به گزارش خبرگزاری برنا ؛دکتربردیا صدرنوری  با اشاره به تعریفی از ترانه و موسیقی ارتباط این دو را بسیار نزدیک به هم دانست و گفت: ترانه را زیرمجموعه شعر تعریف کرده اند و نمی توان آن را از موسیقی جدا کرد؛ وقتی که موسیقی با کلام پخش شود ، در ترانه معمولا واژگانیست که ریشه های اجتماعی دارد و می تواند در سطح ملی یعنی سطح زبان رسمی کشور یا به شکل تعریف شده به زبان بوم یا منطقه ای از یک کشور تعریف شود .

مولف کتاب طرح جامع موسیقی کشور ادامه داد: می توان ترانه های ملی و یا ترانه های بومی و منطقه ای یا محلی داشت اما عمده تفاوت آن با شعر ارتباط نزدیکش با موسیقی است یعنی ما قطعا ترانه و موسیقی را باهم می بینیم و کاربردش اینست که بیشتر با موسیقی همراه باشد و این ترکیب محصولی ایجاد کند که به مخاطب ارائه شود.

صدرنوری بیان کرد: در تعریفی که توسط یکی از دوستان ارائه شده آن وجه ترانه مطرح گردید که ریشه در مناطق جغرافیایی ما و  زندگی و کار افراد است به طور مثال وقتی راجع به موسیقی شالیزار صحبت می کنیم در اصل در مورد بخشی زندگی و کار است که تیپی از موسیقی را می طلبد؛ در سطح ملی نیز ترانه را داریم و به طور معمول ریشه اجتماعی دارد.

وی تصریح کرد: آن اجتماع می تواند ملی ، بومی یا منطقه ای باشد و مهمترین وجهی که یک موسیقی می تواند نسل به نسل منتقل شود موسیقی است که کلام دارد بویژه در کشور ما که موسیقی علمی و کلاسیک مبتنی بر نت و ریاضی کمتر نسبت به غرب وجود دارد و از قدیم به صورت سینه به سینه منتقل می شده و می شود؛ موسیقی با کلام بیشتر به یاد می ماند برای همین است که مواردی را سینه به سینه از پدران و مادران به فرزندان مان منتقل می کنیم و گاه ترانه موسیقی در این انتقال کمک بهتری می کند.

مدیر شش دوره جشنواره همایون خرم با بیان اینکه با مقوله فرهنگ و هنر نمی توان با دو تا دوتای ریاضی روبرو شد، تصریح کرد: البته می توان قانون و ضابطه را به آن حاکم کرد.

صدرنوری با اشاره به اینکه بخشی از ترانه های خوب از بوم و منطقه می رسد، تصریح کرد: وقتی شالیزار از بین می رود و در روستاهای ما چوب و کاه و کلش با سنگ و اهن و سیمان عوض شود، موسیقی آن هم از بین می رود چرا که این موضوع  ناخودآگاه در روحیات و فرهنگ و هنر انسان ها تاثیر می گذارد .

وی با بیان اینکه تکنولوژی در کنار زوایای مثبت و خوب ، ابعاد منفی دارد، اظهار کرد: تکنولوژی از یکسو زندگی شما را پیچیده  و از طرفی سطحی نگر می کند و به جای اینکه فرزندان مان شعر با محتوا بخوانند همواره تلفن همراه دستشان است و انواع  و اقسام مطالب سطحی می اید که آنها تصور می کنند شعر همین است.

این پژوهشگر و نوازنده برجسته ادامه داد: ما گونه بهتری پیش روی آنان قرار نداده ایم که تفاوت شعر  و ترانه و شعر خوب  را به آنها اموزش بدهیم؛ ضمن آنکه در بخش آموزش رسمی  دچار ضعف هستیم و یک بخش دیگر آموزش از طریق کنسرت، کارگاه های آموزشی، صدا و سیما و یا تلفن های همراه است که هیچ برنامه ای برای آن نداریم.

