Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: بارش های خوب بهاره و افزایش روزانه تراز دریاچه ارومیه بهار امسال نویدبخش تابستانی خوب برای نگین فیروزه ای ایران بود و می شد حدس زد امسال هزاران گردشگر از سراسر کشور راهی دریاچه شوند اما متاسفانه مسئولان استان با غفلت از این ظرفیت هیچ تدبیری برای زمینه سازی ایجاد زیرساخت های گردشگری در این منطقه نیندیشیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضور میلیونی گردشگران در تالاب بین المللی دریاچه ارومیه در اواسط تعطیلات تابستان، تازه مسئولان آذربایجان غربی را به فکر تشکیل ستاد ساماندهی سواحل دریاچه ارومیه انداخت، ستادی که بی شک مصوبات و تصمیمات آن امسال هیچ مزیتی برای گردشگران این زیست بوم ارزشمند نداشت.

گرمای بتیرماه و مردادماه امسال  هر چقدر هم آزاردهنده باشد اما برای عده ای از گردشگران داخلی از سراسر کشور بهانه ای شده است تا دل به خنکای آب نگین فیروزه ای ایران زده و برای ساعاتی هر چند کوتاه این گرما را به فراموشی بسپارند.

نبود سایه بان، سرویس های بهداشتی، تانکر آب شیرین، راهنمای گردشگری و جاده دسترسی نامناسب بخشی از گلایه های گردشگران از کمبودهای زیرساختی  رفاهی و گردشگری دریاچه ارومیه استاین روزها به خصوص روزهای پایانی هفته، چشم می چرخانی سواحل دریاچه ارومیه مملو از گردشگرانی است که از سراسر کشور میهمان این تالاب ارزشمند شده اند تا خاطره ای خوش از تابستان و تعطیلات را در ذهن و یاد خود به ثبت برسانند.

اما نبود سایه بان، سرویس های بهداشتی، تانکر آب شیرین، راهنمای گردشگری و جاده دسترسی نامناسب بخشی از گلایه های گردشگران از کمبودهای جدی زیرساختی رفاهی و گردشگری دریاچه ارومیه است.

با وجود گرما و تبخیر آب دریاچه ارومیه، امسال حال و روز دریاچه خیلی خوب است و با همین شرایط موجود نیز دریاچه پذیرای خیل عظیم گردشگران داخلی و حتی خارجی است اما نبود زیرساخت های مناسب گردشگری در سواحل، جاده دسترسی نامناسب این حال خوب را دستخوش تغییرات تلخی نیز کرده است.

هر چند کمبود حداقلی زیرساخت های گردشگری در سواحل دریاچه ارومیه صدای همه گردشگران را درآورده اما این نبودها باعث عدم حضور هزاران گردشگر از اقصی نقاط کشور به دریاچه ارومیه نشده و امسال این دریاچه بعد از دو دهه خشکسالی میزبان بیشترین گردشگر در مقایسه با سالهای اخیر شده است.

سواحل دریاچه ارومیه از حداقل امکانات گردشگری محروم است

رضا حسن زاده یکی از گردشگرانی که از همدان به همراه خانواده اش سواحل دریاچه ارومیه را برای گذران تعطیلات تابستانی انتخاب کرده است در خصوص کمبود زیرساخت های گردشگری این تالاب به خبرنگار مهر می گوید: دریاچه ارومیه فارغ از فرصت ارزشمند برای گردشگری یک نعمت الهی است که خدا نصیب مردم ارومیه کرده است ولی از این مزیت هیچ استفاده بهینه ای نمی شود.

وی با گلایه از نبود کمترین امکانات گردشگری در سواحل دریاچه ارومیه ادامه می دهد: متاسفانه مسئولان استان به خود زحمت نداده اند امسال که وضعیت دریاچه ارومیه بهبود یافته و بستر برای حضور گردشگران فراهم شده راه دسترسی به سواحل را ساماندهی کنند.

بارها در خصوص مزیت های درمانی و ویژگی های منحصر به فرد این دریاچه شنیده بودیم و امسال آمدیم تا از نزدیک این ویژگی ها را ببینیم ولی متاسفانه هیچ مسئول و راهنمایی ندیدیمحسن زاده با بیان اینکه متاسفانه با وجود استقبال گسترده گردشگران از دریاچه ارومیه و دو روزی که در اینجا هستیم هیچ مسئول و متولی خاصی برای راهنمایی گردشگران وجود ندارد می افزاید: بارها در خصوص مزیت های درمانی و ویژگی های منحصر به فرد این دریاچه شنیده بودیم و امسال آمدیم تا از نزدیک این ویژگی ها را ببینیم ولی متاسفانه هیچ مسئولی و راهنمایی در این زمینه مشاهده نکردیم که جای تاسف دارد.

احد قلیپور دیگر گردشگری که از استان تهران به ارومیه سفر کرده و برای فرار از گرمای وسط روز در لجن های کنار دریاچه ارومیه دراز کشیده است به محض معرفی خودم به عنوان خبرنگار زبان به گلایه باز کرده و می گوید: نبود امکانات رفاهی و گردشگری مایه تاسف است.

وی ادامه می دهد: با توجه به اینکه آب دریاچه ارومیه شور است آیا مسئولان به خصوص مسئولان بخش گردشگری عاجز از نصب تعدادی سایه بان، تانکر آب شیرین و تعدادی سرویس بهداشتی در این منطقه هستند؟ این درحالی است که دریاچه ارومیه یک ظرفیت بی نظیر برای گردشگران است.

قلیپور که به همراه تعدادی از اعضای فامیل در ارومیه حضور دارد می افزاید: در کنار نبود جزئی ترین امکانات رفاهی متاسفانه مسئولان از حضور بانوان در دریاچه ارومیه و بهره مندی از نعمت این دریاچه نیز غفلت کرده اند و مکان مشخصی برای شنای بانوان وجود ندارد.

عوارضی زیاد، صف طولانی در عوارضی، عدم حضور راهنمایان گردشگری در سواحل دریاچه ارومیه، بی توجهی به نظافت سواحل و انباشت زیاد زباله از دیگر گلایه های گردشگران حاضر در سواحل دریاچه ارومیه است برای پرس و جو در این خصوص سراغ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی رفته ایم.

ستاد ساماندهی سواحل دریاچه ارومیه تشکیل شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در خصوص بی توجهی به ظرفیت های گردشگری آذربایجان غربی به خبرنگار مهر گفت: دریاچه ارومیه یک ظرفیت بی نظیر گردشگری است که در سالهای گذشته دچار بحران خشکسالی شده و ظرفیت گردشگری آن چندان در سالهای اخیر مورد توجه قرار نگرفته بود.

جلیل جباری با اشاره به بهبود نسبی این دریاچه در سالجاری و حضور هزاران گردشگر در این تالاب ارزشمند افزود: در حال حاضر آمار رسمی نمی توان از تعداد گردشگران تابستانی امسال در دریاچه ارومیه ارائه کرد و برای جمع بندی آمار باید منتظر پایان فصل تابستان بود اما آنچه قابل مشاهده است استقبال هزاران گردشگر است.

وی با بیان اینکه سواحل دریاچه ارومیه آزاد بوده و محصور شده نیست که بتوان آمار دقیق ارائه کرد اظهارداشت: امسال تاکنون دو میلیون نفر از جاذبه های گردشگری استان بازدید کرده اند که دریاچه ارومیه یکی از جاذبه های گردشگری استان است و می توان این آمار را برای دریاچه ارومیه نیز متصور شد.

