Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@09:12:13 GMT

خطر وقوع حمله هسته ای در جهان جدی است

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۲۱۴۰۷

خطر وقوع حمله هسته ای در جهان جدی است

این هفته نامه انگلیسی می نویسد:
در سال ۱۹۷۳میلادی سرگرد "هارولد هرینگ" خلبان کهنه کار و فرماند اسکادران کارآموزان پرتاب موشک آمریکا از مقام مافوق خود پرسید: "آیا اگر به من فرمان داده شود موشک های هسته ای را شلیک کنم، از کجا متوجه شوم که این دستور قانونی و مشروع و از یک رئیس جمهور معقول صادر شده است؟".

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خیلی زود بعد از آن،‌ سرگرد از این سمت کنار گذاشتهو بعدا" هم با عنوان "ملاحظات روحی و اخلاقی" از نیروی هوایی بیرون انداخته شد.
این پرسشی که سرگرد از مقام مافوق خود پرسیده بود، به شدت مقامات بلندپایه نیروی هوایی را عصبانی کرد زیرا نه آن زمان و نه حتی امروز هم هیچ کنترلی بر روی صلاحیت قانونی رئیس جمهور برای صدور فرمان شلیک سلاح هسته ای وجود ندارد.
حتی  در صورتی که آمریکا خود هدف حمله هسته ای قرار نگرفته باشد اما او اول فرمان شلیک سلاح هسته ای را صادر کند؛‌ بازهم در یک چنین مواقعی هیچ کنترلی بر روی رئیس جمهور نیست.
آمریکا حتی این را هم ممنوع نکرده است که اگر دشمن علیه او سلاح متعارف بکار برد حق دارد علیه او از سلاح هسته ای استفاده کند.
آمریکا در سال ۱۹۴۵ مرتکب یک چنین عملی در قبال ژاپن شد.
این موضوع؛‌ هنوز یک ابهام بزرگ در آمریکا است. ابهامی حساب شده که بسیاری آن را یک ایده بد می دانند.
اصلا چه لزومی به استفاده از سلاح هسته ای است؟ ‌آمریکا به اندازه کافی قوی و نیرومند هست و اگر حمله ای با سلاحی متعارف به او شود، آن حمله را می تواند با همین نوع سلاح ها پاسخ دهد.
همین ابهام بر سر لزوم پاسخ اول از سلاح هسته ای خطر وقوع هر اتفاق ناگواری را ممکن کرده است. ضمن آنکه سبب ایجاد سوء‌تفاهم هم شده است.
هم اکنون دو کشور روسیه و چین نگرانند. این دو می ترسند اگر زمانی یک جنگ متعارف درگیرد و مسیر جنگ تغییر کند، آمریکا شاید تلاش کند سلاح هسته ای را به میدان بیاورد. آن زمان، چبن و روسیه هم زرادخانه هسته ای خود را به حال آماده باش در خواهند آورد تا از این زرادخانه محافظت کنند.
اگر آمریکا ازریابی می کند که دشمنانش ممکن است وسوسه شده و اول آنها ماشه شلیک حمله هسته ای را بکشند،‌ آنگاه ممکن است آمریکا احساس کند تحت فشار و او اول ماشه شلیک هسته ای را بکشد.
آن زمان جهان در لب مرز خطر خواهد ایستاد.
یکی از شخصیت هایی که در نظر دارد یکبار برای همیشه به این ابهام خطرناک خاتمه دهد؛‌ "الیزابت وارن" مدعی دموکرات نامزدی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.
وارن تصمیم دارد در صورت انتخاب شدن،  آمریکا را متعهد به قانون "عدم استفاده اول" No First Use  با نام اختصاری (NFU)  بنماید.
هند و چین تعهدشان به این قانون و یا چیزی شبیه به آن را اعلام کرده اند. این دو کشور سلاح های هسته ای شان به مراتب کوچکتر و آسیب پذیرتر از سلاح های مشابه آمریکاست.
حق با وارن است. باید سیاست هسته ای مهار شود.اما؛ این نظریه اشکالاتی دارد. با مهار سلاح های هسته ای، ثبات جهان به هم می ریزد.
بسیاری از متحدان آمریکا نظیر کره جنوبی و کشورهای حوزه دریای بالتیک دشمنانی بزرگ و ترسناکی دارند. ضمنا"؛‌ موازنه قدرت در جهان درحال فروپاشی است. همین واقعیت، ترس را در دل این کشورها را بیشتر کرده است.