مولف کتاب طرح جامع موسیقی کشور خاطر نشان کرد: شعر بایستی بار محتوایی و معنایی داشته باشد و ما خیلی چیزها را با هم قاطی کرده ایم؛ مثلا کسی ممکن است در حرفه دیگری به طور مثال کارگردان و یا چهره سینمایی موفقی باشد و به صرف این که مشتری و مخاطب دارد به آن مجوز اجرای کنسرت می دهیم و می آید به فاجعه امیزترین وجه ممکن یک تصنیف قدیمی را تخریب می کند؛ سپس خوشحال هستیم که کلی بلیت فروخته ایم.

صدرنوری با بیان اینکه نظارت فرهنگی در این زمینه  وجود ندارد  و به بدترین نحو این امر اتفاق می افتد، اظهار داشت: از سوی دیگر جایگاه ارزش های ما تغییر کرده که نظارتی هم بخواهیم انجام بدهیم بر اساس شاخص است و یا شاخص هایی که می تواند مبتنی بر مبانی ارزشی قرار بگیرد.

وی موسیقی های اصیل  و سنتی را میراث معنوی خواند و گفت: این موسیقی ها بویژه آنهایی که از قدیم به دست ما رسیده اند، میراث معنوی ما هستند و فکر نمی کنم هیچ جای دنیا با میراث معنوی خود اینطور رفتار کنند؛ به طور مثال ما آهنگ سرود زیبای ای ایران را عوض می کنیم و یا آهنگی ریشه دار را تغییر می دهیم و با همان موسیقی قبلی برای تبلیغات استفاده می کنیم که متاسفانه به جای نگاه فرهنگی، نگاه همان پول در آوردن اقتصادی است.

صدرنوری اظهار داشت: ما با بی برنامگی و روزمرگی، ذائقه مردم را به مرور زمان تنزل داده ایم و بعد می گوییم بیاییم برنامه ریزی کنیم و  در این صورت مردم  دیگر حاضر  نیستند موسیقی فولکور و موسیقی فاخر گوش بدهند و فکر می کنند موسیقی همین است که شنیده اند.

وی بهترین ترانه و موسیقی های تولید شده در کشور  را بین دهه های ۳۰ تا ۵۰ دانست و گفت: ترانه سرا و آهنگساز باهم همزیستی داشتند که بهترین موسیقی های تولید شده ناشی از این همزیستی هاست.

مدیر شش دوره جشنواره همایون خرم رسالت ترانه سرا را انتقال یک مجموعه مفاهیم ، ارزش ها و آداب که باید انتقال دهند، دانست و گفت: وقتی موسیقی کلام داشته باشد ، می توان نسل به نسل  ان را راحت تر منتقل کرد.

وی  با بیان اینکه به جای سخت گیری بایستی زمینه سازی انجام داد، خاطر نشان کرد:  آموزش در محیط مناسب داده شود و بیش از اینکه سخت گیری کنیم ، آموزش بدهیم چراکه کار فرهنگی با سخت گیری و بزن و بگیر اصلاح نمی شود و باید زمینه سازی های لازم برای رشد آن را انجام داد.

این پژوهشگر و نوازنده برجسته با اشاره به تعطیلی خانه ترانه و انجمن ها و نشست های مشابه در بسیاری از مناطق گفت:  با تعطیلی این مجامع علاقمندان محیطی ندارند که آموزش صحیح را درباره ترانه فرا بگیرند.

