Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@01:10:19 GMT

کدام اصلاح‌طلبی زیر چتر اصولگرایی می رود؟

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۲۱۷۶۶

کدام اصلاح‌طلبی زیر چتر اصولگرایی می رود؟

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، رسانه های داخلی اعم از خبرگزاری ها، تارنماهای خبری- تحلیلی و روزنامه ها امروز موضوعاتی نظیر ائتلاف سازی میان اصلاح طلبان، راهبردهای انتخاباتی اصولگرایان، امکان ظهور جریان سوم سیاسی و ... را مورد بررسی قرار دادند.

این گزارش به بررسی اهم گزارش های رسانه ای در این خصوص پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیا اصلاح طلبان وارد لیست اصولگرایان می شوند؟

مصاحبه دیروز «محمدمهدی زاهدی» نماینده مجلس و وزیر علوم دولت احمدی نژاد با خبرگزاری «ایلنا»، در رسانه ها خبرساز شده است. به گفته او، در این دوره چتر اصولگراها بازتر شده و دیگر نگاه نمی‌کنند که فلانی در تشکل اصولگراها حضور دارد که او را زیر این چتر قرار دهند. هر کسی که نسبت به انقلاب و نظام و قانون اساسی پایبندی داشته باشد و آن را نشان داده می‌تواند زیر این چتر قرار گیرد این شامل اصلاح‌طلبان هم می‌شود.

روزنامه «آرمان ملی» در گزارشی اظهارات دیروز زاهدی را «نیم نگاه انتخاباتی برخی اصولگرایان به اصلاح‌طلبان» خواند و نوشت: با وجود ادعاهای زاهدی روشن است که اصلاح‌طلبی تعریف مشخصی دارد که بر پایه دموکراسی خواهی و آزادی استوار است. این دیدگاه‌ها با نگاه برخی اصولگرایان به حکومت و نقش مردم در اداره آن تفاوت عمده دارد، در نتیجه اگر کسی حاضر به حضور در زیر چتر این جناح در انتخابات شود، به منزله همراهی با آن‌هاست و دیگر نمی‌توان چنین شخصی را با عنوان اصلاح‌طلب توصیف کرد.

به نوشته روزنامه «آفتاب یزد»، اظهارات زاهدی از یک سو و گفته‌های خرازی در تعریف و تمجید از آیت الله مصباح یزدی رهبر معنوی جبهه پایداری از طرفی دیگر این پرسش را مطرح می‌سازد که آیا این امکان وجود دارد که برخی اصلاح‌طلبان برای حضور دوباره شان در مجلس هم که شده بخواهند به لیست اصولگرایان بپیوندند و از طرفی اصولگرایان برنامه خاصی برای جذب اصلاح‌طلبان به سمت خود دارند؟

«محمد صادق جوادی حصار» فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم با بیان اینکه در عرصه سیاست هیچ چیزی غیرممکن نیست، به آفتاب یزد گفت: اینکه دراین شرایط چنین عملی از اصلاح‌طلبان سربزند کار بسیار عجیبی است. به هر حال هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان با رعایت مقررات خودشان باید مرزهایی برای خود داشته باشند. مگر آنکه عده‌ای از مرزها گذشته و پایبندی به اصول اولیه جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی نداشته باشند. یعنی از جریان اصولگرایی یا اصلاح‌طلبی عبور کنند.

«داریوش قنبری» دیگر فعال سیاسی‌ نیز با بیان اینکه اساسا به این راحتی تغییر فکر و عقیده ممکن نیست، به آفتاب یزد می‌گوید: من به اصلاح‌طلبی که بخواهد برای رای آوری به لیست اصولگرایان بپیوندد، فرصت طلب می‌گویم نه اصلاح‌طلب. در کل با مبانی فکری که برای احزاب و جریان‌های سیاسی تعریف شده این که یک نفر از یک جریان سیاسی وارد فیلد و جریان سیاسی دیگری شود، معنا ندارد.

نسبت کارگزاران با اصلاح طلبان

پس از اظهارات اخیر «غلامحسین کرباسچی» دبیر کل «کارگزاران سازندگی» در مورد رهبری جریان اصلاحات، مناسبات میان کارگزاران و مجموعه اصلاح طلبان در زمره محورهای مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.

