Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@20:56:28 GMT

رونمایی از سردیس دو چهره ماندگار پزشکی در تنکابن

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۲۱۵۷۹

رونمایی از سردیس دو چهره ماندگار پزشکی در تنکابن

به گزارش خبرنگار ایرنا ، پروفسور مسلم بهادری و پروفسور ولی‌الله محرابی دو چهره ماندگار در علوم پزشکی هستند که در تنکابن به دنیا آمدند و در طول این سال‌ها دانش‌آموختگان زیادی را تربیت نمودند.

سردیس‌های این دو چهره ماندگار علوم پزشکی به همت شهرداری تنکابن در مقابل در ورودی ساختمان شورای شهر نصب شد.

شهردار تنکابن در آیین رونمایی از سردیس دو چهره ماندگار علم پزشکی گفت: پروفسور بهادری و محرابی از مفاخر علم پزشکی در عرصه‌های ملی و بین الملی هستند و به پاس تلاش ها و زحمات آنها سردیس این بزرگواران در این شهر نصب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد زرودی با گرامیداشت روز جهانی انسان دوستی ، افزود: شهرداری تنکابن به جهت پاسداشت بزرگان و نام آوران این شهر و معرفی انها به نسل حاضر ساخت سردیس و مجسمه های آنها را در دستور کار قرار داد که خوشبختانه با استقبال خوبی نیز از سوی شهروندان همراه شد.

وی با بیان اینکه داشته های امروز را مرهون تلاش ها و خدمات شایسته‌ بزرگان، نخبگان و فرهیختگان هستیم ، اظهار داشت : اهمیت شناساندن مفاخر و مشاهیر به جوانان و نوجوانان می تواند زمینه ساز پیشرفت در همه عرصه ها را رقم بزند و مسئولان باید چنین عرصه ای را برای آنها فراهم نمایند.

شهردار تنکابن خاطرنشان کرد: فرهیختگان، مفاخر و مشاهیر تنکابنی، سرمایه و پشتوانه علمی و فرهنگی این کشور محسوب می شوند و باید به تکریم و تجلیل از آنان اهتمام ورزید.

پروفسور ولی الله محرابی هم که در این مراسم حضور داشت با قدردانی از اقدام صورت گرفته ، گفت: از روزی که برای تحصیل از شهر تنکابن رفتم این موضوع همیشه در ذهنم بود که باید روزی به زادگاهم برگردم و به مردمان سرزمینم خدمت کنم.

وی افزود: برای موفقیت در عرصه های علمی باید دانشگاه های قوی در کشور داشته باشیم تا بتوانیم به افتخارات بزرگ ملی و بین المللی نائل آییم.

محرابی با بیان اینکه حرکت و جوشش علمی در تنکابن با ایجاد دانشگاه در این شهر مهیا شد، اظهار داشت: باید سطح علمی دانشگاه ها افزایش یابد تا از کنار آن دانش آموختگان باسواد تربیت شوند و برای کشور و این منطقه اثر گذار باشند.

شرحی گذرا بر معرفی پروفسور مسلم بهادری

پروفسور بهادری در سال ۱۳۰۵ در روستای زنگیشا محله تنکابن دیده به جهان گشود . او پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و متوسطه در سال ۱۳۳۳ دانشجوی دانشگاه تهران در رشته پاتولوژی شد و پس از اتمام این دوره در سال ۱۳۳۸ به انگلستان رفت تا مدرک فوق تخصص پاتولوژی قلب و ریه را از دانشگاه ویلز کاردیف اخذ نماید.

از مناصب آکادمیک پروفسور بهادری می توان به رییس درمانگاه کرسی آسیب شناسی دانشکده پزشکی تهران، دانشیار تمام وقت گروه آسیب شناسی دانشگاه تهران، استاد مدعو دانشگاه کالیفرنیا سان دیگو، استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی، عضو هیات موسس مرکز تحقیقات سل و بیماری های ریه و عضو وابسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران اشاره نمود.

وی تاکنون جایزه بهترین استاد دانشگاه از طرف جهاد دانشگاهی، جایزه بهترین پزشک برگزیده از طرف سازمان نظام پزشکی، دو جایزه بهترین تالیف کتاب درسی و نشان درجه یک دانش در حوزه پژوهش را از مقام ریاست جمهوری دریافت کرده است.

از آثار علمی و تالیفی پروفسور بهادری می توان به تالیف و ترجمه ۸۵ کتاب و انتشار ۷۰ مقاله در نشریات فارسی و ۵۰ مقاله در نشریات بین المللی یاد کرد.

