Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی معین قبل از ظهر دوشنبه در همایش اخلاق و آداب پزشکی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی روزبه زنجان برگزار شد، افزود: آمارها نشان می دهد که بیش از ۸۰درصد کسب سلامتی‌ها و یا بروز بیماری‌ها را باید به حساب مسائل اجتماعی نوشت.

وی با بیان اینکه موضوع اخلاق در پزشکی یکی از مواردی است که در ایران از سابقه تاریخی زیادی برخوردار بوده و طبیب بدون اهمیت دادن به مباحث مالی، از بیمار عیادت به عمل می‌آورد، تصریح کرد: موضوع مهم اخلاق به قدری در حوزه پزشکی از اهمیت برخوردار است که به این مهم در سوگندنامه بقراط اشاره شده است و می‌توان به موارد دیگری از این دست همچون رازداری و سایر موارد اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه انتخاب پزشکان از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در دین مبین اسلام نیز به این موضوع اشاره شده است، این در حالی است که در برهه کنونی این موضوع از طریق برگزاری آزمون کنکور انجام می‌شود که معتقدیم روش صحیحی نیست، ادامه داد: اعتقاد راسخ به این مهم داریم که پزشکی دارای قداست زیادی است و باید به خاطر همین ویژگی، پزشکان از استقلال شغلی برخوردار باشند.

معین در ادامه از تنظیم چارچوب روند امور مربوط به اخلاق در علم پزشکی در قالب یک کتاب خبر داد و با بیان اینکه آنچه که در برهه کنونی باعث پررنگ‌تر شدن جایگاه اعتماد در جامعه به‌ویژه بین بیمار و پزشک می‌شود، بحث صداقت است، اظهار کرد: متأسفانه به دلیل کمرنگ شدن موضوع اخلاق با چالش هایی در جامعه مواجه و  شاهد مرگ و میرهای زیاد با وجودپیشرفت‌های چشم‌گیر در عرصه‌های علمی هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با یادآوری اینکه علوم زیستی یک علم میان‌رشته‌ای بوده و می‌تواند فلسفه، الهیات و طب را نیز دربر بگیرد، بیان کرد: علم پزشکی نمی‌تواند پاسخ‌گوی همه مسائل انجام شده در این حیطه باشد. به عنوان مثال، پیوند اعضا، باروری حمایتی خارج از رحم، سقط جنین، سلول‌های بنیادی و ... جزو اعمالی است که در گذشته نبوده و ابعاد دیگری از جمله مسائل حقوقی این موارد را دربر می‌گیرد.

معین با یادآوری اینکه در برهه کنونی آمار حاکی از آن است که ۸۰ درصد مرگ ومیرها در جهان سوم به واسطه بیماری‌های غیر واگیر اتفاق می‌افتد، افزود: عوامل مؤثری در جوامع مختلف بر سلامت آحاد جامعه تاثیرگذار است که در این راستا می‌توان به مواردی چون سطح آموزش عمومی، سطح درآمد و اشتغال، استحکام خانواده‌ها، دسترسی به خدمات، سطح منزلت اجتماعی، دسترسی به تأمین اجتماعی، جهانی شدن، فرار مغزها اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه  اتفاقات خوبی در حوزه اخلاق پزشکی رخ داده است که نمونه بارز آن تأسیس انجمن‌ها و برگزاری کنگره‌های ملی و بین‌المللی در این حوزه است، خاطرنشان کرد: در برهه کنونی سازمان‌های مردم‌نهاد نقش تاثیرگذار در این حوزه دارند.

کد خبر 4696687

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی تهران مصطفی معین وزارت بهداشت قزوین روز خبرنگار بوشهر شیراز شهرکرد گرگان ایلام خطبه های نماز جمعه عید سعید قربان یاسوج سانحه تصادف عید غدیر خم بیرجند مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۱۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی جهاد دانشگاهی فارس برای ارائه خدمات تحقیقاتی و درمانی پزشکی بازساختی

رئیس جهاد دانشگاهی فارس گفت: جهاد دانشگاهی آماده ارائه خدمات تحقیقاتی به محققان و پزشکان جهت آماده‌سازی سلول بنیادی ژله وارتون مورد تایید غذا و دارو و ارائه خدمات درمانی به بیماران پیسی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، امیرحسین استقلال، امروز_ یکشنبه بیست‌وششم فروردین_ اظهار کرد: پزشکی بازساختی زمینه جدیدی از علوم نوین پزشکی است که با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته دانش سلول درمانی، ژن درمانی، تکنیک‌های پزشکی مولکولی و مهندسی بافت به ترمیم و بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده یا از بین رفته بدن می‌پردازد.

وی افزود: در این رشته از سلول‌های بنیادی و بالغ و فرآورده‌های آن‌ها برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس تصریح کرد: کاربردهای پزشکی بازساختی شامل ترمیم غضروف و مفاصل و تاندون و لیگامنت آسیب‌دیده، درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، بازسازی اندام‌های حیاتی مانند کبد و کلیه، ترمیم آسیب‌های نخاعی و مغزی، درمان سرطان‌ها و بیماری‌های خود ایمن، بازسازی پوست و درمان ناباروری است که در بعضی موارد فوق درمان‌ها تاییدیه غذا و دارو گرفتند و استاندارد خدمات آن‌ها توسط وزارت بهداشت تعریف شده و برخی موارد در مراحل مختلف تحقیقات هستند.

استقلال اضافه کرد: در حال حاضر سلول درمانی برای درمان بیماری پیسی درمان استئو آرتریت، درمان آسیب عضلانی، درمان آسیب تاندون و لیگامنت، درمان زخم ناشی از سوختگی، دیابت و سایر زخم‌ها، بازسازی پوست و ناباروری زنان در کشور انجام می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در دنیا داروهایی تأیید شده برای درمان سرطان‌های خونی و برخی بیماری‌های ژنتیکی مثل کم خونی داسی شکل وجود دارد.

کد خبر 744495

دیگر خبرها

  • اخذ مجوز راه‌اندازی کارشناسی ارشد رشته اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی قم
  • چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
  • دلیل تاکید وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» چیست؟
  • این بیماری هنوز دنیا را تهدید می‌کند؟
  • آمادگی جهاد دانشگاهی فارس برای ارائه خدمات تحقیقاتی و درمانی پزشکی بازساختی
  • آیا آبله هنوز برای دنیا یک تهدید محسوب می‌شود؟
  • اعزام ۳۸۰ نفر کادر پزشکی به حج امسال
  • تسریع درمان‌های پزشکی با فناوری‌های جدید حوزه سلامت
  • طراحی نرم‌افزار اندازه‌گیری علائم حیاتی با چهره انسان توسط محققان کشور
  • شناسایی ۶۶۸ بیمار مبتلا به تب مالت در کردستان