Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@07:38:42 GMT

تئاتر «آلزایمر» به کارگردانی داریوش ثمر روی صحنه می رود

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۲۱۷۹۸

تئاتر «آلزایمر» به کارگردانی داریوش ثمر روی صحنه می رود

به گزارش خبرنگار مهر، آلزایمر نام نمایشی به نویسندگی و کارگردانی داریوش ثمر است که از یک تا پنچ شهریور۹۸ در سالن بلک باکس استاد فقیه روی صحنه می رود.

ثمر در خصوص تئاتر آلزایمر به خبرنگار مهر، گفت: در این نمایش هنرمندانی که ایفای نقش دارند نگین و نگار تلخابی، سروش سادات شریفی و علی شیرازی نژاد هستند با آهنگسازی و اجرای زنده آرشاک انوری گیتار و آرین کشاورز ویولن ، در متن و اجرای آلزایمر با فضایی روبه رو می شویم که روانپریش و برزخی است جنبه های رئالیته مشخصا کمرنگ هستند و گزاره گرایی نمایشی فضای اکسپر با نور و جنس غیر واقعی دیالوگها نمایان تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این هنرمند تئاتر شیراز ادامه داد: افشای شخصیتها در مقدمه نمایش ذهن مخاطب را با اعترافات دو زن کاملا هم شکل و هم لباس(کتی و الی) که نوعی همزاد و هم درد هستند مواجه می کند که مرتبا یادشان و حافظه آنها مخدوش است، اما رگه ای مشترک از یک داستان رنج آلود زناشویی نمایان میشود ، وارد قصه می شویم، داستان مردی روانشناس بنام سامی (با بازی سید سروش سادات شریفی)  که شوهر زنی وسواسی بنام کتی (با بازی نگار تلخابی) است و زندگی اجباری تکراری و بی روحی و مسخ شده ای را با استرس، شکاکیت و دعوا سپری می کنند.

ثمر با اشاره به اینکه روایت مرتبا در این اثر نمایشی به عالم برزخی کات می شود، افزود: عالمی برزخی  که این زنان برای مرور رنجهایشان کاری جز حرف زدن و واکاوی خاطره تخریب شده شان ندارند، همزاد کتی (الی با بازی نگین تلخابی) را می بینیم که انگار پرستاری برزخی و هم بازجو هست؛ هم خودش تجربه مشترکی با کتی در زندگی و سرنوشتش دارد.

به گفته کارگردان و نویسنده تئاتر آلزایمر، بین این فضای دیوانه تلویزیونی را می بینیم که هر چند وقت یکبار در مورد ریشه های اختلال روانی در زندگی زناشویی صحبت می کند؛ فضای میزانسن ها و نور حال و هوای اکسپرسیونیستی دارد و متن می شود گفت نزدیک به سایکودرام نه به مفهوم تئاتر درمانی مطلقِ بی تماشاگر، بلکه همان بن مایه را دارد و در پی تأثیر تذکیه در تماشاگر است.

به نظر داریوش ثمر، نویسنده و کارگردان نمایش، تئاتر یکی از هنرهای نمایشی است که انسان را بیش از سایر هنرها به خود معطوف کرده و ارسطو اولین شخصی بود که جذابیت تأتر را تحلیل و از بعد تأثیر روانی و ذهنی نمایش گفت: «زمانی که آدمیان گرد هم می‌آیند تا نمایشی را تماشا کنند، ناخواسته با قهرمانان نمایش(یا همان شخصیت محوری داستان) پیوند می‌یابند و همان‌طور که بازیگران در صحنه نمایش با ناملایمات سرنوشت به پیکار می‌پردازند، تماشاگران نیز در پیکاری درونی درگیر می‌شوند که از خلال این فرآیند مفهوم همسان‌سازی یا هم‌ذات‌پنداری شکل می‌گیرد و نتیجه آن پالایش و صیقل یافتن روح تماشاگران است. پس باید گفت که تئاتر خصلتی درمانگر و تسکین‌دهنده دارد.»