شرحی گذرا بر معرفی پروفسور ولی الله محرابی

وی تحصیلات خود را در رشته‌ پزشکی در دانشگاه آنکارا  آغاز و در دانشگاه استانبول ترکیه خاتمه داد. دکتر محرابی نخستین دانشجویی بود که دوره‌ هفت ساله‌ عـمومی را در کـم‌تر از ۵ سـال به پایـان رسانید و با رتـبه‌ ممتاز،‌ فارغ‌التحصیل شد.

او سپس برای ادامه‌ تحصیل راهی کشور آلمان شد و در دانشگاه بن دوره‌ جراحی عمومی را به پایان ببرد. محرابی ضمن تخصصی جراحی عمومی دوره‌ آموزشی بیهوشی و رادیولوژی را نیز گذراند.

در این زمان تصمیم به فراگرفتن جراحی کودکان گرفت و برای دریافت فوق تخصص در این رشته به دانشگاه‌های پنسیلوانیا(آمریکا)، زوریخ (سوییس)‌،‌ هایدلبرگ و مونیخ (‌آلمان)‌ عزیمت نمود.

دانشگاه پنسیلوانیا نخستین مرکز آموزش جراحی کودکان ایشان بوده و دکتر محرابی رشته‌ جراحی کودکان را در کنار اساتیدی مانند اورت کوپ،‌ بیشاپ، داکت، ریکهام و هکر به پایان رسانید.

دکتر محرابی در سال ۱۳۵۲ به دعوت جامعه‌ علمی ایران به میهن بازگشت و در بازگشت به عنوان دانشیار در دانشگاه تهران آغاز به کار کرد. او در سال ۱۳۵۸، ‌به کسب درجه‌ علمی استادی، ‌به عنوان جوان‌ترین استاد دانشگاه،‌ نایل آمد.

وی در طول حیات علمی خود،‌ چه در خارج از کشور و چه در ایران، سمت‌های اجرایی و پژوهشی فراوانی را عهده دار بوده است. ریاست بخش جراحی بیمارستان لاستروپ،‌ عضویت در هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه فرانکفورت،‌ مسئولیت اورژانس شهر افن باخ،‌ عضویت در انجمن جراحان عمومی و کودکان اروپا،‌ عضویت در فرهنگستان علوم پزشکی ایران، عضو مؤسس جامعه‌ جراحان ایران و عضو هیئت مدیره جامعه‌ جراحان ایران و عهده دار سمت دبیر اجرایی و قائم مقام جامعه‌ جراحان به مدت بیش از شانزده سال و عضویت در هیئت مدیره نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران عضو مؤسس انجمن جراحان اطفال و ریاست انجمن فوق در چند دوره،‌ مؤسس انجمن پره ناتولوژی و جراحی و مؤسس انجمن دوستی ایران و آلمان تنها گوشه ای از فعالیت‌های اوست.

رشته‌ فوق تخصصی جراحی کودکان برای نخستین بار به کوشش او در دانشگاه تهران با گشایش بخش جراحی کودکان در بیمارستان بهرامی و سپس در بیمارستان امیرکبیر،‌ آغاز به کار کرد. از آن زمان تاکنون،‌ شمار فراوانی از متخصصان جراحی عمومی در این دانشگاه برای جراحی کودکان تربیت شده‌اند که بسیاری از آنان به درجه‌ استادی،‌دانشیاری و استادیاری در دانشگاه‌های سراسر کشور به خدمت مشغول‌ هستند.
پژوهش‌های استاد دکتر ولی اله محرابی به صورت ده‌ها مقاله‌ ایشان در مجلات علمی بین المللی و داخلی به چاپ رسیده است که تاریخ نخستین آن‌ها به بیش از ۵۰ سال پیش باز می‌گردد که از جمله‌ این پژوهش‌ها،‌ ارائه‌ تکنیک‌های نوین در جراحی عمومی و به ویژه جراحی ناهنجاری‌های گوناگون کودکان است که به نام استاد در تاریخ علم پزشکی ثبت شده‌اند.

همچنین،‌ چندین جلد کتاب در زمینه‌های گوناگون دانش و تاریخ پزشکی حاصل تجربیات ایشان در این قلمرو است. نخستین کتاب جراحی کودکان به زبان فارسی در سال ۱۳۶۳ توسط ایشان ترجمه و تألیف شده است. دوره هشت جلدی دایره المعارف" تاریخ مصور پزشکی جهان"‌ که آئینه‌ای از میراث بشری می‌باشد از تألیفات استاد است که در سال ۱۳۸۵ برنده‌ جایزه‌ نخست کتاب سال ایران نیز شده است که تاکنون سه بار به چاپ رسیده است.