جباری با اشاره به بارشهای خوب بهاره و حال خوب دریاچه ارومیه گفت: امسال به دلیل بهبود وضعیت دریاچه ارومیه دچار غافلگیری شدیم و پیش بینی حضور این تعداد گردشگر را نداشته ایم ولی بعد از مشاهده خیل عظیم گردشگران ستاد ساماندهی سواحل دریاچه ارومیه در استان تشکیل شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه بر اساس تشکیل این ستاد دستگاه های اجرایی متولی از جمله سازمان همیاریها، شهرداری و راهداری استان مکلف به ساماندهی سواحل دریاچه ارومیه شده اند افزود: میراث فرهنگی آذربایجان غربی در راستای وظایف این ستاد امسال اقدام به ساماندهی سواحل دریاچه ارومیه در محور گورچین قلعه کرده است.

وی از هزینه کرد ۷۰۰ میلیون تومانی این اداره کل برای ساماندهی محور گورچین قلعه خبر داد و عنوان کرد: در حال احداث ۳۰ باب سرویس بهداشتی، دوش سیار و سایر امکانات در سواحل دریاچه هستیم.

جباری با بیان اینکه سه نقطه برای نصب این سرویس های بهداشتی در نظر گرفته و عملیات اجرایی آن نیز آغاز شده است اضافه کرد: احیای مجدد و بازگشت زندگی به دریاچه ارومیه در شکوفایی صنعت گردشگری و به تبع آن رونق اقتصادی منطقه نقش موثری خواهد داشت.

وی اظهار امیدواری کرد با تشکیل ستاد ساماندهی سواحل دریاچه ارومیه از سال آینده مشکلی در بخش رفاهی و گردشگری دریاچه ارومیه شاهد نباشیم و گفت: امیدواریم امسال گردشگران حاضر در دریاچه ارومیه از این کمبودها چندان ناراضی نباشند.

لزوم ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و امکانات رفاهی در سواحل دریاچه ارومیه

تعطیلات تابستانی امسال به نیمه خود رسیده و استقبال چشمگیر گردشگران مسئولان استان را به فکر تشکیل جلسه ستاد ساماندهی سواحل دریاچه ارومیه وا داشته است جلسه ای که نتایج آن در سالهای آینده می تواند مثمر ثمر باشد و امسال هیچ دردی از نبود زیرساخت های گردشگری دریاچه ارومیه را دوا نمی کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی در این نشست با تاکید بر اینکه ایجاد زیرساخت های گردشگری و رفاهی در سواحل دریاچه عاملی برای تخریب محیط زیست نشود افزود: آذربایجان غربی تا پیش از این اعتباری از بابت ساماندهی سواحل دریاچه ارومیه دریافت نمی کرد که با پیگیری های مقام عالی استان مقرر شده از سال آینده آذربایجان غربی نیز همانند استان های ساحلی از اعتبارات این حوزه برخوردار شود.

علی مصطفوی با تاکید بر لزوم ایجاد زیرساخت های گردشگری و امکانات رفاهی در سواحل دریاچه ارومیه ادامه داد: اقدامات دستگاه های ذیربط در این خصوص باید کارشناسی شده باشد و طوری عمل نشود که تخریب محیط زیست را بدنبال داشته باشد.

تاکیدات معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی در حالی است که معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی معتقد است در روزهای آتی با تامین برخی زیرساخت های گردشگری می توان از باقی مانده تعطیلات تابستان برای گردشگران دریاچه ارومیه خاطره ای خوب ساخت.

جاده شهید کلانتری پذیرای بیشترین مسافران تابستانی دریاچه ارومیه بوده است، تمهیداتی اندیشیده شده تا دهکده ساحلی چی چست، منطقه قالقاچی، منطقه کاظم داشی و دیگر مناطق حاشیه‌ای نیز برای جذب گردشگر مهیا شودرضا حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر تشکیل ستاد ساماندهی سواحل دریاچه ارومیه را به فال نیک گرفت و افزود: این ستاد از اوایل ماه جاری تشکیل شده و اقدامات خوبی در راستای تامین برخی زیرساخت های گردشگری صورت گرفته و گردشگران می توانند در هفته های باقی مانده تعطیلات تابستانی از این زیرساخت ها استفاده بهینه را ببرند.