مفهوم پالایش که نخستین بار توسط ارسطو به‌کار بسته شد و تکامل یافت در روان‌درمانگری امروز به موضوعی بنیادین بدل شده است و با این رویکرد به نمایش تجربه (آلزایمر) با توجه به ریتم، جذابیتهای نمایشی، موسیقی، نو و همه ارکان صحنه بیشتر قصد بستن قرارداد روانکاوانه با صحنه و مخاطب را دارد.

گروه نمایش سکوت زیر مجموعه گروه تئاتر آریا به سرپرستی احمد سپاسدار، با تجربه سالها تلاش نمایشی اینبار تجربه ایی نو که  قلم نویسنده  بسیار با آن آشناست را به اشتراک گذاشته است، آهنگسازی و خوانندگی در این نمایش را آرشاک انوری از هنرجویان هنرستان موسیقی شیراز با درک خوب از فضای نمایشنامه ساخته است که قابل تأمل است و دیگر یاران این اثر نمایشی، منشی صحنه؛ رخساره بندری،گریم؛ الهه حسنپور، عکس؛نسترن پشتدار، پوستر و بروشور؛آرش شایگان، تصویربرداری؛آرش آبلوچ،مدیرصحنه؛علی شیرازی نژاد، همکاران صحنه ؛الناز شریفی  ارمین کمالی، محدثه دائمی نژاد ، هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، تئاتر آلزایمر، ۱ تا ۵ شهریورماه در سالن بلک باکس استاد فقیه ، با همکاری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اجرا می شود.

کد خبر 4696807

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز تئاتر ایران قزوین روز خبرنگار بوشهر شیراز شهرکرد گرگان ایلام خطبه های نماز جمعه عید سعید قربان یاسوج سانحه تصادف عید غدیر خم مجلس شورای اسلامی بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۱۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه نوزدهمین جشنواره ملی هنر‌های عروسکی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گفت: برگزیدگان نهایی ۱۰ گروه نمایش آزاد و کانونیبه شرح زیر اعلام شد.
رتبه‌ی اول:نمایش آوازی برای وطن به کارگردانی ملوک افشاری ازمرکزجونقان
رتبه‌ی دوم:نمایش کچل کفتر باز به کارگردانی صغری عالی پور ازمرکزسورشجان
رتبه‌ی سوم: نمایش "آهای مواظب باشید" به کارگردانی سپیده ابراهیمی ازمرکزمجتمع شهرکرد
شایسته‌ی تقدیر: نمایش خان بی خان به کارگردانی فهیم خسروی از بخش آزاد شهر فارسان
بخش جنبی:
۱. امیرمحمدفیروزی دربخش بازیگری برای نمایش نحویامحو ازبروجن
۲. محمدطاهابیگی و امیر محمد فیروزی دربخش طراحی صحنه ولباس برای نمایش نحویامحو ازبروجن
۳. راحیل نقنه دربخش بازیگرنقش ویز ویز برای نمایش آواز گل‌ها ازبروجن
۴. فرنیا شبانیان دربخش بازیگرنقش بال آبی برای نمایش سرزمین آفتاب ازبروجن
۵. مهشادشیرانی دربخش بازیگرنقش جادوگر برای نمایش سرزمین آفتاب ازبروجن
۶. آرین کیانی دربخش بازیگرنمایش این الاغ خر نبود ازبروجن
۷. آینازایدردربخش طراح صحنه برای نمایش هنگامه
۸. هاجربنائیان دربخش کارگردانی برای نمایش هنگامه
۹. یلدازمانی در نقش آخرشب درنمایش بره‌های بازیگوش ازشهرکرد
۱۰. فرنیاکسایی درنقش چوپان درنمایش بره‌های بازیگوش ازشهرکرد

دیگر خبرها

  • تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟
  • نوزدهمین جشنواره ملی هنر‌های نمایشی به کار خود پایان داد
  • اختتامیه نوزدهمین جشنواره ملی هنر‌های عروسکی
  • فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • پذیرفته شدگان پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد معرفی شدند
  • دورهمی پیشکسوتان عرصه موسیقی و تئاتر استان یزد
  • ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر