ الْجَنَّةَ لا اَدْخُلُها اِلاّ وَ اَنْتَ مَعي

داخل بهشت گردم داخل نشوم جز با تو .

آنگاه برادر مؤمن بگويد: قَبِلْتُ ؛ قبول كردم

پس بگويد: اَسْقَطْتُ عَنْكَ جَميعَ حُقُوقِ الاُْخُوَّةِ ما خَلاَ الشَّفاعَةَ وَالدُّعاَّءَ وَالزِّيارَةَ

و ساقط كردم از تو تمامي حقوق برادري را جز شفاعت و دعا و زيارت .

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: عید غدیر جشن عید امامت حضرت علی اعمال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۸۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبروریزی برای فوتبال خوزستان؛ دیدار ملاثانی و فجر لغو شد

دیدار تیم‌های فوتبال استقلال آبی پوش ملاثانی و فجر سپاسی از هفته بیست و هشتم لیگ یک کشور لغو شد.

در حالی که قرار بود استقلال آبی پوش ملاثانی از ساعت ۱۸ و ۱۵ دقیقه امروز در هفته بیست و هشتم لیگ دست یک کشور در ورزشگاه غدیر اهواز پذیرای فجرسپاسی باشد، باشگاه استقلال خوزستان (گروه ملی صنعتی فولاد ایران) به عنوان مالک ورزشگاه غدیر اهواز به دو تیم اجازه ورود به ورزشگاه را نداد.

به گزارش ایسنا، دو تیم ساعت‌ها پشت در ورزشگاه غدیر معطل ماندند تا در نهایت با تصمیم ناظر بازی، لغو این دیدار به صورت مکتبوب و رسمی اعلام شد.

به گفته یکی از اعضای باشگاه استقلال ملاثانی، باشگاه استقلال خوزستان به آن ها اعلام کرده است، برگزاری این بازی در ورزشگاه غدیر با آن ها هماهنگ نشده بود و به همین دلیل به دو تیم فجر و ملاثانی اجازه ورود به ورزشگاه داده نشد. 

همچنین دو تیم فجر و ملاثانی ورزشگاه را ترک کردند.

بی‌تفاوتی باشگاه استقلال خوزستان نسبت به برگزاری این دیدار با توجه به اینکه لیگ یک در هفته‌های حساسی به سر می‌برد، آبروریزی بزرگی برای فوتبال خوزستان محسوب می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تاجران لیگ برتری بالای سر مرواریدهای استقلال خوزستان جام حذفی/ استقلال ملاثانی شگفتی ساز شد/ حذف مس کرمان با درخشش خذیراوی

دیگر خبرها

  • نسل رویش‌های انقلاب اسرائیل را نابود خواهد کرد
  • دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم
  • جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!
  • پذیرش سطح عالی و مقطع خارج مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین(ع) قم
  • از محاکمه کرباسچی تا قطعی شدن کاندیداتوری محمد خاتمی
  • لغو دیدار تیم‌های استقلال ملاثانی و فجر سپاسی
  • آغاز دور جدید دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین
  • تقویم نجومی امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • باید به همه لحظات عمر خود رنگ خدایی ببخشیم
  • آبروریزی برای فوتبال خوزستان؛ دیدار ملاثانی و فجر لغو شد