وی با بیان اینکه با تشکیل این ستاد دستگاه های مسئول به سرعت وارد عمل شده اند ادامه داد: جاده شهید کلانتری پذیرای بیشترین مسافران تابستانی دریاچه ارومیه بوده است، تمهیداتی اندیشیده شده تا دهکده ساحلی چی چست، منطقه قالقاچی، منطقه کاظم داشی و دیگر مناطق حاشیه‌ای نیز برای جذب گردشگر مهیا شود.

حسینی راه‌اندازی سرویس بهداشتی و حمام در محل‌های حضور گردشگران دریاچه ارومیه را ضروری دانست و گفت: گلایه‌های بسیاری در این خصوص وجود دارد در این راستا اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان در سه نقطه اقدام به ایجاد ۳۰ باب سرویس بهداشتی کرده است.

وی در خصوص گلایه گردشگران برای فراهم نبودن زمینه حضور مناسب بانوان در دریاچه ارومیه گفت: با تمهیدات صورت گرفته زمینه ای فراهم شده علاوه بر رعایت شئون اسلامی در راستای استفاده بانوان از دریاچه ارومیه، به راحتی از ظرفیت گردشگری دریاچه استفاده کنند.

بعد از نزدیک سه دهه بحران خشک شدن دریاچه ارومیه این روزها حال دریاچه رو به بهبودی است امید که مسئولان با توجه به تامین زیرساخت های گردشگری از این ظرفیت استفاده بهینه را ببرند.

کد خبر 4696662

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی آذربایجان غربی دریاچه ارومیه قزوین روز خبرنگار بوشهر شیراز شهرکرد گرگان ایلام خطبه های نماز جمعه عید سعید قربان یاسوج سانحه تصادف مجلس شورای اسلامی بیرجند عید غدیر خم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۰۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاری از سوی دولت برای دریاچه ارومیه صورت نگرفته/ با دو میلیارد متر مکعب آب هم می‌شود در دریاچه قایق‌سواری کرد/ پایان تابستان معلوم می‌شود

ایرن مهرگان: از آغاز سفرهای نوروزی تصاویری از حضور گردشگران در دریاچه ارومیه که رنگ آب را به خود دیده بود، خبری شد و خوشایند بود. دیدن این تصاویر با آنچه که پیش از این از خشک شدن این دریاچه محبوب گفته می‌شد، کمی متفاوت به نظر می‌رسد،‌ حتی علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ابتدای همین هفته در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: «بارندگی‌های اخیر، اهتمام ویژه دولت و برنامه.ریزی مناسب برای رهاسازی حقابه دریاچه و اتمام طرح‌های سخت.افزاری، حال خوبی برای دریاچه ارومیه و مردم منطقه به ارمغان آورده است.»

اما واقعا دریاچه ارومیه احیا و پر آب شده و دیگر از خشکی و پایان عمر آن خبر نیست؟ رئیس سابق سازمان حفاظت از محیط زیست و دبیر سابق ستاد احیای دریاچه ارومیه پاسخ مثبتی به این سوال ندارد. عیسی کلانتری به خبرآنلاین می‌گوید: اقدامات سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه تقریبا تمام شده اما مساله این است کاری صورت نگرفته جز اینکه باران باریده و آب جمع شده است.

او با بیان اینکه مسئولان و یا سخنگوی دولت یا اطلاع دقیقی ندارند و یا متوجه نیستند که چه اتفاقی افتاده، ادامه می‌دهد: از جمله کارهایی که باید صورت می‌گرفت این بود که در فصل زمستان باید دهنه آب‌بر حدود ۱۱۰ رودخانه‌ را می‌بستند که آب وارد دریاچه می‌شد که این کار را نکردند، یا اینکه باید حق‌السهم دریاچه ارومیه از سدها را می‌دادند که فقط ۴۰ درصد از این میزان را داده‌اند، بعد می‌گویند که دریاچه احیا شده است.

