Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-19@09:56:46 GMT

روایت «چرخ» از رابطه‌ی طب سنتی و پزشکی

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۲۰۵۴۰

روایت «چرخ» از رابطه‌ی طب سنتی و پزشکی

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در «میز علم» برنامه‌ی یکشنبه 27 تیر، حسین فروتن به‌عنوان مجری-کارشناس «چرخ»، میزبان دکتر حسین رضایی‌زاده، رییس دانشکده‌ی طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران بود.

رضایی‌زاده صحبت‌هایش را با بحث درباره‌ی تفاوت طب سنتی و ایرانی آغاز کرد: « در سطح جامعه واژه‌های مختلفی درباره‌ی این موضوع می‌شنویم؛ طب سنتی، طب گیاهی، طب عامیانه، طب سنتی چینی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. . سازمان جهانی بهداشت برای طب سنتی یک تعریف دارد؛ دانشی از پزشکی که قرن‌ها یا سال‌های بسیار طولانی سابقه دارد، منابع مکتوب برای آن وجود دارد، بین یک ملت، فرهنگ یا تمدن سال‌های سال استفاده شده و پشتوانه‌ی فلسفی دارد. طب مکمل هم شاخه‌هایی از روش‌های پزشکی است که در دنیای جدید بدون آن پیشینه‌های فلسفی یا تاریخی و تمدنی در صد سال اخیر توسعه پیدا کرده است. این طب مکتب فراگیری نیست که شامل همه‌ی ابعاد زندگی آدم‌ها شود. در نتیجه با تعریف اولیه طب ایرانی و سنتی تفاوتی با همدیگر ندارند اما از نظر بین‌المللی آنجایی که ما می‌خواهیم پیشینه‌ی خودمان را به نمایش بگذاریم و به آن هویت بدهیم، از واژه‌ی معادل قومیت و تمدن استفاده می‌کنیم. به همین دلیل از عبارت طب ایرانی استفاده می‌کنیم. از ده‌ها سال پیش Persian medicine را در مجله‌های معتبر علمی به رسمیت می‌شناسند و در کتاب‌های پزشکی هم از این واژه استفاده شده است.»  

رییس دانشکده‌ی طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه‌ی صحبت‌هایش از کاربردهای طب سنتی گفت: «در کنترل عفونت‌ها، اورژانس‌ها، ارتوپدی، جراحی‌های پیشرفته‌ی چشم و ... مواردی هستند که فقط از عهده‌ی پزشکی جدید برمی‌آید. اما به‌طور مثال در زمینه‌ی سرطان کارهایی مانند جراحی سرطان، رادیوتراپی، پرتودرمانی، شیمی‌درمانی و ... را انجام می‌دهیم که مطالعات غربی‌ها نشان می‌دهد در چهل سال گذشته، علی‌رغم همه‌ی پیشرفت‌ها در این زمینه، نرخ مرگ‌ومیر بیماران ناشی از سرطان تغییری نکرده است. به خاطر اینکه در خیلی از کشورها که بیمار اجازه دارد مدل درمانش را انتخاب کند، به علت افت کیفیت زندگی و عوارض، درمان را رها می‌کند. اینجا طب‌های مکمل و سنتی به آنها کمک می‌کند. در پزشکی جدید ما تصویربرداری جدید، پیشرفت داروسازی و ... را داریم اما در پزشکی جدید ما آن‌قدر جزءنگر شده‌ایم که موضوعاتی را درباره‌ی آن فراموش کرد‌ه‌ایم؛ ما درباره‌ی بدن انسانی صحبت می‌کنیم که اولا جزو کل هستی و طبیعت اطراف است، پس متاثر از همه‌ی ابعاد وجودی خودش و اطرافش است. ثانیا همه‌ی ارگان‌ها، اعضا و اندام‌ها با هم ارتباطاتی دارد و با روح و روانش ارتباط دارند. ما در پزشکی جدید این موارد را کنار گذاشته‌ایم. در حال حاضر ما باید تمام آن پیشرفت‌های پزشکی جدید را داشته باشیم اما به یک همکاری گروهی نیاز داریم. به‌طور مثال وقتی بیمار سرطانی می‌گوید جان ندارم، طب ایرانی برای آن راه‌حل دارد.» 

رضایی‌زاده در پایان صحبت‌هایش درباره‌ی انجام حجامت برای همه و تجویز‌های اشتباه به‌عنوان طب سنتی هشدار داد؛ «حجامت عام در طب سنتی وجود ندارد. در مواردی از پزشکی جدید هم اثبات شده است این کار فوایدی دارد اما حجامت برای همه در منابع طب سنتی نیامده است. پایش و نظارت بر مواردی که ادعای طب سنتی دارند وظیفه‌ی سازمان‌های دولتی مانند وزارت بهداشت است. ما با این موارد و عطاری‌ها و ... که ادعای سنتی دارند، نسبتی نداریم. آنچه ما می‌خواهیم این است که ما طب را به شکل فراگیر و تلفیقی به شرط ایمنی و اثربخشی با عقل سالم به جای آن استفاده کنیم. توصیه‌ی ما به مردم عزیز تعادل است. در طب ایرانی ما به اصل اصلاح سبک زندگی و پیشگیری و ارتقای سطح سلامت قائل هستیم. تولید شواهد، ایمنی و اثربخشی در این زمینه با آنچه که در تبلیغات فضای مجازی و ماهواره می‌شنوند واقعا متفاوت است. مردم باید احتیاط کنند و با جان خودشان بازی نکنند.»

در بخش روایت خبری «چرخ»، سوگل دانائی، روزنامه‌نگار علم، ابعاد مختلف یک‌سالگی ماموریت کاوشگر خورشیدی پارکر و از جدیدترین تصویر تلسکوپ فضایی هابل از مشتری و تغییرات آن را بررسی کرد. در بخش دیگری از بیست‌ویکمین قسمت «چرخ» هم گزارشی مستند از جزییات کار یک طراح اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند با استفاده از هوش مصنوعی روی آنتن رفت. 

«چرخ» به تهیه کنندگی الهه بهبودی روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده از شبکه‌ی چهار پخش می‌شود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تلویزیون طب سنتی چرخ شبکه چهار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۰۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن فارغ‌ التحصیلی ۵۰ دانش آموخته غیر ایرانی در حرم مطهر رضوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، جمعی از دانش آموختگان غیر ایرانی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شیراز از ملیت‌های مختلف، عصر دیروز ۲۸ اسفند  مراسم فارغ‌التحصیلی خود را در حرم مطهر رضوی جشن گرفتند.

این گروه از فارغ التحصیلان از کشور‌های لبنان، افغانستان، سوریه، پاکستان، هندوستان، کشمیر و نیجریه از باب الجواد (ع) حرم مطهر رضوی وارد حرم مطهر شدند و پس از دریافت گل از خدام، اذن ورود خواندند و در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی حضور یافتند.

این مراسم پس از قرائت صلوات خاصه و آیات روح بخش کلام الله مجید آغاز شد و با قرائت زیارت امین الله و ذکر توسل ادامه یافت.

مدیر زائران غیر ایرانی حرم مطهر رضوی در این مراسم با خوش آمدگویی و تبریک ایام ماه مبارک رمضان و نوروز به این گروه از زائران گفت: اندیشیدن و تفکر از ویژگی‌های ممتاز انسان است و دانش و اندیشه دو بال ضروری پرواز به سوی قله‌های رفیع سعادت و کمال است که اندیشه و ژرف‌نگری در راه کشف لایه‌های علوم و فنون به ابتکار، خلاقیت و تولید علم می‌انجامد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد ذوالفقاری تصریح کرد: هر علمی اعم از پزشکی، کشاورزی، صنعتی که به نحوی در منفعت فرد یا جامعه اسلامی و بشری دخیل است و جامعه را از وابستگی‌هایی چون سیاسی و اقتصادی به دشمنان رهایی بخشد، علم نافع است و در نگاه اسلامی علمی که نفع ندارد، مطلوب نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: یک دانشجو وقتی در حرم مطهر امام رضا (ع) در قالب جشن فارغ التحصیلی به قرآن و اهل بیت علیهم السلام، قسم و سوگند یاد می‌کند یعنی در مسیر خدمت به مردم از هیچ کوششی دریغ نکند و در این مسیر خالصانه و صادقانه به تعهداتش عمل کند که  این، اتفاق و رویداد کوچکی نیست.
دانش آموختگان غیر ایرانی در پایان این مراسم، سوگند نامه پزشکی را قرائت کردند و سپس مدیر زائران غیرایرانی بسته فرهنگی و تبریک‌ نامه فراغت از تحصیل را به آنان اهدا کرد.

دیگر خبرها

  • جشن فارغ‌ التحصیلی ۵۰ دانش آموخته غیر ایرانی در حرم مطهر رضوی
  • یک درگذشت، تغییراتی در صداوسیما و بازیگرانی که مجری شدند
  • تصمیمات غیر پزشکی در پزشکی مدرن که به ما نمی‌گویند!/ اختلاف طب اسلامی، سنتی و مدرن دقیقاً در کجاست؟
  • پایگاه داده مطالعات ایرانی- اسلامی منبعی کارآمد برای فعالان حوزه معماری است
  • پایگاه داده معماری مطالعات ایرانی- اسلامی منبعی کارآمد برای فعالان حوزه معماری است
  • افتتاح پایگاه داده معماری مطالعات ایرانی- اسلامی منبعی کارآمد برای فعالان حوزه معماری
  • (ویدئو) کنایه امیر علی‌اکبری به هالک ایرانی در برنامه زنده
  • روایت نیویورک‌تایمز از مذاکرات محرمانه ایران و امریکا
  • بیماران و سالمندان روزه بگیرند یا نگیرند؟!
  • عرضه نوروزی ۴ مستند در شبکه خانگی