امروز «حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با «باشگاه خبرنگاران جوان»، با اشاره به چگونگی ورود حزب متبوع خود به انتخابات مجلس، اظهار کرد: حزب کارگزاران سازندگی در چارچوب شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در انتخابات شرکت می‌کند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: حزب کارگزاران سازندگی زیر نظر شورای عالی سیاستگذاری نیست، بلکه در ائتلاف با این نهاد هستیم.

در همین ارتباط، «آذر منصوری» فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با «ایرنا» با اشاره به نقدپذیر بودن شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان و در  پاسخ به اینکه آیا مواضع  کرباسچی به معنای خروج تدریجی کارگزاران از جبهه اصلاحات است، گفت: باید در نظر داشت انتقاد چارچوب و قواعد مشخص دارد و در شورای عالی نیز با توجه به اصلاحات و تغییراتی که در ساختار و آیین نامه صورت گرفته، ظرفیت پذیرش نقد و اصلاح افزایش پیدا کرده است. بنابراین قهر کردن یا جدا شدن نمی‌تواند توجیهی داشته باشد.

قائم مقام حزب «اتحاد ملت ایران اسلامی» افزود: اصلاح طلبان باید توجه داشته باشند که با توجه به فضایی که در کشور وجود دارد و ‌موانعی که پیش روی ما وجود دارد؛  انسجام حداقلی، ‌مقدمه برداشتن گام‌های بعدی است. 

در عین حال بررسی عملکرد نهادهای برآمده از تصمیم جمعی شورای عالی اصلاح طلبان به ویژه لیست امید مورد توجه رسانه ها است. «محمدعلی وکیلی» نماینده مجلس در این خصوص با روزنامه «آرمان ملی» گفت و گو کرد.

به نوشته روزنامه «آرمان»، برخی معتقدند فراکسیون امید نتوانسته تاثیر و کارایی چندانی در مجلس داشته باشد، اما اصلاح‌طلبان عضو فراکسیون امید مجلس معتقدند این فراکسیون حتی فراتر از حد انتظار در قامت دفاع از گفتمان اصلاح‌طلبی و نزدیک سازی دیدگاه این جریان با حاکمیت عمل کرده است. اکنون و در آستانه انتخابات مجلس، مشارکت حداکثری در انتخابات یک استراتژی مهم برای جریان‌های سیاسی کشور محسوب می‌شود اما اصلاح‌طلبان حرف‌هایی برای گفتن دارند که از جنس رضایت از عملکرد آنچه تحت عنوان فراکسیون امید در مجلس شکل گرفته نیست.

با این حال «محمدعلی وکیلی» نماینده تهران و عضو شاخص فراکسیون امید در گفت و گو با این روزنامه می‌گوید سطح انتظار از کارکرد اصلاح‌طلبان در مجلس در شرایط و دوره فعلی بیش از اندازه بوده و این فراکسیون همگام با دولت مستقر، ماموریت تثبیت قرائت حداقلی اصلاح‌طلبی را برای اصلاح‌طلبان و مردم نزد حاکمیت برعهده داشته‌اند

برخی رسانه ها هم استحاله آرمان اصلاح طلبی را مورد نقد قرار دادند. روزنامه «همدلی» در گزارشی نوشت: جریان اصلاح‌طلبی با گذشت بیش از دو دهه از زمان شکل‌گیری آن هرگز کسی فکر این را هم نمی‌کرد که روزی بر سر دست چندم‌ترین آرمان‌هایش با ملت معامله کند.

بخش عمده این تضعیف در بدنه جریان اصلاحات به کنار گذاشته شدن شخصیت‌های ارزشمند این جریان از یک سو و حضور شخصیت‌های غریب و غیر اصلاح‌طلب که هرگز به آرمان اصلی اصلاحات اعتقاد نداشته و بلکه گاهی مانعی برای تحقق آزادی نیز بوده‌اند باز می‌گردد.

آیا اصولگرایان به ائتلاف می رسند؟

ایجاد سازوکار هماهنگ درون جریانی، این روزها محور بحث و نظر اصولگرایان و البته رسانه ها است. گفت و گوی «امیر محبیان» فعال سیاسی اصولگرا با «ایلنا» در روزنامه های امروز بازتاب بسیاری داشت.

