Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام عبدالحمید واعظ شهیدی کارشناس مذهبی در جلسات اخلاق با خادمان خورشید آستان قدس رضوی در حرم رضوی با اشاره به این که بحث امانت قبل ازاینکه یک بحث شرعی است یک بحث عقلی است، گفت: در حدیثی از امام صادق (ع) آمده است، که فرمودند: خداوند سه چیز را برهمگان واجب نموده و هیچ کس استثناء نشده است: نیکی به پدر و مادر، اداء امانت و وفاء به عهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او تصریح کرد: امین به کسی گفته می‌شود که به مال و عرض و ناموس کسی خیانت نکرده باشد،  رسول خدا (ص) در دوره جاهلیت و آغاز اسلام در امانت‌داری آنچنان مشهور بود که او را به محمد امین لقب دادند.   این کارشناس مذهبی گفت: در برابر امین کلمه خائن وجود دارد و به کسی اطلاق می‌گردد که به نوعی در مال و عرض و مقام و موقیعت شخصی خیانت روا داشته باشد.
حجت الاسلام واعظ شهیدی افزود: در لیله المبیت مادامی که کفار قصد ترور دسته جمعی پیامبر را داشتند ایشان ازمکه هجرت فرمودند و حضرت علی (ع) رادر مکه گذاشتند تا به همراه، ام ایمن اماناتی را که ازمردم داشتن به صاحبانشان برگردانند.
او با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام (ص)، تصریح کرد: هرکس در دنیا خیانت در امانت کند و بمیرد، در غیرملت من مرده است و خدا را ملاقات می‌کند در حالی که خداوند بر او غضبناک است.
این کارشناس مذهبی گفت: از فرمایشات رسول خدا (ص) است که فرمودند؛ «لا ایمانَ لِمَن لا امانهَ لهُ؛ آن که امانت‌دار نیست ایمان ندارد.» چنین استفاده می‌شود که اساساً خائن ایمان ندارد چراکه ایمان با خیانت سازگار نمی‌باشد در برخی از روایات و احادیث معیار و ملاک سنجش و ارزیابی شخصیت ایمانی افراد هیچ‌گاه بر محور نماز و روزه و حج قرار داده نشده است و گفته شده که نماز و روزه پس از مدتی جزء عادات شده و ممکن است اصلا ارتباطی باایمان واقعی نداشته باشند در شناخت ایمان راستین باید به راست‌گویی و امانت‌داری افراد تکیه کرد.
حجت الاسلام واعظ شهیدی افزود: از امام صادق (ع) سوال شد که امانت چیست؟ فرمودند؛ الامانه هی الولایه، امانت عشق و ارادت به خاندان پیغمبر است.
او با اشاره به آیه شریفه یَعلمُ خائنهَ الاعینِ و ما تُخفِی الصدورُ؛ خداوند به آن چه که در سینه‌ها پنهان است و به چشمان خیانت‌کار آگاه است، تصریح کرد: مساله‌ی خیانت گاه آن چنان زیرکانه و با مهارت انجام می‌گیرد که بسیاری از مردم از انجام آن غفلت می‌ورزند، ولی خداوند که به اعماق دل‌ها و نیت‌های افراد آگاهی دارد از آنچه که چشمان خائن انجام می‌دهند بااطلاع است.   انتهای پیام//ج.ر   انسانی که  امانت‌دار نیست ایمان ندارد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آستان قدس رضوی حرم مطهر رضوی قرآن ائمه اطهار امانت داری خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۲۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارسال ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی

سید حسین سیدی اظهار داشت: با برگزاری جشنواره‌های رضوی درصدد هستیم در چارچوب ترویج سیره رضوی گام کوچکی برداریم.

وی با بیان اینکه در قالب شعر، برگزاری چهار جشنواره شعر عربی، ترکی، فارسی و شعر کودک و نوجوان را همواره در برنامه داریم، گفت: درصدد ارتقای سطح این جشنواره‌ها از نظر کمی و کیفی هستیم.

مدیر شعر و ادبیات بنیاد امام رضا (ع) به استقبال شایان توجه شاعران از این بخش جشنواره اشاره و رغبت حضور شاعران نامی و حتی نوپا را برای تولید اثر در حوزه رضوی چشمگیر قلمداد کرد.

به گفته سیدی، در دو سال گذشته، تعداد آثار رسیده به این جشنواره از ۴۰۰ اثر به هزار و ۱۰ اثر در سال گذشته رسیده و امسال نیز بیش از ۱۵۰۰ اثر به دبیر خانه جشنواره ارسال شده است.

وی بر اهمیت توجه به امر کیفیت بخشی به محتوای آثار رضوی نیز صحه گذاشت و به اهمیت در تراز ملی بودن اشعار در این زمینه اشاره کرد.

سیدی با بیان اینکه نباید درگیر کمیت و تعداد صرف آثار شد تاکید کرد: در چارچوب توجه نکردن به موضوع کمیت آثار، برای جشنواره شعر فارسی شعار ملی تعریف کردیم تا همگی شعر‌ها در تراز ملی و استانی باشند.

به گفته وی، در این صورت است که شاهد مجموعه شعر ناب در حوزه شعر فارسی رضوی خواهیم بود.

برگزاری محافل شعرخوانی در عراق، ترکیه و افغانستان

مدیر شعر و ادبیات بنیاد امام رضا (ع) با بیان اینکه امسال شعر رضوی در ابعاد بین المللی برگزار می‌شود، تصریح کرد: در این راستا محافل شعرخوانی در شهر کوفه عراق، در شهر استانبول ترکیه همچنین در افغانستان برگزار خواهد شد.

به گفته سیدی علاوه بر محافل شعری خارج از کشور در خلال جشنواره شعر رضوی، جشنواره شعر کودک رضوی نیز هم در داخل کشور برگزار خواهد شد.

وی از برگزاری کارگاه‌های آموزشی و شب شعر در قم، شیراز و خراسان رضوی خبر داد و هدف از برگزاری این برنامه‌ها را توجه به عمق و معرفت شناسی امام رضا (ع) در اشعار، عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • برنامه «سلسله موی دوست» از رادیو ایران
  • واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن کلمه خیانت (فیلم)
  • ترسیم الگوی صحیح از نشاط مذهبی
  • برگزاری جشنواره المان های نوری در مشهد+ تصاویر
  • توزیع نان رایگان در سلسله
  • پهن شدن سفره افطاری ۶ کیلومتری در مشهد
  • دو تفسیر از خلیفه‌اللهی انسان/ تفاوت رأفت و رحمت خداوند
  • راه اندازی پیشخوان کتاب در ادارات نقده
  • ارسال ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی
  • هرکس چشم خود را از نگاه حرام نگه دارد به قلبش ایمنی داده است