محاسبه کشورهای نامبرده این است که می گویند اگر دشمنان امریکا از آن واهمه داشته باشند که ممکن است واشنگتن ابتکار عمل را بدست بگیرد و دست به سلاح هسته ای ببرد، آن زمان دیگر حتی با سلاح متعارف هم حمله ای اتفاق نخواهد افتاد.  حیات این کشورها حتی با حمله ای با سلاح های متعارف هم تهدید می شود.
این نگرانی و چنین روندی؛ مصداق تاریخی دارد: تجاوز روسیه به استونی و حمله چین به تایوان.
اگر آمریکا این ظرفیت را از خودش سلب کند که مطلقا حق شروع حمله هسته ای نداشته باشد، آن موقع بعضی از متحدان آسیایی اش ممکن است وسوسه شده و به سمت ساخت سلاح هسته ای حرکت کنند.
خطر واقعی زمانی است که در جهان سلاح های هسته ای تولید و تکثیر شود. آن زمان؛ جهان بی ثبات و مکانی خطرناکتر خواهد شد. خطر بروز یک جنگ هسته ای چند برابر خواهد شد.
باید هدف این باشد که؛‌ نیروی بازدارندگی کاربرد سلاح های هسته ای را به حداکثر برسانیم. خطر تحریک جنگ بوسیله این تسلیحات را به حداقل برسانیم.
آغاز کار را ۴۶ سال پیش سرگرد " هرینگ"‌ زد.
هیچکس نباید از حاشیه امن برخوردار باشد و فکر کند کنترلی بر رویش نیست و این قدرت را دارد که اولین ماشه شلیک هسته ای را او بکشد و فرمان محو دشمن را بدهد.
یکی از راههای زیر نظر گرفتن صلاحیت قانونی رئیس جمهور برای صدور فرمان حمله هسته ای این است که به او اجازه ندهیم حمله هسته ای را اول او انجام بدهد. اما به شرطی که؛‌ این اقدام فقط با توافق جمعی و "بله"‌ رهبران کنگره و یا کابینه امکان پذیر باشد.
راه های دیگری هم وجود دارد که می توان با پیمودن آن سیاست شلیک اول سلاح هسته ای را حفظ کرد اما به روشی ایمن تر.
آمریکا بایستی در سیاست گذاری در این زمینه، این مسئله را روشن کند که شلیک اول هسته ای، بقاء کشورها را به خطر می اندازد. اما متاسفانه دولت ترامپ تا به حال عکس این عمل کرده و هشدار داده است:" ممکن است به یک حمله مهم و استراتژیک غیرهسته ای همچون حملات سایبری، پاسخی هسته ای داده بشود".
آمریکا می تواند نظام خودش را ایمن تر کند.
حدود یک سوم نیروهای هسته ای آمریکا و روسیه به گونه ای طراحی شده اند که فقط ظرف چند دقیقه شلیک می شوند و امکان اینکه فرصت باشد تا فرمان شلیک لغو و تنها به هشداری به دشمن هشدار بسنده شود، وجود ندارد.
در دهه های اخیر همیشه این ابهام وجود داشته است که آیا موشک هسته ای شلیک می شود یا نه. به همین علت همیشه در این زمینه وضعیت هشدار جدی وجود داشته است.
اگر دو طرف با هم به توافق برسند که دستشان را از روی ماشه بردارند، آنگاه رهبرانشان سر فرصت و با حوصله خواهند نشست و عاقلانه تصمیم خواهند گرفت.
در مجموع؛‌ بیشترین تلاش برای کنترل سلاح را همچنان آمریکا می تواند به عمل بیاورد.
یک رشته رویدادهایی ظرف این چند ماه رخ داد که به جهان گوشزد کرد؛  "خطر وقوع حمله هسته ای در جهان جدی است".
"پیمان نیروهای هسته ای میان برد" در دوم اوت ( ۱۱ مرداد) میان آمریکا و روسیه از هم فروفروپاشید.
حادثه نشر مواد رادیواکتیو در روسیه در هشتم اوت (۱۷ مرداد) اتفاق افتاد که شلیک یک موشک هسته ای روسیه مسبب آن بود.
خطر وقوع حمله هسته ای جدی است. جهان  دیگر مثل گذشته توانایی آن را ندارد که مهارش کند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۱۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توپ گوستاو؛ بزرگ ترین قطعه توپخانه تاریخ به وزن ۱,۴۹۰ تن با گلوله های ۷.۵ تنی (+عکس)