به نوشته «ابتکار»، امیر محبیان کنشگر و نظریه‌پرداز نزدیک به جریان اصولگرا در واکنش به سوالی درباره تلاش اصولگرایان برای تشکیل ائتلافی بزرگ و جامع میان خودشان، با بیان اینکه وحدت به مفهوم دقیق کلمه کاملا دور از ذهن است، اما قادرند روی نوعی از هماهنگی یا حداقل عدم تخاصم به توافق برسند، تاکید کرد: البته اختلاف‌نظرها زیاد است اما ممکن است اقتضائات زمان انتخابات موجب حدی از همگرایی شود.

به نوشته روزنامه «شرق»، «محمدمهدی زاهدی» در تحلیلی از تحرکات انتخاباتی اصولگرایان و وجود شائبه اختلاف بین آنها گفت: فکر نمی‌کنم اختلافی بین اصولگرایان وجود داشته باشد. خوشبختانه شورای وحدت و هماهنگی اصولگرایان تشکیل شده و کار خوب در جهت هماهنگی و وحدت را شروع کرده است، امیدوارم اگر مختصر مشکلاتی هم وجود دارد حل شود. 

«حمیدرضا ترقی» عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی هم در گفت و گو با «باشگاه خبرنگاران جوان» درباره ساماندهی احزاب و گروه‌های اصولگرا برای انتخابات مجلس تصریح کرد: دیگر نهادی تحت عنوان جمنا برای ساماندهی اصولگرایان محوریت ندارد، بلکه شورای وحدت راهبردی در حال حاضر موظف به ساماندهی اصولگرایان در انتخابات است.

ترقی در پاسخ به این سوال که آیا حزب موتلفه اسلامی به صورت مستقل پا به عرصه انتخابات می‌گذارد؟ گفت: معمولا احزاب به صورت مستقل، اما هماهنگ عمل می‌کنند، به این معنی به صورت مستقل کار حزبی خود را انجام می‌دهند سپس در زمان ائتلاف هماهنگ عمل می‌کنند.

«خبرآنلاین» در بازتاب این مصاحبه از قول ترقی تیتر زد: «جمنا دیگر محوریتی در بین اصولگرایان ندارد/ موتلفه فعلا مستقل عمل می کند.»

امکان ظهور و بروز جریان سوم سیاسی

چند روزی است بحث شکل گیری جریان سوم سیاسی در کشور در فضای رسانه ای برجسته شده است. به نوشته روزنامه «اعتماد»، «علی تاجرنیا» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت و گویی در ارتباط با امکان بروز و ظهور یک جریان سوم در انتخابات پیش‌روی مجلس اظهار کرد: خیلی محتمل است تا از بین هر دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا یک جریان جدید دیگری جوانه بزند و به عرصه انتخابات ورود پیدا کند. وی ادامه داد: البته من موافق نیستم که این انشعاب یا جوانه را جریان سوم بنامیم. آن‌ها با بینش اصولگرایی یا اصلاح‌طلبی وارد عرصه انتخابات می‌شوند و استراتژی حرکتی خود را تغییر می‌دهند. در نهایت انتخابات پیش رو در دو قطب اصلی شکل می‌گیرد؛ مثل زمانی که رقابت میان احمدی‌نژاد و آقای هاشمی شکل گرفت. انتخاب افکار عمومی بین دو لیست خواهد بود و لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به شدت به حاشیه نخواهد رفت.

«خبرآنلاین» هم در همین ارتباط با «عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب گفت و گو کرد. به نوشته این رسانه، عبدی معتقد است در برهه کنونی آمادگی ذهنی برای بروز نوعی جریان سوم سیاسی در جامعه وجود دارد اگرچه بعید است که در بستر عملی، مسیر فعالیت این نیروها میسر باشد.

به نوشته خبرآنلاین، برخی چهره‌های سیاسی چون عبدی، اگرچه آمادگی ضمنی برای بروز چنین جریانی در جامعه را تایید می‌کنند اما با این حال چشم‌انداز عملی برای ظهور چنین جریانی متصور نیستند. عبدی معتقد است حتی اگر با معجزه‌ای مسیر فعالیت سیاسی جریان سوم میسر شود، ماحصل بسیار کوتاه‌مدتی پیش‌رو خواهد داشت چراکه درپی درگیری و کشمکش‌ها، اعضای آن علیه یکدیگر شمشیر می‌کشند؛ بنابراین حضور چنین جریانی به صلاح کشور نخواهد بود.