کلانتری ادامه می‌دهد: حدود ۴۰۰ میلیون متر معکب آب از رودخانه زاب می‌آید و بقیه هم اگر وزارت نیرو نامردی نکند و رهاسازی کند، آبی باز روانه کند این وضعیت موقتی ادامه پیدا می‌کند، اما واقعیت این است که همین میزان آب با گرمای تابستان بخار می‌شود.

او با تاکید بر اینکه این موقع از سال پرآب‌ترین زمان دریاچه ارومیه است و مهم این است که تابستان چه بلایی سر دریاچه می‌آید، می‌گوید: اگر دریاچه ارومیه بعد از پایان شهریور و ابتدای مهر ماه بیش از ۲ میلیارد متر مکعب آب داشت، می‌شود گفت که کارهایی از سوی دولت انجام شده و جواب داده، اما اگر فقط یک میلیارد متر مکعب آب داشت یعنی هیچ کاری صورت نگرفته است.

رئیس سابق سازمان حفاظت از محیط زیست ادا می‌دهد: اما مشاهدات نشان می‌دهد که کاری صورت نگرفته مثلا سردهنه‌سازی نشده،‌ درحالی که باید هر سال سردهنه بیش از صد رودخانه‌ها که به دریاچه منتهی می‌شوند، بسته می‌شد تا آب وارد دریاچه شود. ضمن اینکه حق‌آبه دریاچه ارومیه هنوز کامل از سدها و وزارت نیرو گرفته نشده و از طرفی چند درصد باقیمانده از کارهای تصفیه‌خانه‌های تبریز که از پروژه‌های احیای دریاچه بود هنوز به اتمام نرسیده است.

کلانتری اظهار می‌کند: حق‌آبابه باید در اسفند و فروردین پرداخت می‌شد و تمام می‌شد که انجام نشده این یعنی بارندگی شده و آب باران جمع شده و آب در دریاچه جمع شده و جانی گرفته است.

او تاکید می‌کند که طبق برنامه مصوب کاری صورت نگرفته مثلا کاهش آب کشاورزی از سوی دولت رها رها شده، ترویج بهره‌برداری آب صورت نگرفته و با اینکه کارهای سخت‌افزاری دریاچه ارومیه در دوران آقای روحانی تمام شده و فقط ۲ الی ۳ درصد از کارهای تصفیه‌خانه تبریز مانده، آن هم بعد از دو سال هنوز تمام نشده است.

کلانتری می‌گوید: بله دریاچه آب دارد اما حتی نمک‌های ساحلی هم زیر آب نرفته است، نکته اینجاست که حتی نسبت به ۳ سال پیش در همین زمان، ۲.۵ تا ۳.۵ میلیارد متر مکعب میزان آب موجود در دریاچه کمتر شده است وگرنه همین که دریاچه حدود دو میلیارد متر مکعب آب داشته باشد هم کفایت می‌کند برای اینکه بخواهند در آن قایق‌سواری کنند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896432

دیگر خبرها

  • رونق بازار مهاباد با حضور مسافران و گردشگران
  • تذکر رئیس قوه قضائیه درباره پرهیز از صدور قرار تامین منتهی به بازداشت (فیلم)
  • لزوم فرهنگ سازی مناسب برای مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه
  • سرمایه گذاری هلدینگ گردشگری در سواحل رود ارس درماکو
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه
  • تصاویر زیبا و چشم‌نواز از حال خوب دریاچه ارومیه + عکس
  • افزایش ۲۰ درصدی میزان بازدید گردشگران از آثار تاریخی سلطانیه
  • کاری از سوی دولت برای دریاچه ارومیه صورت نگرفته/ با دو میلیارد متر مکعب آب هم می‌شود در دریاچه قایق‌سواری کرد/ پایان تابستان معلوم می‌شود
  • سلاجقه: وضعیت دریاچه ارومیه مناسب است
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه |‌ ویدئو