صدرنوری خاطرنشان کرد: اگر ضابطه درستی داشته باشیم و محیط را نیز فراهم کنیم، می توانیم امیدوار باشیم که در بسیاری از حوزه ها از جمله این حوزه پیشرفت کنیم.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تلفن های همراه رشد شاخص شعر کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه در مورد انتشار این خبر انتقاد یا پیشنهادی دارید لطفاٌ کد ۲۴۸۱۸۸۵۱ را به همراه موضوع به آدرس ایمیل [KHABARBAN] ارسال فرمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

اظهارات جنجالی نماینده مجلس: ماشین شاسی بلند می‌خواهم /این درست است که نماینده مردم پیاده باشد؟

تصاویر| استایل تازه ایوانکا ترامپ سوژه رسانه‌ها شد

عکس| جنجال رقص یک زن روی تابوت

ترافیک «دناپلاس» در بهارستان| جنجال تحویل خودروی قسطی به نمایندگان انقلابی؛ ۸ میلیون قسط از کجا؟

ایلام یکی از پاک ترین استان های کشور در بحث مواد مخدر است

خبر بعدی:

رزمی کار مهابادی رئیس کمربند مشکی کیوکوشین کشور شد

مصطفی پور رئیس اداره ورزش و جوانان مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار داشت: جمال رشتی رزمی کار مهابادی از سوی فدراسیون کاراته، به عنوان رئیس کمربند مشکی کیوکوشین سنتی کشور انتصاب شد.

مصطفی پور ادامه داد: سالار چاردلی دیگر رزمی کار مهابادی نیز به عنوان مسئول سبک کیوکوشین سنتی شمال غربی کشور انتخاب شد.

او افزود: کیوکوشین یکی از سبک‌های کاراته غیرکنترلی است، این رشته ترکیبی از عناصر مختلفی، چون تجریبات اویاما و تکنیک‌های دیگر سبک‌های کاراته است.

بیشتر بخوانید

قایقران ملی پوش مهابادی مسابقات جهانی آلمان را از دست داد

حضور شناگر معلول مهابادی در مسابقات قهرمانی کشور

حضور ورزشکار نخبه کورد در مسابقات والیبال باشگاه‌های اروپا

رئیس اداره ورزش و جوانان مهاباد تصریح کرد: در این سبک تمرینات تنفسی و استقامتی بسیار حائز اهمیت و تکیه اصلی آن بر حفظ سلامتی جسم و روح است.

مصطفی پور بیان کرد: در مبارزات کیوکوشین پیروزی به هر قیمتی بر حریف مقابل معنایی ندارد چرا که پرورش روحیه لطافت، افتادگی، و بزرگ منشی هنرجو مهم است.

انتهای پیام/ه

دیگر خبرها

  • خواص بی نظیر کاسنی
  • خواص کاسنی/از بین بردن جای جوش با کاسنی
  • با کودک دروغگو چه کار کنیم؟/ مردان، این سرطان رایج را با تخمه ژاپنی از خود دور کنند!
  • نئوبانک چیست و چه خدماتی ارائه می‌دهد؟
  • ترامپ ناتوان در اقناع همپیمانان سنتی علیه ایران
  • اقامتگاه بوم‌گردی سابات روانسر محیطی امن و آرام برای تفریح و گردش
  • چند راهکار موثر برای درمان بی‌اشتهایی با استفاده از طب سنتی
  • پیشگیری از آلزایمر با طب سنتی
  • ۹۹ سالگی آقای خواننده در روزهای کرونایی
  • خواننده نام آشنا ۹۹ ساله شد
  • تولید ۷۳۴۲ تن عسل در استان اردبیل
  • خواص فوق العاده کاسنی برای زیبایی پوست
  • هفت هزار و ۳۴۲ تن عسل امسال در استان اردبیل تولید شد
  • ثبت برند لباس به صورت اینترنتی امکان پذیر است؟
  • موزه صنایع‌دستی در محل پارک آبشار کاخک ایجاد می‌شود
  • بوستان شهدای ساوه کنگ زنی شد
  • ارشادها و حالات معنوی و مردمی آیت الله ممدوحی فراموش نشدنی است
  • بعد معنوی دوران دفاع مقدس در گام دوم انقلاب برجسته شود
  • جایزه ادبی مشهد باید بهانه‌ای برای پرداختن به بخش ترانه در جشنواره‌ها باشد