اما و اگرهای نظارت استصوابی

بحث بر سر نظارت استصوابی هم یکی از محورهای مورد توجه چهره های سیاسی است.

«احمد حکیمی پور» فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با «ایرنا» در خصوص مساله بررسی صلاحیت ها و پرونده سازی ها برای اصلاح طلبان گفت:  اصولگراها با مارک و برچسب «ضد ولایت فقیه بودن» اصلاح طلبان را حذف می کنند. آنها انگ ضدیت با ولایت فقیه را به ابزاری برای حذف اصلاح طلبان تبدیل کرده‌اند. درواقع با یک تبر نامرئی نیروهای انقلابی را حذف می‌کنند.

شبکه وسیع شورای نگهبان در سراسر کشور از اصولگرایان هستند و دارند برای اصلاح طلبان پرونده سازی می کنند. برای ایجاد احساس بی‌طرفی در مردم باید تعدادی از افراد درون این شبکه از اصلاح طلبان باشند.

تارنمای «مشرق نیوز» به این اظهارات واکنش نشان داد و نوشت: بخش قابل اشاره این ماجرا آنست که درباره اکثر معاریف جبهه اصلاحات، نیازی به پرونده‌سازی برای آنها نیست. کیست که در جریان مخالفت‌های علنی اصلاح‌طلبان با «ولایت مطلقه فقیه» نباشد، سخنان آنها درباره لزوم به خیابان آوردن یک ارتش خیابانی در اعتراض به نظام را نشنیده باشد و یا مثلا از فتنه ۸۸ چیزی به خاطر نیاورد.

در ادامه می خوانیم: اکنون سؤال اینجاست که صاحبان این حرف‌ها و مواضع با کدامین منطق و استدلال، خود را محق پاکی پرونده، عبور از فیلترهای نظارتی و حائز صلاحیت برای حضور در مناصب نظام اسلامی می‌دانند؟

واکنش ها به حمایت خرازی از رهبر معنوی جبهه پایداری

اظهارات «صادق خرازی» دبیر کل حزب «ندای ایرانیان» در تمجید از آیت الله «محمدتقی مصباح یزدی» واکنش های متفاوتی را برانگیخته است.

روزنامه «اعتماد» در یادداشتی نوشت: بعد از امام و بعد از جنگ و بعد از ظهور جریان اصلاحات در ایران، جناب مصباح‌یزدی از فرصت ایجاد شده بهره گرفت و شروع به مبارزه با نیروهایی کرد که آنان را روشنفکر لیبرال غربگرای سکولار ضدانقلاب و... می‌خواند. از نظر او چهره‌هایی مانند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و جناب خاتمی دو نماد انحراف در جریان انقلاب بودند و او و شاگردانش هر چه توانستند علیه این شخصیت‌ها نوشتند و گفتند و متهم کردند. پرسش این است که جناب صادق‌خان خرازی در کجای این منازعه ایستاده است؟ طرفدار جناب خاتمی و اندیشه اصلاحات است و آنان را منحرف و وابسته و مزدور نمی‌داند یا همسو با جناب مصباح می‌اندیشد؟ 

روزنامه «آرمان ملی» اظهارات خرازی را «ستایش دبیرکل حزب اصلاح‌طلب از مرجع پایداری‌ها» خواند و نوشت: روزنامه کیهان در بخش ویژه‌های شماره روز یکشنبه خود مدعی شد که صادق خرازی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان در حاشیه یک مستند درباره زندگی آیت‌ا... مصباح یزدی به ستایش از او پرداخته است. 

روزنامه «آفتاب یزد» هم اظهارات خرازی را در کنار اظهارات اخیر «محمد مهدی زاهدی» در مورد اینکه اصلاح طلبان می توانند در لیست اصولگرایان قرار گیرند قرار داد و نوشت: اخیرا موضوع تعاریف و تمجیدهای چهره اصلاح‌طلبی مانند صادق خرازی از آیت الله مصباح یزدی رهبر معنوی جبهه پایداری، بسیاری را به تعجب واداشته که این چگونه اصلاح‌طلبی است که تا این‌اندازه به سمت جبهه پایداری گرایش پیداکرده است و مورد اقبال کیهان نشینان نیز واقع شده است.

