Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید رضا صداقت حسینی کارشناس نسخ خطی این سازمان روز دوشنبه در بیست و دومین برنامه "سه شنبه‌های فرهنگی" آستان قدس رضوی که با موضوع رونمایی از سه نسخه نفیس مرتبط با غدیر خم در گنجینه قرآن و نفایس حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: بیش از ۵۶ هزار نسخه خطی، ۲۳ هزار قرآن و جزوه قرآنی، سه هزار کتاب عکسی و ۲۱ هزار نسخه کتاب چاپ سنگی در مخزن کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او ادامه داد: از این تعداد ۳۰ نسخه نفیس با موضوع غدیرخم است که یکی از نسخه‌ها به تایید مؤلف رسیده و منحصر به فرد می‌باشد.

کارشناس نسخ خطی مرکز کتابخانه های آستان قدس رضوی گفت: این نسخه با عنوان "کشف المهم فی طریق خبر غدیر خم" تألیف هاشم بن سلیمان بحرانی از فقها، محدثان و مفسران شیعه است که به زبان عربی در بیان حدیث شریف غدیر خم به طریق امامیه و اهل سنت تالیف شده و در سال ۱۱۰۱ هجری قمری به خط نسخ ۲۴ سطری کتابت شده است.

صداقت افزود: اهمیت این کتاب براساس برگ آخر نسخه، در این است که این نسخه توسط مولف رویت و توسط "علی بن سلیمان بحرانی" در حضور مؤلف در سال ۱۱۰۲ مقابله و تصحیح شده است.

او به نسخه‌ای نفیس با عنوان "العمده فی عیون صحاح الاخبار فی مناقب امام الابرار" اشاره کرد و ادامه داد: این اثر تألیف شمس الدین یحیی بن حسن بن حسین اسدی حلّی معروف به "ابن بطریق" از اکابر علما و فق‌های برجسته شیعه در قرن ششم هجری به زبان عربی است.

کارشناس نسخ خطی مرکز کتابخانه های آستان قدس رضوی گفت: در این کتاب، ۹۱۳ حدیث درباره فضائل، مناقب، امامت و ولایت حضرت علی (ع) در ۳۶ فصل تدوین و در سال ۹۸۳ هجری قمری به خط زین العابدین کتابت شده است.

صداقت به معرفی سومین نسخه‌ای که در این برنامه رونمایی شد پرداخت و افزود: کتاب "تبصره الاعیاد" تألیف فضل علی بیگ بن شاهوردی از فضلای نیمه اول قرن ۱۲ هجری قمری است، که مشتمل بر روایت‌هایی در آداب و شرایط اعیاد همچون عید‌های مبعث، غدیر، فطر، قربان و نوروز است که به خط نستعلیق ۱۸ سطری بر کاغذ رنگین کتابت شده و از نفایس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی می‌باشد.   انتهای پیام//ف.س   ۳۰ نسخه نفیس با موضوع غدیر خم در آستان قدس رضوی نگهداری می شود

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نسخ خطی آستان قدس رضوی غدیرخم مناسبت های مذهبی خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۲۴۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای ۱۰ هزار قطعه تمبر مسلمان آمریکایی به موزه رضوی

مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه آستان قدس رضوی گفت: شهروند مسلمان آمریکایی، بیش از ۱۰ هزار قطعه تمبر و مجموعه ای نفیس از سکه های تاریخی حکومت های هند به موزه رضوی اهدا کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد،به نقل از آستان‌نیوز، محمد حسین یزدی‌نژاد در خصوص مجموعه اهدایی مهندس ظفر اعظم مسلمان مقیم آمریکا گفت: از بیش از یکصد کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی جهان و کشورهای استعمار شده همچون آلبانی، اسپانیا، عجمان از شیخ نشین های امارات، جزیره آنتیگوا، باربادوس، برمودا، هندروس انگلیس، منطقه کانال، جزایر کیپ ورد، جزایر کایمان، جمهوری آفریقای مرکزی، جزایر کومور، ساحل سومالی فرانسه، فجیره شیخ نشین امارات، گرانادا، مجارستان، لیختن اشتاین، مالاگاسی، جزیره موریسسنت لوسیا، گینه اسپانیا با نام فعلی فرنادوپو در این مجموعه تمبرهای تاریخی با ارزشی وجود دارد که بیانگر وقایع تاریخی دولت ها و ملت هاست. 

وی، قدیمی ترین تمبر این مجموعه را متعلق به سال 1870 از قطعه سری پستی جکسون عنوان کرد.

یزدی نژاد، نمایشگاه پان آمریکا 1901، سیصدمین سال ورود پدران روحانی به آمریکا 1920، دویستمین سال تولد جرج واشنگتن 1932، یکصد و پنجاهمین سال اعلامیه صلح بعد از جنگ استقلال، یکصد و پنجاهمین سال قانون اساسی آمریکا 1937، هشتادمین سال پست سریع السیر پونی 1940 ، پرچم کشورهای استعمار شده لهستان، یوگسلاوی، هلند، بلژیک، فرانسه، یونان، دانمارک، کره، زمان جنگ جهانی دوم سال 1943 را موضوع مجموعه ای از تمبرهای قدیمی این مجموعه برشمرد. 

مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه آستان قدس رضوی، اشیاء اهدایی کارت پستال، پاکت نامه، پاکت مهر روز، نامه، اسکناس، آلبومی از سکه های طلا، مس، نیکل از حکام محلی هند و شاهان حیدرآباد دکن از حدود 400 سال پیش تا 1948 میلادی را از دیگر نفایس فرهنگی ارزشمندی عنوان کرد که از سوی  مهندس ظفر اعظم مسلمان مقیم آمریکا به موزه رضوی اهدا شده است. 

گفتنی است؛ بر اساس برآورد کارشناسان موزه آستان قدس رضوی این مجموعه قریب به 5 هزار دلار قیمت گذاری شده است.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • گشایش نمایشگاه آستان بقیع در حرم مطهر رضوی
  • افتتاح نمایشگاه «در آستان بقیع» در حرم مطهر رضوی
  • مسلمان آمریکایی مجموعه نفیس تمبر خود را به موزه حرم مطهر رضوی اهدا کرد
  • «وقف رضوی» راهکاری برای تحقق شعار سال 1403
  • اهدای بیش از ۱۰ هزار قطعه تمبر و سکه‌ به موزه آستان قدس ضوی
  • اهدای ۱۰ هزار قطعه تمبر مسلمان آمریکایی به موزه رضوی
  • امانت را به صاحبش بازگرداندم
  • ۹۴ هزار نسخه نشریه ادواری طی یک سال جذب آرشیو مطبوعات رضوی شد
  • 94 هزار نسخه نشریه ادواری طی یک سال جذب آرشیو مطبوعات رضوی شد
  • جذب ۹۴ هزار نسخه نشریه ادواری در آرشیو مطبوعات رضوی