شهرستان ۱۷۰ هزار نفری تنکابن در غرب مازندران قرار دارد.

/۷۵۱۳/ ۱۶۰۲/ ۱۸۹۹

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر پزشک جوانان و نوجوانان جهان سازمان نظام پزشکی آمریکا قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۱۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری دیپلماسی علمی محور مقاومت به دانشگاه شاهد

رییس دانشگاه شاهد برنامه‌ها و اقدامات دو ساله این دانشگاه را تشریح کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، احمد چلداوی رئیس دانشگاه شاهد صبح امروز در نشست خبری  با اشاره به تاریخچه تاسیس این دانشگاه گفت: دانشگاه شاهد در سال 1369 با دستور امام خمینی(ره) تاسیس و در ابتدا در چند رشته محدود فعالیت خود را آغاز کرد. دانشکده‌های این دانشگاه در گذشته در سطح شهر تهران پراکنده بود که در حال حاضر تجمیع و در مجاورت مرقد مطهر امام مستقر شدند.

وی افزود: این دانشگاه هم‌اکنون 10 دانشکده دارد که 4 دانشکده در حوزه پزشکی و 6 دانشکده در حوزه‌های هنر، علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی، فنی-مهندسی و ... فعالیت می‌کنند.

چلداوی خاطرنشان کرد: این دانشگاه هم‌اکنون 38 رشته کارشناسی، 40 رشته دکتری و 2 رشته دکتری عمومی در پزشکی و دندانپزشکی و  6 هزار دانشجو دارد.

وی با اشاره به حضور 2 ساله خود در جایگاه ریاست این دانشگاه به اقدامات این دوره اشاره کرد و گفت: اقدامات مهمی در این 2 سال انجام شده است. برای مثال بودجه پژوهشی دانشگاه 10 برابر شده است هر چند پژوهش در اغلب دانشگاه‌ها مظلوم است انا سعی کردیم پژوهانه استادان را هم  10 برابر کنیم. همچنین آزمایشگاهی با هزینه 5 میلیارد راه‌اندازی شده است که دانشگاهیان می‌توانند از ابرکامپیوتر این آزمایشگاه استفاده کنند.

رئیس دانشگاه شاهد با اشاره به اینکه  فرآیندهای مالی گرنت تسریع شده است، افزود: 20 میلیون کمک هزینه خرید لپ تاپ به استادان اعطا کردیم. قراردادهای ارتباط صنعت در 2 سال، 17 برابر شده و مبلغ آن‌ها هم 14 برابر شده و از نظر پژوهشی رشد 2 برابری رخ داده است.

چلداوی از راه اندازی  هزار متر مربع مرکز نوآوری در این دانشگاه خبر داد.

وی با اشاره به اقدامات فرهنگی یادآور شد: در زمینه فرهنگی دوره‌های مختلفی برای دانشجویان، اساتید و کارکنان برگزار کردیم. برای مثال اردوهای راهیان نور و مشهد مقدس برگزار شده است.

چلداوی گفت: تحولاتی که در حوزه فرهنگی داشتیم در 2 شاخص فرهنگی بوده است که شامل سرانه فرهنگی و بودجه فرهنگی می‌شود و از این نظر رتبه اول دانشگاه‌های گروه ب وزارت علوم را کسب کردیم.

وی با یاداوری اینکه پذیرش دانشجو در این دانشگاه به صورت غیرمتمرکز است، افزود: 4 برابر ظرفیت دانشگاه‌ برای مصاحبه به ما معرفی شده  و دو مرحله مصاحبه در این دانشگاه انجام می‌شود. ولایتمداری از مهم‌ترین فاکتورهای مصاحبه است. دانشگاه شاهد ملجأ و ماوای خانواده‌های ارزشی است که تمایل دارند فرزندانشان در دانشگاهی با سطح علمی خوب و محیط ارزشی پرورش داده شوند و در این سال‌ها فقط پذیرای دخترانی بوده‌ایم که به انتخاب خودشان حجاب برتر را انتخاب کردند.

وی از حضور 344 عضو هیات علمی در دانشگاه شاهد خبر داد و تصریح کرد: هم اکنون سرانه متوسط مقالات بین المللی دانشگاه شاهد 1.5 مقاله به ازای هر استاد است.

وی با اشاره به اینکه پیش از این دوره دانشگاه شاهد خوابگاه متاهلی نداشت، تاکید کرد: در این زمینه برنامه‌ریزی کرده و مراحل نقشه‌برداری خوابگاه متاهلی در محوطه این دانشگاه در حال انجام است.

