Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@03:40:31 GMT

۱۸۶ هزار نفر در کشور به هپاتیت C مبتلا هستند

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۱۸۶۸۳

۱۸۶ هزار نفر در کشور به هپاتیت C مبتلا هستند

سید موید علویان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: هپاتیت c یک بیماری ویروسی است که کبد را درگیر کرده و وظایف مهم آن را که شامل دفع سموم، ساخت پروتئین های حیاتی، تنظیم مصرف قند خون، سوخت و ساز چربی ها و  ساخت برخی هورمون های ضروری است مختل می کند.

وی اظهار داشت: در بیماری‌ هپاتیت C  بافت طبیعی کبد به تدریج تخریب شده و پس از ۱۰ تا ۳۰ سال، به سیروز (فرسودگی) کبد می‌انجامد و افراد مبتلا به سیروز کبدی در صورت عدم درمان، در مواردی دچار سرطان کبد می‌شوند و مبتلایان به سیروز و سرطان کبد ممکن است به پیوند کبد نیاز پیدا کنند، این در حالیست که در صورت عدم درمان موثر، اغلب پس از پیوند، بیماری دوباره عود می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علویان، هپاتیت های ویروسی از جمله هپاتیت C، یکی از اصلی ترین چالشهای سلامتی در جهان دانست و افزود: هپاتیت های B,C، علت اصلی بیماری های مزمن کبدی هستند که می توانند به سیروز، سرطان کبد و مرگ منجر شوند.

وی تصریح کرد: افرادی که مواد مخدر تزریق می کنند، رفتارهای پرخطر جنسی، افراد دارای سابقه خالکوبی  و غیره بیش از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به هپاتیت C هستند و باید هر سال تست غربالگری این بیماری را انجام دهند.

رئیس شبکه هپاتیت ایران با اشاره به باورهای غلط در مورد انتقال هپاتیت در میان افکار عمومی، گفت: دست دادن و بوسیدن فرد مبتلا به این بیماری، استفاده از ظروف مشترک، معاشرت معمولی در محل کار و منزل، استفاده از سرویس بهداشتی مشترک و شنا کردن در یک استخر باعث انتقال هپاتیت C نمی شود.

علویان اظهار داشت: هپاتیت C، در اغلب موارد هیچ علامتی ندارد و می تواند مثل یک سرماخوردگی ساده و معمولی بروز کند، برخی بیماران علائم عمومی عفونت ویروسی مانند خستگی، دل‌درد، درد عضلانی، تهوع و بی‌اشتهایی را نشان می‌دهند و در موارد پیشرفته، علائم نارسایی کبد شامل تورم شکم و اندام‌ها، ‌ یرقان و غیره بروز می کند.

وی تصریح کرد: تشخیص هپاتیت C با انجام آزمایش خون ممکن است و اگر فرد مبتلا درمان نشود، در عرض چند سال سیروز کبد ایجاد شده و در موارد شدید نارسایی کبد و سرطان کبد رخ میدهد.

علویان افزود: درمان باعث می شود تا تکثیر ویروس در بدن متوقف شود و با داروهای فعلی، دوره درمان کوتاه تر و بهبودی تا ۹۵ درصد قطعی است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بهداشت و درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۱۸۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان رایگان انواع سرطان‌ها در دست برنامه‌ریزی است

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام عین الهی ظهر پنج شنبه در بازدید از مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان بیمارستان کوثر سمنان ضمن بیان اینکه درمان رایگان انواع سرطان‌ها در دست برنامه‌ریزی است، ابراز داشت: در حال حاضر دارو و درمان سرطان‌ها بار مالی گزافی بر دوش خانوارها تحمیل می‌کند که به دنبال کاستن از این درد و رنج برای خانواده‌ها هستیم.

وی ضمن بیان اینکه طی دولت سیزدهم دستگاه‌های جدید و پیشرفته برای چرخه درمان به کشور وارد شده است، افزود: با توجه به اینکه فرد سرطانی توان کار ندارد ورود این دستگاه‌ها می‌تواند ضمن تسریع روند درمان به کاهش هزینه‌ها نیز کمک کند.

وزیر بهداشت ضمن بیان اینکه در مراکزی نظیر سمنان افراد مشکوک به بیماری سرطان غربالگری خواهند شد، ابراز داشت: تشخیص زودهنگام و به موقع بیماری نیز اقدامی که می‌تواند در این بین مؤثر باشد تا فرد قبل از پیشرفته شدن مراحل درمانی هزینه‌های کمتری را متقبل شود.

عین الهی ضمن بیان اینکه دستگاه‌های پیشرفته وارد مرکز تشخیص و درمان سرطان بیمارستان کوثر سمنان شده است، تصریح کرد: موضوع پیش بینی شد که این مرکز بتوانند منجر به بهره‌مندی افراد سایر استان‌ها نیز شود.

وی ضمن بیان اینکه در دولت سیزدهم برای این بیمارستان ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار منظور شد، افزود: ۴۵ میلیارد تومان نیز اعتبار قبلی این بیمارستان بوده است.

کد خبر 6081857

دیگر خبرها

  • درمان سرطان رایگان می‌شود
  • اجرای پویش ملی غربالگری سرطان به زودی در کشور
  • بیماری ایدز چیست؟ + فیلم
  • وزارت بهداشت حذف هپاتیت C در ایران را اعلام کند
  • به درمان سرطان به کمک آزمایش دی‌ان‌ای امیدوار باشیم؟
  • درمان رایگان انواع سرطان‌ها در دست برنامه‌ریزی است
  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
  • ردپای ژنتیک در اختلال وسواس
  • درمان تخصصی انواع بیماری های پوستی در شیراز
  • چرا دچار وسواس می شویم/ بارزترین نشانه‌های وسواس