زمانی نازی ها بزرگترین توپ جهان را ساختند که ۱,۴۹۰ تن وزن داشت و گلوله هایی به طول بیش از ۳.۶ متر را شلیک می کرد تا فرانسه را ویران کنند. توپ ریلی Schwerer Gustav که آلمانی ها آن را «سلاح معجزه آسا» می نامیدند، بزرگترین آتشبار توپخانه ای بود که در جنگ جهانی دوم به کار گرفته شد.

به گزارش روزیاتو، از روی زمین این توپ مانند یک ساختمان چهار طبقه به نظر می رسید – و بیش از ۴۲.۶ متر طول و بیش از ۶ متر عرض داشت. فقط لوله این سلاح شگفت‌انگیز ۳۰.۵ متر طول داشت – و می‌توانست دو نوع گلوله شلیک کند: یک گلوله بیش از ۴.۸ تنی با قدرت انفجاری بسیار بالا و یک گلوله سوراخ‌کننده بتن به وزن بیش از ۷.۵ تن. هر گلوله این توپ از دو مرد بلندتر و دو برابر عرض یک انسان بود. این توپ آنقدر بزرگ بود که صدها مرد فقط برای کار با آن و شلیک یک گلوله مورد نیاز بود.

توپ گوستاو با کالیبر ۷۷.۵ سانتیمتر می‌توانست اهدافی را در فاصله ۴۸ کیلومتری هدف قرار دهد، با نیرویی که می توانست همه چیز را نابود کند. این توپ در واقع در پنج بخش حمل می شد: حلقه و بخش انتهایی توپ، لوله که به دو قسمت تقسیم می شد، جلیقه لوله، پایه و قلاب ها.

این ابر توپ توسط کمپانی Krupp – یک شرکت فولاد مستقر در اسس- در سال ۱۹۳۶ و برای کمک به تهاجم آلمان به فرانسه در مه ۱۹۴۰ طراحی شد، اما بعداً در جنگ تنها علیه اتحاد جماهیر شوروی استفاده شد. در آن زمان، مفهوم چنین سیستم توپخانه ای غول پیکری از قبل وجود داشت – کشورهایی مانند بریتانیا که توپ ۳۹ تنی تزار را در اختیار داشتند و آلمان در سال ۱۹۱۴ توپ ۴۷ تنی “Big Bertha” را توسعه داد.

هیتلر نیز رویای داشتن چنین سیستم تسلیحاتی گسترده ای را در سر می پروراند که نه تنها بتواند دشمن را بترساند – بلکه اهداف مورد نظر را نیز با خاک یکسان کند. در دهه ۱۹۳۰، نازی ها شروع به طراحی نقشه هایی برای چنین سلاحی کردند که بتواند از خط دفاعی موسوم به ماژینو لاین فرانسه عبور کند. این امر مستلزم آن بود که چیزی بسازند که بتواند ۶.۷ متر بتن تقویت شده و حداقل یک متر فولاد جامد را سوراخ کند – به عبارت دیگر، سلاحی متفاوت از آنچه جهان تا آن زمان دیده بود.

در حالی که نازی ها توانستند چنین قطعه توپخانه ای غول پیکری را بسازند، برای استفاده از این توپ عظیم در فرانسه کمی دیر شده بود. اگرچه از توپ Schwerer Gustav برای عبور از خط ماژینو لاین استفاده نشد، نازی ها قدرت این سلاح جدید را در سال ۱۹۴۲ آزمایش کردند.

طبق گزارش ها، تیمی متشکل از ۱,۰۰۰ مرد چندین هفته طول کشید تا این توپ را سرهم بندی کنند و سپس آن را برای کمک به ارتش آلمان نازی در طول محاصره سواستوپل ارسال کنند.

توپ Schwerer Gustav برای اولین بار در نبرد سواستوپل بکار گرفته شد و برای نابودی یک انبار مهمات زیرزمینی، به سمت یک صفحه سنگی بسیار مستحکم شلیک کرد. برای بیش از یک ماه، این توپ غول پیکر بر شهر محاصره شده شوروی گلوله ریخت و در این مدت حدود ۵۰ گلوله بزرگ شلیک کرد.

سواستوپل پس از شکسته شدن خط دفاعی اش در پایان محاصره به یک ویرانه تبدیل شده بود – و قدرت های محور پیروزی قاطعی را به دست آوردند. بلافاصله پس از آن، نازی ها این توپخانه را به لنینگراد (سن پترزبورگ کنونی) منتقل کردند، اما این سلاح دیگر هرگز استفاده نشد.

زمانی که نیروهای شوروی، آلمان نازی را عقب راندند، تمام ردپاهای این توپ از اسناد نظامی ناپدید شد، بدون اینکه ردی از آن باقی بماند. به احتمال زیاد، آلمانی ها توپ غول پیکر خود را برای جلوگیری از افتادن آن به دست متفقین نابود کردند – و دیگر هرگز دیده نشد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • توپ گوستاو؛ بزرگ ترین قطعه توپخانه تاریخ به وزن ۱,۴۹۰ تن با گلوله های ۷.۵ تنی (+عکس)
  • دبیر کل ناتو: برنامه‌ای برای استقرار سلاح هسته‌ای در لهستان نداریم
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی: حمله به تاسیسات هسته‌ای قدغن است/به‌زودی راهی تهران می‌شوم
  • هشدار بزرگ لهستان درباره حمله نظامی روسیه به همسایگان
  • سخنگوی وزارت خارجه: موضوع استفاده از سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین هسته‌ای و دفاعی کشور ندارد
  • لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد
  • حمله ایذایی اسرائیل ارزش چندانی نداشت و مسئولیت آن را هم نپذیرفتند/ به دنبال سلاح هسته ای نیستیم/ کسی که زیر میز دیپلماسی زد، آمریکا بود و نه ایران
  • حمله به پایگاه راداری استراتژیک روسیه؛ کی‌یف از خط قرمز هسته‌ای مسکو عبور کرد؟
  • این شروع یک بازی جدید است | مقام سابق اسرائیلی: اصابت ۵ موشک از ۷موشک ایران یعنی نابودی قوی‌ترین سامانه دفاعی دنیا