وی با اشاره به فضای سیاسی حاکم بر دانشگاه گفت: دانشگاه شاهد دانشگاهی سیاست‌زده نیست اما منفعل هم نیست. اینکه دانشجویان دانشگاه شاهد در اغتشاشات شرکت نکردند به معنی انفعال نیست بلکه حاکی از رشد عقلی و معرفتی دانشجویان و تحلیل درست آنهاست.

رییس دانشگاه شاهد با بیان اینکه تا پیش از این دوره دانشگاه شاهد هیچ فعالیتی در سطح بین‌المللی نداشت از واگذاری دیپلماسی علمی جبهه مقاومت به این دانشگاه خبر داد و گفت: هم‌اکنون 60 دانشجوی بین‌المللی داریم که از افعانستان، نیجریه و پاکستان در حال تحصیل هستند. همه این دانشجویان از سوی بنیاد شهید بورسیه شدند و هزینه‌های آنها نیز به دانشگاه پرداخت شده است.

وی با اشاره به بورسیه دانشجویان کشورهایی نظیر پاکستان و عراق از سوی آمریکا به نقش مهم ایران به عنوان کشور اصلی محور مقاومت اشاره کرد و گفت: سال آینده از 12 کشور شامل استرالیا، پاکستان، سوریه، عراق و افغانستان دانشجو خواهیم داشت که 200 نفر خواهند شد. رویکرد دانشگاه شاهد در حوزه بین‌الملل درآمدزایی نیست بلکه هدف ما تربیت نیرویی با تفکر اسلامی و پرورش یافته برای کمک به جبهه مقاومت و امام زمان است. 

چلداوی یادآور شد: قصد داریم 20 هزار متر فضای آموزشی برای رشته پزشکی‌ در پردیس مرکزی دانشگاه اختصاص دهیم. همچنین دانشکده کشاورزی از محل فعلی جا به جا خواهد شد و در زمین‌های کشاورزی ساختمانی برای این دانشکده ساخته می‌شود. ساختمان فعلی دانشکده کشاورزی به دانشکده حکمرانی اختصاص داده خواهد شد.

رئیس دانشگاه شاهد خاطرنشان کرد: افزایش بودجه دانشگاه شاهد سال گذشته 25 درصد بود و امسال حدود 30 درصد افزایش یافته است. با توجه به افزایش 20 درصدی حقوق اساتید، این افزایش باید بیشتر صرف حقوق و دستمزد کارکنان می شود.

حیدری رییس دانشکده پزشکی این دانشگاه نیز با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه پزشکی این دانشگاه گفت: در 2 سال گذشته  شاهد توجه و سرمایه گذاری بر مقوله پزشکی و توسعه و بهبود فعالیتهای رشته‌های پزشکی دانشگاه شاهد هستیم.

وی از تجهیز آزمایشگاههای جامع مربوط به دانشکده پزشکی و تعمیرات اساسی ساختمان های پرستاری و دندانپزشکی این دانشگاه خبر داد و گفت: در طی این دو سال روح تازه ای به حوزه علوم پزشکی دانشگاه شاهد دمیده شده و طب ایرانی، پرستاری در این دانشگاه رشد کرده است.

وی از تدوین برنامه 5 ساله دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد خبر داد و از حضور بهتر و توجه بیشتر به دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته پزشکی دانشگاه شاهد در این دو سال  ابراز رضایت کرد.

عباسی، معاون دانشجویی دانشگاه شاهد نیز از رشد 120 درصدی  خدمات و فعالیت های دانشجویی این دانشگاه نظیر مرکز مشاوره خبر داد‌.

یکی از مسئولان این دانشگاه نیز با اشاره به فعالیت های گروه جهادی پزشکی شهید سلیمانی این دانشگاه این گروه را برترین گروه جهادی و موکب فرهنگی، پزشکی دانشگاه در سال  1402 دانست و گفت: موکب فرهنگی اجتماعی شهید سلیمانی در راهیپایی اربعین و در عوارضی قم خدمات مختلفی را به  زوار ارائه می دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم
  • برگزاری ۱۹ عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی
  • سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد
  • افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز
  • شرم از بدن
  • کلاس های چهره به چهره صاحبان صنایع با دانشجویان برگزار می شود
  • (ویدیو) «نوبل‌پرایز ایران» یا «چهره‌های ماندگار» چرا تعطیل شد؟
  • کاشت الکترود در مغز یک زن برای درمان سندروم لی + فیلم
  • واگذاری دیپلماسی علمی محور مقاومت به دانشگاه شاهد
  • روایت عشق و فلسفه در شبکه چهار