«آرمان ملی» در گزارشی دیگر به یادداشت تازه خرازی در سایت تاریخ ایرانی در توضیح اظهاراتش در مورد مصباح یزدی پرداخت و نوشت: ما منکر تلاش‌های علمی و فرهنگی ایشان در طول تاریخ نمی‌شویم و جایگاه مهم فعلی ایشان را در حوزه نفی نمی‌کنیم. ایشان بالاخره تألیفات زیادی داشته‌اند و شاگردان زیادی را تربیت ‌کرده‌اند. اما به دلیل اختلافات فکری و سیاسی که بنده با ایشان دارم، معتقدم که نادیده گرفتن فعالیت‌هایی که ایشان در طول زمان داشته‌اند، ارائه تصویری غیرمتوازن از سوابق ایشان و تنها تأکید بر فعالیت‌های فکری و سیاسی دهه‌های اخیر وی به نفع ایشان نیست. جان کلام بنده این بود که به لحاظ سیاسی در دو سه دهه اخیر جامعه یک آیت‌ا... مصباح یزدی دیگری را نسبت به آنچه که ما از قبل از ایشان سراغ داشتیم را شاهد بوده است.

در این میان رسانه های اصولگرا به طور ویژه اظهارات خرازی در مورد آیت الله را برجسته کرده اند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۱۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عصبانیت رسانه دولت از مطرح شدن نام رئیسی به عنوان عامل برخورد پلیس با بی حجابی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه ایران نوشت:

یکی از موضوعاتی که در چند روز اخیر به تیتر برخی رسانه‌های داخلی تبدیل شد، مسأله مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی بود. بویژه پس از آنکه در پی انتشار تصاویری از برخورد نیروهای پلیس امنیت اخلاقی با هنجارشکنان، مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به صورت غیرمستقیم خبر داد که رهبر انقلاب دراین‌باره به برخی مسئولان تذکر دادند. این نقل قول بهانه‌ای شد تا یک جریان سیاسی خاص، رسانه‌های وابسته به خود را علیه قوای سه‌گانه و فراجا بسیج کند.

این درحالی است که رئیس‌جمهور در آخرین نشست هیأت دولت و حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا در اظهاراتی مشابه تأکید داشتند که برخورد با بی‌حجابی و هنجارشکنی‌های سازمان‌یافته در جامعه، تصمیم مشترک قوا بوده و پلیس نیز وظایف مربوط به خود را در اجرای این تصمیم برعهده دارد، ضمن اینکه باید حقوق مردم رعایت شود.

در چنین شرایطی، یک جریان خاص سیاسی که به دنبال بازنمایی اختلاف میان قوا در موضوع حجاب است، تلاش کرد سخنان رئیس قوه قضائیه را به عنوان تقابل با رئیس‌جمهور بازنمایی کند. عجله این جریان و رسانه‌های آن در اختلاف‌افکنی به حدی بود که در تیترهای رسانه‌های خود، تحریف‌های مشخصی انجام داد. به عنوان نمونه، تاریخی را که رئیس قوه قضائیه به عنوان جلسات تصمیم‌گیری درباره موضوع حجاب بیان کرده بود، یک سال عقب برد.

به نظر می‌رسد هدف این تلاش‌های سیاسی و رسانه‌ای از القای اختلاف میان قوا، تلاش برای احیای پایگاه سیاسی و اجتماعی از دست رفته ‌این جریان باشد.

۲۷۳۰۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898895

دیگر خبرها

  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
  • عصبانیت شدید ارگان دولت از مطرح شدن نام رئیسی در برخورد با بی‌حجابی
  • عصبانیت رسانه دولت از مطرح شدن نام رئیسی به عنوان عامل برخورد پلیس با بی‌حجابی
  • اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد
  • عصبانیت رسانه دولت از مطرح شدن نام رئیسی به عنوان عامل برخورد پلیس با بی حجابی
  • منتجب‌نیا: اصولگرایان نمی‌توانند در مجلس با هم کار بیایند
  • سه گروه اصولگرایان از نظر عباس عبدی : از "ارزشی های واقعی" تا "بی شخصیت های هتاک"
  • نسخه جدید گروهک نهضت آزادی برای اصلاح طلبان
  • استارت انتخاباتی حجاریان!
  • رهبر حزب اصلاح یمن درگذشت